Bereidheid inzet Centraal Afrikaanse Republiek

Gestart door Elzenga, 26/02/2014 | 20:01 uur

Ik ben als militair bereid ingezet te worden ter voorkoming van een massamoord in de CAR?

ja
8 (61.5%)
nee
5 (38.5%)
weet niet
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 12

Poll gesloten: 12/03/2014 | 21:46 uur

Elzenga


dudge

Citaat van: Ros op 27/02/2014 | 15:35 uur
Met een show of force kom je er niet.......heeft in Afghanistan ook niet gewerkt. Het grootste en machtigste leger van de wereld is daar door een meute boeren, met AK-47's en hobby-bommen met de staart tussen de benen naar huis gejaagd.

Het probleem zoals in CAR is alleen op te lossen door ouderwets te kolonialiseren. Trap de regering weg en schiet of schop iedereen dood die zijn mond open durft te trekken of maar iets laat zien dat op een wapen lijkt.

Bot gesteld maar daar komt het in ieder geval op neer. Links en rechts wat pleisters plakken, mooie idealen uitdragen en  met een belerend vingertje zwaaien is niet afdoende.

Maar dat is niet ethisch verantwoord. Bij 10, 100 of 100.000 doden kun je altijd je handen wassen in onschuld.

Ros

Met een show of force kom je er niet.......heeft in Afghanistan ook niet gewerkt. Het grootste en machtigste leger van de wereld is daar door een meute boeren, met AK-47's en hobby-bommen met de staart tussen de benen naar huis gejaagd.

Het probleem zoals in CAR is alleen op te lossen door ouderwets te kolonialiseren. Trap de regering weg en schiet of schop iedereen dood die zijn mond open durft te trekken of maar iets laat zien dat op een wapen lijkt.

Bot gesteld maar daar komt het in ieder geval op neer. Links en rechts wat pleisters plakken, mooie idealen uitdragen en  met een belerend vingertje zwaaien is niet afdoende.

KapiteinRob

#19
Citaat van: Oorlogsvis op 27/02/2014 | 15:15 uur
ben ik met je eens alleen met een krachtig mandaat en met voldoende materieel en manschappen ...ik ben wel van mening dat we dat moeten doen..massa moord mag je immers nooit toestaan..geen Rwanda 2 Tutsi/Hutu ...
Ik ben dus wel voor ingrijpen in de CAR, mits met een sterke eenheid..ik zou het korps Mariniers sturen of een Bataljon Luchtmobiel met apaches en cv90's als ondersteuning anders zijn die ******* daar nog niet onder de indruk..show of force !

Ik concludeer uit het bovenstaande dat je dan ook vindt dat we (hadden) moeten ingrijpen in bv. Darfur, Syrië en nu in Ukraine?

Oorlogsvis

#18
Citaat van: Ton de Zwart op 27/02/2014 | 13:58 uur
Ik ben al heel lang geen militair meer, maar heb toch gestemd; en wel "nee".

Idd wordt je als militair niets gevraagd en heb je maar te gaan waar de heren hun vlag betrouwen, maar vragen resulteert in "neen", vanwege de volgende redenen.

Afrika is constant en altijd al gewikkeld in niet aflatende stammenoorlogen. Dat zal ook altijd zo blijven zolang er Afrikanen van verschillende stammen wonen en ze niet hier zitten in AZC's.  Nederland kan er zoals nu in Mali maar een heel beperkt aantal mensen heen sturen en die zijn ook nog eens te licht bewapend, hebben waardeloze mandaten die uitpuilen van politieke correctheid en witgeschilderde voertuigen. Alleen de grote circelvormige doelsaanduidingen ontbreken nog op de voertuigflanken en op de blauwe helmen. En dan vrijwillig daarheen gaan? Niet echt.
ben ik met je eens alleen met een krachtig mandaat en met voldoende materieel en manschappen ...ik ben wel van mening dat we dat moeten doen..massa moord mag je immers nooit toestaan..geen Rwanda 2 Tutsi/Hutu ...
Ik ben dus wel voor ingrijpen in de CAR, mits met een sterke eenheid..ik zou het korps Mariniers sturen of een Bataljon Luchtmobiel met apaches en cv90's als ondersteuning anders zijn die ******* daar nog niet onder de indruk..show of force !

Ton de Zwart

Ik ben al heel lang geen militair meer, maar heb toch gestemd; en wel "nee".

Idd wordt je als militair niets gevraagd en heb je maar te gaan waar de heren hun vlag betrouwen, maar vragen resulteert in "neen", vanwege de volgende redenen.

Afrika is constant en altijd al gewikkeld in niet aflatende stammenoorlogen. Dat zal ook altijd zo blijven zolang er Afrikanen van verschillende stammen wonen en ze niet hier zitten in AZC's.  Nederland kan er zoals nu in Mali maar een heel beperkt aantal mensen heen sturen en die zijn ook nog eens te licht bewapend, hebben waardeloze mandaten die uitpuilen van politieke correctheid en witgeschilderde voertuigen. Alleen de grote circelvormige doelsaanduidingen ontbreken nog op de voertuigflanken en op de blauwe helmen. En dan vrijwillig daarheen gaan? Niet echt.

dudge

Citaat van: Elzenga op 27/02/2014 | 11:40 uur
Het gaat mij om het volgende. Bij dreigende massa-moord of genocide is een snel optreden vereist. Nu kan ik me echter voorstellen dat een militair zijn leven niet in de waagschaal wil stellen voor de "rotzooi" die men elders maakt. Ik ben dus benieuwd of dat klopt. Of dat er wel bereidheid is om ook onder die omstandigheden op te treden. in bijv. CAR..maar zou ook Syrie kunnen zijn.

