Reacties op "Gesneuveld"

Gestart door Elzenga, 10/12/2012 | 21:57 uur

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 11/12/2012 | 17:31 uur
Ik kan me hier wat bij voorstellen. Zou met dezelfde gevoelens en gedachten worstelen als Rob als ik militair was geweest.

En in de praktijk schijnt er dus vooral voor elkaar gevochten te worden. Het hogere doel komt vrijwel volledig te vervallen.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 11/12/2012 | 16:37 uurO ja? Heb je het ze allemaal gevraagd dan? Ik heb ooit getekend bij defensie om als beroepsmilitair ons land en onze directe belangen te verdedigen tegen een boze buitenwereld. Niet om kans te lopen op een IED te rijden/lopen in een zandbak omdat we zonodig meneer De Hoop Scheffer aan een baantje bij de NAVO moesten helpen, te slijmen voor een G20-stoeltje of zogenaamd politie-agenten in 8 weken op te leiden.
Ik kan me hier wat bij voorstellen. Zou met dezelfde gevoelens en gedachten worstelen als Rob als ik militair was geweest.

guest1400

Citaat van: Ros op 11/12/2012 | 16:10 uur
Ik heb niet de indruk dat de veiligheid van onze mensen in Afghanistan op enig moment in gevaar is geweest door ontoereikend of ondeugdelijk materiaal.


komen de namen Marc Harders en Jeroen Houweling je bekend voor?

Ik heb de documentaire overigens ook gezien en ik was zwaar onder de indruk. Vooral het verhaal van de zelfmoord vond ik een eyeopener.


A.J.

Citaat van: Ros op 11/12/2012 | 16:10 uur
Ik heb niet de indruk dat de veiligheid van onze mensen in Afghanistan op enig moment in gevaar is geweest door ontoereikend of ondeugdelijk materiaal.

Uhu... ik zal hier verder niet al teveel in details treden. Maar laat ik het zo stellen, het thuisfront moest ook enigszins gerustgesteld blijven.

En dat is alles wat ik er publiekelijk over kwijt wil.

Nikehercules

Citaat van: Tanker op 11/12/2012 | 16:50 uur
Mensen waar ik veel mee gewerkt heb binnen de cavalerie / pantserinfanterie wilden niets liever, misschien meer een gevechtseenheid ding dan ?

Nee hoor, erg herkenbaar. Geld ook voor het overgrote deel van de militairen die ik heb gesproken. Of dit nu jongens van de infanterie of uit het vliegtuigonderhoud waren, allemaal wilden ze op uitzending.

Sterker nog, ik heb als reservist precies het zelfde. Ik hoop niet dat het fout gaat in NL, gebeurt het toch en wordt de Natres ingezet... Laat het alsjeblieft mijn club zijn.

Tanker

Citaat van: Kapitein Rob op 11/12/2012 | 16:37 uur
Citaat van: Tanker op 11/12/2012 | 13:57 uur
elke militair wilt diep in zijn hart uitgezonden worden.

O ja? Heb je het ze allemaal gevraagd dan? Ik heb ooit getekend bij defensie om als beroepsmilitair ons land en onze directe belangen te verdedigen tegen een boze buitenwereld. Niet om kans te lopen op een IED te rijden/lopen in een zandbak omdat we zonodig meneer De Hoop Scheffer aan een baantje bij de NAVO moesten helpen, te slijmen voor een G20-stoeltje of zogenaamd politie-agenten in 8 weken op te leiden.

Mensen waar ik veel mee gewerkt heb binnen de cavalerie / pantserinfanterie wilden niets liever, misschien meer een gevechtseenheid ding dan ?

Oldenhave

Diep respect voor Peter van Uhm, professionaliteit is echt ongekend. Hij wordt gevraagd naar zijn zoon, maar hij zegt gelijk, ''mijn zoon en zijn chauffeur en twee zwaargewonden.'' En later ''het bleven Mark Schouwink en mijn zoon.''  Knap.

KapiteinRob

Citaat van: Tanker op 11/12/2012 | 13:57 uur
elke militair wilt diep in zijn hart uitgezonden worden.

