Toekomst lunabev manoeuvre eenheden

Gestart door Zander, 19/10/2015 | 12:05 uur

Harald

CitaatMulti Missie Radar (MMR) integratie:
De MMR zoals in gebruik bij Defensie wordt geproduceerd door de firma Thales Nederland. Om inkomende dreigingen te kunnen bestrijden is het nodig om de radar met de te verschieten munitie in de MRAD & SHORAD systemen te integreren. Doordat raketten voor de MRAD en SHORAD systemen van Amerikaanse makelij zijn, is Defensie hierover in gesprek met haar Amerikaanse evenknie.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2023Z10054&did=2023D24151

De Ground Master 200 MM/R gaat dus gebruikt worden, deze waren ook al door beide landen aangekocht en Denemarken ook.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/05/25/nederland-schaft-multi-mission-radar-aan-voor-noorwegen
https://www.thalesgroup.com/en/group/journalist/press_release/norway-and-netherlands-partner-thales-multi-mission-radar-ground



Lynxian

Citaat van: Sparkplug op 06/06/2023 | 07:15 uur
Zelfs drie aankondigingen als je de AARGM-ER voor de F-35A meerekent. Hopelijk volgen meer van dit soort berichten.

Het is inderdaad een mooi voertuig.
Ja, ik zag die aankondiging pas na deze. Gaat lekker!

Mourning

Citaat van: Sparkplug op 06/06/2023 | 07:15 uur
Zelfs drie aankondigingen als je de AARGM-ER voor de F-35A meerekent. Hopelijk volgen meer van dit soort berichten.

Het is inderdaad een mooi voertuig.

Zonder meer ook een belangrijke investering v.w.b. het wapenpakket van de F-35A.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 06/06/2023 | 07:15 uur
Zelfs drie aankondigingen als je de AARGM-ER voor de F-35A meerekent. Hopelijk volgen meer van dit soort berichten.

Het is inderdaad een mooi voertuig.

Ik verwacht een dezer dagen de aankondiging voor de aanschaf van SM-3 (en wellicht SM-6)

Sparkplug

Citaat van: Lynxian op 06/06/2023 | 01:09 uur
Ik ben er ??n dag niet en ik mis meteen twee mooie aankondigingen. (Deze en de nieuwe helikopters.) Die stasdef gooit er leuk nieuws uit, mooi voertuig ook! Een kanon ernaast zou inderdaad mooi zijn, maar ik denk dat de planners bij de KL daar wel in voorzien hebben.

Zelfs drie aankondigingen als je de AARGM-ER voor de F-35A meerekent. Hopelijk volgen meer van dit soort berichten.

Het is inderdaad een mooi voertuig.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lynxian

Citaat van: pz op 05/06/2023 | 17:08 uur
Verwerving luchtverdediging op korte en middellange afstand in 1 project
Nieuwsbericht | 05-06-2023 | 16:35

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/06/05/verwerving-luchtverdediging-op-korte-en-middellange-afstand-in-1-project

De projecten van Defensie voor de vervanging van zowel de luchtverdediging op de korte als op de middellange afstand worden samengevoegd. De raketten en lanceerinstallaties voor beide systemen worden bij 1 leverancier verworven. Op die manier kunnen beide capaciteiten optimaal met elkaar worden ge?ntegreerd. Dat schrijft staatssecretaris Christophe van der Maat vandaag aan de Tweede Kamer.

De raketten en lanceerinstallaties voor beide systemen worden bij 1 leverancier verworven.
?De gecombineerde capaciteit moet bescherming bieden voor zowel manoeuvrerende eenheden, als vitale infrastructuur en gebieden. Beide capaciteiten worden zo ge?ntegreerd met elkaar dat ze naadloos en zonder kwaliteitsverlies samenwerken. Dat gebeurt in een draadloos en continu gesynchroniseerd netwerk?, zegt Van der Maat. ?Eenheden kunnen daardoor op het moderne gevechtsveld mobieler, flexibeler en sneller optreden. De oorlog in Oekra?ne toont het belang van een zo kort mogelijke tijd tussen het detecteren van een luchtdreiging met de radar en het afvuren van een projectiel.?

