Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

RTB

Citaat van: StrataNL op 01/08/2019 | 00:44 uur
Hoezo het hele ontwerp aanpassen? Dezelfde ruimte kan voor de vervanger van de GK worden gebruikt.
Goalkeeper gaat +- 3 m door je dek heen, niet zo fijn boven je hangar en op je voordek.

CitaatOpschalen naar gelang de dreiging is theoretisch leuk maar heb je in de praktijk niks aan. Die bewapening moet je evengoed wel hebben. Spul ligt meestal niet op de plank bij de fabrikant.
Ik bedoel dan bijv. de Marlins van het JSS, ervan uitgaande dat er altijd maar een van de twee operationeel inzetbaar is.

StrataNL

Citaat van: RTB op 01/08/2019 | 00:34 uur
Ben in dat geval blij dat de Goalkeeper is weggevallen, lijkt me zwaar overdreven om voor enkele jaren rondvaren met een Goalkeeper je hele ontwerp daarop aan te passen.
Hoezo het hele ontwerp aanpassen? Dezelfde ruimte kan voor de vervanger van de GK worden gebruikt.

CitaatWbt wapensystemen/sensoren lijkt het me gewoon belangrijk dat de mounts er zitten om in de toekomst dus een nieuwe CIWS te monteren en hopelijk daarnaast de benodigde mounts voor de  Hitroles en Marlins (als die er tijdens de bouw niet al op komen). Dan kan er altijd opgeschaald worden qua bewapening naar gelang de dreiging en volgt de KM gewoon elke andere marine waarvan de bevoorraders in vredestijd zonder noemenswaardige bewapening en/of CIWS rondvaren (RFA Tide's/Wave's, MSC AOR's, nieuwe Italiaanse/Franse LSS).
Opschalen naar gelang de dreiging is theoretisch leuk maar heb je in de praktijk niks aan. Die bewapening moet je evengoed wel hebben. Spul ligt meestal niet op de plank bij de fabrikant.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

RTB

Citaat van: StrataNL op 31/07/2019 | 23:57 uur
Klopt, echter zou de vervanger van de Goalkeeper telaat operationeel worden waardoor het CSS nog een GK zou krijgen als interim oplossing.

Wat betreft het CMS is dat nog maar de vraag als er geen sensoren of wapens komen.

Ben in dat geval blij dat de Goalkeeper is weggevallen, lijkt me zwaar overdreven om voor enkele jaren rondvaren met een Goalkeeper je hele ontwerp daarop aan te passen.

Wbt wapensystemen/sensoren lijkt het me gewoon belangrijk dat de mounts er zitten om in de toekomst dus een nieuwe CIWS te monteren en hopelijk daarnaast de benodigde mounts voor de  Hitroles en Marlins (als die er tijdens de bouw niet al op komen). Dan kan er altijd opgeschaald worden qua bewapening naar gelang de dreiging en volgt de KM gewoon elke andere marine waarvan de bevoorraders in vredestijd zonder noemenswaardige bewapening en/of CIWS rondvaren (RFA Tide's/Wave's, MSC AOR's, nieuwe Italiaanse/Franse LSS).

Parera

#660
Citaat van: StrataNL op 31/07/2019 | 23:57 uur
Klopt, echter zou de vervanger van de Goalkeeper telaat operationeel worden waardoor het CSS nog een GK zou krijgen als interim oplossing.

Wat betreft het CMS is dat nog maar de vraag als er geen sensoren of wapens komen.

We mogen er vanuit gaan dat het CSS toch wel een minimaal pakket van het CMS krijgt, anders is het ook lastig opereren in een taakverband. En ook voor de verschillende (beveiligde) verbindingen, situational awareness is een CMS wel noodzakelijk.

Waarschijnlijk een kleine, beperkte commando centrale kun je wel verwachten zeker als het schip in een later stadium voorzien moet worden van een CIWS en /of andere SEWACO. Misschien word het CMS ook voor een groot deel ''FFBNW'' uitgevoerd en worden alleen de hoognodige kasten / consoles geplaatst bij oplevering.

StrataNL

Citaat van: RTB op 31/07/2019 | 23:42 uur
A-brief Vervanging CIWS vermeldt:

Staat ook duidelijk in het Materieelprojectenoverzicht.

En het CMS zal toch gewoon Guardion worden? Daar kan alles aangeplakt worden wat je maar wilt. Zolang tijdens de bouw de mounts er maar komen.
Klopt, echter zou de vervanger van de Goalkeeper telaat operationeel worden waardoor het CSS nog een GK zou krijgen als interim oplossing.

Wat betreft het CMS is dat nog maar de vraag als er geen sensoren of wapens komen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

RTB

Citaat van: StrataNL op 31/07/2019 | 23:32 uur
Neen, het CSS zou het laatste nieuwbouw schip worden met een (reeds binnen de KM inventaris aanwezige) Goalkeeper.
Het gaat niet alleen om één Marlin, het gaat over het hele Sewaco pakket inclusief CMS.
Natuurlijk kan een Marlin of Hitrole op zich standalone functioneren

A-brief Vervanging CIWS vermeldt:

CitaatDe kwantitatieve behoefte bestaat uit wapensystemen voor de vervangers van de twee M-fregatten alsmede de twee LPD's, het JSS, het CSS, en eventuele systemen voor testen en opleidingen.

