Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Elzenga

#2168
En wederom het gaan wat mij betreft lang niet altijd om daadwerkelijke gevechtsinzet of bescherming van de eigen mensen. Met inzet van tanks schrik je ook onwenselijk gedrag af of geef je een signaal naar de tegenpartij(en). Die rol en functie wordt mij veel te vaak onderschat of niet eens genoemd...en niet alleen bij tanks. 

Harald

Citaat van: Elzenga op 09/08/2013 | 11:47 uur
Je hoeft nergens binnen te vallen om die tanks toch hard nodig te hebben. Dat kan zijn in een nieuwe vredesmissie in bijv. Syrië...of dat kan zijn bij het creëren van een defensieve afschrikkingsmacht in het Midden-Oosten of Azie (Korea's).

Wat mij betreft vallen dit soort missies binnen het Nederlands ambitieniveau...

Precies, je kunt ook andersom denken wat betreft het gebruik van je materieel ; ze geven je eigen manschappen bescherming !! en ja je kunt ermee aanvallen, maar je kunt ook zeggen rugdekking, (vuur)steun geven.

Nederland zette haar Leopards nimmer in op cruciale momenten. Denemarken stuurde Leopard 1′s naar de Balkan en gebruikte ze in 1994 tegen de Bosnische Serven. Wij trokken hier geen lessen uit. En kon Srebrenica gebeuren. Ook in Irak en Afghanistan hadden onze Leo's levens kunnen redden, zoals bij de Denen en Canadezen. Tanks kunnen een 'instant' bunker vormen. Wat in sommige (stedelijke) gevechtsscenario's zinvol is. Krauss-Maffei Wegmann ontwikkelt de Leopard 2A7 PSO (Peace Support Operations) om '360 graden' voorbereid te zijn op 'asymmetrisch' vechtende (stads)guerrilla's.

http://www.thepostonline.nl/2011/07/01/michiel-mans-met-wapens-leopard-ii/


'instant' bunker !! .. nooit zo overnagedacht, maar ja waarom niet ... 3 tanks in een U-opstelling = bunker .. dekking voor de mensen, tegen RPG, geweervuur

Elzenga

#2166
Citaat van: Ros op 09/08/2013 | 11:29 uur
Ligt er aan wat je wil gaan doen ?. Rusland, China of Iran binnen vallen bijvoorbeeld......... De Leopard is over het hek gekieperd omdat deze niet noodzakelijk is binnen het Nederlands ambitieniveau.
Je hoeft nergens binnen te vallen om die tanks toch hard nodig te hebben. Dat kan zijn in een nieuwe vredesmissie in bijv. Syrië...of dat kan zijn bij het creëren van een defensieve afschrikkingsmacht in het Midden-Oosten of Azie (Korea's).

Wat mij betreft vallen dit soort missies binnen het Nederlands ambitieniveau...

De Leopards zijn "over het hek gekieperd" wegens de kostenbesparing en omdat een aantal politici mijns inziens onvoldoende deskundig waren/zijn om hun nut en noodzaak goed in te schatten...en dus aandrongen op hun afstoting...want dat zou met de Apache en JSF wel op te lossen zijn...stelden zij.

Oorlogsvis

Er is in iedergeval al een tank omgebouwd naar 2a7 ! dan hoeven er nog maar 17 te worden omgebouwd......dan heb je bijna nieuwe tanks terug ! gemaakt uit de oude voorraad...De oude in opslag staande Leo's gaan we ook niet verkopen..nee ..die moeten achter de hand worden gehouden om..mocht het ooit nodig zijn ..te kunnen inzetten.

Weet iemand wat een nieuwe Leopard 2a7 kost ? ...ik schat zelf van ongeveer 8 tot 10 miljoen per stuk.

Ros

Citaat van: Elzenga op 09/08/2013 | 10:59 uur
De CV90-120 lijkt mij geen optie. Te lichte bepantsering om echt bruikbaar te zijn.

Ligt er aan wat je wil gaan doen ?. Rusland, China of Iran binnen vallen bijvoorbeeld......... De Leopard is over het hek gekieperd omdat deze niet noodzakelijk is binnen het Nederlands ambitieniveau.

dudge

Citaat van: Elzenga op 09/08/2013 | 10:59 uur
De CV90-120 lijkt mij geen optie. Te lichte bepantsering om echt bruikbaar te zijn. Dit is maar deels op te heffen met een actief verdedigingssysteem..wat ook nadrukkelijk erbij wordt gepresenteerd. Geen ander land heeft blijkbaar ook de voorkeur voor dit voertuig boven een "normale" gevechtstank. Zelfs Zweden niet.

Dus de keuze zou voor mij makkelijk zijn. De Leopard II weer terug in de sterkte. Opgeknapte Nederlandse tanks of die uit het buitenland (al vrees ik dan dat de kosten voor aanpassingen weer te hoog gaan worden).

