Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Poleme

Citaat van: A.J. op 17/02/2019 | 21:33 uur
De OODA loop is iets wat individuen/ organisaties toepassen. Als je zegt dat de vlieger de OODA loop gebruikt heb je gelijk maar het is niet op de capaciteiten van het toestel te plakken.
De US Navy zegt:
"Advanced designs and software integrate sensors and communications in a sophisticated manner to both ease the transfer of information and present massive amounts of data in a coherent manner.

Presentation of tactical information is a key element of the JSF design.  While glass panel instrumentation remains a leading feature of the JSF cockpit, a new helmet produced by Visual Systems International will provide the pilot with critical aircraft performance indicators, as well as threat and targeting information, in a more intuitive manner. The objective of the helmet's design was to increase pilot awareness of his entire environment and to allow him to focus on tracking targets vice monitoring the aircraft.
The aircraft itself, through the fusion of instrumenta- tion, was intended to become an extension of the pilot's own senses and body.  New upgrades to weapons, both air to air missiles as well as air to ground ordnance, were designed to fire and hit targets off-axis, which is to say that the air- craft need not be oriented at its enemy in order to engage it. If successful, this tightening of the observe-orientate-decide-act (OODA) loop would repre- sent a true leap ahead by the Joint Strike Fighter in air warfare over the fourth generation aircraft, such as the F-14 Tomcat and A-6 Intruder, it was designated to replace."
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Saab op koers met Gripen E

Saab ligt op koers met de productieplannen van de nieuwste variant van de Gripen, de JAS39E/F. Dat maakte Hakan Buskhe, CEO van de defensie tak van het Zweedse bedrijf vorige week bekend.

Gripen E
De Gripen E, een doorontwikkeling van de Saab JAS-39 Gripen, wordt sinds begin dit jaar geproduceerd. De Zweedse luchtmacht heeft een order uitstaan voor 60 exemplaren van dit nieuwe model. Naar verwachting zullen de eerste toestellen vanaf 2021 in dienst komen bij de Zweedse luchtmacht. De 'Initial operational capability' zal vanaf 2023 zijn en vanaf dat moment is de Gripen E beperkt inzetbaar. Het is mogelijk dat deze order wordt uitgebreid. De Zweedse Commandant der Strijdkrachten heeft onlangs aangegeven dat hij kijkt naar een optie voor nog eens 60 stuks.

Brazilië
Ook Brazilië heeft een order geplaatst voor 36 Gripen E (eenzitsmodel) en Gripen F (tweezitsvariant) toestellen. Saab is voor deze order een samenwerkingsverband aangegaan met het Braziliaanse Embraer. Uiterlijk in 2024 moeten alle toestellen afgeleverd zijn aan de Braziliaanse luchtmacht (Força Aérea Brasileira). Saab is nog in onderhandeling met Brazilië over een aanvullende order.

Export-kandidaten
SAAB hoopt de Gripen E/F aan nog meer landen te kunnen verkopen. Eén van de mogelijke kopers is Zwitserland. SAAB was eerder al in de running om de Gripen C/D te leveren, ter vervanging van de F-5 Tiger. Een referendum in 2014 onder de Zwitserse bevolking hield dat in echter tegen. Behalve de F-5 is nu echter ook de F/A-18 Hornet bijna aan vervanging toe, dus mag de Zweedse vliegtuigfabrikant het nogmaals proberen. Het Zwitserse volk mag in een nieuw referendum wederom een stem uitbrengen, al zal de regering uiteindelijk mogen beslissen welk type gevechtsvliegtuig wordt aangeschaft. SAAB biedt Zwitserland tussen de 30 en 40 Gripens aan. Een beslissing hierover wordt in de loop van volgend jaar verwacht.

Canada
Canada is ook gebruiker van de F/A-18 Hornet en daar gaat het proces van de vervanging ook niet soepel. Recentelijk heeft Canada namelijk als tussenoplossing tweedehands Hornets overgenomen van Australië. Behalve SAAB dingen ook andere fabrikanten mee om de Canadese order: Eurofighter met de Typhoon, Boeing met de F/A-18E/F Super Hornet en Lockheed Martin met de F-35.

Finland
Een andere F/A-18 Hornet gebruiker is Finland, dat voor 2021 een keuze zal maken over een opvolger. SAAB biedt Finland 64 Gripens aan. Ook hier heeft de Zweedse vliegtuigfabrikant stevige concurrentie van Boeing. Het Amerikaanse bedrijf heeft namelijk toestemming gekregen van de Amerikaanse overheid om na Australië ook Finland de optie te bieden om de EA-18G Growler aan te schaffen.

