Defensie gaat 3300 vrachtwagens vervangen
wo 24 jun 2015 / door Roy Klopper
Megaorder legertrucks
Eindhoven - Defensie staat aan de vooravond van de historische vervanging van liefst 3300 vrachtwagens, waarmee volgens betrokkenen een investering is gemoeid van ruim één miljard euro.
De superkans voor de vrachtwagenindustrie wordt op korte termijn aanbesteed en geldt als een megaorder, ook als deze wordt afgezet tegen de lang omstreden aanschaf van 37 peperdure JSF-gevechtsvliegtuigen, die circa 4,5 miljard euro kosten.
DAF Trucks in Eindhoven ziet als één van de gegadigden grote kansen voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid. De vrachtwagens moeten tot en met 2024 gefaseerd worden geleverd.
De exacte plannen voor de door alle krijgsmachtdelen te gebruiken nieuwe vrachtwagens moeten nog door defensieminister Hennis naar de Tweede Kamer worden gestuurd. Dit gebeurt naar verwachting volgende maand. Om die reden is Defensie terughoudend met het verstrekken van informatie. ,,Het is gebruikelijk eerst het parlement in te lichten", aldus zegsman Jurriaan Esser.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24192660/__Megaorder_legertrucks__.html
Megaorder legertrucks
Defensie gaat 3300 vrachtwagens vervangen
Eindhoven | Roy Klopper, 24 juni 2015
Defensie staat aan de vooravond van de historische vervanging van liefst 3300 vrachtwagens, waarmee volgens betrokkenen een investering is gemoeid van ruim één miljard euro.
De superkans voor de vrachtwagenindustrie wordt op korte termijn aanbesteed en geldt als een megaorder, ook als deze wordt afgezet tegen de lang omstreden aanschaf van 37 peperdure JSF-gevechtsvliegtuigen, die circa 4,5 miljard euro kosten.
DAF Trucks in Eindhoven ziet als één van de gegadigden grote kansen voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid. De vrachtwagens moeten tot en met 2024 gefaseerd worden geleverd.
De exacte plannen voor de door alle krijgsmachtdelen te gebruiken nieuwe vrachtwagens moeten nog door defensieminister Hennis naar de Tweede Kamer worden gestuurd. Dit gebeurt naar verwachting volgende maand. Om die reden is Defensie terughoudend met het verstrekken van informatie. ,,Het is gebruikelijk eerst het parlement in te lichten", aldus zegsman Jurriaan Esser.
De kapitein bevestigt evenwel dat de industrie inmiddels op de hoogte is gesteld van de naderende megaorder. Vanwege het torenhoge bedrag dat ermee is gemoeid, moet Defensie de vervanging, inclusief het daarna benodigde onderhoud, Europees aanbesteden. Hierdoor moet DAF de strijd aanbinden met concurrerende buitenlandse reuzen als Scania, Iveco en Renault.
Kansen
Zegsman Rutger Kerstiens van DAF Trucks zegt dat de vervangingsoperatie zijn concern grote kansen biedt. ,,Het gunnen van de order aan ons zou natuurlijk goed zijn voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid. Daarnaast is het een mooie voortzetting van de intensieve relatie van DAF met Defensie."
DAF leverde sinds 1930 vele duizenden vrachtwagens, trailers en aanhangwagens aan de krijgsmacht. Vooral in de jaren vijftig en zestig werden grote aantallen militaire vrachtwagens ontwikkeld en geleverd. Zo ook de zogeheten 'Dikke Daf', waarop talrijke dienstplichtigen hun vrachtwagenrijbewijs haalden.
Multifunctioneel
De meeste nieuwe legervrachtwagens, die in een lichte, middelzware en zware variant in de bestelling gaan, worden multifunctioneel. Defensie wil een grote partij containerdragers aanschaffen die afwisselend zijn in te zetten voor bijvoorbeeld troepen- en materieelvervoer, als commando- of verbindingenpost of als werkplaats.
