Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1056
Citaat van: Harald op 10/02/2023 | 23:07 uur
Idd dat klopt.
Alleen Canada is met de besluitvorming rondom zijn onderzeedienst en de toekomst nog langzamer en besluitelozer dan NL.
En de Canadezen zitten nu in de fase wat, hoe en of ze hun boten nog een update geven.
Misschien als bij ons het besluit gevallen is en de werf bekend is dat ze dan aansluiten bij het vervangingsprogramma. Maar .... daar zal en moet hun industrie en werven de boten bouwen, dus zal het ontwerp verkocht worden, in licentie gebouwd worden. Dit geldt eigenlijk ook voor Australi

Ongeacht of ze deze zelf bouwen of niet (de benodigde kennis is in Canada niet aanwezig), als ze kiezen voor de NL oplossing en NL kiest voor Saab Damen dan verdienen we er als NL nog iets extra's aan dan dan slechts profiteren van een in aanschaf en exploitatie grotere serie.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/02/2023 | 22:18 uur
Vergeet Canada niet in dit verhaal, dit land is nog niet zo ver, maar heeft vergelijkbare wensen en eisen als Nederland en Australi?. Het zou best een interessante serie expeditionaire boten kunnen worden,
Idd dat klopt.
Alleen Canada is met de besluitvorming rondom zijn onderzeedienst en de toekomst nog langzamer en besluitelozer dan NL.
En de Canadezen zitten nu in de fase wat, hoe en of ze hun boten nog een update geven.
Misschien als bij ons het besluit gevallen is en de werf bekend is dat ze dan aansluiten bij het vervangingsprogramma. Maar .... daar zal en moet hun industrie en werven de boten bouwen, dus zal het ontwerp verkocht worden, in licentie gebouwd worden. Dit geldt eigenlijk ook voor Australi

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 10/02/2023 | 21:47 uur
Idd er gaan steeds meer stemmen op in Australi? voor een interim diesel sub. De huidige Collins klasse krijgt een update, maar tot 2050 gaat nooit lukken. Dus moet er wel een interim boot komen. De beste keus nu is denk ik, dat de Aussies meegaan met de Walrus vervanging en samenwerking aangaat met NL. Een plus zou dan zijn voor beide landen als de vervanger gebouwd zal worden door Saab/Damen.
Een daadwerkelijke "Son of the Collins"

Vergeet Canada niet in dit verhaal, dit land is nog niet zo ver, maar heeft vergelijkbare wensen en eisen als Nederland en Australi?. Het zou best een interessante serie expeditionaire boten kunnen worden,

Harald

Idd er gaan steeds meer stemmen op in Australi? voor een interim diesel sub. De huidige Collins klasse krijgt een update, maar tot 2050 gaat nooit lukken. Dus moet er wel een interim boot komen. De beste keus nu is denk ik, dat de Aussies meegaan met de Walrus vervanging en samenwerking aangaat met NL. Een plus zou dan zijn voor beide landen als de vervanger gebouwd zal worden door Saab/Damen.
Een daadwerkelijke "Son of the Collins"

Parera

#1052
Citaat van: Thomasen op 10/02/2023 | 20:35 uur
Dus nog tot de jaren 50 dooret de Collins?
Dat zijn generatie genoten van de walrus, wetende hoe die er aan toe is, kan ik me niet voorstellen dat dit wenselijk is.

Er word in Australie steeds meer geroepen om een interim diesel boot, de kansen voor de winnaar van onze vWalrus klasse worden ook wel groter maar de vraag is of die wel op tijd klaar zullen zijn voor ze. De beste keuze is gewoon een nu varende boot gebouwd rond 2000 - 2010 maar grote zeegaande boten zijn er niet. Dan kom je toch snel uit bijvoorbeeld op de Duitse / Italiaanse Type 212's batch 1 boten. Niet ideaal maar misschien genoeg om de kennis niet te verliezen capaciteit toch deels te behouden.

Een alternatief van 2e hands aankopen is de aankoop van een 4 a 6 tal Type 216 boten, deze heeft TKMS in Duitsland gebouwd voor Singapore (Type 216SG) waarbij de eerste boot in 2014 gestart is en deze word dit jaar opgeleverd aan Singapore.

Parera

Growing signs Australia?s new nuclear sub will be British design
"We need to leverage expertise from the United Kingdom and the United States to help us along our optimal pathway ? and building capability with them means we are better able to shape, deter and respond within our strategic landscape," Australian Defense Minister Richard Marles said.

https://breakingdefense.com/2023/02/growing-signs-australias-new-nuclear-sub-will-be-british-design/


Dit zou dus betekenen dat de Australi?rs kiezen voor aansluiting bij het Britse SSN(R) / Maritime Underwater Future Capability (MUFC) project. Deze boten moeten vanaf de jaren 40 de Astute klasse gaan vervangen.

Ondanks dat dit een ''fanart'' is geeft het wel weer aan welke capaciteiten we mogelijk gaan denken voor deze SSN(R).


https://twitter.com/FauteuilColbert/status/1526593139582042112/photo/1

Parera

#1050
Misschien moet admiraal de waard maar weer eens afreizen naar Kiel en hier goed naar kijken voor naast de vWalrus. Daarmee kunnen we de Duitsers ook een stukje van de taart krijgen en bouwen wij onze nieuwe boten in Zweden bij Saab. Frankrijk heeft de MCM's al gekregen van de Belgen :angel:

Overigens is dit niet alleen interessant naast de vWalrus maar ook als op zichzelf staande capaciteit.

World?s Largest Submarine Drone Being Built In Germany

As the last Typhoon class submarine is retired, another underwater giant is starting construction. The German MUM (Modifiable Underwater Mothership) will be the largest autonomous underwater vehicle in the world.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/02/worlds-largest-submarine-drone-being-built-in-germany/


The MUM (Modifiable Underwater Mothership) will be the latest uncrewed underwater vehicle (UUV) when it hits the water. A unique concept, it is longer and twice as wide as any publicly known designs. Image TKMS


MUM in its military variants: Mine-laying, hunter killer and scout/intelligence. First unveiled at NEDS 2019.


Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/02/2023 | 13:36 uur
Dat lukt slechts bij de keuze voor Saab Damen, bij een Franse overwinning verwacht ik nihil export voordeel, hooguit doet dit iets met de aanschaf- en exploitatiekosten en de Duitsers reken ik eerlijk gezegd niet meer mee.

Persoonlijk heb ik de Fransen weggestreept (dat wordt gewoon 1 drama) en de Duitsers hun kansen wat vergroot door de samenwerkingswensen van Politiek richting de Oosterburen. Zeker op fregatten niveau en ook als het Duitse ontwerp kan voldoen aan de DMO wensen/eisen.
Op 1 ; Saab/Damen.

Saab Damen zou ook goed aansluiten bij een interim voor Australie, "Son of the Collins"

Bij Canada weet ik het zo niet, daar zijn ze eigenlijk nog niet eens zover dat ze weten wat ze willen. Ze zijn nu nog met ELU programma bezig voor hun onderzeeboten. Als ze verstandig zijn gaan ze met ons mee doen en basis ontwerp verCanada-iseren in eigen land. Dat willen ze toch .. eigen industrie en werven de onderzeeboten laten bouwen.
Dat is voor Australie eigenlijk ook wel zo.
en wij eigenlijk ook ..  ;) 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 07/02/2023 | 11:48 uur
idd Canada is ook nog een kandidaat... zit ook te vissen in de 3000+ tonnage onderzeeboten. Als NL het goed aanpakt misschien toch enige schaalvergroting met export orders.

Dat lukt slechts bij de keuze voor Saab Damen, bij een Franse overwinning verwacht ik nihil export voordeel, hooguit doet dit iets met de aanschaf- en exploitatiekosten en de Duitsers reken ik eerlijk gezegd niet meer mee.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/02/2023 | 11:11 uur
Ik denk zelfs dat we in die opzet Canada kunnen toevoegen aan plan A.
idd Canada is ook nog een kandidaat... zit ook te vissen in de 3000+ tonnage onderzeeboten. Als NL het goed aanpakt misschien toch enige schaalvergroting met export orders.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 07/02/2023 | 10:42 uur
:hrmph: is Aussies plan B = Dutch plan A ??    ;)   laten we voortmaken ! zo ja, dan is de keuze niet zo moeilijk.


Ik denk zelfs dat we in die opzet Canada kunnen toevoegen aan plan A.

Harald

#1045
 :hrmph: is Aussies plan B = Dutch plan A ??    ;)   laten we voortmaken ! zo ja, dan is de keuze niet zo moeilijk.

?We need a plan B?: Unions have ?deep concerns? about AUKUS pact
https://www.smh.com.au/politics/federal/we-need-a-plan-b-unions-have-deep-concerns-about-aukus-pact-20230206-p5ciaf.html

CitaatThe shipbuilding federation ? which represents unions including the AMWU, Electrical Trades Union and the Australian Workers Union ? is urging the government to build an additional six conventionally powered submarines in Australia before the arrival of a fleet of nuclear-powered submarines.

Citaat?There?s a whole lot of uncertainties,? Thompson said of the AUKUS pact. ?I just think from a capability perspective the country needs to have a plan B.?

CitaatThompson said he feared local construction of the nuclear-powered submarines would not begin until the late 2040s or early 2050s, a decade after the Collins-class vessels begin being decommissioned.

?It?s very rare that these defence projects deliver on time,? he said. ?By the mid-2040s you could have two-thirds of the existing fleet retired, so there could be a substantial capability gap.?


Citaat?The gap between the last submarine built on our shores and the next one grows on a daily basis. Without the opportunity for an Australian workforce to exercise their skills on submarine construction the risk associated with building the next generation nuclear submarine becomes enormous,? chief executive Brent Clark said.

?The logic in an interim submarine build seems to be obvious. AIDN has repeatedly stated that Australia could build a new version of the Collins-class, incorporating all the modifications made over the life of the submarine and including the life of type extension upgrades.

?This would mean that navy is not operating a new class of submarines, at the same time the Australian workforce is being exercised and prepared for the task ahead. A new version of the Collins Class submarine would ensure that there is no capability gap as we wait for the nuclear program to produce submarines.?

https://www.afr.com/politics/federal/unions-in-rearguard-fight-for-new-conventional-submarine-20230206-p5ci84

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/01/2023 | 23:35 uur
Prima idee, ik ben voorstander van het (stevig) uitbreiden van de onderzeedienst. We zouden naast 4+2 3+3 kunnen overwegen. 2 x 4 is wellicht te ambitieus  :angel:

Laten we dan maar gaan voor 4 + 2, dit aantal van 6 boten is iets wat vroeger onze ''standaard was'' en daar zijn we al sinds de uitdienst name van de zwaardvis klasse (1994-1995) mee gestopt. Laten we er voor zorgen dat we die fout na 40 jaar kunnen herstellen en dat de eerste van die 2 nieuwe boten rond 2035 te water gelaten word.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 24/01/2023 | 23:27 uur
Dan moeten we toch maar weer terug naar 2 klasses onderzeeboten  ;D Dan zou die verhouding weer 4 + 2 moeten worden waarbij de 4 vWalrus boten echt puur ingezet worden als vervanging van de huidige capaciteit en de 2 extra ''batch 2'' boten met een aanvullende capaciteit waardoor de kust capaciteit verminderd. Dit is een flinke investering want ik ben bang dat we dan spreken over bijna het verdubbelen van het benodigde budget terwijl we er ''maar'' 50% aan boten bij krijgen.

De 4 nieuwe boten van de ''Zeeleeuw klasse'' & 2 extra boten van de ''Zwaardvis klasse (III)''.

Prima idee, ik ben voorstander van het (stevig) uitbreiden van de onderzeedienst. We zouden naast 4+2 3+3 kunnen overwegen. 2 x 4 is wellicht te ambitieus  :angel:

Parera

#1042
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/01/2023 | 23:22 uur
De Engels Dreadnought (SSBN) wordt > 17000 ton, net anders dan een Walrusvervanger van rond de 3000 ton. vWalrus kan uiteraard een extra module krijgen met VLS cellen, iets wat toch aardig wat tonnage en lengte toevoegt aan de boot.

Wellicht bijt dit met een van de niche capaciteiten: ook kunnen opereren dicht onder de kust in relatief ondiep water als o.a. SOF taxi.

Dan moeten we toch maar weer terug naar 2 klasses onderzeeboten  ;D Dan zou die verhouding weer 4 + 2 moeten worden waarbij de 4 vWalrus boten echt puur ingezet worden als vervanging van de huidige capaciteit en de 2 extra ''batch 2'' boten met een aanvullende capaciteit waardoor de kust capaciteit verminderd. Dit is een flinke investering want ik ben bang dat we dan spreken over bijna het verdubbelen van het benodigde budget terwijl we er ''maar'' 50% aan boten bij krijgen.

De 4 nieuwe boten van de ''Zeeleeuw klasse'' & 2 extra boten van de ''Zwaardvis klasse (III)''.