wel of niet bij de defensie?

Gestart door Dion, 11/06/2011 | 01:16 uur

5m@sh_1up

Ik heb ontelbaar vrije uurtjes in de boeken gezeten, en nu nog steeds, en in de toekomst ook. Shit happens. Part of the job.

onderofficier

Citaat van: Maas088 op 23/06/2012 | 00:05 uur
Ja, de sportlessen zijn een verplichting en ze zijn niet altijd even goed in elkaar gedraaid. Paraat krijg je al helemaal te maken met niveau verschillen (bv. door leeftijd) wat niet bevorderlijk voor de les en je eigen conditie is (ik ben dus niet meer de middenmoot).

Dan sport je toch op je eigen niveau buiten de sportuurtjes, deze sporturen zijn er ook voor om samen te werken met de mindere goden: iets wat je schijnbaar nog moet leren.  Dus het is voor jou goed dat je hiermee moet sporten.........  Ook in het veld heb je te maken met deze mindere goden.  Dat heet samenwerken....  en dat doe je in een team...en "helaas" ze zijn niet allemaal zo goed als jij.
   
Als je op je eigen niveau wilt sporten dan doe je dat toch dan s'avonds
O sorry dan ben je druk met handboek militiar te lezen  
Dat is ook weer goed anders wordt het niveau tussen jou en die mindere goden nog groter...........


En ik kan die manschappen heel goed begrijpen dat ze s'avonds niet in het handboek militair doorlezen.  
Overdag druk met HZB-en  terwijl er ook les gegeven had kunnen worden door het kader.
Ook kan er in plaats in de loods zitten met de smartphones de opdracht gegeven krijgen om een bepaald hoofdstuk te lezen / te doen*.
Nee, dat moet schijnbaar van jou, in het kader van discipline, in de vrije avond uurtjes.........  

*Ondanks er elders door een sld is aangegeven dat zij mogen mee denken (het zelfs verwacht wordt van hen) zijn er weinig die dan mee denken om inplaats met de smartphone te gaan spelen eens het handboek militair door te lezen.  
Maar ik vraag me wel af hoe jij het eea ziet.................

Ik vertik het trouwens ook om in mijn vrije avonduurtjes de handboeken militiar / onderofficier door te lezen  en overdag heb ik er geen tijd voor. Jammer dat me verwijt dat ik geen discipline heb:  dan maar geen discpline........  
Ik ben wel reuze benieuwd naar welke dienstvakken (buiten het KCT om) het schijnbaar normaal is dat dit in de vrije uurtjes wordt gedaan.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Maas088

Als je naar de kms zou gaan en daarna een VTO in voor nog eens 9 maanden kun je in de laatste week nog stoppen zonder problemen, ja je moet wel een reden opgeven. Komt er op neer dat je na 18 maanden er nog uit kan zonder problemen.

Op Fysiek gebied, ik was op de middelbare school ook altijd de middenmoot, jaloers op de voetballende klasgenoten dat ze 3000 meter in de cooper test konden lopen terwijl ik met m'n 2600 meter zat. dik 3,5 jaar later zit ik over de 3000 meter.
Ja, de sportlessen zijn een verplichting en ze zijn niet altijd even goed in elkaar gedraaid. Paraat krijg je al helemaal te maken met niveau verschillen (bv. door leeftijd) wat niet bevorderlijk voor de les en je eigen conditie is (ik ben dus niet meer de middenmoot).

Afhankelijk van je dienstvak en je rang ben je druk al dan niet druk.
Zoals eerder al is aangehaald hangt het helemaal van je kader af of je hele dagen in de loods zit in groepsverband op de smartphones of dat je lessen volgt.

Vrienden moet je onderhouden. Ik ben zelf binnenslaper omdat ik meer dan 100km van de kazerne woon.
Ik probeer elk weekend wat af te spreken, soms 2 keer en heel soms niet.
Defensie is voor mij een tweede leven, niet dat ik mezelf niet ben, integendeel.
Mijn familie en vrienden hebben niet heel veel begrip voor mijn werk, dat hoort er nu eenmaal bij.

vwb huisvesting, als je paraat zit moet je minimaal buiten een straal van 70km wonen én meer dan één uur reizen naar je werkplek om in aanmerking te komen voor legering. Een onderofficier heeft recht op minimaal 9,5 m² legering per persoon en ligt met maximaal 1 ander op de kamer. Officieren hebben vanaf de rang van Kapitein recht op een éénpersoonskamer van min 12,5m² (onderofficieren vanaf een bepaalde leeftijd komen ook in aanmerking voor een éénpersoonskamer). Legering, kost je, als je geen eigen huisvesting hebt iets van 5% van je salaris (daar komt het op neer bij mij).