O ja? Heb je het ze allemaal gevraagd dan? Ik heb ooit getekend bij defensie om als beroepsmilitair ons land en onze directe belangen te verdedigen tegen een boze buitenwereld. Niet om kans te lopen op een IED te rijden/lopen in een zandbak omdat we zonodig meneer De Hoop Scheffer aan een baantje bij de NAVO moesten helpen, te slijmen voor een G20-stoeltje of zogenaamd politie-agenten in 8 weken op te leiden.

Nikehercules

Citaat van: Ros op 11/12/2012 | 16:10 uur
Ik heb niet de indruk dat de veiligheid van onze mensen in Afghanistan op enig moment in gevaar is geweest door ontoereikend of ondeugdelijk materiaal.

Wel degelijk. De Bushmaster is lang niet (in voldoende aantallen) beschikbaar geweest. Niet verwijtbaar overigens, hier is behoorlijk adequaat op gereageerd, maar toch.

Ros

Ik heb niet de indruk dat de veiligheid van onze mensen in Afghanistan op enig moment in gevaar is geweest door ontoereikend of ondeugdelijk materiaal.


Tanker

Citaat van: Leovanw op 11/12/2012 | 06:23 uur
Ingrijpend, indrukwekkend en niets anders dan RESPECT voor degene die wanneer het ze wordt opgedragen hun leven in de waagschaal leggen, omdat WIJ dat van ze verlangen.... Maar begrijp wel goed dat zij "hier NIET voor kiezen". De gemiddelde ingezetene van BV Nederland doet het immers vaak al snel af met "daar hebben ze zelf voor gekozen". Zij kiezen er niet voor om te sneuvelen of gewond te raken. Ze kiezen er wel voor om BV Nederland TE DIENEN EN TE BESCHERMEN, daar waar WIJ dat als BV Nederland nodig achtten. Omdat dat zo waardevol is, lopen ze daarbij risico's, die ze overigens zo klein mogelijk houden door training, volledige inzet, procedures en materieel, en leveren ze luxe en comfort in. Dat laatste is echt maar een bijzaak, dat is soms vervelend, maar doet echt geen pijn....


Des te wranger is het dat er zoveel materieel / materiaal is wegbezuinigd dat de veiligheid / inzetbaarheid in het geding komt.
Zoals kolonel Querido aangaf, elke militair wilt diep in zijn hart uitgezonden worden. Doen waar hij / zij voor is opgeleid en dan in de praktijk brengen.
Ik had als oud-tanker de invasie in Irak in 2003 wel willen meemaken, met een compleet tankbataljon ontplooid voorwaarts gaan.


Leovanw

Ingrijpend, indrukwekkend en niets anders dan RESPECT voor degene die wanneer het ze wordt opgedragen hun leven in de waagschaal leggen, omdat WIJ dat van ze verlangen.... Maar begrijp wel goed dat zij "hier NIET voor kiezen". De gemiddelde ingezetene van BV Nederland doet het immers vaak al snel af met "daar hebben ze zelf voor gekozen". Zij kiezen er niet voor om te sneuvelen of gewond te raken. Ze kiezen er wel voor om BV Nederland TE DIENEN EN TE BESCHERMEN, daar waar WIJ dat als BV Nederland nodig achtten. Omdat dat zo waardevol is, lopen ze daarbij risico's, die ze overigens zo klein mogelijk houden door training, volledige inzet, procedures en materieel, en leveren ze luxe en comfort in. Dat laatste is echt maar een bijzaak, dat is soms vervelend, maar doet echt geen pijn....
http://www.dutchdefencepress.com.  "There is no 'I' in TEAM"

KapiteinRob

Citaat van: Oldenhave op 11/12/2012 | 00:14 uur
het feit dat er daar nu kinderen naar school gaan waar ze géén radicaalislamitische troep geleerd wordt is wat mij betreft een overwinning.

Ik heb uit eerste hand gehoord dat ook in Kunduz de kids langs de weg stenen gooien en de Afghaanse variant van de middelvinger gebruiken richting ook Nederlandse voertuigen die hen passeren. Dus ik ben zo vrij mijn vraagtekens te zetten bij "het niet geleerd worden van radicaalislamitische troep", al kan dat laatste (wat mij betreft in theorie) ook alleen buiten school plaatsvinden. Maar zo naief ben ik niet.....

