Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Sparkplug

#3061
Citaat van: Janes op 17/01/2019 | 12:56 uur
Raytheon to upgrade USMC Hornets with new AESA radar

https://www.janes.com/article/85782/raytheon-to-upgrade-usmc-hornets-with-new-aesa-radar

En dan nu het filmpje van Raytheon.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

#3060
Citaat van: JdL op 17/01/2019 | 18:25 uur
Hoeveel stuks kan Leeuwarden huisvesten?
Waren in het F-104&F-16 tijdperk altijd twee squadrons, maar als je verder teruggaat naar de Hunters&Meteors waren er meer squadrons, maar die opereerden nog niet vanuit shelters neem ik aan?

Als ik in de 3e uitgave van het boek Squadrons van de Koninklijke Luchtmacht (W.F. Helfferich) kijk, dan lees ik dat in de periode 1952-1958 323, 324 en 325 Squadron op vlb. Leeuwarden waren gestationeerd. De vliegbases Soesterberg en Twente hadden in een bepaalde periode ook 3 fighter squadrons. Met de 32nd erbij had Soesterberg zelfs 4 fighter squadrons voor een korte periode.

Edit. In het boek Voor vriend en vijand paraat De geschiedenis van Vliegbasis Leeuwarden (NIMH) staat dat de shelters pas op 24 maart 1977 in gebruik zijn genomen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

#3059
Hoeveel stuks kan Leeuwarden huisvesten?
Waren in het F-104&F-16 tijdperk altijd twee squadrons, maar als je verder teruggaat naar de Hunters&Meteors waren er meer squadrons, maar die opereerden nog niet vanuit shelters neem ik aan? nu wisselt het aantal kisten per squadron ook door de jaren heen, dus over hoeveel shelters hebben we het op Leeuwarden? En is de infrastructuur (squadrongebouwen, onderhoudshangars, munitiebunkers e.d.) voldoende om alles ook draaiend te houden wanneer al die shelters permanent bezet zijn.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/01/2019 | 15:44 uur
Waarom zou je.... er zijn opties, maar een basis als Volkel kan/kon 60+ F16's huisvesten.

Misschien denk ik te moeilijk. Natuurlijk kun je Leeuwarden en/of Volkel (inderdaad ooit 3 volledige squadrons) vol trappen, maar er zijn mensen die over het geluid lopen te miepen. Als alles over 2 MOB's kan worden verdeeld, dan kan een derde in het archief blijven.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 17/01/2019 | 14:41 uur
Voor de Gripen E dan maar weer voormalig vliegbasis Twente weer optuigen?

Waarom zou je.... er zijn opties, maar een basis als Volkel kan/kon 60+ F16's huisvesten.

Sparkplug

#3056
Citaat van: Umbert op 17/01/2019 | 14:56 uur
Of op "De Peel" er waren toch plannen om hier weer vliegverkeer mogelijk te maken ivm de F35, en is al helmaal militair terrein.

Als De Peel al ruimte heeft voor twee squadrons. Je gaat niet voor 1 squadron als je een tweede type jachtvliegtuig erbij wilt. Net als de Gripen E is de kans op terugkeer van vliegbasis Twente erg klein.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: Sparkplug op 17/01/2019 | 14:41 uur
Voor de Gripen E dan maar weer voormalig vliegbasis Twente weer optuigen?

Of op "De Peel" er waren toch plannen om hier weer vliegverkeer mogelijk te maken ivm de F35, en is al helmaal militair terrein.

Sparkplug

Voor de Gripen E dan maar weer voormalig vliegbasis Twente weer optuigen?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/01/2019 | 18:22 uur
Is best een interessante combi, maar dan met aanzienlijk meer vliegtuigen.
Dan liever de Gripen erbij.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

Citaat van: Parera op 16/01/2019 | 01:21 uur
Als er genoeg budget had geweest en we keken naar 2005 - 2010 had dit een goed scenario kunnen zijn. Als je eenzelfde scenario bekijkt in de toekomst kom je snel uit bij F-35 + Tempest (of de Duits-Franse NGF) maar dan moet er wel echt die 2% uitgegeven worden volgens NAVO norm en anders houd het op bij 52 - 65 F-35's.
Ik bedoelde idd dat tijdperk, toen onze keuze voor F-35 nog niet vastlag en we nog een fatsoenlijk aantal F-16's hadden. twee types word denk ik pas interessant wanneer je meer dan 100 kisten totaal wilt aanschaffen, iets wat ik zelfs wanneer we naar 2% gaan niet zie gebeuren. vandaar ook mijn aantekening dat het een niet realistisch scenario is.

vwb toekomst: F-35+Tempest lijkt me prima als de Tempest realiteit gaat worden, dat Duits-Franse project heb ik minder vertrouwen in.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: JdL op 15/01/2019 | 18:13 uur
Toch zou ik zelf een (overigens niet realistisch) scenario voor de KLU met een combi van F-35A & Typhoon zoals de Italianen het hebben best zien zitten. het is een hele potente air-to-air kist, maar wanneer je maar één kist te kiezen hebt zijn er idd veel betere opties.

Als er genoeg budget had geweest en we keken naar 2005 - 2010 had dit een goed scenario kunnen zijn. Als je eenzelfde scenario bekijkt in de toekomst kom je snel uit bij F-35 + Tempest (of de Duits-Franse NGF) maar dan moet er wel echt die 2% uitgegeven worden volgens NAVO norm en anders houd het op bij 52 - 65 F-35's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 15/01/2019 | 18:13 uur
Toch zou ik zelf een (overigens niet realistisch) scenario voor de KLU met een combi van F-35A & Typhoon zoals de Italianen het hebben best zien zitten. het is een hele potente air-to-air kist, maar wanneer je maar één kist te kiezen hebt zijn er idd veel betere opties.

Is best een interessante combi, maar dan met aanzienlijk meer vliegtuigen.