Staat ook duidelijk in het Materieelprojectenoverzicht.

En het CMS zal toch gewoon Guardion worden? Daar kan alles aangeplakt worden wat je maar wilt. Zolang tijdens de bouw de mounts er maar komen.

StrataNL

Citaat van: RTB op 31/07/2019 | 22:24 uur
Het CSS zou altijd al de vervanger van de Goalkeeper krijgen.
Neen, het CSS zou het laatste nieuwbouw schip worden met een (reeds binnen de KM inventaris aanwezige) Goalkeeper.

CitaatIn de tussentijd heeft een overijverige DMO-stagiair iedereen steeds gek gemaakt door allerlei willekeurige wapensystemen erop te gooien  ;D Wordt gewoon afwachten tot de D-brief hiervan komt. Dat er uberhaupt geen geld zou zijn voor basale zelfverdediging lijkt me sterk. Een Marlin WS kost misschien 500k-1mln, daarvoor laten ze zoiets echt niet lopen.
Het gaat niet alleen om één Marlin, het gaat over het hele Sewaco pakket inclusief CMS.
Natuurlijk kan een Marlin of Hitrole op zich standalone functioneren
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: RTB op 31/07/2019 | 22:24 uur
Dat Thales geen radar/Gatekeeper gaat leveren zegt toch weinig over de uiteindelijke bewapening?

Het CSS zou altijd al de vervanger van de Goalkeeper krijgen. In de tussentijd heeft een overijverige DMO-stagiair iedereen steeds gek gemaakt door allerlei willekeurige wapensystemen erop te gooien  ;D Wordt gewoon afwachten tot de D-brief hiervan komt. Dat er uberhaupt geen geld zou zijn voor basale zelfverdediging lijkt me sterk. Een Marlin WS kost misschien 500k-1mln, daarvoor laten ze zoiets echt niet lopen.

In post #678 heb ik op basis van openbare bronnen de prijzen ingeschat van een pakket wapens bij Leonardo / Oto Melara voor de LCF's (nieuw 127 mm kanon), vMFF's en het CSS.
Dan kom je inderdaad op een kleine 1 miljoen euro voor een Marlin WS met 30 mm kanon & 375.000 euro voor een Hitrole 12,7 mm.

En dat er geen bewapening opkomt maak ik op uit de tekst van marineschepen.nl dat ''Misschien dat er toch een hitrole op komt, maar het moment dat het ontwerp bevroren wordt komt steeds dichterbij.''

Op het meest recent artist impressie zijn er ook geen Hitroles meer te zien, ik ga er vanuit dat de website op basis daarvan heeft geconcludeerd dat er voorlopig geen bewapening op komt. Het schip krijgt natuurlijk niet geen bewapening maar misschien in het begin alleen de bemande 12,7 mm en MAG's en dan wel de voorbereidingen voor geautomatiseerde wapens.

Al hoop ik nog wel op minimaal 2 Marlin's + 4 Hitrole's, komt samen uit op een kleine 3,5 miljoen Euro.

RTB

Citaat van: Parera op 31/07/2019 | 17:28 uur
Uit de reacties onder het artikel van marineschepen.nl blijkt dat Thales ook bevestigd heeft dat er geen NS-50 op het CSS geplaatst word. Hooguit een simpele Scout 2D radar.
En zelfs de Hitroles zijn onzeker.

https://www.thalesgroup.com/en/scout-mk3-medium-range-covert-surveillance-radar

Dat Thales geen radar/Gatekeeper gaat leveren zegt toch weinig over de uiteindelijke bewapening?

Het CSS zou altijd al de vervanger van de Goalkeeper krijgen. In de tussentijd heeft een overijverige DMO-stagiair iedereen steeds gek gemaakt door allerlei willekeurige wapensystemen erop te gooien  ;D Wordt gewoon afwachten tot de D-brief hiervan komt. Dat er uberhaupt geen geld zou zijn voor basale zelfverdediging lijkt me sterk. Een Marlin WS kost misschien 500k-1mln, daarvoor laten ze zoiets echt niet lopen.

Huzaar1

Gelukkig zit er een dak op de kajuit. Anders werden ze tijdens het varen nog nat ook.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#653
Uit de reacties onder het artikel van marineschepen.nl blijkt dat Thales ook bevestigd heeft dat er geen NS-50 op het CSS geplaatst word. Hooguit een simpele Scout 2D radar.
En zelfs de Hitroles zijn onzeker.

https://www.thalesgroup.com/en/scout-mk3-medium-range-covert-surveillance-radar

CitaatReactie 
Net zoals bij de nieuwe mijnenbestijdingsvaartuigen staat de keuze voor sensoren en bewapening bij nieuwe bevoorrader dus nog niet definitief vast...
https://marineschepen.nl/ni...

