Damen Enforcer LPD's

Gestart door Ace1, 12/12/2015 | 11:17 uur

Parera

#84
Citaat van: Ace1 op 11/12/2017 | 19:15 uur
Tijd om dit topic een nieuw leven in te blazen.

Helaas is het erg stil rondom de LHD's van Damen uit de huidige serie Enforcers. Wel zijn enkele nieuwe / geupdate LPD's openbaargemaakt maar ik vermoed dat er nog wel enkele LHD ontwerpen zijn of op de plank liggen in de nieuwe style ( ik heb wel eens iets gezien in een foto/video dat leek op een LHD).

De onderstaande versies dateren van begin 2000's en zijn sinds dien niet meer geupgrade openbaar gemaakt. Het grootste formaat LPD dat nu bekend is 22000 ton.

Tonnage : 22000 t
Afmetingen :  198 x 29,6 x 6,5 m
18 tot 21 knopen  / 12,000 nm range
180 crew + 600 - 1000 troops
2 LCU + 4 LCVP's
2 - 3 heli spots.

Het grootste Enforcer afgeleide ontwerp dat bekend is is natuurlijk het JSS met 27,000 ton maar dit reken ik niet helemaal tot de Enforcers maar meer als familie van.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 11/12/2017 | 19:14 uur
Enforcer LHD (Landing Helicopter Dock) Koninklijke Schelde
De LHD (Landing Helicopter Dock) van de Koninklijke Schelde.

Hieronder de specificaties van de grootste versie, de ENFORCER LHD 30000.


De Enforcr 30000 lijkt mij een prima uitgangspunt voor de KM als vervanger van één of beide LPD's, maar dan in 2020-25 jasje.

Ace1

Tijd om dit topic een nieuw leven in te blazen.

Ace1

#81
Enforcer LHD (Landing Helicopter Dock) Koninklijke Schelde
De LHD (Landing Helicopter Dock) van de Koninklijke Schelde.

Hieronder de specificaties van de grootste versie, de ENFORCER LHD 30000.

- General
Design : Unique modular concept
Basic functions : Helicopter operations, amphibious transport
Secundary functions : Disaster relief, evacuation operations, submarine warfare, joint operations command
Classification : Lloyd's Register of Shipping: 100 A1, Amphibious Transport Ship, LMC, CCS, ICC, CL, CR ,LA.

- Dimensions
Length o.a. : 216.00 m
Beam o.a. : 32.00 m
Deep Draught : 6.00 m
Displacement deep : 30460 ton

- Performances (trials)
Range at 15 knots : 9000 nm
Speed : 18.0 knots
Endurance : 30+ days

- Propulsion System
Main engines : Diesel -Electric propulsion
Propellers : 2 x Podded propulsors

- Transport capacity
Flight deck : 6 spots EH 101
Hangar : 14 x Super Puma or NH 90
Troops : 210 persons
Dock : 4 LCA or 2 LCU
RoRo space : 2350 m2
Ship Stores : 520 m2
Cargo/Ammo : 400 m2
Cargo elevator : 20 ton
Crane : 25 ton at 18 m

- Accommodation
Air-conditioned spaces for 130 crew, consisting of cabins, stores, galley, messrooms, hospital facilities and sanitary spaces.

- Sensors and communication equipment
Radar systems : Navigation radar
Helicopter approach radar
Surveillance radar
Helicopter transponder
IFF
Electronic support measures
Communication : VHF/UHF Transceivers
VLF/HF Transceivers
Satcom system
Internal communication system

- Navigational equipment
Extensive navigational equipment, GMDSS, echo sounder, power- and ship's management system with integrated ECDIS.

- Weapons
Close in Weapon System
Medium calibre gun
Small calibre guns
Point defence missile system
Decoy launchers
Torpedo decoys

- Options
Increased speed
Increased helicopter facilities (reduced accommodation)
Increased cargo space (reduced vehicle lanes)
Increased accommodation facilities (reduced vehicle lanes)
Command Joint Task Force facilities
Alternative propulsion system (Azimuth thrusters/ diesel direct)


Ace1

Graag weer on topic aub.

Lex


ridivek

Hint: kijk bij 'project Frisc'  :silent:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ridivek op 20/12/2015 | 16:35 uur
Sorry het is mijn eer te na om dit toe te lichten. Gelukkig is het Damen Shiprepair niet helemaal gelukt. ( :glare: licht ik het toch toe :silent:)

Ik daag je uit het wel te doen...

ridivek

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2015 | 16:18 uur
Alleen monopolist als het gaat om NL marinebouw.... dus niet overdrijven! (daarnaast: overname betekend over het algemeen gewoon voortzetting van de bedrijfsvoering)
Sorry het is mijn eer te na om dit toe te lichten. Gelukkig is het Damen Shiprepair niet helemaal gelukt. ( :glare: licht ik het toch toe :silent:)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ridivek op 20/12/2015 | 16:13 uur
Weer een concurent omzeep geholpen op naar monopolist Damen

Alleen monopolist als het gaat om NL marinebouw.... dus niet overdrijven! (daarnaast: overname betekend over het algemeen gewoon voortzetting van de bedrijfsvoering)

Zeewier

Citaat van: Strata op 19/12/2015 | 14:30 uur
Van LPD-2 JdW werd het "kale" casco in Galati gebouwd en de opbouw en aftimmering in NL. OPV's: 2 in NL en 2 volledig in Galati op de mast en wapensystemen na. JSS idem.

