Generaal wil Belgisch-Nederlandse luchtmacht

Gestart door dudge, 27/05/2016 | 12:13 uur

Zeewier

Ter verduidelijking; ik zeg niet dat ik er op tegen ben maar dat ik het gevoel heb dat in België maatschappelijk de discussie niet leeft. Wat essentieel is voorafgaand aan zulke belangwekkende beslissingen. Want wanneer een generaal zo'n opiniestuk plaatst mag je er vanuit gaan dat dat eerder een overduidelijke smaakproef voor wat komen gaat is dan zomaar een proefballon. Persoonlijk zie ik een zeer nauwe samenwerking wel positief in.

Politiek gaat het door gestuntel en gebrek aan moed weer wrang smaken. Voorspel je dat het een links-rechts discussie gaat worden: F-35A + symbiose versus Rafale van de plank + souvereiniteit. Niet op argumenten maar puur op emotie en om de zeteltjes zo'n discussie uitbenen.

Poleme

In de jaren 90, toen van den Broecke nog bevelhebber was van de Belgische Luchtcomponent,  Heeft men ook nagedacht over een gelijksoortige samenwerking met onze Koninklijke Luchtmacht a la Nederlandse en Belgische Marine.
  Echter, gezien het grote aantal Franstalige eenheden, zoals op Beauvechain en Florennes.  Heeft men afgezien van deze samenwerking, want een eventuele samenwerking zou de balans doen doorslaan naar een grotendeels Nederlandstalige lucht-,macht / component.  Ik vindt het wel jammer dat de Klu geen vliegers meer opleidt op de SF.260 Marchetti en Alpha Jet.
Tijdens deze opleiding zouden Nederlandse piloten een kijkje kunnen krijgen in de Belgische Luchtcomponent 'keuken'.  En wij Nederlanders denken dat we een aardig woordje over de grens spreken.  Voila, een grote meerderheid komt niet verder dan steenkolen Engels.  Dit zou ook een goede mogelijkheid zijn om het Frans en Duits bij te spijkeren.


Ik heb wel een verschil bemerkt tussen Waalse en anderzijds Vlaamse + Nederlandse militairen.  Waalse officieren hechten net als de Zuid- Europese officieren meer aan hieriarchie dan hun Vlaamse & Nederlandse tegenvoeters.   Nederlanders zijn direct / bot, terwijl de Belgen (net als de Limburgers ;D ) weleens ja zeggen, maar nee bedoelen en vise versa
Helaas voor de Walen, maar de Vlaamse & Nederlanderse militairen zijn gemiddeld toch aanmerkelijk moediger. Bron: inlichtingendienst Wehrmacht, WO 2.
Niet getreurd daar in Walonie,  de Waalse milicien is scherpzinniger dan zijn Vlaamse et Nederlandse tegenvoeter.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ton de Zwart

Citaat van: A.J. op 29/05/2016 | 12:47 uur
Zoals je kunt lezen heeft Ton het over de eerste amfibische gevechtsgroep, dat behelst wel wat meer dan een paar officieren in opleiding.

Dat is correct AJ.  En ik weet waar ik het over heb want ik zat destijds zelf bij i AGGP.   Het was zo, dat er ook een Nederlandse uitwisselingsofficier bij een van de Britse eenheden zat. Die waren ze aanvankelijk vergeten. De vloot was al vertrokken uit Pleimuiden naar Ascension toen men er achter kwam. Deze officier werd met een heli van boord gehaald om te voorkomen dat er een Nederlander per ongeluk ingezet zou worden.
In plaats van 1 AGGP werd een Brits parabataljon in de commando brigade geïntegreerd. Al met al maakt dit geschiedenisvoorbeeld duidelijk dat een ernstinzet van internationaal in elkaar geschoven eenheden geheel verschillend uitpakt dan een beetje oefenen in vredesomstandigheden.

A.J.

Citaat van: Zeewier op 29/05/2016 | 12:16 uur
De Falklandoorlog is een beetje een slecht voorbeeld omdat het toen officieren in opleiding betrof aan boord van Britse fregatten.

Zoals je kunt lezen heeft Ton het over de eerste amfibische gevechtsgroep, dat behelst wel wat meer dan een paar officieren in opleiding.

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 29/05/2016 | 12:33 uur
De Britten zijn doelbewust te werk gegaan bij het tegenhouden , frustreren en zo veel mogelijk dwarsbomen van Nederlanders m.b.t de bevrijding van Nederlands-Indië.
Absoluut geen broedervolk wanneer belangen in de knoop komen of ouderwetse jaloezie boven komt borrelen.

En het is ironisch dat de Britten (en Australiërs en Nieuw-Zeelanders) het zelf aan de stok kregen met Indonesië in de jaren 60 net vlak na de Nieuw-Guinea kwestie.

