Damen Enforcer LPD's

Gestart door Ace1, 12/12/2015 | 11:17 uur

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2015 | 12:27 uur
Goede vraag....

Het mooiste zou uiteindelijk zijn als we een Europese marine zouden kunnen bouwen bestaande uit autonome marines die (zoals de Amerikanen dat doen) kunnen beschikken over een beperkt aantal types maar wel in grotere getalen welke prima op een lokale werf gebouwd kunnen worden.

Inderdaad, dit zou best een optie zijn. Al hoeft lokale productie wmb ook niet, al blijkt dat zelfs op nationaal niveau al lastig te regelen.

dudge

Citaat van: walter leever op 20/12/2015 | 12:27 uur
Ik vind dat je eigenlijk de vraag(onderste) anders moet stellen,nmlk;
Hoeveel geld ben ik bereid uit te geven om een klasse in zijn geheel(lees minimum 4) te vervangen als ik 't zelf doe? ;)

Nee.
Geld is altijd de beperkende factor. En niet alleen nu hoor, dit zie je bij elk rijk in de geschiedenis. De Napoleontische oorlogen hebben bijvoorbeeld aardig wat documenten nagelaten, kun je induiken en er achter komen dat ook toen keuzes gemaakt moesten worden.

En natuurlijk kun je concluderen dat je bereid bent meer te betalen voor je zelfontworpen schepen, maar als je voor hetzelfde bedrag het dubbele aantal kan kopen maak je nog steeds de keuze om in feite 4 schepen op te offeren tbv het zelf bouwen. En sommige landen moeten die keuze maken, maar er zijn eigenlijk niet veel landen die alles zelf kunnen bouwen, eigenlijk alleen de VS, China en Rusland op dit moment, waarbij die laatste twee ook nog wel tegen behoorlijke beperkingen aanlopen, en alledrie alsnog over de grens shoppen. De overgebleven 190 landen kiezen er regelmatig voor om maar in het buitenland te gaan shoppen. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 20/12/2015 | 12:22 uur
En de vraag of je het moet willen. Kijk naar de Royal Navy, redelijk potent, in ieder geval zodra ze weer vliegdekschepen en MPA's hebben, maar kijk naar die type-45's, kregen geen Harpoons en torpedo's, en weet niet of ze er inmiddels wel allemaal mee uitgerust zijn.

De Franse marine, op dit moment waarschijnlijk de meest potente van Europa, heeft grote moeite om alle schepen te vervangen, zij hebben de Horizon wel volledig uitgerust, maar betalen de prijs door er slechts 2 te bouwen. Van de FREMM komen er slechts 8, wat nog redelijk is.

En vergeet niet, ook Nederland is gewoon bereid te betalen, en dat hebben we ook gedaan, daarom hebben we OPV's ipv de destijds goedkopere optie om door te varen met 6 MP fregatten.

Je betaald altijd een fikse prijs voor je eigenzinnigheid, en de vraag die je jezelf dan moet stellen is: hoeveel fregatten ben ik bereid in te leveren om ze zelf te kunnen bouwen?

Goede vraag....

Het mooiste zou uiteindelijk zijn als we een Europese marine zouden kunnen bouwen bestaande uit autonome marines die (zoals de Amerikanen dat doen) kunnen beschikken over een beperkt aantal types maar wel in grotere getalen welke prima op een lokale werf gebouwd kunnen worden.

walter leever

Citaat van: Thomasen op 20/12/2015 | 12:22 uur
En de vraag of je het moet willen. Kijk naar de Royal Navy, redelijk potent, in ieder geval zodra ze weer vliegdekschepen en MPA's hebben, maar kijk naar die type-45's, kregen geen Harpoons en torpedo's, en weet niet of ze er inmiddels wel allemaal mee uitgerust zijn.

De Franse marine, op dit moment waarschijnlijk de meest potente van Europa, heeft grote moeite om alle schepen te vervangen, zij hebben de Horizon wel volledig uitgerust, maar betalen de prijs door er slechts 2 te bouwen. Van de FREMM komen er slechts 8, wat nog redelijk is.

En vergeet niet, ook Nederland is gewoon bereid te betalen, en dat hebben we ook gedaan, daarom hebben we OPV's ipv de destijds goedkopere optie om door te varen met 6 MP fregatten.

Je betaald altijd een fikse prijs voor je eigenzinnigheid, en de vraag die je jezelf dan moet stellen is: hoeveel fregatten ben ik bereid in te leveren om ze zelf te kunnen bouwen?