Citaat van: Oldenhave op 11/12/2012 | 00:14 uur
naar Kunduz te gaan maar de beveiliging aan Duitsland over te laten

Die beveiliging door de Duitsers lijkt mij een relatief begrip. Heeft n.l. alleen betrekking op het kamp daar. Nederland zorgt buiten de poort bij PTG-activiteiten voor zijn eigen beveiliging. En aan de andere kant leunt ook Duitsland op onze F-16's als "beveiliging vanuit de lucht".

Verder heb je m.i. helemaal gelijk over de voorzichtigheid van Nederland; zelfs v.w.b. Uruzgan zijn er "wat verschillende meningen over onze heldenmoed aldaar"....

Oldenhave

Het gemak waarmee je zegt ''waarvan de uitkomst al vast staat'' is natuurlijk ook niet helemaal oké. Ik denk niet dat er iemand de illusie had dat we Afghanistan van de middeleeuwen (want dat is het daar) in een paar jaar even naar de 21ste eeuw zouden brengen. Ik denk persoonlijk dat met de Dutch Approach (hoewel ik het een vreselijke term vind) we daar meer succes hebben gehad dan Amerika voorheen en dat de insteek wel degelijk voornamelijk op opbouw gericht was, zoals het wat mij betreft ook hoorde. Dat hoe marginaal ook, het feit dat er daar nu kinderen naar school gaan waar ze géén radicaalislamitische troep geleerd wordt is wat mij betreft een overwinning.

Dat mijn Het werd weer tijd argument misschien niet het sterkste is, wil ik nog wel accepteren. Maar je pleit voor een NOG voorzichtiger beleid als het gaat om inzetten van Nederlandse militairen. Nog voorzichtiger dan nu? We proberen nu al niemand tegen het been te stoten door niet in Libië verantwoordelijkheid te nemen en te bombarderen terwijl daar best draagvlak voor was, naar Kunduz te gaan maar de beveiliging aan Duitsland over te laten omdat het allemaal blauw moet zijn want groen kan je niet verkopen in Nederland, als Timmermans over zichzelf heen valt om te zeggen dat we in Mali een ''bescheiden'' bijdrage gaan leveren.  Daarbij komt dat het optreden van de politiek jegens de operaties in Afghanistan al uitermate voorzichtig was. Kijk maar naar die 9:11 Zulu docu van Vic Franke waarin je een boel gefrustreerde commando's zit die van Den Haag hun werk niet mogen doen. En naar de berichten over de vele burgerdoden in Chora omdat er liever 50 Howitser granaten op de taliban (die zich natuurlijk in een dorp verschool) of vanuit F-16 GBU's werden gedropt, dan dat er een pantserinfantrie unit op af gestuurd werd. Het feit dat er van die meer dan 20 gesneuvelden er maar een paar door echt vijandelijk vuur gesneuveld zijn zegt wat dat betreft ook wat.

Ros

Citaat van: Nikehercules op 10/12/2012 | 22:54 uur
Citaat van: Oldenhave op 10/12/2012 | 22:24 uur
Echt klasse ROS. Nice. Ik durf te wedden dat juist de ouders van gesneuvelde Uruzgan soldaten geloven dat hun kinderen daar echt wat betekend hebben, ook al is het maar omdat ze niks anders willen geloven.

Juist, en dat hebben ze ook! Over het hogere doel kun je discuseieren, maar een gesneuvelde militair die 5 minuten daarvoor zijn bud nog rugdekking gaf heeft wel degelijk wat betekend...

Als over  het hoger doel beter was nagedacht had de gesneuvelde militair nu met zijn bud een biertje kunnen drinken  :(,

Het gaat mij echt niet om de militairen ter verantwoording te roepen of hun inzet en motivatie ter discussie te stellen. Het besluit om te gaan is mijn reden om hier fel tegen in te gaan. Het `zinloos` inzetten van onze militairen is waar ik een  :sick: gevoel van krijg.