En weer terug on-topic.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

De Britten zijn doelbewust te werk gegaan bij het tegenhouden , frustreren en zo veel mogelijk dwarsbomen van Nederlanders m.b.t de bevrijding van Nederlands-Indië.
Absoluut geen broedervolk wanneer belangen in de knoop komen of ouderwetse jaloezie boven komt borrelen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zeewier

Citaat van: Ton de Zwart op 27/05/2016 | 21:02 uur
Het is een soort modeverschijnsel geworden, dat gepraat over samenwerken, integreren gezamenlijk dingen doen.
Maar er ligt maar één ding aan ten grondslag; men wil goedkoper uit zijn en/of profiteren van andermans spullen dan wel meeliften op andermans kosten. Dat is het hele eieren eten.  En dat kan allemaal best lukken als het gaat om trainingen, gezamenlijke oefeningen en aankopen van spullen. Maar als er een ernstinzet komt heb je de poppen aan het dansen. Dan gelden ineens nationale belangen en scheiden de wegen van die geïntegreerde eenheden. Voorbeeld: De Falklandoorlog. Nederland haalde acuut de eerste amfibische gevechtsgroep uit de Britse commandobrigade. Want meedoen voor het eggie...nooit niet...
De Falklandoorlog is een beetje een slecht voorbeeld omdat het toen officieren in opleiding betrof aan boord van Britse fregatten. Daarnaast had het voorgaande kabinet grote gasbelangen lopen in Argentinië, wat uitstraalde in Kabinet van Agt-den Uyl. Het CDA en de VVD zagen zaken doen met een dictator toen nog opportuun voor de Nederlandse economie. Nederland was nog lang niet zo internationaal actief dat een boycot van het Videla-regime ons beperkt zou schaden. De maatschappelijke kritiek veranderde tijdens van Agt-den Uyl door de macabere onthullingen. En let op he, de Britse en Amerikaanse geopolitieke en economische belangen zijn ook lang niet altijd gelijk aan de onzen geweest. Als het moet hebben Britten een koud hart, ze zien ons niet als een broedervolk.

Maar initieel ben ik het met je eens wat samenwerking betreft. Leg eerst maar eens wat lastige 'what if' scenario's voor aan de Belgische regering & Luchtmachtcomponent (dimensie, wie bedenkt dat?) voordat ze aan samensmelting denken. Leg het ook aan de Vlaamse en Waalse burgers voor. Dit is toch wel een serieus referendum waard; het gaat om de nationale veiligheid & souvereiniteit. De burger moet ook goed beseffen waar ze aan toe is voordat ze goedkeuring geeft! Eenmaal samengesmolten is het onomkeerbaar met alle gevolgen van dien.

Elzenga

#20
Citaat van: Ton de Zwart op 27/05/2016 | 21:02 uur
Het is een soort modeverschijnsel geworden, dat gepraat over samenwerken, integreren gezamenlijk dingen doen.
Maar er ligt maar één ding aan ten grondslag; men wil goedkoper uit zijn en/of profiteren van andermans spullen dan wel meeliften op andermans kosten. Dat is het hele eieren eten.  En dat kan allemaal best lukken als het gaat om trainingen, gezamenlijke oefeningen en aankopen van spullen. Maar als er een ernstinzet komt heb je de poppen aan het dansen. Dan gelden ineens nationale belangen en scheiden de wegen van die geïntegreerde eenheden. Voorbeeld: De Falklandoorlog. Nederland haalde acuut de eerste amfibische gevechtsgroep uit de Britse commandobrigade. Want meedoen voor het eggie...nooit niet...
Precies!....dus eigen militaire bouwstenen behouden...breed en compleet. Samenwerken waar het kan en nodig is...niet omdat het moet! Geen "federaal" EUropees leger maar wel nauwer samenwerkende EUropese nationale legers. = Kern van mijn voorstel!

Ton de Zwart

Het is een soort modeverschijnsel geworden, dat gepraat over samenwerken, integreren gezamenlijk dingen doen.
Maar er ligt maar één ding aan ten grondslag; men wil goedkoper uit zijn en/of profiteren van andermans spullen dan wel meeliften op andermans kosten. Dat is het hele eieren eten.  En dat kan allemaal best lukken als het gaat om trainingen, gezamenlijke oefeningen en aankopen van spullen. Maar als er een ernstinzet komt heb je de poppen aan het dansen. Dan gelden ineens nationale belangen en scheiden de wegen van die geïntegreerde eenheden. Voorbeeld: De Falklandoorlog. Nederland haalde acuut de eerste amfibische gevechtsgroep uit de Britse commandobrigade. Want meedoen voor het eggie...nooit niet...

Elzenga

Citaat van: Lex op 27/05/2016 | 18:40 uur
De voorjaarnota reeds gelezen?
ja..maar ik denk op de langere termijn...

Lex

Citaat van: Elzenga op 27/05/2016 | 18:30 uur
Luchtmacht Benelux. Ben ik voor!. Maar wel met voldoende eigen capaciteiten en met beiden 2% BBP voor defensie. Niet als een verkapte bezuiniging dus.
De voorjaarnota reeds gelezen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 27/05/2016 | 18:30 uur
Luchtmacht Benelux. Ben ik voor!. Maar wel met voldoende eigen capaciteiten en met beiden 2% BBP voor defensie. Niet als een verkapte bezuiniging dus.

Dat kan zeker met 2 landen die hun middelen samenvoegen onder autonoom beheer... het bezuinigingsspook ligt op de loer.

Elzenga

Luchtmacht Benelux. Ben ik voor!. Maar wel met voldoende eigen capaciteiten en met beiden 2% BBP voor defensie. Niet als een verkapte bezuiniging dus.

Micheltje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/05/2016 | 17:22 uur
+1

Vreselijk onhandig, stel ze voeren het door en stel NL krijgt haar 37 F35 en de Zuiderburen 30... 67 in totaal, wie garandeert ons dat volgende generatie pluche klevers dat aantal niet te ambitieus vinden en stellen dat 50 stuks als collectief voldoende moet zijn.

Samenwerking prima... laat het daar lekker bij!

+1

Ik kijk hier eigenlijk met gemengde gevoelens naar

JdL

#13
Wat een idioot idee.
België en Nederland moeten gewoon allebei hun verantwoordelijkheid nemen en fatsoenlijk in defensie investeren klaar.
Samenwerking ja, gecombineerde strijdmacht nee!
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan