Canadian Surface Combatant

Gestart door Zeewier, 06/02/2017 | 17:32 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/06/2018 | 23:51 uur
Aangezien de Canadezen ook aardig op de penning zitten en al haar (militaire) projecten vaak te maken krijgen met aanzienlijke budgetoverschrijdingen heb ik zo het idee dat ze bij BAE Systems met hun Type 26 fregat nog wel het e.e.a. uit te leggen hebben.
Ook dat maar volgens mij was de eis ook een ''proven design'' iets dat de Type 26 (nog) niet is en de F-100 en Zeven Provinciën wel.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 06/06/2018 | 23:41 uur
Het zal ongetwijfeld een EOV zijn maar het ziet er toch een stuk minder mooi en strak uit dan onze versie :silent:
Ik zag trouwens dat er van de 6 originele nog maar 3 aanbieders in de race zijn;
* Alion-JJMA / Damen – De Zeven Provinciën-class frigate
* BAE Systems – Type 26 frigate
* Navantia – F-105 frigate


Aangezien de Canadezen ook aardig op de penning zitten en al haar (militaire) projecten vaak te maken krijgen met aanzienlijke budgetoverschrijdingen heb ik zo het idee dat ze bij BAE Systems met hun Type 26 fregat nog wel het e.e.a. uit te leggen hebben.

Parera

Citaat van: StrataNL op 06/06/2018 | 23:09 uur
Zal wel een of ander EOV systeem zijn.
Het zal ongetwijfeld een EOV zijn maar het ziet er toch een stuk minder mooi en strak uit dan onze versie :silent:
Ik zag trouwens dat er van de 6 originele nog maar 3 aanbieders in de race zijn;
* Alion-JJMA / Damen – De Zeven Provinciën-class frigate
* BAE Systems – Type 26 frigate
* Navantia – F-105 frigate

Niet meer in de race
* Naval Group/Fincantieri – FREMM-ER multipurpose frigate (Afgewezen ;D)
* Odense Maritime Technology – Iver Huitfeldt-class frigate (Terug getrokken)
* ThyssenKrupp Marine Systems Canada – Baden-Württemberg-class frigate (Terug getrokken)

StrataNL

Zal wel een of ander EOV systeem zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Lynxian op 06/06/2018 | 22:45 uur
Ja hier: Star Trek: The Changeling.

Gewoon even zodat voor iedereen duidelijk is dat een namaakrobot uit 1967 niet de Nomad sensor is. ;)

Geen idee, ben geen star trek fan ;) En dit is dus iets dat ik op Twitter tegen kwam en gewoon gepost heb maar al wel met de waarschuwing erbij dat ik er niets over kon vinden.

Lynxian

Citaat van: Parera op 06/06/2018 | 17:22 uur
Geen idee wat het is, ik kon er niets over vinden enkel de naam.
Ja hier: Star Trek: The Changeling.

Gewoon even zodat voor iedereen duidelijk is dat een namaakrobot uit 1967 niet de Nomad sensor is. ;)

Parera

Citaat van: Lynxian op 06/06/2018 | 17:16 uur
Wat doet die robot uit Star Trek hier?
Geen idee wat het is, ik kon er niets over vinden enkel de naam.

Lynxian


Parera

#91
Citaat van: Harald op 05/06/2018 | 14:24 uur
( mooi model trouwens ...  ;) )



https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2018/june-2018-navy-naval-defense-news/6264-ge-pitching-lm2500-gas-turbine-for-canada-s-surface-combatant-program.html

Prachtig model, maar dat groene dek ziet er niet uit ;)  Welk kanon staat er eigenlijk op? US 5''? daar lijkt het niet op vanaf deze hoek.

Ik heb een andere foto kunnen vinden van het kanon, zeker geen standaard behuizing van een BAE 5 inch of 127 mm van Leonardo. Het heeft wel iets weg van een 155 Light versie.
Het zou een 127/64 LW kunnen zijn van Leonardo, daar lijkt het wel op op de tweede foto. Ook zou er een sensor ''Nomad'' op de APAR staan

photo source: https://twitter.com/IanJKeddie


Nomad sensor via https://twitter.com/SteveDaly15

Harald

GE Pitching LM2500 Gas Turbine for Canada's Surface Combatant Program    ( mooi model trouwens ...  ;) )

GE Aviation's marine gas turbines are the ideal solution for the Royal Canadian Navy's next generation surface combatant program, GE Marine reported during the CANSEC 2018 trade exhibition.



"GE's LM2500 family of engines are used by the Royal Canadian Navy and 34 other navies worldwide, setting the benchmark for reliability. The global fleet of GE gas turbines has logged over 15 million operating hours in the marine environment and another 90 million in industrial applications," said Brien Bolsinger, GE's Vice President, Marine Operations, Cincinnati, Ohio. "The 24 LM2500 marine gas turbines used by the Royal Canadian Navy propel their Halifax-class frigates. All the while, GE supports these gas turbines with a customized in-country engine service program. The LM2500 gas turbine family of engines are dependable and a low risk solution for Canada's next generation surface combatant program," he added.

GE's suite of six propulsion gas turbines can meet any mission profile with power options from 4.6 megawatts to 52.7 MW: LM500 (4.6 MW), base LM2500 (25.1 MW), LM2500+ (30.2 MW) and LM2500+G4 (35.3 MW), as well as the LM6000PC (46.1 MW) and LM6000PG (52.7 MW) gas turbines.

Battle-Ready Designs Using GE Gas Turbines

Currently there are two battle-ready designs being offered for the new Canadian surface combatant—built by the world's leading shipyards—that are powered by GE LM2500 gas turbines:

Spanish Navy's F105 frigate Cristobal Colon built by Navantia (LM2500 base model)
Alion is offering the Dutch De Zeven Provincien-class frigate (LM2500 base model)

Several other recent surface combatant programs from the world's leading navies that use or will employ LM2500 family marine gas turbines include the Royal Australian Navy Hobart-class Air Warfare Destroyers, a design developed and applied by Navantia of Spain for the Spanish Navy's F100 frigate program; the Italian Navy's new Pattugliatori Polivalenti d'Altura multipurpose offshore patrol ships; and the FREMM frigates for the Italian and French navies.

In-Country Service and Support

For 17 years and counting, GE has provided maintenance and logistic support services for the Royal Canadian Navy's LM2500 gas turbine fleet under a contract with Public Services and Procurement Canada. The contract provides the Royal Canadian Navy with many benefits, most notably the impressive availability of its LM2500 fleet over the 17 years of the GE contract, which averaged 99.9%.

This agreement includes onsite technical support 24-hours-a-day, 7-days-a-week, as well as:

Repair, overhaul and engineering support
Parts warehousing and inventory management (including spare engines, supply of spare parts and replenishment of inventory)
Field service representative support (home port and deployed)
Support of Royal Canadian Navy naval engineering school training curriculum for on-engine and equipment maintenance
Operational level maintenance
Configuration management
Supply and distribution of technical manuals

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2018/june-2018-navy-naval-defense-news/6264-ge-pitching-lm2500-gas-turbine-for-canada-s-surface-combatant-program.html

Parera

CitaatNew Canadian warship project off to rocky start as bidders fail to meet some requirements

The problems centre around technical issues. Some are minor but in other cases there is a view among defence industry officials that Canada is asking for too much in some areas.
Canada's quest for a new fleet of warships is off to a rocky start with all bidders failing to meet some of the federal government's requirements. Procurement officials are now trying to regroup on the $60-billion project and figure out ways that bidders might be able to change their proposals to make them acceptable, a number of defence industry executives pointed out.

The problems centre around technical issues. Some are minor but in other cases there is a view among defence industry officials that Canada is asking for too much in some areas such as radar, which may be causing problems with meeting requirements. Public Services and Procurement Canada spokeswoman Michèle LaRose said the bids received for the Canadian Surface Combatant project have not been disqualified. Three bids have been received. The federal government and Irving Shipbuilding are still evaluating the proposals, she added. LaRose pointed out that the evaluation is at the second stage in the process.

Government officials say that involves what is known as "the cure process" in which bidders will be given details of how their proposals have failed to meet the stated criteria. They will then be given only one opportunity to fix issues with their bids. If they are still considered "non-compliant" after the cure period they "will be eliminated from the competition," according to the federal government. Technical specifications are now being evaluated by the government. Later this year, the companies will provide the financial information related to their bids. Warship builders submitted their bids on Nov. 30. A winning bid is expected to be selected sometime this year. Irving Shipbuilding will begin construction of the first ship in the early 2020s and delivery of the first vessel is expected in the mid-2020s, according to the federal government. But the project has been plagued with delays and controversy.

The final cost of the ships is still unknown. In 2008 the government estimated the total cost of the project to be about $26 billion. But in 2015 navy commander Vice Admiral Mark Norman voiced concern that taxpayers may not have been given all relevant information, and publicly predicted the cost for the ships alone would be around $30 billion. Cost estimates for the project are now between $55 billion and $60 billion.

