Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

Huzaar1

Dat is nog geen optie, en de Boxer is aardig duur, en Duits-Nederlands, wellicht heeft dat ze tegengehouden. Indien het een Frans apparaat was geweest, ander verhaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1311
Citaat van: Huzaar1 op 26/04/2019 | 00:38 uur
Oh ja. Snap zijn verlangen naar de boxer wel. Het was hét voertuig geweest waar het hele belgische clubje op gebouwd zou kunnen worden.

Zal hem wel niet zijn geworden omdat het een gedeeltelijk nederlands product is ;).

Citaat
@Stoonbrace
Stiekem moeten we heel die Medium Brigade gewoon op Boxer zetten.

;)

Zijn antwoord bij deze afbeelding is duidelijk. En hij heeft 100% gelijk.

Ik vraag me wel af of die optie zoals afgebeeld als RCH 155 mm L/52 Howitzer ook echt houd op een boxer onderstel? Natuurlijk is het wel passend te maken en alles maar heeft het ook nut?
Buiten de hoogte om, is het operationeel inzetbaar?

De Italianen hebben ooit een Centauro 155/39LW variant ontwikkeld maar deze is ook nooit verder gekomen dan een mock-up of prototype. Er is maar een hand vol van dit soort voertuigen ontwikkeld en nog minder in productie gegaan. De Chinezen zijn er nu een paar aan het bouwen (SH-11). Er zijn meer 155 mm howitzers op een vrachtwagen onderstel ontwikkeld maar niet veel op een 8x8 pantser voertuig.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 25/04/2019 | 23:55 uur
De afbeelding komt van de twitterfeed van stoonbrace

Oh ja. Snap zijn verlangen naar de boxer wel. Het was hét voertuig geweest waar het hele belgische clubje op gebouwd zou kunnen worden.

Zal hem wel niet zijn geworden omdat het een gedeeltelijk nederlands product is ;).
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 25/04/2019 | 16:52 uur
wat heeft stoonbrace met dit verhaal te maken?
De afbeelding komt van de twitterfeed van stoonbrace

StrataNL

Citaat van: Zander op 25/04/2019 | 18:15 uur
Dan zul je weer richting tirailleurpelotons moeten gaan.
Het stukje slagkracht bij de verkenners.
Dat dus.

Citaat van: Huzaar1 op 25/04/2019 | 18:30 uur
Dat moet uiteindelijk sowieso gebeuren.
Eerst de reguliere gevechtseenheden, wat over is en bruikbaar kan naar Brig. verkesks.
Inderdaad, maar wil je alles vullen moeten er extra Boxers of CV90's bij.
Die keuze lijkt mij niet zo moeilijk, meer CV90's. Boxer in de ondersteunende rollen zoals het oorspronkelijk allemaal ook bedoeld was.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Zander op 25/04/2019 | 18:15 uur
Dan zul je weer richting tirailleurpelotons moeten gaan.
Het stukje slagkracht bij de verkenners.

Dat moet uiteindelijk sowieso gebeuren.
Eerst de reguliere gevechtseenheden, wat over is en bruikbaar kan naar Brig. verkesks.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: StrataNL op 25/04/2019 | 14:56 uur
Misschien ter aanvulling, maar zeker niet ter vervanging, deze mortieren zijn ook luchtmobiel inzetbaar, en met de mariniers.
Ook hier ter aanvulling, zeker niet vervanging, we zijn niet voor niks van de YPR naar de Fennek gegaan, veel kleiner en minder zichtbaar.
Als we weer terug gaan de stevigere verkenningseenheden kunnen daar best Boxers bij zetten maar als echte verkenners zou ik een voertuig als de Fennek aanhouden.

Dan liever de CV90 recce variant.
Dan zul je weer richting tirailleurpelotons moeten gaan.
Het stukje slagkracht bij de verkenners.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Parera op 25/04/2019 | 14:22 uur
@Stoonbrace waar komt deze afbeelding vandaan? Ik kom deze tegen op de twitterfeed  maar geen bron oid.
Er zitten in mijn ogen een paar interessante opties tussen voor de Nederlandse brigades, voornamelijk 13 licht.

Een boxer 120 mm mortier bijvoorbeeld kan ook breder ingevoerd worden als vervanging van de getrokken 120 mm mortieren. En de verkennings variant misschien als opvolger voor de huidige Fenneks?



wat heeft stoonbrace met dit verhaal te maken?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1304
Citaat van: Oorlogsvis op 25/04/2019 | 14:48 uur
Allemaal leuk en aardig...natuurlijk is de Boxer beter maar ook veel duurder...hadden we niet beter voor de
Rosomak kunnen gaan ? ...de Rosomak is een soortgelijk voertuig en al helemaal doorontwikkeld en combat proven in Afghanistan met
30mm toren die de Polen erop hebben. Ook zijn er diverse varianten van...Zuid Afrika heeft hem ook gekocht .

Volgens mij heb je voor 1 Boxer wel 2 Rosomaks

Die KTO Rosomak is niets meer dan een onder licentie in Polen gebouwde Patria AMV.  In 2015 wilde Slowakije 30 Rosomak's bij de Polen bestellen voor een prijs van 23 miljoen Euro. Dit ging enkel om het basis voertuig zonder de torens die werden lokaal aangekocht.

Door berekend met inflatie kom je uit op 24 miljoen Euro voor 30 voertuigen ; een goede 800.000 euro per basis voertuig.
Dat is veel lager dan 4,4 miljoen euro (2019 prijs) die Duitsland betaalde voor een boxer APC met hun bestelling van 131 stuks in 2015. Litouwen betaalde ook ongeveer 4,4 miljoen euro voor de Boxers IFV's die ze aankochten.

Dus ja de Rosomaks zijn veel goedkoper dan onze boxers maar de vraag is of ze ook voldoen aan onze eisen / wensen.

Citaat van: StrataNL op 25/04/2019 | 14:56 uur
Misschien ter aanvulling, maar zeker niet ter vervanging, deze mortieren zijn ook luchtmobiel inzetbaar, en met de mariniers.
Mee eens, vervanging binnen 13 licht en 43 mech brigades dan, voor die andere eenheden moeten we dan kijken naar een andere oplossing.

Citaat van: StrataNL op 25/04/2019 | 14:56 uur
Ook hier ter aanvulling, zeker niet vervanging, we zijn niet voor niks van de YPR naar de Fennek gegaan, veel kleiner en minder zichtbaar.
Als we weer terug gaan de stevigere verkenningseenheden kunnen daar best Boxers bij zetten maar als echte verkenners zou ik een voertuig als de Fennek aanhouden.

Dan liever de CV90 recce variant.
Ook goed, maar de Fenneks worden over enkele jaren ook vervangen (instroom 2033) dus misschien kunnen we dan een deel vervangen door deze recon fenneks en een ander deel door (onbemande) kleinere verkenningsvoertuigen?

StrataNL

Citaat van: Parera op 25/04/2019 | 14:22 uur
Een boxer 120 mm mortier bijvoorbeeld kan ook breder ingevoerd worden als vervanging van de getrokken 120 mm mortieren.

Misschien ter aanvulling, maar zeker niet ter vervanging, deze mortieren zijn ook luchtmobiel inzetbaar, en met de mariniers.

CitaatEn de verkennings variant misschien als opvolger voor de huidige Fenneks
Ook hier ter aanvulling, zeker niet vervanging, we zijn niet voor niks van de YPR naar de Fennek gegaan, veel kleiner en minder zichtbaar.
Als we weer terug gaan de stevigere verkenningseenheden kunnen daar best Boxers bij zetten maar als echte verkenners zou ik een voertuig als de Fennek aanhouden.

Dan liever de CV90 recce variant.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Oorlogsvis

Citaat van: Parera op 25/04/2019 | 14:22 uur
@Stoonbrace waar komt deze afbeelding vandaan? Ik kom deze tegen op de twitterfeed  maar geen bron oid.
Er zitten in mijn ogen een paar interessante opties tussen voor de Nederlandse brigades, voornamelijk 13 licht.

Een boxer 120 mm mortier bijvoorbeeld kan ook breder ingevoerd worden als vervanging van de getrokken 120 mm mortieren. En de verkennings variant misschien als opvolger voor de huidige Fenneks?


Allemaal leuk en aardig...natuurlijk is de Boxer beter maar ook veel duurder...hadden we niet beter voor de
Rosomak kunnen gaan ? ...de Rosomak is een soortgelijk voertuig en al helemaal doorontwikkeld en combat proven in Afghanistan met
30mm toren die de Polen erop hebben. Ook zijn er diverse varianten van...Zuid Afrika heeft hem ook gekocht .

Volgens mij heb je voor 1 Boxer wel 2 Rosomaks

Parera

@Stoonbrace waar komt deze afbeelding vandaan? Ik kom deze tegen op de twitterfeed  maar geen bron oid.
Er zitten in mijn ogen een paar interessante opties tussen voor de Nederlandse brigades, voornamelijk 13 licht.

Een boxer 120 mm mortier bijvoorbeeld kan ook breder ingevoerd worden als vervanging van de getrokken 120 mm mortieren. En de verkennings variant misschien als opvolger voor de huidige Fenneks?


Parera

Geen echte ontwikkelingen maar interessante ''fan-art''.

Via @ODowcett
CitaatEye candy... Modeled as best I could given drawings and known publicly available dimensions:








Parera

Citaat van: Huzaar1 op 28/02/2019 | 19:50 uur
Klopt, daar zitten we dicht tegenaan geplakt. Het is de toekomst, simpel.

+1 Mooi dat hier goed kan worden samen gewerkt, voor de KL zijn er meer beperkingen op gebied van grootte van zo een systeem en stroomvoorziening dan op een groot fregat of een nog groter schip maar de basis van het systeem is waarschijnlijk hetzelfde. Je kan op een schip nu eenmaal een grotere behuizing kwijt met meer kW's dan in een voertuig zoals de boxer.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 28/02/2019 | 19:40 uur
Weet jij ook of hier samen gewerkt word met de KM ? Er is vanuit de KM ook interesse in een HEL voor op de nieuwe fregatten in de rol van CIWS.
Rheinmetall werkt in elk geval op land en zee gebied met dit systeem.

Klopt, daar zitten we dicht tegenaan geplakt. Het is de toekomst, simpel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"