Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

Ace1

Citaat van: StrataNL op 30/12/2023 | 18:09 uurDie gasturbines hoeven niet vervangen te worden, mankeert niks aan. er varen ook gewoon nog S-fragetten met hun oude Olympusjes. Zo heel veel is er niet veranderd in de gasturbinewereld. De generatorsets van de LCF'en zijn al vervangen. Hoe het met de hoofdvaartdiesels zit weet ik niet.

Voordeel van LCF ontwerp is dat de meeste kinderziekten eruit zijn. APAR block 2 is nagenoeg off the shelf verkrijgbaar (of vervang de APAR door NS200 met Pharos o.i.d.), en een aantal platformsystemen die aan vernieuwing toe zijn. Voor de rest valt het echt wel mee met dat "zeer verouderd", LCF heeft ruimte zat. Zelfs voor een towed array in het waaigat a la MFF als je dat zou willen..

We zijn het eens daarin en verder een modern 127mm kanon op de bak en doe Single Cell Launcher (SCL) van MK41 erbij of zet een MK70 container achter de harpoons voor extra missiles


https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/naval-launchers-and-munitions.html


https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/naval-launchers-and-munitions.html

https://news.usni.org/2023/09/13/army-long-range-missile-launcher-spotted-on-navy-littoral-combat-ship

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/12/2023 | 13:32 uurAls hier geen beertjes op de weg zitten, prima... hou ze, allen gemoderniseerd in de vloot, naast, de geplande vlootvernieuwing, (inclusief 2 extra ASWF) en we hebben plots weer een marine met 12 fregatten waarbij het (politiek) gemakkelijker wordt om tegen het einde van de LCF levensuur de 4 dames te vervangen door FuaAD batch II en/of ASWF batch II.

Een andere optie is wat mij betreft: We houden er 2, en 2 worden door België overgenomen. Dan hebben onze Zuiderburen, voor een appel en een ei, weer 4 fregatten (ipv het 3e ASWF) en ze voldoen aan hun eigen wens voor BMD waarna ze rustig kunnen instappen in het NL vervangingstraject voor LCF.
Eerste deel.. Dat is voor mij de reden om er voor te kiezen om alle 4 LCF's te moderniseren.

Tweede deel.. Verkoop aan België, daar wordt ik niet enthousiast van. We hebben zelf al genoeg problemen met inzetbaarheid en instandhouding. België heeft de wens wel voor BMD capaciteit maar niet het budget, laat staan dat ze de LCF vervanger  gaan aanschaffen van 1 miljard+ euro per stuk. Dat zie ik ze niet doen.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/12/2023 | 13:32 uurUit de reactie blijkt dat het moderniseren en langer doorvaren met LCF (vooralsnog niet noodgedwongen) blijkt dat wij dat hier zouden toejuichen (inclusief mij zelf).

Toch is mijn vraag maar deels beantwoord, de vraag werd ingegeven door mijn periode aan boord van GW Fregat Hr.Ms, Tromp, een, destijds een vooruitstrevend schip maar gebouwd voor een gebruiksperiode van 25 jaar.

Tegen het einde van haar operationele leven begon deze dame (geldt ook voor haar zusterschip) te kampen met problemen in haar constructie, het schip was 'moe'.

Bij mijn weten zijn beide GW's ook niet ter verkoop aangeboden voordat ze naar de sloop gingen.

Als hier geen beertjes op de weg zitten, prima... hou ze, allen gemoderniseerd in de vloot, naast, de geplande vlootvernieuwing, (inclusief 2 extra ASWF) en we hebben plots weer een marine met 12 fregatten waarbij het (politiek) gemakkelijker wordt om tegen het einde van de LCF levensuur de 4 dames te vervangen door FuaAD batch II en/of ASWF batch II.

Een andere optie is wat mij betreft: We houden er 2, en 2 worden door België overgenomen. Dan hebben onze Zuiderburen, voor een appel en een ei, weer 4 fregatten (ipv het 3e ASWF) en ze voldoen aan hun eigen wens voor BMD waarna ze rustig kunnen instappen in het NL vervangingstraject voor LCF.



Belgen kunnen en willen dit niet betalen. De boot zijn de kosten niet, munitie en alle systemen onderhouden en bevoorraden wel.