Een groot deel van de trucks moet worden bepantserd teneinde veilig te kunnen worden ingezet in oorlogsgebieden. Vrachtwagens die slechts in Nederland gaan rijden, zullen meer lijken op civiele trucks. In die uitvoering zijn ze volgens Defensie een stuk goedkoper in aanschaf en onderhoud.
http://eservice-data.solidam.com.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/publication/telegraaf/native-app/issue/2015/06/24/0001/public/frame/8aae5268da5110157237accd2c805ef9c10517ac.html
Ik pak alvast de popcorn (https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FZZ4Kcsj.gif&hash=c57232d3c7427188236e6dc4867a0f59147f5c3a)
Weet iemand hoeveel vrachtwagens ze uiteindelijk vervangen ? Volgens mij een stuk minder als eerder gepland. O.a.door pouling en bezuinigingen.
In 2010 werd er nog gesproken over de vervanging van 8.400 vrachtwagens.....
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/1109963/2010/05/03/Vervanging-duizenden-legertrucks-vertraagd.dhtml
vrachtwagenfabrikanten wacht megaorder defensie
Het gaat al goed met de truckverkoop in Nederland en Europa en de vooruitzichten voor de vrachtwagenfabrikanten worden nog veel beter. Defensie wil maar liefst 3300 vrachtwagens vervangen. Met de investering is een bedrag van een miljard euro gemoeid.
Defensie staat aan de vooravond van en mega investering van een miljard euro voor de vervanging van 3300 vrachtwagens. De super order wordt op korte termijn aanbesteed. De exacte plannen moeten nog door defensieminister Hennis naar de Tweede Kamer worden gestuurd. Dit gebeurt naar verwachting volgende maand, meldt de Telegraaf.
Kop en schouders
Wie de order krijgt is dus nog de vraag. Feit is dat de investering een verdere boost zal geven aan de truckverkoop die toch al prima loopt. De truckverkoop in Europa stijgt. Over het eerste kwartaal gezien steekt Nederland er met kop en schouders boven uit. Ons land noteerde een groei van 139,1 procent ten opzichte van 2014, het jaar net na de Euro 6 subsidierace.
Productieverhoging
DAF, een van de vrachtwagenbouwers die aast op de megaorder, maakte vorige week bekend voor de derde keer dit jaar zijn productie te verhogen. DAF wil vanaf september tweehonderd vrachtwagens per dag maken. In juni had DAF de productie al verhoogd van 156 naar de 174 In april lag de productie nog op 140 voertuigen per dag.
door PETER DE WEERD
http://www.logistiek.nl/distributie/nieuws/2015/6/truckbouwers-wacht-megaorder-defensie-101134925?tid=TIDbdcfac10-01c7-40fd-b3fb-d048be9c2354X468AC94A-2FEB-4CDC-928A-108A68E8E6F4YI4&utm_blocknumber=2&utm_block=Email&utm_campaign=2015_NB_Logistiek&utm_medium=email&utm_source=Vakmedianet
Klopt het waren 8400 voertuigen waaronder ook die 1600 VW's vallen die net instromen en volgens mij ook de voertuigen voor KCT. Dus 3300+ 1600= 4900 vtg. Nu geloof ik dat de operationele MB 280/290 ook onder die 8400 vallen dus komt er in de toekomst lijkt mij nog een order voor pak hem beet zo'n 1500 vtg welke mooi ook door de NLD ATTV (Vector) kan worden ingevuld. Denk dat je dan op totaal ongeveer 6500 voertuigen komt dan heb je door bezuinigingen en poulevorming een aardige reductie gekregen.
Vervanger van de Mb's is inderdaad ook een apart project. Variant op de Vector zou geweldig zijn. Heb begrepen dat er meerdere partijen in de race zijn. Waaronder GDELS met de Eagle en Thales/ADI met de Hawkei.