Ik vind dat je eigenlijk de vraag(onderste) anders moet stellen,nmlk;
Hoeveel geld ben ik bereid uit te geven om een klasse in zijn geheel(lees minimum 4) te vervangen als ik 't zelf doe? ;)

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2015 | 11:04 uur
Er zit een groot verschil tussen kunnen en willen.

En de vraag of je het moet willen. Kijk naar de Royal Navy, redelijk potent, in ieder geval zodra ze weer vliegdekschepen en MPA's hebben, maar kijk naar die type-45's, kregen geen Harpoons en torpedo's, en weet niet of ze er inmiddels wel allemaal mee uitgerust zijn.

De Franse marine, op dit moment waarschijnlijk de meest potente van Europa, heeft grote moeite om alle schepen te vervangen, zij hebben de Horizon wel volledig uitgerust, maar betalen de prijs door er slechts 2 te bouwen. Van de FREMM komen er slechts 8, wat nog redelijk is.

En vergeet niet, ook Nederland is gewoon bereid te betalen, en dat hebben we ook gedaan, daarom hebben we OPV's ipv de destijds goedkopere optie om door te varen met 6 MP fregatten.

Je betaald altijd een fikse prijs voor je eigenzinnigheid, en de vraag die je jezelf dan moet stellen is: hoeveel fregatten ben ik bereid in te leveren om ze zelf te kunnen bouwen?

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 19/12/2015 | 23:03 uur
De Noren zijn zowat de enigen die "onlangs" een klasse van 5 fregatten hebben laten bouwen door een Spaanse werf.

De Spanjaarden hebben ook 2 LHD's van de Juan Carlos I klasse voor Australie gebouwd, en er worden onder licentie 3  Hobart Class Air Warfare Destroyers (Álvaro de Bazán klasse) gebouwd in Australie. Daarnaast hebben de Spanjaarden 4 POVZEE OPV's  voor Venzuela gebouwd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#63
Citaat van: Ace1 op 20/12/2015 | 11:06 uur
Nederland is te klein voor subsidie aan de scheepsbouw industerie.

Elke keer wordt voor het gemak vergeten dat Nederland een financiële grootmacht is, het is slechts onwil zoals het onwil was om Fokker overeind te houden.

Als morgen Schiphol en de KLM omvallen zijn ze de zelfde dag nog genationaliseerd.

Ace1

#62
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/12/2015 | 11:04 uur
Er zit een groot verschil tussen kunnen en willen.

Na de ondergang van het RSV-concern is de Nederlandse overheid zeer terughoudend geworden met het verlenen van staatssteun aan de scheepsbouw. Toch is de Nederlandse fiscus wel vriendelijk voor deze industrie door gunstige regels voor investeerders (belastingvoordeel) en vermogensvrijstelling voor ondernemers in te voeren.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Parlementaire_enqu%C3%AAte_naar_de_RSV-werf

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 20/12/2015 | 11:02 uur
De Duiters, de Fransen en de Spanjaarden krijgen zo en zo subisidie van hun regeringen bij een opdracht voor scheepsbouw. Dat kan Nederland na het RSV schandaal niet meer betalen.

Er zit een groot verschil tussen kunnen en willen.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 19/12/2015 | 23:34 uur
Klopt, en het is dan ook te zien dat de prijs die eenieder daar voor betaald te hoog is geworden, daar moet wat aan gebeuren.

De Duiters, de Fransen en de Spanjaarden krijgen zo en zo subisidie van hun regeringen bij een opdracht voor scheepsbouw. Dat kan Nederland na het RSV schandaal niet meer betalen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Parlementaire_enqu%C3%AAte_naar_de_RSV-werf

ridivek

#59
Citaat van: Strata op 19/12/2015 | 22:12 uur
1) Aanpassen van huidige JSS met davit voor LCU kost sowieso één landings-spot
2) Gepantserde hangar tussen BOZ masten? Waarom? Er is toch al een ruime hangar aanwezig? Beetje vreemd idee denk ik, nu zit tussen de masten de lift.
3)Wat bedoel je met modulaire landingsvaartuigen? Als het überhaupt al kan zal deze minder capabel zijn dan een normale LCU.

1) Ik doelde op een hef-installatie die bestaat uit meerdere container units die door de lift in het voertuigen dek kunnen worden geplaatst. Met geluk blijft dan tijdens de heen/ terug reis nog één landingsplek over
2) Ik wil de huidige hangaar of een deel van de hangaar gebruiken voor hutten of modulaire ruimte. De JSS heeft een veel kortere opbouw dan de LPD's volgens mij.  :angel: ik was vergeten dat de lift daar zit  :silent:
3) Ik bedoel een geavanceerdere versie van mexeflote of modular barge, met minder water weerstand en een laad/los klep. Een projectje voor wat maritieme studenten zeg maar.

