Vervanging CH47D door CH47F

Gestart door StrataNL, 16/05/2012 | 18:17 uur

Lex

De eerste CH47F bestemd voor de KLu (D-891) is rond 14:30 uur geland op GIRY.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Chinook's rotor blade twist revealed in windtunnel test

By:   Craig Hoyle London

Boeing has started windtunnel tests on a new rotor blade design which it expects to boost the CH-47 Chinook's cargo lift capacity by around 907kg (2,000lb).

"The US Army said we need to increase lift to maintain capability," Mark Ballew, director of rotorcraft business development for Boeing Mobility, said at the ILA Berlin Air Show on 12 September. The service typically adds around 45kg of new equipment weight to the transport helicopter each year, and has funded the enhancement study, he added.

Flight test activities are likely to begin during 2014 using the new rotor design, which introduces a blade twist near the tip. The enhancement should be available as the standard fit for new production aircraft from around 2016, Ballew said, and will also offered as a retrofit option. "We know that most folks are going to want to come back and want those new blades," he said, adding that "a couple of nations" had already shown interest in the modification.

Nineteen nations currently operate models of the tandem-rotor CH-47, the first production example of which was delivered to the US Army in 1962. Boeing expects its lead operator to continue using the type until between 2045 and 2050. But with new contracts still coming in, Ballew believes the design will remain in use even longer. "In 2062 there will still be Chinooks flying. This will be a 100-year helicopter," he claimed.

Boeing will formally deliver its first CH-47F to the Netherlands on 8 October. The nation will eventually field six of the new-generation type.

http://www.flightglobal.com/news/articles/picture-chinooks-rotor-blade-twist-revealed-in-windtunnel-test-376575/?cmpid=SOC%7CFGFG%7Ctwitterfeed%7CFG_Aircraft&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Poleme

#232
Citaat van: 5m@sh_1up op 19/08/2012 | 19:56 uur
De Nederlandse cockpit is totaal anders dan de Amerikaanse.
De Amerikaanse CAAS cockpits zuigen. Lees je mee Elzenga?
Leg eens nader uit, wat je met zuigen bedoelt.
Medio jaren 90 hoorde ik van de ACMS project leider, dat vliegers met een CAAS stuurhut nogal eens verdwalen in de beeldscherm menu's.
Terwijl in de (originele) ACMS er gewerkt wordt met een zogenaamde 2-laags menu opzet.    Wat zijn de ervaringen van jou en je maten?

Ook 'een beetje jammer' dat de ACMS niet in de NiHil-90 wordt toegepast.  De huidige stuurhut in deze kist is inadequaat
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

5m@sh_1up

Citaat van: Strata op 19/08/2012 | 23:05 uur


Oke, ik had mijn twijfels toen ik het artikel las, vandaar de "blijkbaar?" Die worden dus direct ingebouwd, ook wel logisch natuurlijk. Maar in principe heeft NL weinig met de CAAS cockpit te maken dan toch??



Het grote gevaar is dat de bv NL straks besluit om toch maar weer de CAAS cockpits te nemen, in verband met de lagere kosten ervan op de langere termijn (compatibility met de US Army).

Fingers crossed for ACMS.

StrataNL

#230
Citaat van: Poleme op 19/08/2012 | 19:55 uur
Je hebt er blijkbaar geen kaas van de CAAS stuurhut gegeten.  De ACMS block 6 stuurhut wordt al in de Boeing fabriek gelijk in de CH-47F (NL) ingebouwd.  Toen de eerste ACMS stuurhutten medio jaren 90 in de eerste nieuwbouw Chinooks werden ingebouwd bij Boeing.  Tijdens tests bleek deze ACMS minder bugs te hebben dan de digitale beeldschermen stuurhutten in de MH-47E's.  Tevens bleek de ACMS door een gebruiksvriendelijker menu opzet veiliger te zijn in gebruik.

Oke, ik had mijn twijfels toen ik het artikel las, vandaar de "blijkbaar?" Die worden dus direct ingebouwd, ook wel logisch natuurlijk. Maar in principe heeft NL weinig met de CAAS cockpit te maken dan toch??

