Ook ministaatje Transnistrië wil aansluiting bij Rusland

Gestart door Ace1, 18/03/2014 | 22:10 uur

DvdW

Citaat van: IPA NG op 29/08/2014 | 22:14 uur
Ze hebben een eigen tankproducent in Kharkiv.
Een fabriek alleen is niet genoeg....  :angel:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

IPA NG

Citaat van: Zeewier op 29/08/2014 | 21:45 uur
Oekraïne wilt in de NAVO en de NAVO zit daar serieus over na te denken. Dat is natuurlijk niet omdat we de Oekraïners zo aardig vinden. Als Oekraïne tot de NAVO toetreed dan is dat voor mandatering van een westerse interventie.

Ik snap de keuze van Oekraïne ook wel, voor een bijna failliet land hebben ze geen oneindig aantal tanks. Ik kan het niet verifiëren maar ik neem aan dat dit waar is: http://truthinukraine.wordpress.com/2014/08/14/hungary-sells-tanks-in-ukraine/

Dat Oekraïne haar Su-25 Frogfoot's veelvuldig inzet krijgen we mee. Van de Oekraïense MiG-29's en Su-27's horen we na twee crashes niet veel meer. Dat zal waarschijnlijk met het onderhoud en beschikbaarheid van motoren te maken. Concluderend de Oekraïners doen een moord voor een NAVO-paraplu.

Ze hebben een eigen tankproducent in Kharkiv.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Zeewier

Citaat van: Huzaar1 op 14/04/2014 | 18:15 uur
Wordt eens tijd voor de EU om haar ballen te laten zien..
Dit neemt belachelijke vormen aan.
Oekraïne wilt in de NAVO en de NAVO zit daar serieus over na te denken. Dat is natuurlijk niet omdat we de Oekraïners zo aardig vinden. Als Oekraïne tot de NAVO toetreed dan is dat voor mandatering van een westerse interventie.

Ik snap de keuze van Oekraïne ook wel, voor een bijna failliet land hebben ze geen oneindig aantal tanks. Ik kan het niet verifiëren maar ik neem aan dat dit waar is: http://truthinukraine.wordpress.com/2014/08/14/hungary-sells-tanks-in-ukraine/

Dat Oekraïne haar Su-25 Frogfoot's veelvuldig inzet krijgen we mee. Van de Oekraïense MiG-29's en Su-27's horen we na twee crashes niet veel meer. Dat zal waarschijnlijk met het onderhoud en beschikbaarheid van motoren te maken. Concluderend de Oekraïners doen een moord voor een NAVO-paraplu.

Enforcer

Citaat van: Huzaar1 op 14/04/2014 | 18:15 uur
Wordt eens tijd voor de EU om haar ballen te laten zien..
Dit neemt belachelijke vormen aan.

Tja, en een paar maanden verder en dan wordt eerst een deel van Oekraïne ingelijfd. Daarbij zal de inname van Transnistrïe ook maar enigszins een formaliteit zijn.

Huzaar1

Wordt eens tijd voor de EU om haar ballen te laten zien..
Dit neemt belachelijke vormen aan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Moldavië waarschuwt Westen voor 'provocaties'

CHISINAU –De pro-Europese premier van Moldavië, Iurie Leanca, heeft het Westen gisteren gewaarschuwd voor een 'reeks provocaties' in het pro-Russische gebied Transnistrië. De NAVO heeft eerder gewaarschuwd dat Rusland het gebied op de linkeroever van de rivier de Dnjestr als volgend doelwit kan kiezen na de annexatie van de Krim.

In een interview wees de premier onder meer op manoeuvres die 'paramilitaire groepen' en Russische militairen die in het gebied zijn gelegerd, recentelijk hielden. Ook zetten de autoriteiten in Transnistrië scholen onder druk, die nog het Moldavische lesrooster volgen. Moldavische boeren die net over de grens land hebben, kunnen dat steeds moeilijker bewerken. De premier drong er bij de Europese Unie op aan Moldavië meer te steunen.