Op zich niet zo heel verwonderlijk, 40mm Bofors is totaal iets anders dan een 30mm Marlin die al in gebruik is o.a. op OPV's en keuze voor nieuwe CIWS voor o.a. nieuwe fregatten voor de KM is nog niet bekend.

Wat zowel nieuwe bevoorrader, nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen als ook nieuwe fregatten allemaal nodig hebben zijn minimaal 2 Hitroles of vergelijkbaar 12.7mm systeem per schip, dit staat denk ik wel vast gok ik...

Of mijnenjagers, bevoorrader dan later allemaal een 30mm Marlin of 40mm Bofors of een vorm van CIWS krijgen is dan even afwachten.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat de Koninklijke Marine en ook de Belgische marinecomponent zoveel mogelijk eenheid willen zien in bewapening en sensoren bij al deze nieuwe klassen en deze zo goedkoop mogelijk wil inkopen.

Alleen al aan Hitroles of vergelijkbaar voor minimaal 17 nieuwe schepen:12 nieuwe mijnenjagers, 4 nieuwe fregatten en 1 nieuwe bevoorrader kan men beter in een keer 34 systemen inkopen en voor andere wapensystemen, CIWS en sensoren geld eigenlijk hetzelfde.

Citaat
Antwoord Marineschepen.nl
Dat klopt niet helemaal. Zoals in het stuk staat heeft Thales bevestigd dat de NS100 er niet op komt. Dat is wat anders dan dat het nog niet vast staat.
Misschien dat er toch een hitrole op komt, maar het moment dat het ontwerp bevroren wordt komt steeds dichterbij.


Citaat
Reactie
Dat het geen NS100 gaat worden staat vast, wat het dan uiteindelijk wel gaat worden staat nog niet vast...
Ik denk dat een NS50 radar ook prima voldoet.
Geen kanon of CIWS (voorlopig) maar 2x een Hitrole zou ieder modern marineschip toch minimaal mee uitgerust moeten worden als volledig eigen rondom nabijverdediging tegen wereldwijd toenemend terrorisme, piraterij, smokkel, criminaliteit in snelle boten en ook met situatie Golf van Hormuz in het achterhoofd.
Met maar 1 Hitrole die niet volledig 360 graden rondom inzetbaar is ben je kwetstbaar.

CitaatAntwoord Marineschepen.nl
Er komt niets van Thales op. Ook geen NS50. De woordvoerder zei dat er heel misschien een Scout op zou komen.
Zoals gezegd, dit is niet een ontwerp uit de verkennende fase. Vandaar het artikel.

Parera

Misschien dat er gekozen word om niet de NS-100 / NS-106 op het CSS te plaatsen maar Thales heeft ook de nieuwe NS-50 nog. Deze is speciaal ontwikkeld voor ''combat boats, OPVs, MCM vessels, auxiliaries and various other platforms'' zoals omschreven staat in de flyer.

Die NS-100 is een prachtige radar maar, is het niet een beetje overdreven? 280 km bereik luchtdoelen / 80 km bereik oppervlakte doelen? Het kleine broertje de NS-50 heeft een bereik van 180 km (luchtdoelen?) wat in mijn ogen prima is voor een AOR.

Het nieuwste model radar van Thales, juist ontwikkeld voor auxiliaries & NLD als launch customer is ook een goede steun in de rug voor de industrie en voor de KM een prachtige nieuwe radar die ongetwijfeld aansluit op de ontwikkelingen uit de NS-100 / NS-200 series.


Umbert

Citaat van: StrataNL op 30/07/2019 | 12:36 uur
Nee, Sovraponte is een zelfverdedigingswapen tegen dreiging die het OPV niet tegen hoort te komen. Bovendien kan het OPV de Marlin niet missen.

Weet ik, maar ik ben bang dat sommige mensen in de politiek dat niet weten, en dat er spin dokters zijn die dat willen downplayen en dan zijn de mensen op de OPV aan de beurt, want teveel tegenspartellen van de legerleiding is slecht voor je loopbaan, en dan krijg je uiteindelijk een situatie waar ze eigenlijk nooit in mochten komen en toch gekomen zijn, en dan is het game over met alle gevolgen van dien, en de politiek zijn dan net als anders struisvogels met de kop diep in het zand. En in sommige gevallen is het beter met dan om verlegen.

Ace1

Als ik zo de afbeeldingen met elkaar ga vergelijken zijn er wel voorbereidingen om heel gauw wapens te plaatsen vaak ligt er een LCF en OPV vanwege te weinig bemanning aan de  wal. Stel het toekomstige CSS wordt op missie gestuurd waar bewapening is vereist is kan er toch wel een Goalkeeper van een LCF en een 30mm Marlin van een OPV worden overgezet?




StrataNL

Citaat van: Umbert op 29/07/2019 | 23:14 uur
Is ie 78mm Sovraponte niks voor de OPV ipv het huidige 76 mm kanon krijgen ze toch iets meer bite heb ik zo het idee?
Nee, Sovraponte is een zelfverdedigingswapen tegen dreiging die het OPV niet tegen hoort te komen. Bovendien kan het OPV de Marlin niet missen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation