ThyssenKrupp Marine ,Sign Canadian Joint Support Ship Design Study Contract

Gestart door andré herc, 09/03/2012 | 19:43 uur

Reinier

Gebaseerd dus op de Berlin Klasse, ofwel een gewone bevoorrader, dus niets fancy JSS ontwerp zoals de Karel Doorman.

dudge

Citaat van: Zeewier op 03/06/2013 | 17:41 uur
Ik denk dat niet iedere scheepsbouwer zin had in een nieuw opgelapte werf voor groot formaat + personeel in Canada.

Het zou je een goede positie geven voor de geplande aanschaf van 15 fregatten.

Zeewier

Citaat van: Thomasen op 03/06/2013 | 17:26 uur
Still, it could be several years before the North Vancouver shipyard operated by Seaspan Marine can increase its capacity and modernize its infrastructure. Meanwhile, the German design must be optimized for that specific yard before building can start, he said.

"We're still a few years away from signing the detailed build contract."
Ik denk dat niet iedere scheepsbouwer zin had in een nieuw opgelapte werf voor groot formaat + personeel in Canada.

dudge

Royal Canadian Navy adopts German design for two supply ships to be built in Vancouver

By Postmedia News , Postmedia News June 3, 2013 7:31 AM

Royal Canadian Navy adopts German design for two supply ships to be built in Vancouver

The federal government is a step closer to completing a $2.6-billion deal to build two naval supply ships in Vancouver.

It announced Sunday that it has chosen to buy an existing design, based on the German navy's new Berlin-class supply ships, from the Canadian division of German company TheyssenKrup Marine Systems.

That means the vessels can be built in a North Vancouver yard starting within a few years, said Rear Admiral Pat Finn, who oversees Navy procurement.

Seaspan Marine won a $8-billion contract in late 2011 to build the navy supply vessels and new coast guard vessels, but so far no contract for construction work has been finalized.

The new navy vessels, known as join support ships, will carry food, fuel and ammunition to supply a sustained naval operation anywhere in the world, he said. They will also have a small hospital and be equipped to carry two helicopters.

The German vessels are also equipped with autocannons for close-in defence and sea-to-air missiles. They are 174 metres long and displace 20,240 tonnes.

The Royal Canadian Navy was supposed to retire its two 45-year-old supply vessels, which have become environmentally unsound and expensive to maintain, in 2012.

"We spent a year looking at the two designs, looking at the extent to which they meet the Navy's operational capabilities, the affordability and construction and the cost and schedule, and we've concluded the existing design is the best way forward for the Government of Canada to get out and build ships here in Canada," Finn said.

Still, it could be several years before the North Vancouver shipyard operated by Seaspan Marine can increase its capacity and modernize its infrastructure. Meanwhile, the German design must be optimized for that specific yard before building can start, he said.

"We're still a few years away from signing the detailed build contract."

Seaspan did not return calls seeking comment.

Most of the material for the multi-billion-dollar ships will come from Canadian sources, he said.

A total cost has not been finalized but a Parliamentary Budget Office report in March found the costs could run as high as $4.13 billion, largely due to delays.

And a scheduling conflict at the shipyard — which would force government to decide whether to build Canadian Coast Guard icebreakers or the supply ships first — has not been sorted out either, Finn said.

They are both expected to be completed about the same time but the yard can only handle the construction of one at a time.

The icebreaker CCGS John G. Diefenbaker is set to retire in 2017.
© Copyright (c) Postmedia News

http://www.canada.com/Royal+Canadian+Navy+adopts+German+design+supply+ships+built+Vancouver/8469963/story.html

IPA NG

Citaat van: jurrien visser op 11/03/2012 | 13:41 uur
Citaat van: IPA NG op 11/03/2012 | 13:22 uur
Onwaar. Maar ik wil niet al het budget in een ding stoppen.
Naar mijn mening moet de Amsterdam in de toekomst vervangen worden door een Berlin achtig schip, geen tweede JSS. De JSS is allemaal leuk en aardig maar er zijn geen echte voordelen en de prijs is hoger dan dat van een meer conventioneel ontwerp.

Ik geef toe dat 2 simpele dubbelwandige AOR's met een fors helidek ook een heel eind in de richting zouden komen wat voor Nederland wenselijk is.

Ik zie wel de voordelen van het JSS en zeker van een wenselijke tweede.

Export mogelijkheden zijn in mijn optiek voldoende wegens een gebrek aan dergelijk capaciteiten binnen de NAVO en in de rest van de wereld waar wel serieus geld wordt uitgegeven aan het opwarderen van capaciteiten.

De KM is graag trendsetter en wat mij betreft is dat aan te moedigen (zolang de politiek het dan maar niet weer per direct afbreekt)

Ik reageer even in het KM toekomst draadje om hier niet al te ver offtopic te gaan,
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Harald

Canada's JSS Plan 3

Canada has moved forward with a new JSS approach, awarding relatively small design contracts for a custom JSS design from BMT, and a modified off-the-shelf Berlin Class design. Canada intends to pick a winner, and then license the design for construction in Canada.

BMT Fleet, who designed Britain's new 37,000t MARS fleet tankers and supply ships, is awarded a 12-month, C$ 9.8 million design project to further develop their Contract Design as a JSS option. They have already done a JSS Preliminary Design under earlier contracts, and have been supporting the JSS project since December 2002 through a series of individual taskings issued under an Engineering, Logistics, and Management Support (ELMS) Services Contract. These have included a broad range of engineering and design studies.

