Bij de stukken, of gaan waarnemen?

Gestart door Warriorzed, 05/01/2015 | 23:00 uur

Warriorzed

Citaat van: Enforcer op 06/01/2015 | 20:41 uur
Alles is relatief.

Mea Culpa, door mij zijn we van de vraag van Warriorized afgedwaald: Bij de stukken, of gaan waarnemen?

Ja dat dus :-)

Enforcer

Alles is relatief.

Mea Culpa, door mij zijn we van de vraag van Warriorized afgedwaald: Bij de stukken, of gaan waarnemen?

Nikehercules

Citaat van: Enforcer op 06/01/2015 | 17:15 uur
Juist niet. Dat doet defensie zelf wel. Punt is juist een stukje realiteit, om wat sturing te geven aan die droom en een relatief zachte landing te maken ipv met een rotsmak tegen een muur te belanden en gedesillusioneerd te vertrekken.

Spijt van dingen die je gedaan hebt is minder erg dan spijt van dingen die je niet gedaan hebt. Niets is zo erg dan over 20 jaar denken ''had ik maar...''.

Een functie bij de krijgsmacht brengt nadelen met zich mee, absoluut. Toch heb ik er geen dag spijt van gehad en heeft het mij kansen geboden die ik in de burger niet zou krijgen.

Enforcer

Citaat van: SoldaatDion op 06/01/2015 | 16:15 uur
Probeer nou niet zijn/haar droom om zeep te helpen Enforcer. Volgens mij heeft diegene, gezien hoe die schrijft, al ervaring binnen het bedrijf.

Juist niet. Dat doet defensie zelf wel. Punt is juist een stukje realiteit, om wat sturing te geven aan die droom en een relatief zachte landing te maken ipv met een rotsmak tegen een muur te belanden en gedesillusioneerd te vertrekken.

SoldaatDion

Probeer nou niet zijn/haar droom om zeep te helpen Enforcer. Volgens mij heeft diegene, gezien hoe die schrijft, al ervaring binnen het bedrijf.

Grappig dat ik deze post lees, ook ik ben verplicht het korte model te moeten doen met HBO Communicatie. Zou eerlijk gezegd ook niet 1,2,3 weten hoe dit op te lossen is. Ik denk dat als je goed kunt uitleggen tijdens je KMA-periode waarom ze jou beter op de VTO voor pelotonscommandant vuurmondpeloton kunnen neerzetten als bij de VTO tot waarnemer, je een kans maakt. Weet echter niet 'bij wie' je dit dan moet melden... Aparte keus trouwens om kort/lang model af te laten hangen welke VTO je gaat doen. Iemand een idee wat de gedachte hierachter is?

Enforcer

Citaat van: Warriorzed op 06/01/2015 | 09:11 uur
Ik waardeer de tip, maar wat is een mens zonder dromen? Stiekem zal ik af en toe een functie bij 1CMI gaan bekleden om de economische kennis op pijl te houden ;-)

Buiten defensie kun je met dromen meer dan daar binnen. En aangezien je reeds een burgerstudie gedaan hebt (en dan met name CE) zal jouw logica nog een stuk verder afstaan van de defensie logica, die vaak uitmond in de les "omgaan met teleurstellingen". Dat is realiteit. De meesten van ons zijn met dromen begonnen, en zijn daarna overgegaan op andere zaken zoals de les "hoe overleef ik een reorganisatie". Het contract wat je nu mogelijk mag gaan tekenen, is per gisteren al achterhaalt.

En er wordt vaak voor je gekozen.

Warriorzed

Ik waardeer de tip, maar wat is een mens zonder dromen? Stiekem zal ik af en toe een functie bij 1CMI gaan bekleden om de economische kennis op pijl te houden ;-)

Enforcer

Citaat van: Warriorzed op 05/01/2015 | 23:00 uur

Omdat ik droom van een carrière tot aan mijn FLO,

De kans dat je daarover kan blijven dromen is groot. Zorg dat je je kennis van CE onderhoudt zodat je nog ergens anders aan de bak kan.

Warriorzed

Heren, dames,

graag jullie advies over het volgende. Ik heb de jarenlange droom om bij Defensie officier te worden. Volgende week hoor ik de uitslag of ik ben aangenomen als Officier Artillerie. Omdat ik sinds kort een Hbo-diploma heb (Commerciële Economie), 'moet' ik het korte model doen. Hoewel het verleden tijd is dat je nog maximaal majoor daarmee kunt worden, is mij wel verteld dat ik verplicht Waarnemer moet worden bij de Artillerie.

Deze functie wil ik ook zeker gaan doen, maar als startfunctie lijkt het mij leerzamer om PC Vuurmondpel te worden en als vervolgfunctie Waarnemer. Ik heb vernomen dat je na de Waarnemersstoel alsnog PC kunt worden, maar de verhouding Waarnemers : PC Vuurmondpel is 18: 6. M.i. is er dus een veel grotere kans om van PC Vuurmondpel naar Waarnemer te gaan, dan andersom.

Omdat ik droom van een carrière tot aan mijn FLO, ben ik bang dat als ik een PC-functie oversla, ik geen goede toekomst kan hebben binnen de organisatie. Ik mis dan volgens mij de basic skills om een eenheid te leiden (als Waarnemer kan ik doorgroeien tot C-FST, als kapitein dan leiding geven aan 6 man totaal). Zo kan ik (volgens mij) nooit (droom)functies krijgen als commandant van een bataljon, brigade of zelfs hoger.

Ben ik juist in mijn aannames? Zijn er mensen met ervaring hierin? Any tips or tricks hoe ik in mijn NLDA-periode tóch ingeschreven kan worden bij de opleiding tot PC Vuurmondpel? (opleidingen starten synchroon en overlappen elkaar voor een groot gedeelte)