Kijk alleen al naar de drama over de VMf. Er werd naar elk moertje en boutje gekeken qua kosten bij de onderburen. En dan was het resultaat er een zonder veel functionaliteiten zoals gesleepte sonar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 31/12/2023 | 12:36 uurHoezo commandoschepen voor TRIFIC? Daar heb je helemaal geen commandofasciliteiten voor nodig, enkel link verbindingen en een radar.

Nee, dan begrijp je mijn antwoord niet zoals ik het bedoelde.

Ik doelde op de commandofaciliteiten aan boord van de huidige fregatten, voor het aansturen van een vlootverband. Er staat me iets van bij dat dit slechts bij 2 van de 4 schepen ingebouwd is (of in gebruik is).

Het deel rondom de TRIFIC's gaat er puur om dat we 1 of meerdere huidige LCF's moeten gaan gebruiken als moeder platform voor de proeven met de TRIFIC's. Dit om te zorgen dat straks bij het AWWF de TRIFIC's probleemloos geïntegreerd kunnen worden. Juist door die bestaande commando faciliteit is er aan boord extra ruimte om een ''grondstation'' te plaatsen voor het aansturen / besturen van de TRIFIC's.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/12/2023 | 23:13 uurIk ook, maar bedenk dat deze schepen in de eerste helft van de jaren dertig, één voor één dertig jaar in actieve dienst zijn.



Uit de reactie blijkt dat het moderniseren en langer doorvaren met LCF (vooralsnog niet noodgedwongen) blijkt dat wij dat hier zouden toejuichen (inclusief mij zelf).

Toch is mijn vraag maar deels beantwoord, de vraag werd ingegeven door mijn periode aan boord van GW Fregat Hr.Ms, Tromp, een, destijds een vooruitstrevend schip maar gebouwd voor een gebruiksperiode van 25 jaar.

Tegen het einde van haar operationele leven begon deze dame (geldt ook voor haar zusterschip) te kampen met problemen in haar constructie, het schip was 'moe'.

Bij mijn weten zijn beide GW's ook niet ter verkoop aangeboden voordat ze naar de sloop gingen.

Als hier geen beertjes op de weg zitten, prima... hou ze, allen gemoderniseerd in de vloot, naast, de geplande vlootvernieuwing, (inclusief 2 extra ASWF) en we hebben plots weer een marine met 12 fregatten waarbij het (politiek) gemakkelijker wordt om tegen het einde van de LCF levensuur de 4 dames te vervangen door FuaAD batch II en/of ASWF batch II.

Een andere optie is wat mij betreft: We houden er 2, en 2 worden door België overgenomen. Dan hebben onze Zuiderburen, voor een appel en een ei, weer 4 fregatten (ipv het 3e ASWF) en ze voldoen aan hun eigen wens voor BMD waarna ze rustig kunnen instappen in het NL vervangingstraject voor LCF.


Huzaar1

Citaat van: Parera op 30/12/2023 | 09:17 uurIk denk dat het antwoord vrij simpel. Het eindeloos  hergebruiken van een ontwerp heeft ook zeer veel beperkingen. Zo is het radar systeem in al die jaren wel door ontwikkeld maar er zit geen compleet nieuw systeem op en daar is ook geen ruimte voor. Het aantal VLS cellen is in de loop der jaren wel wat opgeschroeft maar dit kwam mede door dat de kranen uit het VLS gehaald werden wat resulteerde in de extra 6 VLS cellen.

Het voordeel aan de Amerikaanse manier is dat je heel veel bespaard op je ontwerpkosten, maar een nadeel is dat je gelimiteerd bent aan het basis ontwerp voor toekomstige uitbreidingen/aanpassingen.

Het ontwerp van de LCF dateert al van 1996. dat betekend dat het ontwerp in 2035 al bijna 40 jaar oud is. Een zeer verouderd ontwerp dus net als dat de Burkes dat eigenlijk ook nu al zijn.

Het LCF project koste 2,1 miljard Euro, gedeeld door 4 schepen kom je dan uit op 525 miljoen Euro per stuk. Doorgerekend met de inflatie vanaf 1996 kom je dan ook al uit op ruim een miljard euro. Dus als je exact hetzelfde schip nu weer wilt bouwen kan je rekenen op +/- 1 miljard euro per schip, zonder de kostenstijgingen mee genomen te hebben.

De goedkoopste en wat mij betreft beste oplossing is het moderniseren van de huidige 4 LCF's naar hun optimale slagkracht capaciteit. Eventueel de motoren vervangen is een optie, maar je zit met het ''probleem'' dat er 2 Gasturbines in liggen. Deze zou je dan moeten vervangen door 1 of 2 moderne GT's of door diesels maar dan ga je wel capaciteit inleveren. Het vervangen van motoren en dan zeker gasturbines is een ingewikkelde en zeer dure klus, ik heb ook mijn twijfels of dat je dat zou moeten doen.


Van de 4 schepen hebben we er 2 met commando faciliteiten, laat deze schepen dan tegelijkertijd testplatformen zijn voor het TRIFIC programma.

Op deze manier zijn de LCF's de komende jaren nog zeer capabele schepen totdat hun vervangers in de haven liggen en kan ook het TRIFIC project ''volwassen'' worden over gedragen naar de nieuwe schepen.


Hoezo commandoschepen voor TRIFIC? Daar heb je helemaal geen commandofasciliteiten voor nodig, enkel link verbindingen en een radar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#598
Citaat van: StrataNL op 30/12/2023 | 18:09 uurDie gasturbines hoeven niet vervangen te worden, mankeert niks aan. er varen ook gewoon nog S-fragetten met hun oude Olympusjes. Zo heel veel is er niet veranderd in de gasturbinewereld. De generatorsets van de LCF'en zijn al vervangen. Hoe het met de hoofdvaartdiesels zit weet ik niet.

Ik zeg ook niet dat we dat moeten doen, maar in theorie zou het mogelijk moeten zijn. Misschien is het vervangen van de hoofdvaart motoren wel verstandig (milieu en kosten) en misschien ook nodig na ruim 20 jaar dienst.


Citaat van: StrataNL op 30/12/2023 | 18:09 uurVoordeel van LCF ontwerp is dat de meeste kinderziekten eruit zijn. APAR block 2 is nagenoeg off the shelf verkrijgbaar (of vervang de APAR door NS200 met Pharos o.i.d.), en een aantal platformsystemen die aan vernieuwing toe zijn. Voor de rest valt het echt wel mee met dat "zeer verouderd", LCF heeft ruimte zat. Zelfs voor een towed array in het waaigat a la MFF als je dat zou willen..

Het ontwerp is in verhouding met een compleet nieuw ontwikkeld schip wel verouderd. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor het herbouwen van het ontwerp maar dan eerder het door ontwikkelen ervan. Een soort ''LCF 2.0'' maar dan met wat meer ruimte (midscheeps) voor een extra VLS blok. Ook eventueel een missionbay onder het vliegdek vergelijkbaar met het F-126 en een ruimte voor Rhib's of FRISC's (indien mogelijk) midscheeps.

Ik vraag me af of je een towed array nodig hebt op een luchtverdedigings schip, maar het is altijd ''nice to have''.

Citaat van: Huzaar1 op 31/12/2023 | 00:53 uurHele punt waar dit betoog is op genaseerd en direct een tegenargument voor al jou argumenten vormt: de amerikanen gebruiken al dertig jaar dezelfde hull.. en ga jij de Amerikanen vertellen dat dat een dom idee is?

Geen dom idee, maar het is totaal niet nodig. Normaal gezien zou je na een serie gebouwd te hebben een opvolger produceren waarin meer ruimte is voor innovatie. En dat is wat wel dom is van de Yanks, ze kunnen maar beperkt innoveren op het huidige platform. Ze zullen altijd gebonden zijn aan de ruimte die er is, ook de ruimte van de AEGIS is waar ze aan vast zitten in de opbouw gepositioneerd. Het is niet zo dat ze er een compleet andere radar in kunnen bouwen want de ruimte binnen in is ook maar berekend op AEGIS. Natuurlijk kunnen ze de opbouw panelen weglaten en er een nieuwe topmast (Noors of Spaans idee) op bouwen maar ik weet niet hoeveel invloed dat gaat hebben op de stabiliteit van de schepen.

De Amerikanen hadden natuurlijk het plan om de DDG-51's te vervangen door de bouw van 32x DDG-1000 / Zumwalt klasse Destroyers maar dat is geen succes geworden. Dit kwam deels door te veel te willen innoveren, nieuwe grote kanons, nieuwe soort VLS, bijzondere romp en opbouw vormen & compleet geïntegreerde radars. Innoveren is goed, maar soms moet je ook niet te veel dingen tegelijkertijd aanpassen.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 30/12/2023 | 09:17 uurIk denk dat het antwoord vrij simpel. Het eindeloos  hergebruiken van een ontwerp heeft ook zeer veel beperkingen. Zo is het radar systeem in al die jaren wel door ontwikkeld maar er zit geen compleet nieuw systeem op en daar is ook geen ruimte voor. Het aantal VLS cellen is in de loop der jaren wel wat opgeschroeft maar dit kwam mede door dat de kranen uit het VLS gehaald werden wat resulteerde in de extra 6 VLS cellen.

Het voordeel aan de Amerikaanse manier is dat je heel veel bespaard op je ontwerpkosten, maar een nadeel is dat je gelimiteerd bent aan het basis ontwerp voor toekomstige uitbreidingen/aanpassingen.

Het ontwerp van de LCF dateert al van 1996. dat betekend dat het ontwerp in 2035 al bijna 40 jaar oud is. Een zeer verouderd ontwerp dus net als dat de Burkes dat eigenlijk ook nu al zijn.

Het LCF project koste 2,1 miljard Euro, gedeeld door 4 schepen kom je dan uit op 525 miljoen Euro per stuk. Doorgerekend met de inflatie vanaf 1996 kom je dan ook al uit op ruim een miljard euro. Dus als je exact hetzelfde schip nu weer wilt bouwen kan je rekenen op +/- 1 miljard euro per schip, zonder de kostenstijgingen mee genomen te hebben.

De goedkoopste en wat mij betreft beste oplossing is het moderniseren van de huidige 4 LCF's naar hun optimale slagkracht capaciteit. Eventueel de motoren vervangen is een optie, maar je zit met het ''probleem'' dat er 2 Gasturbines in liggen. Deze zou je dan moeten vervangen door 1 of 2 moderne GT's of door diesels maar dan ga je wel capaciteit inleveren. Het vervangen van motoren en dan zeker gasturbines is een ingewikkelde en zeer dure klus, ik heb ook mijn twijfels of dat je dat zou moeten doen.


Van de 4 schepen hebben we er 2 met commando faciliteiten, laat deze schepen dan tegelijkertijd testplatformen zijn voor het TRIFIC programma.

Op deze manier zijn de LCF's de komende jaren nog zeer capabele schepen totdat hun vervangers in de haven liggen en kan ook het TRIFIC project ''volwassen'' worden over gedragen naar de nieuwe schepen.


Hele punt waar dit betoog is op genaseerd en direct een tegenargument voor al jou argumenten vormt: de amerikanen gebruiken al dertig jaar dezelfde hull.. en ga jij de Amerikanen vertellen dat dat een dom idee is?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: StrataNL op 30/12/2023 | 18:09 uurDie gasturbines hoeven niet vervangen te worden, mankeert niks aan. er varen ook gewoon nog S-fragetten met hun oude Olympusjes. Zo heel veel is er niet veranderd in de gasturbinewereld. De generatorsets van de LCF'en zijn al vervangen. Hoe het met de hoofdvaartdiesels zit weet ik niet.

Voordeel van LCF ontwerp is dat de meeste kinderziekten eruit zijn. APAR block 2 is nagenoeg off the shelf verkrijgbaar (of vervang de APAR door NS200 met Pharos o.i.d.), en een aantal platformsystemen die aan vernieuwing toe zijn. Voor de rest valt het echt wel mee met dat "zeer verouderd", LCF heeft ruimte zat. Zelfs voor een towed array in het waaigat a la MFF als je dat zou willen..
:hrmph:  :hrmph: reden te meer om serieus te gaan bekijken, onderzoeken om alle 4 LCF's te upgraden/moderniseren en langer in de vaart te houden.
Zeker langer om langer een goed fregatten aantal in de vaart te hebben en dus inzetbaar. Zeker ook in verband met de vervanging en uitfasering van de M klasse
fregatten
En door upgrading ook de nodige ruimte in de bouwplanning voor de vervangende schepen en daarbij met de LPX ala amfibisch fregat/Crossover gedachte, blijft dan het aantal fregatten enigzins gelijk.

StrataNL

Citaat van: Parera op 30/12/2023 | 09:17 uurIk denk dat het antwoord vrij simpel. Het eindeloos  hergebruiken van een ontwerp heeft ook zeer veel beperkingen. Zo is het radar systeem in al die jaren wel door ontwikkeld maar er zit geen compleet nieuw systeem op en daar is ook geen ruimte voor. Het aantal VLS cellen is in de loop der jaren wel wat opgeschroeft maar dit kwam mede door dat de kranen uit het VLS gehaald werden wat resulteerde in de extra 6 VLS cellen.

Het voordeel aan de Amerikaanse manier is dat je heel veel bespaard op je ontwerpkosten, maar een nadeel is dat je gelimiteerd bent aan het basis ontwerp voor toekomstige uitbreidingen/aanpassingen.

Het ontwerp van de LCF dateert al van 1996. dat betekend dat het ontwerp in 2035 al bijna 40 jaar oud is. Een zeer verouderd ontwerp dus net als dat de Burkes dat eigenlijk ook nu al zijn.

Het LCF project koste 2,1 miljard Euro, gedeeld door 4 schepen kom je dan uit op 525 miljoen Euro per stuk. Doorgerekend met de inflatie vanaf 1996 kom je dan ook al uit op ruim een miljard euro. Dus als je exact hetzelfde schip nu weer wilt bouwen kan je rekenen op +/- 1 miljard euro per schip, zonder de kostenstijgingen mee genomen te hebben.

De goedkoopste en wat mij betreft beste oplossing is het moderniseren van de huidige 4 LCF's naar hun optimale slagkracht capaciteit. Eventueel de motoren vervangen is een optie, maar je zit met het ''probleem'' dat er 2 Gasturbines in liggen. Deze zou je dan moeten vervangen door 1 of 2 moderne GT's of door diesels maar dan ga je wel capaciteit inleveren. Het vervangen van motoren en dan zeker gasturbines is een ingewikkelde en zeer dure klus, ik heb ook mijn twijfels of dat je dat zou moeten doen.


Van de 4 schepen hebben we er 2 met commando faciliteiten, laat deze schepen dan tegelijkertijd testplatformen zijn voor het TRIFIC programma.

Op deze manier zijn de LCF's de komende jaren nog zeer capabele schepen totdat hun vervangers in de haven liggen en kan ook het TRIFIC project ''volwassen'' worden over gedragen naar de nieuwe schepen.


Die gasturbines hoeven niet vervangen te worden, mankeert niks aan. er varen ook gewoon nog S-fragetten met hun oude Olympusjes. Zo heel veel is er niet veranderd in de gasturbinewereld. De generatorsets van de LCF'en zijn al vervangen. Hoe het met de hoofdvaartdiesels zit weet ik niet.

Voordeel van LCF ontwerp is dat de meeste kinderziekten eruit zijn. APAR block 2 is nagenoeg off the shelf verkrijgbaar (of vervang de APAR door NS200 met Pharos o.i.d.), en een aantal platformsystemen die aan vernieuwing toe zijn. Voor de rest valt het echt wel mee met dat "zeer verouderd", LCF heeft ruimte zat. Zelfs voor een towed array in het waaigat a la MFF als je dat zou willen..
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Jellington

Citaat van: Thomasen op 29/12/2023 | 14:10 uurZelfs binnen het Amerikaanse ecosysteem zijn er natuurlijk behoorlijk wat opties.

Niet alles hoeft een Mk41 strike length te zijn. Self defence scheelt al behoorlijk, maar ook een MK48/56 geeft al andere mogelijkheden, net als een MK57.

En dan inderdaad alle andere opties nog.