Citaat van: Ace1 op 19/08/2012 | 20:14 uur
Waarom kiest men voor de FN Herstal’s M3M .50 cal/ 12.7mm machine guns en niet voor de M134  dan heb je een behoorlijke vuurkracht.

Waarschijnlijk omdat de M3M 12.7mm is en de m134 7.62 en dus wat accurater en effectiever op langere afstand.
De M3M is ook al ingebruik bij de Duitsers en de Denen op o.a. de Lynx.

Vond altijd al dat de helis een zwaardere bewapening moesten krijgen. De Deense marine gebruikt zelfs M3M's in de lynxen!
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: 5m@sh_1up op 19/08/2012 | 19:56 uur
De Nederlandse cockpit is totaal anders dan de Amerikaanse.
De Amerikaanse CAAS cockpits zuigen. Lees je mee Elzenga?
yep :-*

Harald

De F versie begint al aardig richting MH-47G te gaan, nog een wat extra aanpassingen en klaar.  ;)  Dan zijn ze helemaal goed uitgerust voor SF-operations

Poleme

Citaat van: Ace1 op 19/08/2012 | 20:14 uur
Waarom kiest men voor de FN Herstal's M3M .50 cal/ 12.7mm machine guns en niet voor de M134  dan heb je een behoorlijke vuurkracht.
Tijdens de invasie van Grenada in 1983 kreeg de Black Hawk helikopter haar vuurdoop.  Die en andere transport en utiliteit helikopters waren toen uitgerust met 7,62mm wapens zoals de M-60 en de 6-loops M134.
Tijdens deze invasie bleken deze 7,62 mm boordwapens echter een te kort effectief bereik te hebben van ca. 1.100 meter.  Om alle gronddoelen effectief te bestrijden zou de boord bewapening dan moeten worden uitgebreid met 1 of meerdere 12,7 mm / .50 wapens. 
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Kapitein Rob op 03/08/2012 | 22:23 uur
Citaat van: Elzenga op 03/08/2012 | 22:13 uur
gek...het lijkt me juist een leuke uitdaging als piloot...opereren vanaf zee
Het heeft weinig met uitdaging te maken en meer met het feit dat de KLu-collega's liever in hotels liggen dan op een stampend schip. Geef ze eens ongelijk......
Du-huh, proef ik hier jaloezie?  Het heeft echter alles te maken met de grote verschillen in werkwijze en cultuur van de 2 OPCO's.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

#225
Waarom kiest men voor de FN Herstal's M3M .50 cal/ 12.7mm machine guns en niet voor de M134  dan heb je een behoorlijke vuurkracht.

http://www.fnherstal.com/index.php?id=312&backPID=311&productID=32&pid_product=302&pidList=311&categorySelector=19&detail=&cHash=259ba1b3ec

de M134 kan door 3 verschillende fabrikanten geleverd worden.

http://www.dillonaero.com/docs/DADS0001_-_TITLE_AND_GUN_SPECS_.pdf

http://www.garwoodindustries.com/

http://www.otomelara.it/EN/Common/files/OtoMelara/pdf/business/Air/PintleMount/pintleMount.pdf

filmpje met uitleg het verschil tussen de M134 en de M240 ( in nederland is de M240 beter bekend als de Mag)



5m@sh_1up

Citaat van: Strata op 19/08/2012 | 17:41 uur
De nieuwe heli's krijgen verder de beschikking over:
•Robertson Extended Range Fuel System (ERFS)
•Pall Engine Air Particle Separators (EAPS) for harsh or dusty environments
•Integrated Wescam MX-15HDi Forward Looking Infra Red (FLIR) turret with laser illuminator -- twijfelgeval
•Terma (CHASE) and Northrop Grumman (AAR-54 RWR) Air Defense Systems
•Hoist and fast roping capabilities
•FN Herstal's M3M .50 cal/ 12.7mm machine guns. -- Dit zou geweldig zijn, maar verder nog nergens gelezen.
•Provisions for a Permali/Plasan ballistic protection system
•Simula crashworthy cockpit crew seats.
•Secure communications suite including Satcom, HF, UHF and VHF radios
•Weather radar and Digital maps to improve navigation, integrated with ACMS
•Digital AFCS to improve flight control capabilities


Meeste hiervan hadden we allang... Maar verder is het lijstje compleet en klopt het.