Citaat van: Strata op 25/06/2015 | 15:54 uur
Vervanger van de Mb's is inderdaad ook een apart project. Variant op de Vector zou geweldig zijn. Heb begrepen dat er meerdere partijen in de race zijn. Waaronder GDELS met de Eagle en Thales/ADI met de Hawkei.
En Iveco LMV? daarmee zou immers een grote mate van standaardisatie met buurlanden (zoals België) mogelijk zijn. De Vector is een aparte categorie dacht ik...gezien afmetingen en prestaties. Mix van zowel Vectors en LMVs hebben mijn voorkeur in deze.
Citaat van: Elzenga op 25/06/2015 | 16:40 uur
En Iveco LMV? daarmee zou immers een grote mate van standaardisatie met buurlanden (zoals België) mogelijk zijn. De Vector is een aparte categorie dacht ik...gezien afmetingen en prestaties. Mix van zowel Vectors en LMVs hebben mijn voorkeur in deze.
Geen idee. Weet alleen van Gdels en ADI dat ze NL op de korrel hebben, zullen gerust nog wel andere fabrikanten meedoen met voertuigen in de 7 tons klasse. Iveco LMV en BAE RG32 bijvoorbeeld.
Vector is meer geschikt voor MB vervanging van luchtmobiel. Wat betreft de voertuigen voor 13 en 43 wordt echt gevraagd naar een zwaarder voertuig. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen bij de motbrig. Als men daar gaat inzetten op de Bushmaster maakt de Hawkei flinke kansen door de grote commonality. Wie weet is defenture wel bezig met een variant op de Vector :cute-smile:
Citaat van: Strata op 25/06/2015 | 17:10 uur
Geen idee. Weet alleen van Gdels en ADI dat ze NL op de korrel hebben, zullen gerust nog wel andere fabrikanten meedoen met voertuigen in de 7 tons klasse. Iveco LMV en BAE RG32 bijvoorbeeld.
Vector is meer geschikt voor MB vervanging van luchtmobiel. Wat betreft de voertuigen voor 13 en 43 wordt echt gevraagd naar een zwaarder voertuig. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen bij de motbrig. Als men daar gaat inzetten op de Bushmaster maakt de Hawkei flinke kansen door de grote commonality. Wie weet is defenture wel bezig met een variant op de Vector :cute-smile:
we zullen het zien en beleven ;)...
Duitsland heeft een keuze gemaakt
Iveco wins German trucks contract
Iveco Defence Vehicles will deliver its Trakker trucks to the German military for the army's protected transport vehicle requirement. The company announced the late October signing of the contract on 9 November.
Under the contract Iveco will deliver 133 8x8 vehicles from Iveco's militarized Trakker range of trucks in five configurations. The configurations include various types of ISO-container-transport body work, some with hydraulic crane and winch systems.
The vehicles will all be supplied with a protected cab for ballistic, mine and IED protection. These cabs are designed to accommodate a variety of modern military communication and command systems.
Deliveries under the contract will take place between 2016 and 2019.
http://www.shephardmedia.com/news/mil-log/iveco-wins-trakker-trucks-contract/
IVECO Defence Vehicles of Italy to supply 133 Trakker protected trucks to the German Army.
Iveco Defence Vehicles announces that on October 29, 2015 the German Bundeswehr – represented by BAAINBw (Federal Office of Bundeswehr Equipment, Information Technology and In-Service Support) - and Iveco Defence Vehicles signed a contract for the supply of 133 Trakker trucks to be delivered in 2016 - 2019
The tender invitation was issued in 2014 and resulted in the selection of Iveco Defence Vehicles, whose bid was rated as the best in both technical and economic terms.
The contract comprises 8x8 vehicles from Iveco's militarized Trakker range of trucks, which will be supplied in five different configurations including various types of ISO-container-transport body work, some with hydraulic crane and winch systems, and represents the next step in the so called GTF-procurement-project of the German Army.
