Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Reinier

Citaat van: Lynxian op 06/04/2023 | 10:03 uur
Nee, de prijs genoemd in het artikel heeft het puur over "procurement", dus de aanschaf. Wel heb ik over het geplande aan te schaffen aantal subs heengelezen: ze willen er 15 kopen (elders in 't artikel wordt gesproken over 12, maar dat is ter referentie dat de Canadese marine dat al niet kan bemannen; een raar getal om te vermelden, daar waar ze er nu maar 4 hebben). Met 15 subs wordt de gemiddelde prijs zo'n CAN$4 miljard per sub, dus zo'n 2,6 miljard euro per boot. Nog steeds erg flink.
Het was mij ook opgevallen; zeer aan de prijs, maar aan de andere kant ook niet heel verwonderlijk. Onze toekomstige vervangers van de M-fregatten gaan ook al richting de ?1 miljard per schip! De vervangers van de LCF's zullen nog duurder worden (?1,5 miljard?).
Het zou mij niets verbazen als de vervangers van de Walrussen ook richting de ?2-2,5 miljard per stuk gaan kosten.

Voor februari 2022 zou dat absoluut de voorpagina's halen van de kranten en zouden flink aantal partijen in de TK er schande over spreken, want dat geld zou beter kunnen gaan naar; de zorg, ouderen, voedselbanken, noem alle tranentrekkers maar op.

De laatste aankopen, deden geen stof opwaaien. Iedereen ziet nu de noodzaak er van in. Maar 10 jaar geleden was het politiek onmogelijk om deep strike capabilities aan te schaffen voor de krijgsmacht of fregatten die ?1 miljard per stuk kosten.

De tijden zijn veranderd, en ja, nieuw materieel is zeer aan de prijs.
Maar met een economie van ?1000 miljard en 2% die we aan onze defensie zouden moeten uitgeven, moet het wel te doen zijn met een jaarlijks budget van ?20 miljard.
Nog niet heel lang geleden moest de krijgsmacht het doen met een 'schamele' ?8 miljard.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lynxian op 06/04/2023 | 10:03 uur
Nee, de prijs genoemd in het artikel heeft het puur over "procurement", dus de aanschaf. Wel heb ik over het geplande aan te schaffen aantal subs heengelezen: ze willen er 15 kopen (elders in 't artikel wordt gesproken over 12, maar dat is ter referentie dat de Canadese marine dat al niet kan bemannen; een raar getal om te vermelden, daar waar ze er nu maar 4 hebben). Met 15 subs wordt de gemiddelde prijs zo'n CAN$4 miljard per sub, dus zo'n 2,6 miljard euro per boot. Nog steeds erg flink.

Dat os bizar hoog zeker als ik er vanuit ga dat de aanschaf prijs van nieuwe NL subs vermoedelijk uit zal komen in een bandbreedte tissen 1 en 1,5 miljard euro per exemplaar.

Lynxian

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/04/2023 | 07:11 uur
Aanschaf en 30 jaar exploitatie?
Nee, de prijs genoemd in het artikel heeft het puur over "procurement", dus de aanschaf. Wel heb ik over het geplande aan te schaffen aantal subs heengelezen: ze willen er 15 kopen (elders in 't artikel wordt gesproken over 12, maar dat is ter referentie dat de Canadese marine dat al niet kan bemannen; een raar getal om te vermelden, daar waar ze er nu maar 4 hebben). Met 15 subs wordt de gemiddelde prijs zo'n CAN$4 miljard per sub, dus zo'n 2,6 miljard euro per boot. Nog steeds erg flink.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lynxian op 06/04/2023 | 00:52 uur
Niemand hier die wat verbaasd opkijkt over het getal van grofweg 3,3 miljard euro per boot? (CAN$60 miljard is grofweg 40 miljard euro.) Is wel een duur dingetje. Het hele project kon oplopen tot CAN$100 wat het dan zo'n 5,6 miljard euro per boot. Zullen wel gouden torpedo's krijgen ofzo.

Aanschaf en 30 jaar exploitatie?

Lynxian

Niemand hier die wat verbaasd opkijkt over het getal van grofweg 3,3 miljard euro per boot? (CAN$60 miljard is grofweg 40 miljard euro.) Is wel een duur dingetje. Het hele project kon oplopen tot CAN$100 wat het dan zo'n 5,6 miljard euro per boot. Zullen wel gouden torpedo's krijgen ofzo.

Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 05/04/2023 | 16:13 uur
Ik vermoed dat de Canadese marinestaf best wel haar ogen gericht houdt op wat de Australiers doen.

Met het territorium dat ze hebben, zijn slechts vier boten ruim onvoldoende. En is nucleair mss helemaal niet gek.
Probleem is natuurlijk de bemanningen ervoor vinden... nucleair of niet.

Bijkomend probleem is dat iedere keer dat ze daar een defensie-acquisitie lopen hebben, dat altijd ontspoort... en het oorspronkelijke budget giga-overschreden wordt.
Merk je bij hun Upholders, hun vCity-klasse en, ongetwijfeld, ook weer met hun subs.

Dat past echt niet in hun budget, canada wil simpelweg geen nucleaire subs om bepaalde redenen die ik ook niet ken. Zullen wel dezelfde als die van ons zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 05/04/2023 | 17:03 uur
Pas als je de kinderziekte fase voorbij bent. En dat is te laat voor de Canadezen om op tijd een keuze te maken.
Daarbij is het ook maar een aanname dat zij dan voor de NL boot gaan. In de praktijk wordt het altijd aangepast.

Maar wat wordt de inbreng van Damen? Het blijft een Zweedse boot, die ze in Canada gaan bouwen. Dus reken er maar niet op dat Damen, of Damen NL, daar noodzakelijkerwijze een groot voordeel van ondervindt. Kan wel, maar is zeker geen zekerheid. En datzelfde is natuurlijk van toepassing op de andere kandidaten.

Er zijn geen garanties maar de Saab Damen boot is geen A26 maar een Saab Damen co productie, de vraag is dan van wie is het intellectuele eigendom? Van Saab, of Saab Dame of heeft DMO ook nog een vinger in de pap?

Hier ligt ruimte voor voor eerherstel voor onderzeebootbouw in Nederland, Saab Damen voor Oceaan boten en Saab voor de kustwater modellen. Uiteraard moet er dan wel meer volume zijn dan slechts 4 NL boten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 05/04/2023 | 16:50 uur
Dat is geen boot van de plank. Misschien wel tegen de tijd dat Canada een keuze maakt.


De aanstaande NL boot is op dit moment zeker geen boot van de plank, maar een maatwerk model, zodra een klant kiest voor dit model, dan is de vervolgserie een boot van de plank.

Alleen een NL keuze voor Saab Damen levert ons iets op, elke ander keuze is voor ons een gemiste kans.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/04/2023 | 13:50 uur
Royal Canadian Navy pitches $60 billion submarine purchase, say defence and industry sources

https://o.canada.com/news/national/defence-watch/royal-canadian-navy-pitches-60-billion-submarine-purchase-say-defence-and-industry-sources via @canadadotcom
Ik vermoed dat de Canadese marinestaf best wel haar ogen gericht houdt op wat de Australiers doen.

Met het territorium dat ze hebben, zijn slechts vier boten ruim onvoldoende. En is nucleair mss helemaal niet gek.
Probleem is natuurlijk de bemanningen ervoor vinden... nucleair of niet.

Bijkomend probleem is dat iedere keer dat ze daar een defensie-acquisitie lopen hebben, dat altijd ontspoort... en het oorspronkelijke budget giga-overschreden wordt.
Merk je bij hun Upholders, hun vCity-klasse en, ongetwijfeld, ook weer met hun subs.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 05/04/2023 | 15:07 uur

Canada en onderzee?rs is nooit echt een succes geweest. Misschien daarom maar goed ook.