At the same time, ThyssenKrupp Marine Systems has won an undisclosed contract to modify their Berlin Class Task Group Supply Vessel (EGV) to meet Canadian requirements. The modified design will be developed by ThyssenKrupp Marine Systems Canada (TKMSC) and TKMS subsidiary Blohm + Voss Naval. If the modified Berlin Class EGV design is chosen, it would be followed by a functional design contract, and those designs would be licensed for construction by a Canadian shipyard. This design contract includes initial provisions for a licensing agreement to that effect. Blohm + Voss | BMT Fleet.


http://www.defenseindustrydaily.com/canada-issues-rfp-for-cdn-29b-joint-support-ship-project-updated-02392/#jss-take-2

Ontwerp BMT Fleet Technology Ltd : (lijkt wel wat op onze JSS)
http://navaltoday.com/2012/03/15/canada-bmt-secures-jss-contract/

Ontwerp TKMSC : Type 702 Berlin class
http://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_class_replenishment_ship

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 11/03/2012 | 13:22 uur
Onwaar. Maar ik wil niet al het budget in een ding stoppen.
Naar mijn mening moet de Amsterdam in de toekomst vervangen worden door een Berlin achtig schip, geen tweede JSS. De JSS is allemaal leuk en aardig maar er zijn geen echte voordelen en de prijs is hoger dan dat van een meer conventioneel ontwerp.

Ik geef toe dat 2 simpele dubbelwandige AOR's met een fors helidek ook een heel eind in de richting zouden komen wat voor Nederland wenselijk is.

Ik zie wel de voordelen van het JSS en zeker van een wenselijke tweede.

Export mogelijkheden zijn in mijn optiek voldoende wegens een gebrek aan dergelijk capaciteiten binnen de NAVO en in de rest van de wereld waar wel serieus geld wordt uitgegeven aan het opwarderen van capaciteiten.

De KM is graag trendsetter en wat mij betreft is dat aan te moedigen (zolang de politiek het dan maar niet weer per direct afbreekt)

IPA NG

Citaat van: jurrien visser op 11/03/2012 | 13:04 uur

Bij jou draait echt alles om de laagste prijs.


Onwaar. Maar ik wil niet al het budget in een ding stoppen.
Naar mijn mening moet de Amsterdam in de toekomst vervangen worden door een Berlin achtig schip, geen tweede JSS. De JSS is allemaal leuk en aardig maar er zijn geen echte voordelen en de prijs is hoger dan dat van een meer conventioneel ontwerp.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1

Ik denk als de JSS twee of drie jaar eerder was gebouwd en alle kinderziektes eruit waren dat  Canada er wel naar had gekeken, men heeft gewoon een veilige keus gemaakt en van de plank gekocht.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 11/03/2012 | 12:57 uur
Welk zelf respecterend land koop er nou een veredeld stealth vrachtschip van een half miljard?
Niemand, alleen wij zijn zo stom. Canada, in haar wijsheid, koopt lekker een Berlin achtig schip zoals wij ook gedaan zouden moeten hebben.

Bij jou draait echt alles om de laagste prijs.

Zien eten doet eten, dus ik zie wel degelijk markt voor het NL JSS ontwerp.

IPA NG

Welk zelf respecterend land koop er nou een veredeld stealth vrachtschip van een half miljard?
Niemand, alleen wij zijn zo stom. Canada, in haar wijsheid, koopt lekker een Berlin achtig schip zoals wij ook gedaan zouden moeten hebben.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 11/03/2012 | 09:28 uur
Het is gewoon jammer dat we dergelijke orders mislopen. Juist dit soort orders kunnen de Nederlandse scheepsindustrie weer nieuw leven inblazen. Niet alleen door de order zelf, maar ook door de prestige die het oplevert.

Precies. In dit kader is een "handelsadmiraal"  nog niet zo'n gek idee, dit in combinatie met voldoende politieke wil om dit te ondersteunen en natuurlijk de verkooporganisatie van de werf.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 10/03/2012 | 22:58 uur
Citaat van: Elzenga op 10/03/2012 | 21:23 uur
Nieuwe bezuinigingsronde...leeftijd Hr.Ms. Rotterdam...land dat interesse heeft in deze LPD....in combi met nieuw te bouwen JSS-achtig schip.
Het zou ruimte bieden voor een NL LHD (of een tweede JSS)
Dromen ja...maar een 2e JSS zou ik dan toejuichen ja....met behoud van Hr.Ms. de Witt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 10/03/2012 | 23:42 uur
Citaat van: jurrien visser op 10/03/2012 | 23:28 uur
Zonder dromen.... De bezuinigingshype zal ooit verleden tijd zijn, zo niet dan is het onze eigen schuld!
Ik weet niet wie je onder de kreet "onze" wil scharen.

Onze = In breder verband, er kan een politiek partij opgericht worden vanuit (oud) defensie medewerkers.

Het kost absoluut geen moeite om de benodigede handtekeningen te verzamelen... een partij die zich breed inzet voor de Nederlandse bevolking met daarnaast aandacht voor internatiole en veiligheidspolitek en dit onderdeel als belangrijk weet over te brengen.

De slachtofferrol hebben we nu wel een keer gehad: "keep on dreaming" is een uitspraak die past bij mensen die de hoop reeds hebben opgegeven!

Beslissingen waar jij en ik iets aan hebben (of niets) worden genomen op het navolgende adres: Binnenhof 4 2513 AA Den Haag. als je daar niets te melden hebt dan wordt je simpel weg het slachtoffer van de mensen die die weg wel weten te bewandelen.

Zo simpel!

Lex

Citaat van: jurrien visser op 10/03/2012 | 23:28 uur
Zonder dromen.... De bezuinigingshype zal ooit verleden tijd zijn, zo niet dan is het onze eigen schuld!
Ik weet niet wie je onder de kreet "onze" wil scharen.