@Thomasen:
Volgens mij kunnen de huidige LCU's de belastingen tijdens het optillen niet aan. Als meer naar een catemaran of trimaran vorm wordt overgegaan, bij een nieuw ontwerp, verbeterd dan de zeegang. Of anders gesteld, aan het nieuwe ontwerp worden hogere eisen gesteld voor de operationele de zeegang.

@Elzenga:
Kleinere landers kunnen geen MBT aan land brengen, dus kun je de tanks niet met de mariniers ontplooien en de vraag is of de  BARV's nog mee kunnen (misschien niet nodig). Wel een goede optie als alle voertuigen onder de 42 ton gehouden worden. ;)

StrataNL

Citaat van: Admiral Halsey op 19/12/2015 | 22:35 uur
Varen met een vol dok kan wel, maar dan moet je heel langzaam varen. Het risico van kapseizen t.g.v. het vrije vloeistofoppervlak van het volle dok wordt vermeden door gebruik te maken van brede ingebouwde sponsons aan weerskanten van het dok. Vandaar dat Zr.Ms. Rotterdam en Zr.Ms. Johan de Witt ook van zulke dikke puntige billen aan de achterkant hebben. Hadden de Herald of Free Enterprise en de Estona ook zulke brede sponsons aan weerskanten van het voertuigendek als onze twee LPD's dat hebben, dan waren zij niet gekapseisd t.g.v. het binnendringen van water door open boegdeuren.

Daarom dus, beweging maakt het opereren alleen maar lastiger.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

dudge

Citaat van: ARM-WAP op 19/12/2015 | 23:03 uur
Klopt...
- Denen
- Duitsers,
- Fransen,
- Britten,
- Spandjaarden,
- Zweden,
- Spanjaarden,
- Italianen,
...
zorgen allemaal voor hun eigen werven met bestellingen...
De Polen proberen maar geven nauwelijks geld uit aan hun Marine.
De Portugezen, Grieken hebben ook geldproblemen...

De Noren zijn zowat de enigen die "onlangs" een klasse van 5 fregatten hebben laten bouwen door een Spaanse werf.

Klopt, en het is dan ook te zien dat de prijs die eenieder daar voor betaald te hoog is geworden, daar moet wat aan gebeuren.

ARM-WAP

Citaat van: Elzenga op 19/12/2015 | 20:34 uur
+1
Staat wel tegenover dat er in de ons omliggende landen ook niet erg zuiver op dat gebied wordt gehandeld door bewuste regeringen. We moeten in die zin niet het braafste jongetje van de klas zijn..
Klopt...
- Denen
- Duitsers,
- Fransen,
- Britten,
- Spandjaarden,
- Zweden,
- Spanjaarden,
- Italianen,
...
zorgen allemaal voor hun eigen werven met bestellingen...
De Polen proberen maar geven nauwelijks geld uit aan hun Marine.
De Portugezen, Grieken hebben ook geldproblemen...

De Noren zijn zowat de enigen die "onlangs" een klasse van 5 fregatten hebben laten bouwen door een Spaanse werf.


Admiral Halsey

Citaat van: Strata op 19/12/2015 | 22:12 uur
Allereerst: het is niet de bedoeling dat men gaat varen met een vol dok.... LCU in een grote davit meenemen kan idd, bespaard tijd met opereren en en bouw/ontwerpkosten van een dok. Laden lossen via een dok of stern beach maakt denk ik niet zoveel uit, aangezien bij een LPD die beach ook aanwezig is, maar dan dieper in het schip. Wel is een dok breder, waardoor je meerdere vaartuigen tegelijk kunt beladen, zonder last te hebben van weersinvloeden etc.

Varen met een vol dok kan wel, maar dan moet je heel langzaam varen. Het risico van kapseizen t.g.v. het vrije vloeistofoppervlak van het volle dok wordt vermeden door gebruik te maken van brede ingebouwde sponsons aan weerskanten van het dok. Vandaar dat Zr.Ms. Rotterdam en Zr.Ms. Johan de Witt ook van zulke dikke puntige billen aan de achterkant hebben. Hadden de Herald of Free Enterprise en de Estona ook zulke brede sponsons aan weerskanten van het voertuigendek als onze twee LPD's dat hebben, dan waren zij niet gekapseisd t.g.v. het binnendringen van water door open boegdeuren.