Kruisraketten: worden deze door NL aangeschaft?

Gestart door HM, 12/10/2005 | 20:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#127
Citaat van:  www.elsevier.nl Vandaag om 03:52

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD, Defensie) denkt voorzichtig aan de aanschaf van kruisraketten voor de marinefregatten.

Lijkt mij een prima force multiplier voor zowel de LCF's als de Walrus opvolger.

Tomahawk Block IV aangevuld met de AGM-158 JASSM  of NSM/JSM

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het volledige bericht is geplaatst in Rijksbegroting & Politieke toekomst, deel 9, om dit onderwerp weer nieuw leven in te blazen heb ik dit topic maar weer uit het stof gehaald.

Nu maar eens zien of dit "proefballonnetje" kan rekenen op instemming of afwijzing van de Nederlandse politiek.

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD, Defensie) denkt voorzichtig aan de aanschaf van kruisraketten voor de marinefregatten. Het leger moet volgens haar worden afgeschrikt door telkens te dreigen met de inzet van nog zwaardere wapens.
 
http://www.elsevier.nl/Politiek/achtergrond/2014/12/Hennis-tegenstander-moet-afgeschrikt-met-zwaardere-wapens-1668699W/?masterpageid=5569

Anubis

Dr. Pepper heeft bij a.j. van vuuren in de klas gezeten zeker?

KapiteinRob

Als ik lees:
Citaat van: Dr_pepper op 04/11/2005 | 15:21 uur
ik word door velen beschouwd als een expert op het gebied van defensie.

dan snap ik werkelijk niet hoe je onderstaande kan zeggen:
Citaat van: Dr_pepper op 08/11/2005 | 11:46 uur
de 4 LCF fregatten zijn eigenlijk een grote flop. de fregattten zijn eigenlijk defensieve wapens. ze kunnen met hun wapens hooguit:

een vloot beschermen tegen raket en luchtaanvallen.
een staf plaatsten om commando te voeren over een vloot.
en een oppervalk vormen voor onderscheppingen op zee (boardings)

Moet ik hier serieus op gaan reageren?  :o

Ros

Tegen de tijd dat wij Iran, Noord Korea of mischien wel China aan gaan vallen zien we wel verder. :angel:

Dr_pepper

om eerlijk te zijn ben ik het wel eens met deze plannen:

de 4 LCF fregatten zijn eigenlijk een grote flop. de fregattten zijn eigenlijk defensieve wapens. ze kunnen met hun wapens hooguit:

een vloot beschermen tegen raket en luchtaanvallen.
een staf plaatsten om commando te voeren over een vloot.
en een oppervalk vormen voor onderscheppingen op zee (boardings)

de fregatten kun niet of nauwelijk offensief optreden. de tijden zijn veranderd dat wij ons land moete beschermen tegen wereldmachten zoals rusland ofzoiets. we moeten de vijand nu op zijn eigen gebied aanpakken. zoals bijvoorbeeld iran die nu een nucleaire reactor gebruikt voor onbekende doeleinden. stel dat ze wapens bouwen dan zal nederland wel mee kunnen doen bij een daadwerkelijk militair ingrijpen. de aanschaf van deze raketten zou nederland militair gezien weer ergens toe in staat stellen.

wel zitten er nadelen aan deze plannen gebonden:

de afhankelijkheid van amerika voor de aanschaf van deze raketten. de amerikaanse industrie is voorlopig de enigste die ze bouwt voorzover ik weet.

en waar het geld vandaan komt.

mogelijkheden hiervoor zijn:

engeland, frankrijk en spanje willen de raketten ook hebben. daarom zou het mischien een idee zijn om te lobbyen voor een gezamelijke europese industrie op het gebied van deze raketten. (mogelijkheden ben ik aan het onderzoekn)

waar het geld vandaan komt: dat is een hele goede. de raketten kosten gemiddeld $1.000.000 per stuk. de kamer wou er 30 hebben. de raketten moeten worden geplaats in armoured boxes. dezelfde waar de standard SM -2 misille ook uit word afgevuurd. dus die hebben we al. met training en dergelijke kom je al gauw op zó'n 60 á 70 miljoen euro. dat moet te doen zijn zonder iets af te schaffen.

Ik moet de zaak nog nauwkeuriger onderzoeken maar ik ben er mee bezig. intussen tijd elk commentaar is welkom

Marcel1966


Ton de Zwart

Citaat van: Marcel1966 op 17/10/2005 | 20:17 uur
Ton de Zwart vroeg hoe de mensen binnen de marine werkzaam reageren op deze belachelijke plannen van de minister.

Gij zult mijn naam niet ijdel gebruiken Marcel 1966  Dat was ik niet die dat vroeg, maar Offenbach....

Marcel1966

Ton de Zwart vroeg hoe de mensen binnen de marine werkzaam reageren op deze belachelijke plannen van de minister. Wel, hier een antwoord:
1. onbegrip
2. ontgoocheld
3. ongeloof
4. angst.

Want wat wil deze minister nu? Hij heeft de touwtjes in handen. Zegt de marine nee tegen zijn plannen dan zal de MD of de OZD er aan gaan. Heel simpel. Dat er wederom iets van 1000 man de marine uit moeten, daar hoor je hem niet over. Dat interesseert hem ook niet, hij heeft zijn "werk" gedaan.

Ik hoop dat iemand op zal staan, de minister eens goed zal vertellen hoe het zit en dat alles straks een nare droom was. Helaas..., ik weet dat dit wishfull thinking is en dat de marine straks zal bestaan uit niet meer dan:
2 lpd
2 LCF
2 MF
2 patrouillevaartuigen en een handvol rubberboten.

Het moet gewoon kapot en weg. Heel fijn minister zonder hersens!!! >:( >:( :'( :'( :'(

De hogere marineleiding komt niet in het geweer want ook zij weten dat een nee betekent dat er een ander marineonderdeel opgeheven zal worden.

Heel slim minister Kamp. Jammer dat hij dit allemaal niet leest. Jammer dat hij geen jongensdroom had/heeft. Die had ik graag willen vernietigen zoals hij nu bij mij doet.  >:( >:( >:( >:( :'( :'( :'( :'( :'(

Marcel1966

Dit is allemaal nog maar het begin. De PvdA, die strak zal regeren, zal in 2010 alle LCF in de verkoop doen. Mark my words. De aankoop van de raketten zal het einde van de marine betekenen. :'(

Bedankt Kamp (en nu volgen er een heleboel niet te typen uitdrukkingen!!!) >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( :'( :'( :'( :'( :'(

oud_zijde

maar dat slaat toch nergens op???

Amerika kan toch ook niet zeggen 'wij willen apache's daar en daar en F16's daar en ze moeten flink schieten want je hebt ze van ons gekocht!'

klinkklare onzin imo, als het niet strookt met het Nederlands buitenlandbeleid krijgen ze gewoon een vrij negatief antwoord op het verzoek,  ik zie niet in waarom we dan te kijk zouden staan.

we hebben geen zin, dus doen we niet mee
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

HM

Citaat van: oud_zijde op 17/10/2005 | 12:10 uur
beetje onzinnig argument dat je de wapens in MOET zetten als je ze gekocht hebt, dat slaat natuurlijk totaal nergens op, waarom moet dat?
ontploffen ze anders in je magazijn ofzo??

ik denk dan aan wat er in het artikel van 'Tomahawk maakt Nederland afhankelijk van VS'  staat. Eens zal je worden gevraagd ze in te zetten.. en dan sta je mooi te kijk als je het niet doet! En dat weet diegene die het vraagt ook maar al te goed!!

Ook bevestigd dit artikel wat ik in een eerder tomahowk topic zei, je word afhankelijk van de VS om deze raketten af te vuren. Lijkt me niet handig.
Alleen berusting kan ons verslaan

Ton de Zwart

Citaat van: oud_zijde op 17/10/2005 | 12:10 uur
....waarom moet dat?....

Om de onzinnige aankoop "waar" te kunnen maken.  Maar dat zal Kamp niet lukken.  De tweede kamer, en m.n. de linkerzijde, zal 'm verscheuren als hij het ooit zou voorstellen op een bepaald moment tijdens een operatie in Verweggistan.

Ros

Citaat van: oud_zijde op 17/10/2005 | 12:10 uur
beetje onzinnig argument dat je de wapens in MOET zetten als je ze gekocht hebt, dat slaat natuurlijk totaal nergens op, waarom moet dat?
ontploffen ze anders in je magazijn ofzo??

Het kopen en vervolgens niet bereid zijn om deze in te zetten zal er toch wel van komen. Daarom hebben wij ook gevechtstanks en zware artillerie in ons arsenaal.

Ros

Citaat van: Ton de Zwart op 17/10/2005 | 11:41 uur
'Tomahawk maakt Nederland afhankelijk van VS'
door Jaco van Lambalgen en Lianne Sleutjes


Eenmaal in het bezit van zulke aanvalswapens, steek je wel je nek uit. ,,Je moet al vroeg deelnemen in een conflict, je zult ooit worden gevraagd om ze af te vuren. Zeg je dan 'liever niet', sta je mooi te kijk.''


Met de aanschaf van de Tomahawks wordt Nederland afhankelijk van Amerikaanse inlichtingen om de raketten naar hun doel te sturen. ,,Je levert je een beetje uit aan de VS. Maar wat is het verschil met de afgelopen vijftig jaar?'', zegt Colijn.


De kneep zit hem nu net in het "liever niet", en afhankelijk zijn van Amerikaanse inlichtingen. Dezelfde inlichtingen die de invasie in Irak hebben gerechtvaardigd ?.

Kan mij de reactie van de politiek voorstellen als een Nederlandse Tomahawk een ziekenhuis in een "schurkenstaat" met de bodem gelijk maakt, en de daar opvolgende aanslagen op Nederlands grondgebied.