All vehicles will be supplied with a protected cab which currently offers among the best-in-class levels of ballistic, mine and IED protection. These cabs also provide the users with a high level of crew comfort and are designed to accommodate a variety of modern military communication and command systems.
Over the last decade, Iveco Defence Vehicles has delivered nearly 1000 vehicles from its wide product range (4x2, 4x4, 6x2, 6x4, 6x6 and 8x8) to the German Army, including 250 protected and unprotected customised heavy trucks from the Trakker range in different configurations (e.g. GTF 8x8, TEP-90, STW-8x8, Tipper-8x8-FSA, Tractor-6x6-FSA and FTW-6x4), which have already been extensively fielded in operational theatres.
Recent contract awards with the Bundeswehr also include 115 heavy ISO-container-transporttrucks with air suspension, based on the new Trakker 6x6 in militarized Euro VI version for Medical Emergency Hospitals (MSE System) with deliveries starting in Q4/2015.
These sales successes with the German Army are the latest in a series of achievements for this durable, highly reliable range of trucks, which has been procured in different configurations by defence forces across Europe, including Switzerland, the UK, Poland, Spain and Italy.
http://www.armyrecognition.com/november_2015_global_defense_security_news_uk/iveco_defence_vehicles_of_italy_to_supply_133_trakker_protected_trucks_to_the_german_army_10911155.html
PDF brochure info :
http://www.militarysystems-tech.com/files/militarysystems/supplier_docs/Iveco%20Trucks%20Brochure.pdf
Dat zal vast goedkoper zijn als Rheinmetall- Man of Mercedes alleen is de vraag of de trucks Iveco ook zo lang meegaan als een Man of een Mercedes?
http://www.rheinmetall-defence.com/en/rheinmetall_defence/systems_and_products/vehicle_systems/military_trucks/index.php
http://www.mb-defence-vehicles.com/downloads/broschures/Ready_for_Future_Operations_Mercedes-Benz_2014.pdf
Geen extra YAK's dus? Dat was de directe concurrent toch?
Nee dus, andere categorie voertuig.
Interessant....kan Nederland op meeliften. En dan direct ook een stevige order voor LMVs en de Piaggio Hammerhead UAVs. Kan een mooie deal worden tussen Nederland en Italië!
Citaat van: Elzenga op 12/11/2015 | 14:40 uur
Interessant....kan Nederland op meeliften. En dan direct ook een stevige order voor LMVs en de Piaggio Hammerhead UAVs. Kan een mooie deal worden tussen Nederland en Italië!
Het lukt je telkens om in een willekeurig topic de P.1HH Hammerhead de revue te laten passeren :lol:
Laat Nederland nu eerst zelf kijken en nadenken wat de keuze betreft. Kiezen ze ook voor de Iveco Trakker, mazzel. Zo niet, jammer en weer verder.
Citaat van: Sparkplug op 12/11/2015 | 14:46 uur
Laat Nederland nu eerst zelf kijken en nadenken wat de keuze betreft. Kiezen ze ook voor de Iveco Trakker, mazzel. Zo niet, jammer en weer verder.
Precies. Gewoon competitie tussen DAF, Scania, MAN, Mercedes en Iveco. Allemaal goede producten.
Laat die Hammerhead er inderdaad alsjeblieft buiten. Voor zover ik weet zijn het ook verschillende bedrijven dus dat dealtje zal wel meevallen.
Citaat van: Sparkplug op 12/11/2015 | 14:46 uurHet lukt je telkens om in een willekeurig topic de P.1HH Hammerhead de revue te laten passeren :lol:
lol...maar dat ligt niet aan mij maar aan de toevallige en toch wel overduidelijke link die optrad in ook dit topic. Was de Duitse keuze op Scania gevallen had ik het niet aangehaald. Maar ik wilde het nu wel ook benoemen..omdat het elders zo vaak wordt gebruikt als het samenwerking met de Amerikanen aangaat..en het zo stil blijft als het Europese samenwerking met bondgenoten betreft...of dan alleen de negatieve aspecten worden genoemd. Erger ik me aan..dus daarom misschien wat feller daarop.
Citaat van: Sparkplug op 12/11/2015 | 14:46 uurLaat Nederland nu eerst zelf kijken en nadenken wat de keuze betreft. Kiezen ze ook voor de Iveco Trakker, mazzel. Zo niet, jammer en weer verder.
Inderdaad..maar het samenbrengen van een aantal projecten heeft zo wel zijn voordeel. Ja..ook als het projecten met de Amerikanen betreft.
Citaat van: Elzenga op 12/11/2015 | 14:40 uur
Interessant....kan Nederland op meeliften. En dan direct ook een stevige order voor LMVs en de Piaggio Hammerhead UAVs. Kan een mooie deal worden tussen Nederland en Italië!
Even de feiten over de civiele Iveco's die op de nederlandse wegen rijden, het klopt dat deze goedkoper in aanschaf zijn dan Daf, Scania, Man en Mercedes maar dan heb je produkt wat vaak met panne aan de kant van de weg staat en corrosie gevoelig is. En de chauffeursstoel is van mindere kwaliteit dat is op een vrachtwagen ook belangrijk.
Ik mag toch aannemen dat men bij de aanbesteding wél denkt aan de Nederlandse economie en het dus tussen DAF en Scania zal gaan? Gezien het aandeel Nederland, het liefst DAF.
Citaat van: Cedo Nulli op 14/11/2015 | 23:55 uur
Ik mag toch aannemen dat men bij de aanbesteding wél denkt aan de Nederlandse economie en het dus tussen DAF en Scania zal gaan? Gezien het aandeel Nederland, het liefst DAF.
Europese aanbestedingen enzo....
Citaat van: Strata op 15/11/2015 | 00:38 uur
Europese aanbestedingen enzo....
Regels enzo......
Citaat van: Strata op 15/11/2015 | 00:38 uur
Europese aanbestedingen enzo....
Daar hebben we niets aan. Het gaat om onze eigen economie en mijns inziens is dat niet de Europese economie.
Citaat van: DvdW op 15/11/2015 | 04:12 uur
Regels enzo......
Regels? Alsof men zich in die hele poppenkast aan de regels houd.
Citaat van: Cedo Nulli op 15/11/2015 | 10:12 uur
Daar hebben we niets aan. Het gaat om onze eigen economie en mijns inziens is dat niet de Europese economie.
Zonder Europese economie is er ook geen Nederlandse economie. Maar defensie materieel hoeft niet aanbesteed te worden, is al duizend keer geroepen.
Citaat van: Thomasen op 15/11/2015 | 10:22 uur
Zonder Europese economie is er ook geen Nederlandse economie. Maar defensie materieel hoeft niet aanbesteed te worden, is al duizend keer geroepen.
Nee zonder wereldeconomie is er ook geen Europese economie, zo kunnen we wel aan de gang blijven. Ik mag hopen dat de dagen van de EU geteld zijn, maar dat is een andere discussie.
Citaat van: Cedo Nulli op 14/11/2015 | 23:55 uur
Ik mag toch aannemen dat men bij de aanbesteding wél denkt aan de Nederlandse economie en het dus tussen DAF en Scania zal gaan? Gezien het aandeel Nederland, het liefst DAF.
DAF is van Paccar (VS) met productie faciliteiten o.a. in NL.
Scania is van VW met een van de grootste fabrieken in Zwolle, Meppel en Hasselt (OV).
Lood om oud ijzer waar de order dan naar toe gaat.
Citaat van: Reinier op 15/11/2015 | 11:46 uur
DAF is van Paccar (VS) met productie faciliteiten o.a. in NL.
Scania is van VW met een van de grootste fabrieken in Zwolle, Meppel en Hasselt (OV).
Lood om oud ijzer waar de order dan naar toe gaat.
Klopt, daarom had ik Mercedes, MAN en Iveco er ook tussenuit gehaald ;)
Citaat van: Thomasen op 15/11/2015 | 10:22 uur
Zonder Europese economie is er ook geen Nederlandse economie. Maar defensie materieel hoeft niet aanbesteed te worden, is al duizend keer geroepen.
Vandaar al die rechtszaken ja.
Mag toch hopen dat ze slim zijn en voor Scania of DAF kiezen
Citaat van: Micheltje op 15/11/2015 | 15:42 uur
Mag toch hopen dat ze slim zijn en voor Scania of DAF kiezen
Maar natuurlijk, immers wat in NL gemaakt wordt levert direct en indirect op aan de schatkist.
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/11/2015 | 15:44 uur
Maar natuurlijk, immers wat in NL gemaakt wordt levert direct en indirect op aan de schatkist.
Juist zo hebben alle partijen profijt van de kosten en investeringen
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/11/2015 | 15:44 uur
Maar natuurlijk, immers wat in NL gemaakt wordt levert direct en indirect op aan de schatkist.
Je wil Amerikaanse vliegtuigen, Amerikaanse drones, Amerikaanse Helicopters, Amerikaanse missiles, etc etc, en dan moeten de vrachtwagens opeens uit Nederland komen?
Citaat van: Strata op 15/11/2015 | 15:35 uur
Vandaar al die rechtszaken ja.
Het betekend natuurlijk niet dat er geen bezwaar tegen aangetekend kan worden.
Gebeurd in de VS ook bij elk groot project. En die doen ook niet aan Europees aanbesteden.
Citaat van: Thomasen op 15/11/2015 | 16:10 uur
Je wil Amerikaanse vliegtuigen, Amerikaanse drones, Amerikaanse Helicopters, Amerikaanse missiles, etc etc, en dan moeten de vrachtwagens opeens uit Nederland komen?
Zeker... zoals je in diverse topics hebt kunnen zien ben ik voor US vliegend materieel, Europees als het rijdt en Nederlands als het vaart.
Ik zou 100% voor een Nederlands gevechtsvliegtuig zijn en vind het dan ook doodzonde dat destijds de Fokker D-24 nooit van de grond is gekomen, was dat wel gelukt dat hadden Fokker en wellicht de KLu er nu totaal anders uitgezien.
http://www.dutch-aviation.nl/index5/Military/index5-1%20D24.html
Citaat van: Cedo Nulli op 15/11/2015 | 11:54 uur
Klopt, daarom had ik Mercedes, MAN en Iveco er ook tussenuit gehaald ;)
MAN is ook van Volkswagen.
Citaat van: Ace1 op 15/11/2015 | 22:15 uur
MAN is ook van Volkswagen.
Dat is 100% waar.
Mogelijk prototype van DAF voor Defensie?
https://youtu.be/xg5Ilv2aiME
Citaat van: Diesel op 24/11/2015 | 10:32 uur
Mogelijk prototype van DAF voor Defensie?
https://youtu.be/xg5Ilv2aiME
Is wel in de trant van wat defensie over het algemeen al gebruikt
Moet er 1 dezer dagen niet een beslissing vallen over de vervanging van de MB 4 en 10 tonners. Ik weet dat het steeds was uitgesteld maar veel langer houden de inmiddels bijna 30 jaar oude DAFs het ook niet meer vol.
Volgens mij is er een beslissing.
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2017/07/10/defensie-vervangt-4-en-10-tonner-vrachtwagens (https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2017/07/10/defensie-vervangt-4-en-10-tonner-vrachtwagens)
Citaat van: Umbert op 11/07/2017 | 18:01 uur
Volgens mij is er een beslissing.
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2017/07/10/defensie-vervangt-4-en-10-tonner-vrachtwagens (https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2017/07/10/defensie-vervangt-4-en-10-tonner-vrachtwagens)
Zie: http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php/topic,25547.msg404423/topicseen.html#msg404423