Uit marktonderzoek blijkt dat maar 1 leverancier kan voldoen aan deze eisen. Het gaat om het consortium Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) uit Noorwegen, samen met Raytheon uit de Verenigde Staten. Ander voordeel is dat deze partijen al zaken doen met verschillende NAVO-partners. Dat verbetert de mogelijkheid om internationaal samen te werken.

De eerste nieuwe systemen voor de middellange afstand (tot 50 kilometer) zijn vanaf 2026 leverbaar. Dat betekent dat de huidige zogeheten Medium Range Air Defence (MRAD)-systemen tot uiterlijk 2027 in gebruik blijven. Vanaf 2028 zijn ook de systemen op korte afstand (tot 15 kilometer) beschikbaar. Dit zogenoemde Short Range Air Defence (SHORAD)-systeem wordt geleverd op het Armoured Combat Support Vehicle G5 (ACSV G5).

Ondersteuning
Bij Defensie is het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando (DGLC) verantwoordelijk voor de inzet van de luchtverdediging. Het landmachtonderdeel ondersteunt hiermee onder andere de gemechaniseerde en gemotoriseerde brigades.

Het DGLC beschikt over verschillende luchtverdedigingssystemen. Op de (zeer) korte afstand worden bijvoorbeeld de Stinger-raketten gebruikt. Die worden nu vanaf Fennek-voertuigen gelanceerd of vanaf de schouder na eigen visuele waarneming. De ACSV G5-voertuigen vervangen op termijn de huidige Fennek-voertuigen voor het bereik over de korte afstand. Op zeer korte afstand blijft de draagbare inzetmethode bestaan.

Voor de middellange afstand wordt het huidige NASAMS-systeem met lanceerinstallaties, AMRAAM-raketten en radars gefaseerd vervangen. Hiervoor komt een nieuw en gemoderniseerd NASAMS-systeem met een groter bereik. Voor lange afstand wordt het Patriot-wapensysteem gebruikt, wat de laatste tijd ook veel in het nieuws komt omdat het ook door Oekra?ne wordt ingezet als luchtafweersysteem.

Internationale samenwerking
Met de vervanging en modernisering van de luchtverdediging draagt Defensie bij aan de nationale en internationale capaciteiten op dit gebied. Binnen de NAVO zijn er afspraken gemaakt over waar landen aan moeten voldoen. Nederland is met de nieuwe capaciteit zodoende in staat om van grotere waarde te zijn in EU en NAVO-verband en gezamenlijk optreden met partnerlanden.


Ik ben er ??n dag niet en ik mis meteen twee mooie aankondigingen. (Deze en de nieuwe helikopters.) Die stasdef gooit er leuk nieuws uit, mooi voertuig ook! Een kanon ernaast zou inderdaad mooi zijn, maar ik denk dat de planners bij de KL daar wel in voorzien hebben.

Harald

 :hrmph: Dan toch een G5 net Skyranger 35mm.
Gewicht dan is veel minder een probleem met rups.

Kornet43

Citaat van: Parera op 05/06/2023 | 23:20 uur
Ja, de Noren krijgen de eerste voertuigen dit jaar als het goed is. Ze hebben er in totaal 44 besteld maar er zit nog ruimte in het contract voor 75 tot 150 voertuigen in totaal, wel zijn dat in enkele varianten o.a. SHORAD, artillerie radar, EW, repair & recovery & logistieke ondersteuning. Wat wel interessant is aan de G5 is dat het een basis voertuig is met daarop een missie module, dus de voertuigen die we aankopen zijn in theorie te gebruiken voor meerdere taken. Een mooie variant die ik nog wel haalbaar acht is er een met loitering munitions i.p.v. de IRIS-T en Radar & uiteraard onze PRTL vervanger met skyranger 30 / 35.

Er is nog wel mogelijkheid in het contract van de G5 voor uitbreiding ;)

ACSV G5 Brochure (.pdf)
Er is ook nog een versie van de G5 met een RWS Nexter 20MM kanon

Huzaar1

Ik denk dat we Noorse aantallen zullen evenaren. Wellicht niet in 1 gehele batch.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#529
Citaat van: Harald op 05/06/2023 | 21:18 uur
Deze had ik niet aan zien komen... komt dit concept uit de pen van de Noren ?

Ja, de Noren krijgen de eerste voertuigen dit jaar als het goed is. Ze hebben er in totaal 44 besteld maar er zit nog ruimte in het contract voor 75 tot 150 voertuigen in totaal, wel zijn dat in enkele varianten o.a. SHORAD, artillerie radar, EW, repair & recovery & logistieke ondersteuning. Wat wel interessant is aan de G5 is dat het een basis voertuig is met daarop een missie module, dus de voertuigen die we aankopen zijn in theorie te gebruiken voor meerdere taken. Een mooie variant die ik nog wel haalbaar acht is er een met loitering munitions i.p.v. de IRIS-T en Radar & uiteraard onze PRTL vervanger met skyranger 30 / 35.

Citaat van: Kornet43 op 05/06/2023 | 23:06 uur
G5 is minder prijzig dan een Boxer of CV90, maar de Noren zijn juist meer CV90?s gaan bestellen en geen uitbreiding van G5 orders.

Er is nog wel mogelijkheid in het contract van de G5 voor uitbreiding ;)

ACSV G5 Brochure (.pdf)

Harald

Citaat van: Kornet43 op 05/06/2023 | 23:06 uur
G5 is minder prijzig dan een Boxer of CV90, maar de Noren zijn juist meer CV90?s gaan bestellen en geen uitbreiding van G5 orders.
Daar gaat mijn opmerking niet over. Ik bedoel dat de Noren ook een vervanging van hun huidige NASAMS hebben lopen en dat dit voor hun ook de vervanging wordt op dezelfde basis. G5.
Dat is eigenlijk mijn vraag. Doen we dit samen met de Noren ?

Kornet43

Citaat van: Harald op 05/06/2023 | 21:18 uur
Deze had ik niet aan zien komen... komt dit concept uit de pen van de Noren ?

Rups als vervanger straks voor de Fennek  :hrmph:

Als deze G5 de standaard wordt. Dan zou je de SPAAG en de MRAD ook op dit onderstel moeten doen. Familie vorming.
Dus de Skyranger 30/35 op de G5 en geen Boxer.

Ik weet het ff niet meer.  :silent: :neutral:

G5 is minder prijzig dan een Boxer of CV90, maar de Noren zijn juist meer CV90?s gaan bestellen en geen uitbreiding van G5 orders.

Nikehercules

Citaat van: Mourning op 05/06/2023 | 18:16 uur
Verder mis ik ook nog een serieus kanonsysteem.

Citaat van: Huzaar1 op 05/06/2023 | 20:53 uur
Kan me overigens niet voorstellen dat de skyranger niet meer in beeld is

Ik kan me dat ook niet voorstellen. Bij slechts 1 type was de Skyranger een veel betere optie geweest in de huidige dreigingsomgeving. Dat snappen ze bij de KL ook.

Een goed geintegreerde combinatie van beide systemen kan wel eens erg capabel blijken. Dat zou voor de KL echt een hele goede stap zijn.

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 05/06/2023 | 20:53 uur
Kan me overigens niet voorstellen dat de skyranger niet meer in beeld is, evenals een ander C-RAM systeem, waar NL samen mee ontwikkeling in heeft met DU.

Ja, zou mij ook verbazen als dit 'het' is v.w.b. luchtverdediging. Ik neem aan dat er bij de manoeuvre eenheden ook wel een aantal (V)SHORAD capabele middelen zullen worden ingevoerd om m.n. drones en loitering rotzooi naar beneden te halen. De Skyranger zou dan zo maar een goede kandidaat kunnen zijn.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Dit is al in ieder geval een capabel systeem en daadwerkelijk een stap voorwaarts. Kunnen die Fenneks de reserve in.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"