Is natuurlijk zo, niet over nagedacht. Zit je wel vast aan Amerikaanse missiles (en evt. CAMM) die over het algemeen prijzig zijn. Sinds het Marineschepen.nl artikel een aantal jaar terug horen we hier trouwens weinig meer over (link)

Parera

Citaat van: Ace1 op 29/12/2023 | 19:29 uurLuke098
6 uur geleden
Wel vreemd dat NL steeds met een nieuw ontwerp moet komen terwijl de Amerikanen gewoon stapsgewijs de Arleigh Burke's opwaarderen. Vlucht I Vlucht II etc. Waarom geen vlucht II LCF ?


Ik denk dat het antwoord vrij simpel. Het eindeloos  hergebruiken van een ontwerp heeft ook zeer veel beperkingen. Zo is het radar systeem in al die jaren wel door ontwikkeld maar er zit geen compleet nieuw systeem op en daar is ook geen ruimte voor. Het aantal VLS cellen is in de loop der jaren wel wat opgeschroeft maar dit kwam mede door dat de kranen uit het VLS gehaald werden wat resulteerde in de extra 6 VLS cellen.

Het voordeel aan de Amerikaanse manier is dat je heel veel bespaard op je ontwerpkosten, maar een nadeel is dat je gelimiteerd bent aan het basis ontwerp voor toekomstige uitbreidingen/aanpassingen.

Citaat van: Ace1 op 29/12/2023 | 19:29 uurMulder
10 uur geleden
Wellicht een domme vraag, maar in hoevere is het LCF platform al aan vervanging toe? Ik zou zeggen bestel nu twee nieuwe LCFs bij Damen wat goedkoper moet zijn omdat deze off the shelf komen. Als je deze dan gelijk met nieuwste systemen uitrust kun je wellicht ook investeren in SM-6 en zou je een prima platform hebben dat nog jaren mee kan. Dan starten met ontwikkelen van FuAD en stapsgewijs invoeren (per batch van twee). Wellicht drukt dit de kosten zodanig dat je ook naar meerdere ASWFs kunt kijken.

Ik snap dat we ook voldoende bemanning moeten hebben, maar lijkt nu vooral dat schepen niet beschikbaar zijn door onderhoud of updates.


Het ontwerp van de LCF dateert al van 1996. dat betekend dat het ontwerp in 2035 al bijna 40 jaar oud is. Een zeer verouderd ontwerp dus net als dat de Burkes dat eigenlijk ook nu al zijn.

Het LCF project koste 2,1 miljard Euro, gedeeld door 4 schepen kom je dan uit op 525 miljoen Euro per stuk. Doorgerekend met de inflatie vanaf 1996 kom je dan ook al uit op ruim een miljard euro. Dus als je exact hetzelfde schip nu weer wilt bouwen kan je rekenen op +/- 1 miljard euro per schip, zonder de kostenstijgingen mee genomen te hebben.

De goedkoopste en wat mij betreft beste oplossing is het moderniseren van de huidige 4 LCF's naar hun optimale slagkracht capaciteit. Eventueel de motoren vervangen is een optie, maar je zit met het ''probleem'' dat er 2 Gasturbines in liggen. Deze zou je dan moeten vervangen door 1 of 2 moderne GT's of door diesels maar dan ga je wel capaciteit inleveren. Het vervangen van motoren en dan zeker gasturbines is een ingewikkelde en zeer dure klus, ik heb ook mijn twijfels of dat je dat zou moeten doen.


Van de 4 schepen hebben we er 2 met commando faciliteiten, laat deze schepen dan tegelijkertijd testplatformen zijn voor het TRIFIC programma.

Op deze manier zijn de LCF's de komende jaren nog zeer capabele schepen totdat hun vervangers in de haven liggen en kan ook het TRIFIC project ''volwassen'' worden over gedragen naar de nieuwe schepen.

Huzaar1

Ja dus wat, betekent dat de boot ineens zinkt dan ofzo, of dat de motor vervangen moet worden? Geen idee, maar lijkt me allemaal niet het risico waard.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 29/12/2023 | 22:10 uurEerlijk gezegd vind ik het legitieme vragen.

Ik ook, maar bedenk dat deze schepen in de eerste helft van de jaren dertig, één voor één dertig jaar in actieve dienst zijn.


Huzaar1

Eerlijk gezegd vind ik het legitieme vragen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"