Qua discipline, die is ver te zoeken bij sommige manschappen. Bij het KCT zullen ze zonder dat je het hoeft te vragen in hun vrije uurtjes het Handboek Militair doorlezen, dat hoef je bij sommige dienstvakken niet proberen te introduceren, dan wordt er hard gelachen.
Ja, daar vind ik wat van. Helaas is discipline een intrinsieke kwestie die voor sommigen lastig op te brengen is.

Laat je niet gek maken door alle verhalen die je om je heen hoort, noch de media noch de lui die de dienst verlaten hebben.
de media maakt alles mooier dan het is (hoewel de nieuwe reclamecampagne best sterk is) en de personen die de dienst vrijwillig hebben verlaten hebben altijd een achterliggende reden die hun mening over defensie heel sterkt kleurt.
Als het al een levenslange droom van je is, zou ik zeggen, probeer het, wie weet waar het schip strand.
Laten we voorop stellen dat je in ieder geval een ervaring rijker bent.
Uiteindelijk is het allemaal bagage wat je mee kunt nemen in je rugzak.

Dion

oh zo bedoel ik het niet, nu ik het zelf terug lees komt het bij mij ook raar over.

maar ik bedoelde/vroeg: je hebt toch verschillende contracten bij defensie, en in al die contracten staan toch verschillende dingen, het is niet allemaal hetzelfde toch, zo bedoelde ik de vraag ;)

okay in die mp bundels, ik ga zoeken;)

Bedankt mensen!!

Hans87

Citaat van: Dion op 19/06/2011 | 00:08 uur
ja in die zes maand, bedoel ik.

maar trouwens, die 6 maand. Dan zit ik bij vele richtingen in defensie nog in de opleiding toch?

ja daar ben ik mee bezig, soms ff 10 opdrukken wel met zo'n verhoging tussen de scheenbenen en grond. ander kom ik niet omhoog :angel:!
en daarna natuurlijk voor de spiegel kijken of ze al gegroeid zijn :angel:

waar kan ik trouwens al die contracten voor alle richtingen in defensie vinden, waar in staat hoe lang de proeftijd bedraagt e.d.?

Groetjes Dion

Je krijgt gewoon een contract op het moment dat je in dienst gaat. Als je naar de officiersopleiding gaat heb je standaard een half jaar proeftijd. Van de mede forumgenoten kan je lezen dat dat voor OO ook het geval is. Er zijn dus niet zo bijzonder veel verschillende contracten. Als je daar zelf achter wil komen kan je beter in dienst gaan of een voorlichter bellen.

KapiteinRob

Soepel dat je 'm al vertelt dat het in de MP-bundels te vinden is.......

KapiteinRob

Citaat van: Dion op 19/06/2011 | 00:08 uur
waar in staat hoe lang de proeftijd bedraagt e.d.?

Zoek het lekker zelf uit als je niet gelooft dat je proeftijd 6 maanden is met een uitzondering als je nog geen 18 bent.  

Dion

ja in die zes maand, bedoel ik.

maar trouwens, die 6 maand. Dan zit ik bij vele richtingen in defensie nog in de opleiding toch?

ja daar ben ik mee bezig, soms ff 10 opdrukken wel met zo'n verhoging tussen de scheenbenen en grond. ander kom ik niet omhoog :angel:!
en daarna natuurlijk voor de spiegel kijken of ze al gegroeid zijn :angel:

waar kan ik trouwens al die contracten voor alle richtingen in defensie vinden, waar in staat hoe lang de proeftijd bedraagt e.d.?

Groetjes Dion

SMI de Boer

Citaat van: Dion op 18/06/2011 | 00:38 uur
dat is wel jammer dat ik elke dag/week moet opdrukken e.d.

Groetjes Dion


Hahaha... dat doe je op een gegeven moment alsof je je veters strikt
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

KapiteinRob

#61
Citaat van: Dion op 18/06/2011 | 00:38 uur
ik kom bij defensie ik word aangenomen met een b.v. 3 jarig contract, en 6 maanden proeftijd. Na die 6 maand kan ik gewoon adios zeggen?
of zit dit anders in elkaar?

Niet na die zes maanden: binnen die 6 maanden! Met een uitzondering als je nog geen 18 bent.

Citaat van: Dion op 18/06/2011 | 00:38 uur
oh dat is wel jammer dat ik elke dag/week moet opdrukken e.d.

Kom op, "slapjanus". Zelfs ik als deskjockey kan me nog wel een paar keer opdrukken. Gewoon beginnen met dagelijks het aantal keer dat je kunt en dat wekelijks met een paar verhogen. Zit je in een half jaar zo op een redelijk aantal. En anders moet je het conditietopic eens bezoeken of een van onze geoliede forumgevechtsmachines om een leuk schemaatje verzoeken......  ;)

onderofficier

Citaat van: Dion op 18/06/2011 | 00:38 uur
even over die proeftijd:
ik kom bij defensie ik word aangenomen met een b.v. 3 jarig contract, en 6 maanden proeftijd. Na die 6 maand kan ik gewoon adios zeggen?
of zit dit anders in elkaar?

Je moet in die 6 maanden adios zeggen zonder opgave van reden, maar dat kan defensie ook richting jou.

Hou er wel rekening mee dat je nergens recht op hebt  omdat je verwijtbaar werkeloos bent...
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Dion

Hallo mensen!

Bedankt!

even over die proeftijd:
ik kom bij defensie ik word aangenomen met een b.v. 3 jarig contract, en 6 maanden proeftijd. Na die 6 maand kan ik gewoon adios zeggen?
of zit dit anders in elkaar?

@ A.J. jammer dat die is afgeschaft he! ik vind het zoooo jammer! ik had zo graag in dienst gewild! maar nu waarschijnlijk vrijwillig;)

@onderofficier: oh dat is wel jammer dat ik elke dag/week moet opdrukken e.d. maar als het een verslaving word is het alleen maar mooi! hehe
over dat kct, nou dat lijkt mij niet, ik ben slap en heb enige conditie maar meer ook niet!

thx for the replies!

Groetjes Dion

Hans87

Citaat van: Dion op 15/06/2011 | 23:24 uur


bestaat er niet iets als: "voor een poosje het leger in".... zeg is half jaartje tot een jaartje?
als je het geen klote aan vind, ben je zo weer weg! dat zou in mijn geval ideaal zijn!

Groetjes Dion!




Je hebt een proeftijd...

onderofficier

Citaat van: Dion op 15/06/2011 | 23:24 uur
Nu wil ik ook nog geen baan bij defensie, maar ik bereid me vast voor. Als ik besluit te gaan, lijkt het me verstandig om nu al rustig opbouwend enige conditie en kracht op te doen (even een offtopic vraagje: als ik conditie en kracht train, blijft het dan een poosje? of moet ik mijn conditie en kracht elke week blijven onderhouden?)
het antwoord staat tussen haakjes  ;D             maar sporten wordt ook een soort verslaving.......
kracht is wel belangrijk maar je hoeft geen body-builder te worden.

Citaat van: Dion op 15/06/2011 | 23:24 uur
KCT lijkt me nog wel het leukst ivm het zandhappen en de uitdaging/kick/adrenaline e.d.
maar kct lijkt me ook het moeilijkst, aangezien 11 van de 12 burgers niet slaagt!
en laat jij net die ene zijn, die wel slaagt.......

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

Citaat van: Dion op 15/06/2011 | 23:24 uur
bestaat er niet iets als: "voor een poosje het leger in".... zeg is half jaartje tot een jaartje?
als je het geen klote aan vind, ben je zo weer weg! dat zou in mijn geval ideaal zijn!
Ja dat is er wel. Dat noemen ze de proefperiode/proeftijd. De lengte daarvan is afhankelijk van Krijgsmachtdeel/dienstvak/wapen etc.
Maar is gemiddeld 6 maanden. [wijzigingen voorbehouden]  ;)