India
In 2008 verloor SAAB de competitie van Dassault, dat een order binnensleepte van de Indiase luchtmacht voor 126 Rafale gevechtsvliegtuigen. Uiteindelijk werd deze bestelling teruggebracht tot 36 toestellen. India heeft nu een nieuwe selectieprocedure gestart, ditmaal voor 110 toestellen ter vervanging van de MiG-21 en MiG-27. Belangrijke voorwaarde voor India is dat de productie grotendeels (85%) in India kan plaatsvinden. Als India voor de Gripen E kiest, belooft SAAB bovendien een volledige overdracht van technologie.

Kroatië
Als laatste kijkt Saab naar de wensen van Kroatië. Dit land had een deal om tweedehands F-16's over te nemen van Israel. De Amerikaanse overheid blokkeerde deze deal echter, vanwege de upgrades die in de Israelische toestellen zijn geplaatst. Het land moet dus opnieuw op zoek naar een opvolger voor de sterk verouderde Mig-21 vloot.

https://www.upinthesky.nl/2019/02/23/saab-op-koers-met-gripen-e%EF%BB%BF-achtergrond/

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Complementary Airpower: The Case for the F-15X

America depends on airpower. Airpower underpins the military options leaders use to enhance deterrence and if deterrence fails, to fight and win with minimum casualties.

A key element of America's airpower is the fighter force. Historically, fighter aircraft development has shaped militaries and tactics like no other combat system. Today's emerging technologies, concepts of operations (CONOPs), and tactics, techniques and procedures (TTPs) have increased fighter effectiveness to extraordinary levels.

The U.S. Air Force flies a mix of 4th and 5th "generation" fighters. The 4th gen F-15, F-16 and A-10 fleet is very capable and continues to be the backbone of today's force. Fourth gen fighters fill the majority of the combatant commander (COCOM) taskings including homeland air defense alert and expeditionary taskings worldwide. The smaller fleet of 5th gen fighters are "low density/high demand" with 187 F-22s and 150+ F-35s. Stealth and sensor fusion technologies make them the most lethal and survivable fighters in the world. The Air Force intends to continue procuring 48+ F-35s per year and upgrading the F-22. Up to this point, the complementary mix of a small but stealthy 5th gen fleet combined with a large fleet of very capable 4thgen fighters has proven adequate in meeting today's warfighting needs.

Unfortunately, today's fighter force mix, despite increasing numbers of F-35s over time and upgraded F-22s, will likely not be enough to meet future needs.  Specifically:
1. Current operations tempo for the entire fighter fleet remains high without any relief in sight.
2. Future fighter availability will be reduced or restricted due to needed upgrades, including the F-22 and early models of the F-35. 
3. 4thgen maintenance and operating costs continue to climb, and upgrades are costly, time-consuming and potentially cost may prohibitive.
4. Adversaries continue to invest in technologies designed to find, fix, target and engage 5thgen fighters.  This will minimize and could totally deny the asymmetric advantages we have today.
5. 5thgen weapons internal weapons load capacity is limited.
6. 5thgen procurement will continue to be constrained by production and budget limitations, particularly in the short term. 
7. 5thgen cost per flying hour (CPFH) is significantly higher than the F-15X, and CPFH for 4th gen fleet is increasing significantly as they get older.

One clear solution to mitigate these challenges is the immediate introduction of Boeing's F-15X into the current fighter force. While DoD was focused on getting the F-35 IOC and increasing inventory, Boeing continued to improve the capability and capacity of one of the most successful fighters in history. The F-15X is a 4th gen ++ fighter that will significantly complement the capabilities of the current fighter force with better sensors, more weapons capacity, reliable data links, and extended range.  In addition, the F-15X will provide relief to the 5th gen fleet from missions that do not require stealth but require advanced sensors, weapons, datalinks, and range to optimize effectiveness and survivability.

The F-15X is the common-sense answer to the limitations of both the current and future fighter force. Ten specific reasons include:

1. It is immediately available, affordable and sustainable without additional training for aircrews and maintenance personnel.
2. It is an aircraft with a combat-proven track record and an incredible 20,000-hour airframe life.
3. It can deliver more weapons to any fight because it is not restricted by the number of hardpoints available in constrained 5thgen fighter weapon bays. 
4. The bed down will not require significant infrastructure improvements or new ground support equipment.
5. The F-15X mission computer can instantaneously process and pass data on the Link 16 data link. This robust capability degrades the effects of ever-increasing adversary threat spoofing and jamming.  In addition, it can readily integrate, share and extend the Link 16 network to other US, coalition and partner fighters.  The F-35 has Link 16 capability, the F-22 has an aircraft-specific data link. 
6. The F-15X EPAWSS (Eagle Passive-Active Warning Survivability System) is an impressive electronic warfare (EW) and integrated countermeasure system (ICS) suite that makes the F-15X more survivable without dedicated assistance to survive. In addition, it can help support the EW tactical game plan of the 5thgen fleet. 
7. The F-15X will provide needed redundancy and significant additional fighter capability and capacity if adversaries are successful in degrading our current 5thgen advantages and effectiveness.
8. F-15X capabilities will significantly expand force mix options, CONOPs, and TTPs for warfighters planning across the full spectrum of military conflict. This will make the enemy's job even more difficult if not impossible to overcome.
9. As a future FMS fighter option, it can help build partnership capacity with allies and partners who do not need, want or cannot afford a 5thgen fighter.
10. Retaining another active fighter production line with the F-15X will help sustain a diverse industrial base and provide the needed capacity to defeat great power, near-peer adversaries as described in the National Defense Strategy (NDS)

