Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Harald

Taiwan to search overseas for frigate radars   ( mooie kans voor Thales Nederland met de SM400 of NS200 )

According to Taiwanese media reports, the Republic of China Navy (ROCN) has approached both Raytheon and Thales for shipborne AESA radars for its future guided-missile frigates, after dissatisfaction with a locally developed type.

The European and American companies have been asked to brief the ROCN on what phased-array radars they ...

(helaas niet meer van het totale artikel .. )

https://www.shephardmedia.com/news/digital-battlespace/taiwan-search-overseas-frigate-radars/

ridivek

#1378
Marine en zee onderzoek daar heeft BV Nederland het instituut NIOZ voor.
Zij zijn momenteel bezig met het vervangen van hun twee schepen. [RV Pelagia en RV Navicula]
https://www.nioz.nl/en/facilities/national-marine-facilities/replacement-national-marine-research-facilities


Zo'n (ant)Arctisch onderzoeks schip is een categorie te groot voor Nederland.
Daarnaast, de vraag wat is normaal; Een statisch klimaat of een veranderend klimaat?
Glaciaal - Interglaciaal volgens 100.000jaar cyclus [Milankovitch], wat gepaard gaat met ~8graden temperatuur variatie en >100m zeeniveau variatie. Maar idd zijn de concentraties CO2 en CH4 in de lucht hoger dan "normaal".
Klimaat verandering is niet het probleem, het is de verandering van het veranderlijke klimaat. Maar dat mag niet besproken worden.
O ja. en dan verandert het KNMI ff hun historische de Bilt temperatuur metingen met ~2graden om onrust te kunnen zaaien over toename van hitte golven. :hrmph: :silent:

Ik kan het nog hebben over de TNO, Tango satellieten met Spectrolite sensoren, de CO2M, de Belgische SIMBA 3U melkpak satelliet en de ESA FORUM.

Sorry, laten we het bij defensie houden.

16 juli: ROYAL NETHERLANDS NAVY ORDERS 8 THALES RADARS
- NS100-upgrade voor Rotterdam,
- NS100, & Scout Mk3 voor Johan de Witt,
- Scout Mk3 & Thales IFF systeem voor CSS Den Helder.
- 5x Scout Mk3 voor (v-)MFF (NL & BE) en een spare.

Misschien wel relevant. T-minus Engineering is bezig met de eerste T-Minus Dart lanceringen vanuit Australië, Southern Launch civiele range.
De T-minus Dart kan een radar target worden.

Parera

#1377
Damen is weer in de race voor een order van de Braziliaanse marine! Dit keer voor een ijsbreker, ze gaan weer samen werken met de lokale partner werf Wilson Sons. Daarnaast bieden ze ook een hydrograaf aan voor de Braziliaanse marine.

Damen is een partnerschap aangegaan met Wilson Sons, de concurrentie bestaat uit 3 andere partijen: Ecovix & Asmar (Chili), Itaguaí Construções Navais & Naval Group (Frankrijk), Promar & Fincantieri (Italie) en als laatste het Noorse MarLog AS zonder lokale partner.

https://www.damen.com/en/companies/damen-wilson-sons-consortium








Harald

Damen Shipyards Cape Town Lays Keel on Second Project BIRO IPV



On 28th August, Damen Shipyards Cape Town (DSCT) held a keel-laying. The keel-laying was for the second of three Multi-Mission Inshore Patrol Vessels (MMIPV) that DSCT is building for the South African Navy's Project BIRO. The inspection was a unique event, planned to ensure the well-being of delegates during the ongoing coronavirus pandemic. As well as stringent safety measures on location, physical attendance was reduced to a minimum, with the majority attending remotely with digital conference facilities.

The South African Navy's Project BIRO aims to develop maritime security, ensuring the country's capabilities to respond effectively, rapidly, and cost-efficiently to maritime threats such as piracy and illegal fishing.

Following a safety briefing, DSCT board member Sefale Montsi opened the keel laying inspection welcoming guests. Ms Montsi said, "I give thanks as a South African to be associated with this project. There is much value in the seas for South Africa and its economy. I am proud to be part of a project that protects our borders and resources."