Geen enkel land heeft Transnistrië, waarover de regering van Moldavië in de praktijk weinig te zeggen heeft, erkend als onafhankelijke staat, maar er zijn wel een paar duizend Russische militairen gelegerd. Bijna alle Transnistriërs identificeren zich als Rus en ongeveer een derde heeft een Russisch paspoort.

De Russische president Poetin heeft gezegd dat hij niet van plan is andere gebieden dan de Krim te annexeren. Hij voegde er echter aan toe dat hij zich het recht voorbehoudt Russisch-sprekenden in landen te hulp te komen, als zij in gevaar zijn.

http://krant.spitsnieuws.nl/spits/_main_/2014/03/28/004/

Ros

NAVO waarschuwt voor Krimscenario in Moldavië

Na de annexatie van de Krim op vrijdag zou Transnistrië, op de grens van Oekraïne en Moldavië, het volgende gebied zijn dat zich aan wil sluiten bij Rusland.

NAVO-generaal Philip Breedlove waarschuwde zondag voor een Russische troepenmacht die zich ophoudt bij de grens van beide landen.

''Het Russische leger dat bij de grens van Oekraïne met Moldavië is gestationeerd heeft een enorme omvang en is zeer goed voorbereid op actie. Ze zijn er klaar voor, mocht de beslissing vanuit Moskou gemaakt worden om Transnistrië binnen te vallen'', aldus Breedlove. ''Dat baart ons enorme zorgen.''

Transnistrië geldt als een vrijplaats voor onder meer wapenhandel. De bevolking van de regio koos middels een omstreden referendum in 2006 vrijwel unaniem voor aansluiting bij Rusland. Het gebied verklaarde zich in 1990 al onafhankelijk, maar wordt door geen enkele lidstaat van de Verenigde Naties als dusdanig erkend.

Ontwikkelingen

Hoewel Rusland tegenspreekt dat het de pijlen op Transnistrië heeft gericht, wordt er vanuit de westerse wereld kritisch naar de ontwikkelingen gekeken. Zo wordt in de Verenigde Staten gekeken naar een plan om het Oekraïense leger te steunen met de levering van wapens, medicijnen en radio-apparatuur.

Dat werd voorgesteld door de Republikein Mike Rogers en hij kreeg daarin bijval van de Democratische senator Dick Durbin.

''We moeten alle opties openhouden om Oekraïne met wapenleveranties te steunen'', aldus Durbin, die vorige week nog op bezoek was in Oekraïne. ''Dat moet gebeuren zo lang als nodig is om het Oekraïense leger op eigen benen te krijgen.'' Zowel Durbin als Rogers stelde duidelijk dat ze geen Amerikaanse militairen naar het probleemgebied willen sturen.

Wit-Rusland

President Alexander Loekasjenko van Wit-Rusland was zondag een van de eersten die erkende dat de Krim feitelijk Russisch grondgebied is geworden. Formeel keurt hij de inname van de Krim af, maar hij ziet het wel als een voldongen feit.

Loekasjenko, die nauwe banden met Rusland onderhoudt, benadrukte nog wel dat hij de politieke keuzes van de Russische regering in principe blijft steunen.

www.nu.nl

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 23/03/2014 | 17:18 uur
Nee....je bent in het bezit van een glazen bol die de toekomst kan voorspellen.


Puur kristal  :angel:

Ros

Citaat van: jurrien visser op 23/03/2014 | 13:58 uur
Wie weet, misschien leidt het tot een versneld proces van strategisch inzicht, al vrees ik dat dit wishfull thinking zal blijken te zijn.

Nee....je bent in het bezit van een glazen bol die de toekomst kan voorspellen.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 23/03/2014 | 13:58 uur
Wie weet, misschien leidt het tot een versneld proces van strategisch inzicht, al vrees ik dat dit wishfull thinking zal blijken te zijn.
Men pakt bij een crisis vaak terug op het oude vertrouwde...en volgen pas daarna lessons learned. Als men daar al voor open staat. Dus ja, ben ook sceptisch..maar lever wel mijn bijdrage in deze..

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 23/03/2014 | 13:38 uur
Dat is iets dat er nu eenmaal bijhoort. En je net zo goed ziet binnen de EU als binnen bijvoorbeeld de VS of Nederland.