Adding the F-15X to the current 4th and 5th gen fighter mix is a reasonable and affordable way to ensure the viability and strength of the future fighter force. Many will argue we cannot afford to add another fighter to our current inventory. However, adding the F-15X is really about adding needed capability so that today's 4th and 5th gen fighter mix is ready to meet future warfighting requirements. Considering the possibility of an existential great power, near-peer conflict with China or Russia as described in the NDS, I say we have no choice.

https://www.realcleardefense.com/articles/2019/02/21/complementary_airpower_the_case_for_the_f-15x_114201.html?utm_source=RC+Defense+Morning+Recon&utm_campaign=399a9f5c52-EMAIL_CAMPAIGN_2019_02_20_07_42&utm_medium=email&utm_term=0_694f73a8dc-399a9f5c52-85340453

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Parera op 20/02/2019 | 04:25 uur
@BabakTaghvaee

Citaat

#BREAKING: Following to an old plan dating back to 2018, #LockheedMartin will buy #Turkey's six F-35As to sell them to #Israel in 2020. Today, #US President #Trump signed a bill for blocking delivery of F-35As to #Turkey till Nov. in case of S-400 SAM delivery by #Russia in July.

https://ahvalnews.com/turkey-usa/trump-signs-bill-blocking-transfer-f-35-fighter-jets-turkey

Harald


artemivanov


Huzaar1

Citaat van: Parera op 20/02/2019 | 04:25 uur
@BabakTaghvaee

Ah mooi nieuws. Kijken hoe de Sukhoi school ze gaat bevallen  :cute-smile: met hun grote waffel.

En die presentatie  :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

@BabakTaghvaee

Citaat#BREAKING: Following to an old plan dating back to 2018, #LockheedMartin will buy #Turkey's six F-35As to sell them to #Israel in 2020. Today, #US President #Trump signed a bill for blocking delivery of F-35As to #Turkey till Nov. in case of S-400 SAM delivery by #Russia in July.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

The U.S. Air Force plans to order new F-15 fighters for the first time since 2001, raising questions about why it's pursuing the costly F-35

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-02-19/air-force-wants-eight-upgraded-boeing-fighters-along-with-f-35s via @bpolitics

Huzaar1

Daarvoor is dat Europese pool budget voor Defensie investeringen stap 1. Samen ontwerpen, het aftrappen is stap 2. Afname van toestellen is stap 3, en vervolgens is het de bedoeling dat de bedrijven daaruit weer ontwikkelen met geplande afnames en op basis daarvan doorgroeien. Gaat nog wel minimaal 2 generaties duren voordat we echt bij zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#3198
Citaat van: Huzaar1 op 18/02/2019 | 18:55 uur
Het punt is dat we qua luchtvaart gewoon achterlopen op de VS, op teveel punten.
Ik vind het een begrijpelijke ontwikkeling, het betekent wel dat er gewoon enorm veel geinvesteerd zal moeten worden in avionica, bewapening en straalmotoren, radar detectie en het vermijden ervan, ontwerp, de hele sector is peanuts vergeleken met die van de VS.

Ik ben er ook voorstander van om die achterstand in te lopen, het gaat veel tijd en geld kosten maar het is haalbaar als de hele EU samenwerkt. Als we beginnen bij het non-combat deel (transport ) van de van de militaire luchtvaart en de onbemande systemen.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 18/02/2019 | 18:46 uur
Ik heb geen moeite met een Europese vervanger van de F-35 of al bij de plannen die nu op stapel liggen voor vervanging maar het moet dan net zo goed zijn en ook voor dezelfde prijzen als het Amerikaanse aanbod. Natuurlijk moeten ook dezelfde deals mogelijk zijn waardoor onze industrie er van profiteert en niet alleen die van de grote landen.

Het punt is dat we qua luchtvaart gewoon achterlopen op de VS, op teveel punten.
Ik vind het een begrijpelijke ontwikkeling, het betekent wel dat er gewoon enorm veel geinvesteerd zal moeten worden in avionica, bewapening en straalmotoren, radar detectie en het vermijden ervan, ontwerp, de hele sector is peanuts vergeleken met die van de VS.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"