About half of the cost is for systems and equipment that will go on the 15 ships, according to federal documents obtained by Postmedia through the Access to Information law. "Approximately one-half of the CSC build cost is comprised of labour in the (Irving's) Halifax yard and materials," the documents added. Last year, Jean-Denis Fréchette, the parliamentary budget officer, estimated the CSC program would cost $61.82 billion. He also warned that every year the awarding of the contract is delayed beyond 2018, taxpayers will spend an extra $3 billion because of inflation.

The surface combatant will be the backbone of the future Royal Canadian Navy. In November in a surprise twist a French-Italian consortium declined to formally submit a bid and instead offered Canada a fleet of vessels at half the price. Officials with Fincantieri of Italy and Naval Group of France said they don't believe the procurement process as it is currently designed will be successful.

Source: http://nationalpost.com/news/canada/new-canadian-warship-project-off-to-rocky-start-as-bidders-fail-to-meet-some-requirements

Huzaar1

Ik hoop dat de Marine heel heel heel veel langsgaat bij Canada. Die zoeken wel meer dingen waar wij ook mee bezig zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Thomasen op 21/03/2018 | 09:08 uur
Voor zover ik weet is SM3 ook niet geintegreerd in CMS.
Dat is denk ik prima te doen, echter,  er komt meer bij kijken dan slechts een missile in de MK41 douwen.

idd,  er is eerst nog een update nodig ... zal meer software matig zijn, denk ik

Ook het systeem om raketten verticaal te lanceren maakt van het LCF een uitstekend platform. Op de M-fregatten maakt de marine al gebruik van een zogenaamd Vertical Launch System (VLS), maar dat is een kleiner en ouder type. De VLS van de LCF'en is een Lockheed Martin Mk 41 Strike-length en bestaat uit vijf modules. De zesde module is niet geplaatst, maar de ruimte is er wel. Deze ruimte was gereserveerd voor het geval dat er een derde rakettype aan het arsenaal zou worden toegevoegd, zoals SM-3 (tegen ballistische raketten) of Tomahawk kruisvluchtwapens. In dat geval zou het schip met 40 cellen te krap komen te zitten in de normale luchtverdedigingsraketten.

Overigens, toen het LCF ontworpen werd, bestond de SM-3 nog niet. Maar de SM-2 Block IV A (wat de BMD-raket moest worden) wel en die was op de tekentafel even lang als de latere SM-3 die wel echt is geproduceerd. Mocht de marine alsnog de beschikking krijgen over de SM-3, kan die weliswaar in de VLS worden geplaatst, maar zijn daar wel updates voor nodig.

De MK 41 biedt plaats aan een groot aantal verschillende wapens. Momenteel zijn dat de Standard-Missile 2 Block IIIA en de Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM), maar er kunnen veel meer type wapens in. Mede doordat de grootste variant is gekozen, is het dus ook mogelijk om uit te breiden naar SM-3, Tomahawk en andere toekomstige grotere wapens. Zowel de SM-2 als de ESSM gebruiken niet de volledige lengte van de VLS.


https://marineschepen.nl/schepen/zeprov.html#wapensystemen

Harald

Ter info :

Dutch De Zeven Provinciën-class frigates—the design on which Alion Science and Technology/Damen Shipbuilding's bid ;

https://alion.ca/

Harald

Citaat van: walter leever op 21/03/2018 | 07:08 uur
Quote

    Careful consideration: Positioning the next Canadian Frigates for the Fights of the Future

.../...

    Disclosure: Lockheed Martin Canada is a corporate sponsor of the CDA Institute.

    Christopher Cowan is a Research Analyst and Editor at the CDA Institute.

https://cdainstitute.ca/careful-consideration-positioning-the-next-canadian-frigates-for-the-fights-of-the-future/

    Another potential aspect of 'futureproofing' is ballistic missile defence (BMD). Currently, the US and Japan are the only countries with an effective sea-based capability to track and engage theatre ballistic missiles using a special configuration of the Aegis CMS and the SM-3 missile. Dutch De Zeven Provinciën-class frigates—the design on which Alion Science and Technology/Damen Shipbuilding's bid is based—have demonstrated the ability to track ballistic missiles but lack the ability to engage them,

Wij kunnen met de LCF wel een ballistic missile BM idd "tracken" en ook wel neerschieten ! .... alleen missen wij de SM-3 raket om dit te doen.
Dus het schip en zijn systemen kunnen wel ingezet worden als BMD !

Maar goed dit artikel is natuurlijk met een bepaalde bril op geschreven