Zweden misschien niet, toch zijn er een hoop landen die er anders over denken, zie Frankrijk, Italie, Spanje, Belgie, Polen, Rusland, Amerika.
Daarbij zie ik het als een mooie aanvulling in de Delta's, samen met de CV90-AMOS geeft het een bataljon een fikse punch.
Leo's zijn waarschijnlijk een grotere druk op de loglijnen, en vraag me af of je die niet beter kunt onderbrengen bij de brigade, waar ze zowel in gecombineerde rollen als zelfstandig rollen kunnen vervullen. Het effectgebied van een brigade is ook groter.

Het gaat daarbij natuurlijk niet boven de zware MBT, maar naast de zware MBT. Al zal er geen geld zijn voor beide.

Elzenga

De CV90-120 lijkt mij geen optie. Te lichte bepantsering om echt bruikbaar te zijn. Dit is maar deels op te heffen met een actief verdedigingssysteem..wat ook nadrukkelijk erbij wordt gepresenteerd. Geen ander land heeft blijkbaar ook de voorkeur voor dit voertuig boven een "normale" gevechtstank. Zelfs Zweden niet.

Dus de keuze zou voor mij makkelijk zijn. De Leopard II weer terug in de sterkte. Opgeknapte Nederlandse tanks of die uit het buitenland (al vrees ik dan dat de kosten voor aanpassingen weer te hoog gaan worden).

dudge

Citaat van: Strata op 08/08/2013 | 19:51 uur
Meestal lichter=goedkoper, en aangezien een cv90 grofweg de helft van een leopard weegt lijkt me dat hier ook zo, al zou de cv90120 wel extra bepantsering krijgen neem ik aan.

Maar dan is het de vraag, koop je nieuwe, of bouw je die 45(?) cv9035's om van een opgeheven painfbat.. en zet je daar nieuwe 120mm torens op. De 35mm torens kunnen dan op een amfibische patria AMV naar de mariniers  :lol:

Dus ja wat is er duurder, nieuwe leo2A7's  kopen lijkt me geen optie. De huidige tanks overhaulen en upgraden naar 2a7 standaard zou kunnen maar daar hangt denk ik ook een fors prijskaartje aan, net zoals nieuwe cv90120's....

keuzes keuzes keuzes

Een CV90-120 zou een mooie aanvulling zijn voor de D-Cie'en.
En ja, een stuk goedkoper in gebruik, als je 100 dollar per liter brandstof kwijt bent:

CitaatOVER EASTERN AFGHANISTAN—Parachuting a barrel of fuel to a remote Afghan base takes sharp flying skills, steady nerves and flawless timing.

It also costs a lot of money—up to $400 a gallon, by military estimates.
http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204903804577080613427403928.html

StrataNL

Citaat van: Robert2 op 08/08/2013 | 19:22 uur
ik ben benieuwd hoe de CV90-120 en de Leopard tegen elkaar opwegen kostenwijs gezien.

Meestal lichter=goedkoper, en aangezien een cv90 grofweg de helft van een leopard weegt lijkt me dat hier ook zo, al zou de cv90120 wel extra bepantsering krijgen neem ik aan.

Maar dan is het de vraag, koop je nieuwe, of bouw je die 45(?) cv9035's om van een opgeheven painfbat.. en zet je daar nieuwe 120mm torens op. De 35mm torens kunnen dan op een amfibische patria AMV naar de mariniers  :lol:

Dus ja wat is er duurder, nieuwe leo2A7's  kopen lijkt me geen optie. De huidige tanks overhaulen en upgraden naar 2a7 standaard zou kunnen maar daar hangt denk ik ook een fors prijskaartje aan, net zoals nieuwe cv90120's....

keuzes keuzes keuzes
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Robert2

Citaat van: Harald op 08/08/2013 | 15:11 uur
Een total overhaul zoals dat gebeurde met de M1A1 in Amerika is (denk ik) de beste optie, geheel strippen, basis chassis en toren opnieuw gebruiken en voorzien van nieuwe onderdelen en systemen.

Dus de bestaande Leopards een "like new" zero time/zero hour herbouw geven, dan kunnen ze nog jaren mee en dan gelijk een upgrade geven

De bestaande in de motteballen staande Leopards hebben we al betaald, verkoop gaat (waarschijnlijk) niet lukken, waarom dan niet op deze manier hergebruiken
Dat is inderdaad een optie, ik heb die aflevering ook gezien, erg interessant. Maar ik vraag me dan af hoeveel geld je dan alsnog kwijt bent, nog voordat ze überhaupt een kilometer hebben gereden.

Citaat van: Strata op 08/08/2013 | 17:59 uur
Compleet nieuwe logistieke lijn? We hebben toch ook nog leopard genie- en berginstanks rijden?
Klopt, helemaal vergeten, je hebt gelijk. 25 Stuks waren het er toch? Maar ja, ik ben benieuwd hoe de CV90-120 en de Leopard tegen elkaar opwegen kostenwijs gezien.