Wie weet, misschien leidt het tot een versneld proces van strategisch inzicht, al vrees ik dat dit wishfull thinking zal blijken te zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 23/03/2014 | 13:37 uur
Daar verschillen we dus van mening. Want ik zie de NAVO zowel openlijk als nadrukkelijk op de achtergrond voortdurend en al langere tijd bezig zijn met het conflict in de Oekraïne...iets wat mijns inziens juist Poetin heeft getriggerd om in te grijpen. Ik zou het zeer akelig vinden als het bestaansrecht en de toekomst van de NAVO hierbij een rol heeft gespeeld. Want als ik 1 ding leer van deze crisis...is dat Europa toch echt zijn eigen defensieorganisatie en structuur moet gaan opzetten. Want in de wereld van nu..zijn de belangen van de "baas" van de NAVO, de VS, niet meer gelijk aan die van de EU. Zelfs niet in dit welhaast ouderwetse Koude Oorlog conflict. En dat breekt Europa op..figuurlijk...en hopelijk niet letterlijk.

Ik zie absoluut de noodzaak van een degelijke EU defensie organisatie, wenselijk zelfs gezien de Amerikaanse (terechte) bemoeienis met andere continenten.

Zolang allerlei groepjes, per land, hun eigen belang najagen en hiermee wel het beleid bepalen moet er eerst een hele kudde (liefst twee) verdrinken (ipv één kalf) voordat men het als eigen belang gaat zien.

Het terug schuiven naar de NAVO (lees de Amerikanen) scheelt weer de nodige Euro's die vervolgens weer voor de eigen hobby's gebruikt kunnen worden.

Face it: Europa (muv een paar landen) is een laf en verdeeld continent.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 23/03/2014 | 13:19 uur
Te veel hennen in het kippenhok!
Dat is iets dat er nu eenmaal bijhoort. En je net zo goed ziet binnen de EU als binnen bijvoorbeeld de VS of Nederland.

Elzenga

Citaat van: Ros op 23/03/2014 | 13:17 uur
Uitmelken in eigen belang ?. Ik denk het tegendeel. De NAVO heeft tot nu nog geen enkele rol van betekenis gespeeld in het Oekraine/Rusland spel. Behalve een beetje met de vlag zwaaien en extra rondjes om de kerk vliegen dan.......

De Russen dicteren de gang an zaken zoals het er nu bij staat. Zeker van hun zaak omdat zij weten dat de NAVO, VS en de EU bang zijn voor de gevolgen van een escalatie.
Daar verschillen we dus van mening. Want ik zie de NAVO zowel openlijk als nadrukkelijk op de achtergrond voortdurend en al langere tijd bezig zijn met het conflict in de Oekraïne...iets wat mijns inziens juist Poetin heeft getriggerd om in te grijpen. Ik zou het zeer akelig vinden als het bestaansrecht en de toekomst van de NAVO hierbij een rol heeft gespeeld. Want als ik 1 ding leer van deze crisis...is dat Europa toch echt zijn eigen defensieorganisatie en structuur moet gaan opzetten. Want in de wereld van nu..zijn de belangen van de "baas" van de NAVO, de VS, niet meer gelijk aan die van de EU. Zelfs niet in dit welhaast ouderwetse Koude Oorlog conflict. En dat breekt Europa op..figuurlijk...en hopelijk niet letterlijk.

Ros

Citaat van: jurrien visser op 23/03/2014 | 13:19 uur
Te veel hennen in het kippenhok!

Misschien wel. De EU heeft als prioriteit om de recessie te boven te komen. Uitstel of vertraging zou zo maar kunnen leiden tot politieke onstabiliteit in diverse EU landen. Stel je voor dat de verkiezingen van afgelopen week niet de gemeentelijke stemronde was maar de landelijke. Was er op dit moment een behoorlijk probleem met alle gevolgen die je maar kan bedenken.

Dat beetje eenheid dat er nu is binnen de EU zal men vast willen houden. Nu ineens het roer omgooien gaat, denk ik niet gebeuren.