'NAVO behandelt cyberaanval als militaire aanval'

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2014 | 15:30 uur

SMI de Boer

Denk dat je moet denken aan DDOS aanvallen, om maar een zijstraat te noemen. We moeten de CDtjes van MOH maar uit het stof halen, ik zal mijn cybercolt paraat houwen
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Nikehercules

Citaat van: Zeewier op 20/02/2014 | 17:52 uur
Anderzijds snap ik de manier van reageren wel na hoe Chinese hackers infiltreerden in het Deense JSF-programma, een grotendeels door Amerika gedragen programma.

Dat maakt nog geen aanval, eerder spionage;)

Zeewier

Dat maakt het er diplomatiek niet makkelijker op als de cyberaanvallen van terroristen afkomstig zijn maar zich voordoen als staat gesteund; categorie Hezbollah & Hamas. Anderzijds snap ik de manier van reageren wel na hoe Chinese hackers infiltreerden in het Deense JSF-programma, een grotendeels door Amerika gedragen programma.

DvdW

Citaat van: jurrien visser op 20/02/2014 | 15:30 uur
'NAVO behandelt cyberaanval als militaire aanval'
Waarschijnlijk door dusdanig lang daarover te vergaderen dat verdere actie al achterhaald is...  :sick:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

'NAVO behandelt cyberaanval als militaire aanval'

20 februari 2014

Een cyberaanval op één van de Navo-lidstaten geldt binnenkort als een aanval op alle lidstaten, waarna met conventionele militaire middelen mag worden teruggeslagen.

Dat zegt minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert tegenover Trouw. Volgens de minister wordt het besluit tijdens de ministeriële NAVO-top van 26 en 27 februari genomen.

Het besluit zou worden opgenomen in een nieuwe gezamenlijke verklaring van de NAVO-lidstaten. De Verenigde Staten zou het initiatief voor de nieuwe gezamenlijke verklaring hebben genomen.

Door de nieuwe verklaring kunnen NAVO-lidstaten een cyberaanval als een militaire aanval behandelen, waardoor een aanval op één lidstaat als een aanval op de gehele NAVO wordt gezien. Vervolgens kunnen de NAVO-lidstaten gezamenlijk met militaire middelen als een luchtaanval reageren.

De laatste jaren is de aandacht voor cyberoorlogvoering bij Westerse landen sterk toegenomen. In Nederland is het Ministerie van Defensie bezig met de oprichting van een cyberleger dat ook zelf aanvallen moet kunnen uitvoeren.

Bekijk de plannen voor het Engelse 'cyberleger'

Hoeveel Nederlanders zijn bang voor cyberaanvallen?

Door: NU.nl/Daniël Verlaan

http://www.nutech.nl/internet/3707562/navo-behandelt-cyberaanval-als-militaire-aanval.html