The MMIPVs draw on proven technology from Damen's standardised range of patrol boats, which covers everything from 10-metre Interceptors and 50-metre patrol vessels, to 140-metre frigates. The vessels for Project BIRO are tailored to the specific requirements of the South African Navy and feature the Damen Sea Axe Bow – a vertical hull form that reduces slamming for safe, comfortable operations in rough seas. The MMIPVs are the first Sea Axe vessels to operate in South Africa.

Speaking at the keel laying inspection, Acting Chairperson of Armscor Mr Motimele said, "I would like to thank the DSCT team for ensuring that the requirements as articulated by the South African Navy are brought to life. Armscor is extremely proud to be part of this project that will deliver multi-mission patrol vessels to the South African Navy, that will serve them well for decades to come with their mission to protect South African coastal and marine interests."

Mr Motimele was followed on the podium by the Chief of the Navy, Vice Admiral Hlongwane, who said that the current situation with the coronavirus pandemic only serves to increase the importance of Project BIRO.

"A well-managed maritime sector is key to the country's economic recovery from the pandemic... Fighting Covid-19 poses new dilemmas for South Africa in addition to the existing challenges of policing one of the largest maritime zones in Africa. South Africa must also fulfil numerous international safety responsibilities... any reduction in South Africa's supply chain efficiency could wreak economic havoc on the country and its neighbours.

"I would like to say well done and congratulations to all staff involved in the production of the MMIPVs here at DSCT for being able to maintain the construction schedule to this extent under very challenging circumstances. Your commitment to excellence is commendable. I can say with confidence to the South African people that we have selected a good partner to make this project a success. I thank you."

The project undertaking serves as a demonstration of Damen Maritime Security Solutions in action. With this initiative, Damen not only delivers a ship, but rather a total maritime solution, encompassing every aspect of vessel operation throughout the lifecycle as well as the contribution to a sustainable maritime industry in the region in which it operates.

To that end, Damen has truly and enthusiastically embraced, adopted and integrated the various applicable government programmes, such as the Defence Industrial Participation (DIP), Department of Trade and Industry's Local Content and Enterprise and Supplier Development (ESD) and Youth Employment Service (YES Initiative) into its project approach, and by doing so is looking to over-achieve on the requirements of these programmes..

For example, Damen will exceed Project BIRO's 60% local content requirements, issuing contracts to a large number of local suppliers. As a result of their work on Project BIRO, many of these suppliers are now earmarked for work on Damen projects in and outside of South Africa. Additionally, DSCT's undertaking of the project has created over 300 direct jobs and over 1,000 indirect jobs in line with the South African Government's Operation Phakisa objectives.

Damen's Project Director for the MMIPV projects, Jos Govaarts, elaborates, "It's not only our objective to build three IPVs. We, as DSCT, feel it is our responsibility to create jobs and to develop our suppliers. We have the commitment to make sure that the South African maritime industry fully benefits from South African projects for the long-term. The jobs that we are creating are there to stay."

Following the speeches, the tradition of welding a coin to the keel was observed. On this occasion, the coin was welded into place by Jenny-Lee Fortuin (2nd Year Apprentice: Welder ) An apprentice of DSCT's Apprentice Training Centre, an institution established by the yard in order to bridge a skills gap in South Africa and provide employment opportunities to local learners. The minted coin being laid on this occasion was a commemorative medal that was made in the honour of the late Honourable President Mandela as the winner of the 1993 Nobel Prize for Peace. The obverse of the coin was designed by British Artist Avril Vaughan and the reverse was designed by artist Danuta Haremska.

DSCT is making good progress with the first Project BIRO IPV, which it expects to deliver in 2021.

https://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/213213/damen-lays-keel-for-second-south-african-patrol-vessel.html

Parera

Afgifte vergunning voor export militair materieel naar Indonesië

https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=71f71b72-12cd-4828-a48c-3acdebff3bd7&title=Afgifte%20vergunning%20voor%20export%20militair%20materieel%20naar%20Indonesi%C3%AB.pdf


Het gaat om een SMART-S mk2 radar + C3 systemen met inbegrip van software, gereedschap, test- en meetapparatuur en overige bijhorende diensten. De systemen worden waarschijnlijk geplaatst op het Indonesische korvet KRI Usman Harun (359). Dit schip ondergaat als eerste van de 3 een upgrade waarbij de SEWACO gelijk getrokken word met de SIGMA korvetten van Indonesië.


Lex

Citaat van: Parera op 31/08/2020 | 21:46 uur
:angel: Prestige projectje, schilder de romp Rood-Wit-Blauw  :silent:
Het is allemaal leuk en aardig, maar laten we met beide voeten op de grond blijven, aangezien de uitdagingen die er nu reeds zijn met de Vprojecten van de vloot.

Parera

Citaat van: StrataNL op 31/08/2020 | 20:33 uur
Gast...  :dead:
:angel: Prestige projectje, schilder de romp Rood-Wit-Blauw  :silent:

StrataNL

Citaat van: Parera op 31/08/2020 | 19:28 uur
Onderzoek doen in o.a. de pool regio en daarnaast in oorlogstijd onze vloot dienen als ijsbreker.
Gast...  :dead:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

walter leever

Citaat van: Parera op 31/08/2020 | 19:28 uur
Onderzoek doen in o.a. de pool regio en daarnaast in oorlogstijd onze vloot dienen als ijsbreker.

Waar gaan we naartoe dan?(just asking) :P

Parera

Citaat van: StrataNL op 31/08/2020 | 18:58 uur
Wat moet Nederland met zo'n ding??

Onderzoek doen in o.a. de pool regio en daarnaast in oorlogstijd onze vloot dienen als ijsbreker.

StrataNL

Citaat van: Parera op 31/08/2020 | 18:51 uur
Kan NL er ook 1 bestellen? :angel: De ontwikkelingskosten zijn al afbetaald door Australie :silent: Onderzoeksschip Willem Barentsz of iets in die vorm.
Wat moet Nederland met zo'n ding??
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#1368
GIGANTISCHE AUSTRALISCHE IJSBREKER VOOR PROEFVAARTEN NAAR VLISSINGEN
https://nlnavy.damen.com/nl/gigantische-australische-ijsbreker-voor-proefvaarten-naar-vlissingen/



Kan NL er ook 1 bestellen? :angel: De ontwikkelingskosten zijn al afbetaald door Australie :silent: Onderzoeksschip Willem Barentsz of iets in die vorm.

Harald

Enforcer-ontwerp van Damen een van kandidaten voor marine Chili

Al sinds 2003 wordt het amfibisch transportschip-ontwerp Enforcer van Damen genoemd als de basis voor een nieuw Chileens marineschip. Er lijkt nu toch schot in de zaak te komen, maar moet Damen nog wel de competitie aan gaan met de scheepswerven uit Spanje en Noorwegen. 

.../...

https://marineschepen.nl/nieuws/Damen-enforcer-chili-190820.html





Parera

Scheepsbouwer Damen Shipyards schrapt 1050 banen

Damen Shipyards schrapt wereldwijd zo'n 1050 arbeidsplaatsen. De grootste scheepsbouwer van Nederland bevestigt dat na vragen van het FD.

In Roemenië zijn 870 arbeidsplaatsen overtollig geworden en in Nederland verdwijnen 173 banen. Daarbij gaat het om het verlies van werkgelegenheid op de locaties Gorinchem, Schiedam en het Friese Bergum. Op scheepswerven in Polen en de Oekraïne wordt tijdelijk arbeidstijdverkorting ingevoerd.

Overplaatsingen
Damen verwacht wel het aantal ontslagen in Nederland te kunnen verminderen door middel van overplaatsingen naar andere bedrijven binnen het concern. Ook in Roemenië wordt geprobeerd werknemers intern te herplaatsen.

Het personeel van Damen is inmiddels ingelicht, met de vakbonden wordt al overleg gepleegd en de betreffende ondernemingsraden is om advies gevraagd.

Het familiebedrijf uit Gorinchem heeft al jaren last van de lage olieprijs en de daarmee verbonden beroerde marktomstandigheden in de offshoresector.

Voorzieningen en afwaarderingen op een viertal slechte projecten in de offshore drukten Damen Shipyards vorig jaar diep in de rode cijfers. Het concern uit Gorinchem leed in 2019 een verlies van €287 mln, het hoogste verlies in de 93-jarige geschiedenis van het familiebedrijf. Bij Damen en gelieerde bedrijven werken wereldwijd circa 13.000 mensen.

Coronavirus
De scheepsbouwer wordt ook zwaar geraakt door het coronavirus. 'De gevolgen van covid-19 hebben de zaken er bedrijfseconomisch niet beter op gemaakt. Wij merken het in onze productie en in de order-intake', zegt een woordvoerder van Damen in een toelichting. Met de 'organisatorische aanpassingen' wil het Nederlandse familiebedrijf de onderneming aanpassen aan de 'nieuwe werkelijkheid'.

De voorgenomen reorganisatie heeft voornamelijk betrekking op de divisie Mid-Sized Vessels (MSV), waaronder wereldwijd 5.000 werknemers vallen in Nederland, Roemenië, Polen en Oekraïne. De divisie houdt zich bezig met de bouw van niet-standaardschepen als patrouilleboten voor buitenlandse kustwachten, boten voor de baggersector en schepen voor het vervoer van mensen (ferry's).

Binnen deze divisie komen bij de Roemeense werven van Damen Galati (grootste havenstad aan de Donau) en Mangalia (havenstad aan Zwarte Kust) respectievelijk 600 en 270 arbeidsplaatsen te vervallen. De drie genoemde Nederlandse locaties vallen ook onder de MSV-divisie.

Een andere divisie, Shiprepair & Conversion (DS&C), heeft het eveneens moeilijk. Opdrachten uit de offshore-sector blijven uit, maar vanwege de coronacrisis namen ook orders voor onderhoud van cruiseschepen sterk af. Bij deze divisie van scheepsreparatiebedrijven zet de scheepsbouwer in op kostenbesparingen. Onderzocht wordt onder meer of de banken in verband met beoogde herfinanciering een financieel belang willen nemen in deze verlieslatende divisie.

Minder versnipperde bedrijfsvoering
Naar aanleiding van de slechte resultaten over 2019 had het familiebedrijf al maatregelen doorgevoerd die het concern weer winstgevend moeten maken. Zo wil de begin dit jaar aangetreden nieuwe bestuursvoorzitter Arnout Damen terug naar standaardisatie en seriebouw. Hij noemde dit eerder 'succesfactoren die tot grote groei in het verleden hebben geleid'. Maar het zijn volgens hem ook voorwaarden om sterk in te zetten op nieuwe trends als digitalisering en verduurzaming. De begin dit jaar ingezette invoering van zes divisies moet leiden tot een minder versnipperde en efficiëntere bedrijfsvoering.

In een toelichting zegt een woordvoerder van Damen niet uit te sluiten dat 'meer organisatorische aanpassingen nodig zullen blijken te zijn.' 'Dit zijn moeilijke maatregelen voor ons familiebedrijf en onze medewerkers. De aanpassingen zijn echter noodzakelijk om een gezond bedrijf te blijven dat kan profiteren van de goede vooruitzichten op de lange termijn binnen de diverse scheepsbouw- en reparatiemarkten.'

Hij voegt toe dat Damen 'overall een solide bedrijf' blijft. Bovendien is niet alles kommer en kwel. Het familiebedrijf heeft ook successen te melden, ook al blijven de verkopen 'achter bij onze prognoses voor dit jaar'.

Grote orders
Eerder dit jaar kreeg Damen Shipyards een order van circa €4,6 mrd van de Duitse marine voor de bouw van vier fregatten. Ook gaat de onderneming vier nieuwe fregatten bouwen voor de Nederlandse en Belgische marine.

Daarnaast is Damen met de Zweedse partner Saab nog volop in de race voor de vervanging van de Nederlandse Walrus-onderzeeboten, eveneens een miljardenorder. Verder heeft de divisie van Damen die superjachten bouwt een goed gevulde orderportefeuille.

Bron: Financieel Dagblad