Citaat van: Kapitein Rob op 27/02/2014 | 10:23 uur
Ik ga hier niet over stemmen. Ik heb mijn mening over missies en het selectieve bepalen ervan maar vind dat ik als militair, of ik het er nu wel of niet mee eens ben, dien te gaan waar de baas (dus in feite de politiek) mij opdraagt te gaan.

De militaire hersentjes werken op dit soort onderwerpen vaak wat anders dan die van burgers heb ik het idee.
Natuurlijk heeft een militair een mening of een idee over of we ergens in moeten grijpen of niet. Echter, er wordt vaak wel onderscheid gemaakt tussen het politieke niveau en het operationele niveau.

De vraag of we ergens heen moeten, of niet, is vooral een politieke vraag. De meeste militairen (en burgers) zijn onvoldoende thuis in dit niveau om hier een goed oordeel te vellen.

Op strategisch niveau is vaak wel een idee of de missie haalbaar is of niet. Er is niet zozeer moeite met de opdracht, maar die kan er wel zijn met de manier waarop die geacht wordt uitgevoerd te worden. Denk aan Bosnië, het zal de meeste militairen meer tegen de borst gestoten hebben dat ze de opdracht niet uit mochten voeren, dan dat ze hem uit moesten voeren. En dat schrijf ik volledig vanuit de onderbuik.

Op persoonlijk niveau, en dat is voor deze poll misschien wel het belangrijkste, spelen hele andere dingen. Sommige willen gewoon niet op uitzending, anderen kunnen niet wachten.

Ikzelf ga liever naar de CAR dan naar Syrië, nog nooit in dat deel van Afrika geweest. Eigenlijk een toeristisch motief dus  :lol:

Elzenga

#15
Citaat van: Ros op 27/02/2014 | 12:22 uur
Uhhhhh......dacht dat ja, nee of weet niet voldoende was. Ik denk dat je de reactie van Kapitein Rob ter harte moet nemen. Een militair heeft geen 'mening' als hij/zij een opdracht van de baas krijgt.
ja, nee of weet niet lijkt mij een mening...en Kapitein Rob heeft wel degelijk een mening ;)..en kan die anoniem geven..als hij dat wil...zo niet, ook prima.

Ros

Citaat van: Elzenga op 27/02/2014 | 11:42 uur
dat begrijp ik. En toch ben ik benieuwd naar je mening in deze.

Uhhhhh......dacht dat ja, nee of weet niet voldoende was. Ik denk dat je de reactie van Kapitein Rob ter harte moet nemen. Een militair heeft geen 'mening' als hij/zij een opdracht van de baas krijgt.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 27/02/2014 | 10:23 uur
Ik ga hier niet over stemmen. Ik heb mijn mening over missies en het selectieve bepalen ervan maar vind dat ik als militair, of ik het er nu wel of niet mee eens ben, dien te gaan waar de baas (dus in feite de politiek) mij opdraagt te gaan.
dat begrijp ik. En toch ben ik benieuwd naar je mening in deze.

Elzenga

Citaat van: Ros op 26/02/2014 | 23:00 uur
10 x ja en 6 x nee....representatief voor ?. 'De Nederlandse militairen zijn er voor om in CAR te gaan helpen ?.
nop...ik zei al...het gaat om een indruk..

Elzenga

#11
Citaat van: DvdW op 26/02/2014 | 22:27 uur
En dan vraag 2: wat wil je met die 'indruk' gaan doen? En waarom gaat het om de CAR? Ik vind het allemaal wel wat schimmig.

ps. Ik ben geen militair, dus mijn mening zou jou in deze sowieso weinig interesseren maar toch... :)
Het gaat mij om het volgende. Bij dreigende massa-moord of genocide is een snel optreden vereist. Nu kan ik me echter voorstellen dat een militair zijn leven niet in de waagschaal wil stellen voor de "rotzooi" die men elders maakt. Ik ben dus benieuwd of dat klopt. Of dat er wel bereidheid is om ook onder die omstandigheden op te treden. in bijv. CAR..maar zou ook Syrie kunnen zijn.

KapiteinRob

Ik ga hier niet over stemmen. Ik heb mijn mening over missies en het selectieve bepalen ervan maar vind dat ik als militair, of ik het er nu wel of niet mee eens ben, dien te gaan waar de baas (dus in feite de politiek) mij opdraagt te gaan.

DvdW

Citaat van: Ros op 26/02/2014 | 23:00 uur
10 x ja en 6 x nee....representatief voor ?. 'De Nederlandse militairen zijn er voor om in CAR te gaan helpen ?.
Elezenga heeft een plannetje voor de volgende voet-masseer sessie bij mevr. hennis plasschaert...: "Weet u wat ik laatst hoorde? Onze jongens willen graag zelf naar de C.A.R.... Ze staan er voor in de rij.. Ah toe, mag het?"  :angel:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

Citaat van: Elzenga op 26/02/2014 | 22:15 uur
Laten we die motivatie dan eens achterwege...of niet noodzakelijk maken. Het gaat om een indruk. En ja...ik ken alle regels en kanttekeningen ed. rond een enquête en hoe je een uitslag moet lezen.

10 x ja en 6 x nee....representatief voor ?. 'De Nederlandse militairen zijn er voor om in CAR te gaan helpen ?.