Dus van de huidige inventaris komen de LCF'en, M-fregatten, onderzeeërs en mijnenjagers uit Nederland.

Is gewoon een keuze om de kosten te drukken. Immers voor één Nederlandse lasser heb je er in Roemenië 5.
Tja, zelfs de Pelikaan is in Gelati gebouwd.

Ik las wel dat Damen in Harlingen een verf- en reparatiehal overgenomen heeft, welke al voorheen voor de KM leverde, waar tot 90 meter gefaciliteerd kunnen worden. Eerste wat ik dacht: mijnenvegers. http://www.damen.com/en/news/2015/10/damen_shiprepair_harlingen_acquires_hall_for_multifunctional_purposes

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ridivek op 20/12/2015 | 13:18 uur
Ik hoop dat jullie je realiseren dat het stalen/aluminium scheepsromp nog niet de helft van de kosten van een schip zijn. De wapensystemen en de sensoren zijn de hoofd kostenpost. (voor Fregatten is dit vooral het geval bij LPD's minder. toegegeven)

Volkomen duidelijk... staal en lucht zijn niet de grootste kostenposten.

walter leever

Citaat van: Thomasen op 20/12/2015 | 13:00 uur
Nee.
Geld is altijd de beperkende factor. En niet alleen nu hoor, dit zie je bij elk rijk in de geschiedenis. De Napoleontische oorlogen hebben bijvoorbeeld aardig wat documenten nagelaten, kun je induiken en er achter komen dat ook toen keuzes gemaakt moesten worden.

En natuurlijk kun je concluderen dat je bereid bent meer te betalen voor je zelfontworpen schepen, maar als je voor hetzelfde bedrag het dubbele aantal kan kopen maak je nog steeds de keuze om in feite 4 schepen op te offeren tbv het zelf bouwen. En sommige landen moeten die keuze maken, maar er zijn eigenlijk niet veel landen die alles zelf kunnen bouwen, eigenlijk alleen de VS, China en Rusland op dit moment, waarbij die laatste twee ook nog wel tegen behoorlijke beperkingen aanlopen, en alledrie alsnog over de grens shoppen. De overgebleven 190 landen kiezen er regelmatig voor om maar in het buitenland te gaan shoppen. 

Je hebt natuurlijk gelijk als 't gaat om 't effectief zelf bouwen van schepen(mijn fout dacht dat 't ging over ontwerpen,nu wel wakker. :-* )
Mijn visie hierop is dat je idd 't bouwen 't beste kunt overlaten aan goedkopere(daarom niet minder deskundige landen),'t afbouwen(lees uitrusten) kun je 't best zelf doen,eigenlijk zoals 't nu al gebeurd.
Ontwerpen echter kun je doen in samenwerkingsverband(F124/Zeven),jammer dat de hele groep waaruit deze schepen onstaan zijn uiteengevallen is is de beginfase,anders had je dus al standarisatie gehad met zeer goede en veel goedkopere schepen(grotere series)waarop ieder land dan toch nog de vrijheid zou hebben gehad om bepaalde uitrusting wel of niet op te nemen.Idd is 't bouwen van al deze verschillende schepen(met vaak dezelfde taak)eigenlijk belachelijk(maar dient natuurlijk nationale belangen en er zijn nu eenmaal mensen die daar een harde plasser van krijgen)"kijk eens wat wij kunnen",beter samenwerken met z'n allen hier in Europa.

ridivek

Ik hoop dat jullie je realiseren dat het stalen/aluminium scheepsromp nog niet de helft van de kosten van een schip zijn. De wapensystemen en de sensoren zijn de hoofd kostenpost. (voor Fregatten is dit vooral het geval bij LPD's minder. toegegeven)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 20/12/2015 | 13:05 uur
Inderdaad, dit zou best een optie zijn. Al hoeft lokale productie wmb ook niet, al blijkt dat zelfs op nationaal niveau al lastig te regelen.


Van mij mogen 2 werven voor elk type schip (dus 2 voor de destroyera, 2 voor de fregatten etc) de Europese productie in continuïteit voor hun rekening nemen.

Dus voor Damen zijn dat dan (met een concurrent) alle fregatten of alle LPD/JSS achtige schepen.