Daarom is de beste optie voor Canada een boot van de plank, dat zou een Saab Damen kunnen zijn vermits deze leverancier wordt gekozen door Nederland. Het zou tevens mooi aansluiten op de productie gezien het tijdspad.

Kiest Nederland voor een Frans model dan is de kans verkeken voor Nederland en zal je zien dat Canada offertes zal opvragen in Japan, Zuid Korea en Frankrijk.


Huzaar1

Canada heeft een soort van blinde vlek op dit gebied. In geen enkel document inzake dit dossier is het woord 'nederland' ook maar voorgekomen..terwijl ze zoals gemeld vrijwel dezelfde boot willen als wij.

Canada en onderzee?rs is nooit echt een succes geweest. Misschien daarom maar goed ook.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Struijckje op 05/04/2023 | 14:03 uur
Zouden zij bij NL kunnen aanhaken of zijn de canadese eisen dermate anders dat dit niet mogelijk is?

Sterker nog, de Canadezen hebben vergelijkbare wensen en eisen, een aansluiting bij NL zou kunnen betekenen instappen in de ontwerpfase of rechtstreeks van de plan kopen voorwaarde is dan uiteraard wel dat NL kiest voor voor Saan Damen. Bij een keuze voor Navak Group vissen wij simpelweg achter het net.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/04/2023 | 13:50 uur
Royal Canadian Navy pitches $60 billion submarine purchase, say defence and industry sources

https://o.canada.com/news/national/defence-watch/royal-canadian-navy-pitches-60-billion-submarine-purchase-say-defence-and-industry-sources via @canadadotcom

Tekenend voor de Canadese Subs !  en dan nog minimaal door moeten varen tot 2035. !

CitaatBut the latest data provided to this newspaper by National Defence shows the submarines have had limited use since 2017. HMCS Corner Brook has not been to sea over the last five years.
Citaat
From 2017 to April 2023, the Canadian Forces has spent $1.9 billion on submarine maintenance with three boats totaling 529 days at sea. In 2019 and 2020, no submarine operations were conducted at all by Canada, according to National Defence.

CitaatThe Liberal government has committed to modernizing the subs so they can continue to operate until the mid-2030s.

Canada loopt nu al achter de feiten aan, zijn nu al te laat met de vervangingsprocedure. en daarbij de huidige boten hebben net een update gehad. 2035 zal denk ik niet gehaald worden, met alle daarbij behorende problemen. Kijk maar naar de de vervanging van de Walrus klasse, wel gelijkend.

Citaatthe procurement of a new submarine class will take a minimum of 15 years total from project establishment to first delivery and could exceed 25 years depending on the adopted procurement strategy

Alles hangt nu af wat ze gaan beslissen en willen in Canada.


Citaat van: Struijckje op 05/04/2023 | 14:03 uur
Zouden zij bij NL kunnen aanhaken of zijn de Canadese eisen dermate anders dat dit niet mogelijk is?

Ja ze kunnen aanhaken bij de keuze welke NL gaat nemen, zou voor de schaalvergroting alleen maar goed zijn en daardoor ook voor de prijsvorming. Ook kwa snelheid voor hun vervangingstraject zal dat positief zijn. Maar ze willen hun boten wel in eigen land bouwen.
Beide landen, zowel Canada als NL, willen een ocean going sub met grote capaciteiten. En ook een Diesel, Canada zal geen nucl. sub aanschaffen.   
Kwa systemen zullen de Canadezen meer gericht zijn, denk ik, op Amerika.

Struijckje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/04/2023 | 13:50 uur
Royal Canadian Navy pitches $60 billion submarine purchase, say defence and industry sources

Zouden zij bij NL kunnen aanhaken of zijn de canadese eisen dermate anders dat dit niet mogelijk is?

jurrien visser (JuVi op Twitter)