StrataNL

Citaat van: Harald op 08/08/2013 | 15:11 uur
Een total overhaul zoals dat gebeurde met de M1A1 in Amerika is (denk ik) de beste optie, geheel strippen, basis chassis en toren opnieuw gebruiken en voorzien van nieuwe onderdelen en systemen.

Dus de bestaande Leopards een "like new" zero time/zero hour herbouw geven, dan kunnen ze nog jaren mee en dan gelijk een upgrade geven

De bestaande in de motteballen staande Leopards hebben we al betaald, verkoop gaat (waarschijnlijk) niet lukken, waarom dan niet op deze manier hergebruiken


Op discovery channel heb ik hier even geleden wat over gezien. Die Abrams kwamen als schroot regelrecht uit Irak en werden compleet gereviseerd. Om als nieuw en met de laatste snufjes weer uit de fabriek te komen. Lopende band werk daar, denk niet dat de Duitsers ook zo'n faciliteit hebben?
Zal ook wel weer te duur zijn, hoewel ik het zeker zou toejuichen, kwestie van keuzes...

Citaat van: Robert2 op 08/08/2013 | 14:46 uur
Schaf dan nieuwe (of zo goed als) Leo's aan, of nieuwe CV90-105/120's, dan hoef je in het laatste geval ook niet een compleet nieuwe logistieke lijn op te zetten, aangezien veel onderdelen overeen komen met de CV90-35.

Compleet nieuwe logistieke lijn? We hebben toch ook nog leopard genie- en berginstanks rijden?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Robert2 op 08/08/2013 | 14:46 uur
Dan weet ik nu al wat er gaat gebeuren, namelijk hetzelfde als met de F16. Te hoge kosten op een gegeven moment, het materieel slijt sneller dan verwacht en/ of is als gevolg daarvan minder inzetbaar, en dan gaat men kannibaliseren of stil staan. Nee, het is gewoon zonde van het geld om die oude Leo's nu weer aan de praat te krijgen voor die paar jaar. Schaf dan nieuwe (of zo goed als) Leo's aan, of nieuwe CV90-105/120's, dan hoef je in het laatste geval ook niet een compleet nieuwe logistieke lijn op te zetten, aangezien veel onderdelen overeen komen met de CV90-35.

Een total overhaul zoals dat gebeurde met de M1A1 in Amerika is (denk ik) de beste optie, geheel strippen, basis chassis en toren opnieuw gebruiken en voorzien van nieuwe onderdelen en systemen.

Dus de bestaande Leopards een "like new" zero time/zero hour herbouw geven, dan kunnen ze nog jaren mee en dan gelijk een upgrade geven

De bestaande in de motteballen staande Leopards hebben we al betaald, verkoop gaat (waarschijnlijk) niet lukken, waarom dan niet op deze manier hergebruiken

Robert2

Citaat van: Master Mack op 07/08/2013 | 22:17 uur
Nog even reageren op de hieronder vermelde moderniserings behoefte binnen een aantal jaren voor de (eigen) Leo 2's.
Ik denk dat dat wel mee valt het hangt er vanaf wat je gaat doen. De huidige standaard is hoog en de meeste verwachte tegenstanders zitten op een lager niveau. En nogmaals als Belgie zijn veel oudere Leo 1's aan de praat kan houden moet het ons met een klein budget ook wel lukken.
Dan weet ik nu al wat er gaat gebeuren, namelijk hetzelfde als met de F16. Te hoge kosten op een gegeven moment, het materieel slijt sneller dan verwacht en/ of is als gevolg daarvan minder inzetbaar, en dan gaat men kannibaliseren of stil staan. Nee, het is gewoon zonde van het geld om die oude Leo's nu weer aan de praat te krijgen voor die paar jaar. Schaf dan nieuwe (of zo goed als) Leo's aan, of nieuwe CV90-105/120's, dan hoef je in het laatste geval ook niet een compleet nieuwe logistieke lijn op te zetten, aangezien veel onderdelen overeen komen met de CV90-35.

StrataNL

Citaat van: Flyguy op 08/08/2013 | 13:18 uur
Vervanging YA4442's en het verwerken van het chronische tekort aan reserve onderdelen en ander materieel, om er zo maar even 2 te noemen.

Oh ja, de vervanging van de  M-fregatten en SSK's, heel belangrijk.  ;)

Ik bedoelde puur landmacht gerelateerd idd  :P
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

Citaat van: Strata op 08/08/2013 | 12:15 uur
Noem eens een aantal van die zaken?
Vervanging YA4442's en het verwerken van het chronische tekort aan reserve onderdelen en ander materieel, om er zo maar even 2 te noemen.


Oh ja, de vervanging van de  M-fregatten en SSK's, heel belangrijk.  ;)