5m@sh_1up

Citaat van: fly3rguy op 19/08/2012 | 07:20 uur
Citaat van: Strata op 19/08/2012 | 01:20 uur
Misschien de NL cockpit welke verschilt van de amerikaanse?

Kan me niet voorstellen dat een Nederlandse cockpit zo veel verschilt van een Amerikaanse.

De Nederlandse cockpit is totaal anders dan de Amerikaanse.
De Amerikaanse CAAS cockpits zuigen. Lees je mee Elzenga?

Poleme

Citaat van: Strata op 19/08/2012 | 17:37 uur
Citaat van: Ace1 op 19/08/2012 | 17:28 uur
ik denk dat jij mij verkeerd begrijp de update van de ACMS is weggooid geld geweest zeker in deze tijden dat er weinig geld beschikbaar is.
Ok even voor de duidelijkheid dan.
Citaat van: Ace1Dus we gaan eerst voor miljoenen een honeywell ACMS-cockpit in de CH47D´s  inbouwen en nu blijkt dat deze niet meer voldoet moet er voor miljoenen een CAAS-cockpit in
Wat je hier zegt klopt niet. Want de ACMS cockpit voldoet juist Wél en deze gaat óók in de nieuwe chinooks. de CAAS gaat nergens in, alleen eruit. De amerikanen maken gebruik van de CAAS, en de nieuwe chinooks worden (blijkbaar?) standaard geleverd met CAAS, dus voordat de Klu ze kan gebruiken moet er een ACMS in. 
Je hebt er blijkbaar geen kaas van de CAAS stuurhut gegeten.  De ACMS block 6 stuurhut wordt al in de Boeing fabriek gelijk in de CH-47F (NL) ingebouwd.  Toen de eerste ACMS stuurhutten medio jaren 90 in de eerste nieuwbouw Chinooks werden ingebouwd bij Boeing.  Tijdens tests bleek deze ACMS minder bugs te hebben dan de digitale beeldschermen stuurhutten in de MH-47E's.  Tevens bleek de ACMS door een gebruiksvriendelijker menu opzet veiliger te zijn in gebruik.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

De nieuwe heli's krijgen verder de beschikking over:
•Robertson Extended Range Fuel System (ERFS)
•Pall Engine Air Particle Separators (EAPS) for harsh or dusty environments
•Integrated Wescam MX-15HDi Forward Looking Infra Red (FLIR) turret with laser illuminator -- twijfelgeval
•Terma (CHASE) and Northrop Grumman (AAR-54 RWR) Air Defense Systems
•Hoist and fast roping capabilities
•FN Herstal's M3M .50 cal/ 12.7mm machine guns. -- Dit zou geweldig zijn, maar verder nog nergens gelezen.
•Provisions for a Permali/Plasan ballistic protection system
•Simula crashworthy cockpit crew seats.
•Secure communications suite including Satcom, HF, UHF and VHF radios
•Weather radar and Digital maps to improve navigation, integrated with ACMS
•Digital AFCS to improve flight control capabilities
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 19/08/2012 | 17:28 uur
ik denk dat jij mij verkeerd begrijp de update van de ACMS is weggooid geld geweest zeker in deze tijden dat er weinig geld beschikbaar is.

Ok even voor de duidelijkheid dan.

Citaat van: Ace1Dus we gaan eerst voor miljoenen een honeywell ACMS-cockpit in de CH47D´s  inbouwen en nu blijkt dat deze niet meer voldoet moet er voor miljoenen een CAAS-cockpit in

Wat je hier zegt klopt niet. Want de ACMS cockpit voldoet juist Wél en deze gaat óók in de nieuwe chinooks. de CAAS gaat nergens in, alleen eruit. De amerikanen maken gebruik van de CAAS, en de nieuwe chinooks worden (blijkbaar?) standaard geleverd met CAAS, dus voordat de Klu ze kan gebruiken moet er een ACMS in.




-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation