De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Umbert

Citaat van: Master Mack op 26/01/2024 | 07:00 uurWe moeten groter durven denken in aantal en formaat
Ik durf best wel groter te denken en ook wel zo dat NL zich weinig zorgen hoeft te maken dat er ooit een land/tegenstander zal zijn die ons aanvalt cq bezet. Maar dat kost wat en zal internationaal voor ophef zorgen.
We hebben in principe de kennis en ook waarschijnlijk wel de vaardigheden om dit zelf te bewerkstelligen maar zal vooral geld en politieke moed vergen, en of onze huidige politieke elite dit kan betwijfel ik, want die doen veel of weinig maar vooral denken en voorbereiden dat aan het eind van de rit ze binnen zijn.
Hoe Nederland er op dat moment uitziet doet ze volgens mij weinig, als daarvoor bijvoorbeeld de gehele marine moet worden opgeofferd zal dat ook gebeuren, en zal ze dat de reet roesten. In hun ogen zal het goed zijn.
Op dit moment is het sentiment niet gunstig voldoende goed bewapende/bemande schepen zijn eng dus krijgt de marine het minimale maar moeten wel maximaal presteren om bepaalde politieke doelen te bereiken.

Lynxian

Citaat van: Master Mack op 26/01/2024 | 07:00 uurWe moeten groter durven denken in aantal en formaat
Mwa, voor de uiteindelijke schepen wel, maar voor twee Noordzee testbakken lijkt me dit prima. Een beetje kwantiteit kan in onze marine zeker geen kwaad.

Master Mack

We moeten groter durven denken in aantal en formaat

Parera

Citaat van: Ace1 op 25/01/2024 | 19:27 uurDamen heeft in Gorinchem een bassin waar een paar van deze fcs casco op voorraad heeft liggen dat geldt ook voor stanpatrols en sleepboten. Hierdoor kan men heel snel leveren aan klanten.

De aankoop van 2 nieuwe FCS 4008 is natuurlijk ook interessant zeker omdat deze qua inrichting/indeling nog aan te passen zijn voor de KM. Ook kunnen ze op technisch gebied volledig worden uitgerust zoals de KM dat wil (max. 30 kts), hierdoor passen ze waarschijnlijk beter binnen de huidige vloot en alle opleidingen.

Een voordeel van de twee die in de UAE liggen is dat ze in theorie morgen op transport kunnen naar Nederland en waarschijnlijk sneller inzetbaar zijn. Ze zullen dan in Nederland nog wel geïnspecteerd en mogelijk gemodificeerd moeten worden.

Beide opties zullen moeten worden aangepast voor de marine, mijn voorkeur zou wel uit gaan naar nieuwbouw en daarmee zoveel mogelijk ingevuld naar wens van de KM. Zodat ze na de test periode ook nog in dienst kunnen blijven als ondersteuningsvaartuigen voor de KM of KW.

Citaat van: Master Mack op 25/01/2024 | 22:54 uurDus 4 nieuwe en 2x 2de hands bestellen en rap een beetje.
Laten we beginnen met 2 test schepen en een proef periode tot 2030 en daarna de overstap maken naar extra schepen of zoals de KM aangaf naar grotere M-USV's ( op basis van de FCS 5009 of FCS 7011).

Master Mack

Dus 4 nieuwe en 2x 2de hands bestellen en rap een beetje.

Ace1

Citaat van: Parera op 25/01/2024 | 07:48 uurNee, dit zij de trific's.

Er komen nu 2 kleine schepen, deze worden gebruikt als testplatform voor de plannen en als opstap naar grotere onbemande varianten.

Een van de testen is om te kijken of de Noordzee taak gecombineerd kan worden met de manned-unmanned teaming rol met het LCF/vLCF.

De ''1e generatie'' TRIFIC/MICAN's worden zeer waarschijnlijk 2 Fast Crew Suppliers worden (5009 / 4008 modellen). Van de 4008 staan er 2 tweedehands te koop bij Damen voor een bedrag van 4 tot 6 miljoen Euro. Dit schepen komen uit 2017 en liggen ergens in het Midden-Oosten (UAE). Met een 140 m2 dek ruimte is er voldoende ruimte om te experimenteren met allerlei opstellingen. Met een topsnelheid van 26 knopen kunnen ze prima mee met de fregatten (nieuwbouw zelfs tot 30 knopen),

Verkoop info (.pdf)

Ditzelfde model heeft de Britse marine ook in gebruik als test platform, daarom zie ik wel mogelijkheden om ook dit model te kopen en ook hiermee te gaan samenwerken met de RN. We werken op dit gebied natuurlijk al samen met de Amerikanen dus daar ook de Britten nog eens naast kan een zeer interessant en capabele capaciteit worden.


Royal Navy's X1

Voor de uiteindelijke MICAN's verwacht ik wel dat deze een slag groter gaan zijn dan deze 42 m, eerder richting de 60 a 70 m lengte. Ik hoop wel dat de uiteindelijke MICAN(s) voldoende word aangekocht om fatsoenlijk beide taken uit te kunnen voeren en niet zoals nu omschreven staat alleen in hoog gewelds spectrum situaties er een MICAN mee gaat met het FUAD.


Damen heeft in Gorinchem een bassin waar een paar van deze fcs casco op voorraad heeft liggen dat geldt ook voor stanpatrols en sleepboten. Hierdoor kan men heel snel leveren aan klanten.

Parera

#2801
Is er al iets bekend over welke UAV's er gekozen zijn/worden voor de ASWF's? En dezelfde vraag voor de USV's?

De Skeldar V-200 van de MCMV's ligt natuurlijk voor de hand, en deze hebben de mogelijkheid voor ASW taken.


Lex

Citaat van: Sparkplug op 25/01/2024 | 11:19 uurJa, de Nederlandse AH-64E v6 heeft ook een aantal Longbow radars. Niet voor alle 28 stuks, maar wel voldoende.

301 Squadron zit in een transitie periode. Iedereen moet worden omgeschoold op de AH-64E v6. Op dit moment heeft blijkbaar vliegen vanaf schepen niet de hoogste prioriteit.
Dat is reeds zo sinds 2009, toen een TNO rapport verscheen. Zoek op: Seabasing op HR.MS. Rotterdam op het DF.

Huzaar1

Citaat van: silvester herc op 25/01/2024 | 11:08 uurNu ik vandaag deze nieuwe video weer tegen kom en het maar weer effe aan tik neem een voorbeeld aan Japan na Engeland USA en nu ook Japan opereren met Apaches vanaf hun schepen waarom die Landen wel en wij niet nu heeft NL ook de nieuwste versie met een radarbol of zijn er plannen in die richting

Genoeg redenen voor en even rustig die hebben wij ook.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: silvester herc op 25/01/2024 | 11:08 uurNu ik vandaag deze nieuwe video weer tegen kom en het maar weer effe aan tik neem een voorbeeld aan Japan na Engeland USA en nu ook Japan opereren met Apaches vanaf hun schepen waarom die Landen wel en wij niet nu heeft NL ook de nieuwste versie met een radarbol of zijn er plannen in die richting

Ja, de Nederlandse AH-64E v6 heeft ook een aantal Longbow radars. Niet voor alle 28 stuks, maar wel voldoende.

301 Squadron zit in een transitie periode. Iedereen moet worden omgeschoold op de AH-64E v6. Op dit momeent heeft blijkbaar vliegen vanaf schepen niet de hoogste prioriteit.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lynxian

Citaat van: Parera op 25/01/2024 | 07:48 uurNee, dit zij de trific's.

(...)
Dakn voor de uitgebreide toelichting! Mooi om de twee testschepen zo te combineren met een patrouilletaak. Mooie extra capaciteit voor onze achtertuin.

silvester herc

Nu ik vandaag deze nieuwe video weer tegen kom en het maar weer effe aan tik neem een voorbeeld aan Japan na Engeland USA en nu ook Japan opereren met Apaches vanaf hun schepen waarom die Landen wel en wij niet nu heeft NL ook de nieuwste versie met een radarbol of zijn er plannen in die richting

Parera

#2795
Citaat van: Lynxian op 25/01/2024 | 01:23 uurLees ik dit nou goed? Komen er naast de schepen van het TRIFIC project nog twee losse (bemande) lanceerplatformen die ook dienst doen als Noordzee infrastructuur beschermers? Of zijn dit die twee eerder vermelde pilot schepen om het concept te testen?

Nee, dit zij de trific's.

Er komen nu 2 kleine schepen, deze worden gebruikt als testplatform voor de plannen en als opstap naar grotere onbemande varianten.

Een van de testen is om te kijken of de Noordzee taak gecombineerd kan worden met de manned-unmanned teaming rol met het LCF/vLCF.

De ''1e generatie'' TRIFIC/MICAN's worden zeer waarschijnlijk 2 Fast Crew Suppliers worden (5009 / 4008 modellen). Van de 4008 staan er 2 tweedehands te koop bij Damen voor een bedrag van 4 tot 6 miljoen Euro. Dit schepen komen uit 2017 en liggen ergens in het Midden-Oosten (UAE). Met een 140 m2 dek ruimte is er voldoende ruimte om te experimenteren met allerlei opstellingen. Met een topsnelheid van 26 knopen kunnen ze prima mee met de fregatten (nieuwbouw zelfs tot 30 knopen),

Verkoop info (.pdf)

Ditzelfde model heeft de Britse marine ook in gebruik als test platform, daarom zie ik wel mogelijkheden om ook dit model te kopen en ook hiermee te gaan samenwerken met de RN. We werken op dit gebied natuurlijk al samen met de Amerikanen dus daar ook de Britten nog eens naast kan een zeer interessant en capabele capaciteit worden.


Royal Navy's X1

Voor de uiteindelijke MICAN's verwacht ik wel dat deze een slag groter gaan zijn dan deze 42 m, eerder richting de 60 a 70 m lengte. Ik hoop wel dat de uiteindelijke MICAN(s) voldoende word aangekocht om fatsoenlijk beide taken uit te kunnen voeren en niet zoals nu omschreven staat alleen in hoog gewelds spectrum situaties er een MICAN mee gaat met het FUAD.

Lynxian

Citaat van: Parera op 24/01/2024 | 16:37 uurNieuwe schepen bescherming Noordzee en koploperproject 'Smart Maritime'
De Noordzee is belangrijk voor onze economie en voor onze nationale veiligheid. De Kamer is vorig jaar door de minister van Defensie geïnformeerd over de taken van Defensie op de Noordzee en over de investeringen van Defensie in sensoren en satellietcapaciteit ten behoeve van de bescherming van de vitale infrastructuur.  Het koploperproject 'Smart Maritime' van de Sectoragenda verbindt de ministeries van IenW, van EZK en van Defensie met de MMI ten behoeve van de veiligheid op de Noordzee.

Momenteel bereidt Defensie de verwerving voor van twee nieuwe schepen die onder andere kunnen bijdragen aan de bescherming van de vitale infrastructuur op de Noordzee. Defensie kijkt hierbij nadrukkelijk naar de MMI en treft voorbereidingen om de MMI intensief bij dit project te betrekken. Dit wordt later uitgewerkt in de verwervingsstrategie. De nieuwe schepen krijgen een kleine bemanning maar ze kunnen ook dienen als proeftuin voor de ontwikkeling van middelgrote onbemande schepen. Daarmee kunnen zij de innovatie bevorderen op het gebied van onbemand varen.

De nieuwe schepen krijgen twee hoofdtaken: bescherming van de vitale infrastructuur op de Noordzee, en ondersteuning van fregatten in omstandigheden met een grote dreiging. Als geen sprake is van tijden van internationale hoogspanning kunnen deze schepen bijdragen aan de veiligheid op de Noordzee, waarvoor ze worden uitgerust met sensoren en capaciteiten voor optreden onder water en op de zeebodem.

Daarnaast kunnen de nieuwe schepen, voor operaties met een hoog dreigingsniveau, ook buiten het Noordzeegebied een LC-fregat ondersteunen. De nieuwe schepen beschikken over een voorraad luchtdoelraketten en zij volgen het fregat op korte afstand. Het LC-fregat geeft de lanceercommando's voor hun raketten en geleidt de raketten naar het doel. Bij een vijandelijke aanval is het LC-fregat met deze aanvullende rakettenvoorraad beter in staat om op te treden tegen salvo's van grote aantallen vijandelijke raketten. Dit wordt 'gedistribueerd optreden' genoemd.  De Kamer ontvangt in de loop van dit jaar een A-brief over dit project waarin ook wordt ingegaan op de projectplanning.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z00967&did=2024D02292
Lees ik dit nou goed? Komen er naast de schepen van het TRIFIC project nog twee losse (bemande) lanceerplatformen die ook dienst doen als Noordzee infrastructuur beschermers? Of zijn dit die twee eerder vermelde pilot schepen om het concept te testen?

Parera

Nieuwe schepen bescherming Noordzee en koploperproject 'Smart Maritime'
De Noordzee is belangrijk voor onze economie en voor onze nationale veiligheid. De Kamer is vorig jaar door de minister van Defensie geïnformeerd over de taken van Defensie op de Noordzee en over de investeringen van Defensie in sensoren en satellietcapaciteit ten behoeve van de bescherming van de vitale infrastructuur.  Het koploperproject 'Smart Maritime' van de Sectoragenda verbindt de ministeries van IenW, van EZK en van Defensie met de MMI ten behoeve van de veiligheid op de Noordzee.

Momenteel bereidt Defensie de verwerving voor van twee nieuwe schepen die onder andere kunnen bijdragen aan de bescherming van de vitale infrastructuur op de Noordzee. Defensie kijkt hierbij nadrukkelijk naar de MMI en treft voorbereidingen om de MMI intensief bij dit project te betrekken. Dit wordt later uitgewerkt in de verwervingsstrategie. De nieuwe schepen krijgen een kleine bemanning maar ze kunnen ook dienen als proeftuin voor de ontwikkeling van middelgrote onbemande schepen. Daarmee kunnen zij de innovatie bevorderen op het gebied van onbemand varen.

De nieuwe schepen krijgen twee hoofdtaken: bescherming van de vitale infrastructuur op de Noordzee, en ondersteuning van fregatten in omstandigheden met een grote dreiging. Als geen sprake is van tijden van internationale hoogspanning kunnen deze schepen bijdragen aan de veiligheid op de Noordzee, waarvoor ze worden uitgerust met sensoren en capaciteiten voor optreden onder water en op de zeebodem.

Daarnaast kunnen de nieuwe schepen, voor operaties met een hoog dreigingsniveau, ook buiten het Noordzeegebied een LC-fregat ondersteunen. De nieuwe schepen beschikken over een voorraad luchtdoelraketten en zij volgen het fregat op korte afstand. Het LC-fregat geeft de lanceercommando's voor hun raketten en geleidt de raketten naar het doel. Bij een vijandelijke aanval is het LC-fregat met deze aanvullende rakettenvoorraad beter in staat om op te treden tegen salvo's van grote aantallen vijandelijke raketten. Dit wordt 'gedistribueerd optreden' genoemd.  De Kamer ontvangt in de loop van dit jaar een A-brief over dit project waarin ook wordt ingegaan op de projectplanning.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z00967&did=2024D02292