NL geschiedenis aanpassen?

Gestart door Lex, 26/01/2018 | 23:26 uur

Master Mack

Ik vind dat Raymond Knops het prima doet.
En we moeten eens stoppen met dat reageren op kleine groepjes roeptoeters. Je moet wel blijven luisteren naar elkaar maar niet meteen om je heen gaan slaan als iets je niet bevalt. Mensen zijn veel te veel individueel gaan leven. Iets wat een grote oorlog helaas vaak weer moet genezen. Laten we hopen dat onze strijdkrachten op tijd op orde zijn om samen met de NAVO bondgenoten deze ellende buiten de europese landsgrenzen te houden.

Ros

Citaat van: Mourning op 04/03/2018 | 18:24 uur
Ben jij bekend met rupsje nooitgenoeg? Daar jij doe me altijd zoooo aan denken...

Ik leg de lat nu eenmaal wat hoger in plaats van een kinderhand is snel gevuld.... De dames en heren in Den Haag verdienden kapitalen en hebben getekend om verantwoordelijkheid te nemen........dus doen.

Mourning

Citaat van: Ros op 04/03/2018 | 12:22 uur
Het is een (mager) begin. De Ministers en met name de MP  moeten zich uitspreken waar wij voor staan. Over feiten kan je de discussie aan gaan maar het blijven feiten. 1+1=2,  en dat gaat nooit anders worden.

Ben jij bekend met rupsje nooitgenoeg? Daar jij doe me altijd zoooo aan denken...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Citaat van: Lex op 04/03/2018 | 00:06 uur
Is dat niet wat Knops nu doet? Het voortouw nemen.

Het is een (mager) begin. De Ministers en met name de MP  moeten zich uitspreken waar wij voor staan. Over feiten kan je de discussie aan gaan maar het blijven feiten. 1+1=2,  en dat gaat nooit anders worden.

Sparkplug

#28
Van deze hele discussie wordt ik moedeloos. Net als Sandgroper ben ik ook niet hier geboren (voor mij is dat Jakarta). Door een Nederlands gezin ben ik geadopteerd en net als elke Nederlands kind zodanig opgevoed.

Het is goed dat de minder fraaie kant van de Nederlandse geschiedenis wordt belicht, maar zoals Knops al zegt moet men niet de geschiedenis gaan tipp-exen. Doet men dat wel, dan vergeet men weer wat er is gebeurd :angel: En je kunt overal wel het slechte in zien, maar dat wil niet zeggen dat dat ook zo is. Wat mij betreft blijft Zwarte Piet en gaan kinderpartijtjes met cowboys en indianen gewoon door. De Grauwe Eeuw is met dat laatste meer bezig dan het hele Amerikaanse continent zelf.

Sommige groeperingen binnen de samenleving doen alsof men het expleciet op hen heeft gemunt en alsof alles om hen draait. Je kunt wel alles op jezelf betrekken. De Nederlandse samenleving bestaat uit meer dan alleen blanke (mag dat woord anno 2018 nog gebruikt worden?) mensen en mensen van Afrikaanse afkomst.

Mensen raken tegenwoordig zo gemakkelijk gekwetst. Bij het minste of geringste staan zij op hun achterste benen. Waar is die dikke huid gebleven en wat is er met de Hollandse nuchterheid gebeurd? Alsof deze na 2000 is verdwenen. Sinds 2001/2002 is het zo gemakkelijk om mensen tegen elkaar uit te laten spelen. Diverse groeperingen uit linkse en rechtse hoek dragen daar ook aan bij.

Laat de Nederlandse geschiedenis zoals het is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Ros op 03/03/2018 | 22:45 uur
Knops heeft makkelijk kletsen als de gemiddelde burger al  bereid is om afscheid te nemen van eeuwenoude tradities en gebruiken om maar niemand die daar een andere mening over heeft niet tegen het hoofd te stoten.

Straks gaat men nog beginnen over de Nederlandse vlag om nog een voorbeeld te noemen. Veel van onze 'misdaden' zijn immers begaan onder het voeren van deze vlag zoals de slavernij en ons koloniaal verleden in Nederlands Indië. Het puur al Nederlander zijn zou men zich voor moeten gaan schamen als het zo doorgaat.

De discussie moet je niet eens aan willen gaan, geen tegengas geven. Helder stellen dat dit onze geschiedenis is, dit zijn onze tradities, normen en waarden. Staat het je niet aan, vertrek dan naar betere oorden, een land dat geen geschiedenis heeft waar je je aan kan ergeren. Als je die al zou kunnen vinden..........

En de regering moet het voortouw nemen, niet in een hoekje kruipen uit angst en het probleem bij de burgers in de schoot werpen.

Ik weet niet of Ros actief is op facebook maar de gemiddelde burger is niet bereid om afscheid te nemen van de  eeuwenoude tradities. Het zijn slechts een handjevol linkse burgers die hun wil aan de overige burgers wilt opleggen. Knops heeft in tegenstelling tot Asscher wel de ballen om nee hier tegen te zeggen.


https://www.transport-online.nl/site/86168/actievoerders-tegen-kick-out-zwarte-piet-blokkeren-snelweg-a7-bij-joure-foto/

https://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2017/11/doneeractie-gestart-voor-blokkeren-anti-pietprotest

Lex

Citaat van: Ros op 03/03/2018 | 22:45 uur
En de regering moet het voortouw nemen, niet in een hoekje kruipen uit angst en het probleem bij de burgers in de schoot werpen.
Is dat niet wat Knops nu doet? Het voortouw nemen.

Ros

Citaat van: Lex op 03/03/2018 | 23:00 uur
Wie/wat is 'Blok'?  :angel:

Knops natuurlijk. Ik zat met een ander gezicht/figuur in mijn hoofd.

Lex

Citaat van: Ros op 03/03/2018 | 22:45 uur
Blok heeft makkelijk kletsen .....
Wie/wat is 'Blok'?  :angel:

Ros

#23
Knops heeft makkelijk kletsen als de gemiddelde burger al  bereid is om afscheid te nemen van eeuwenoude tradities en gebruiken om maar niemand die daar een andere mening over heeft niet tegen het hoofd te stoten.

Straks gaat men nog beginnen over de Nederlandse vlag om nog een voorbeeld te noemen. Veel van onze 'misdaden' zijn immers begaan onder het voeren van deze vlag zoals de slavernij en ons koloniaal verleden in Nederlands Indië. Het puur al Nederlander zijn zou men zich voor moeten gaan schamen als het zo doorgaat.

De discussie moet je niet eens aan willen gaan, geen tegengas geven. Helder stellen dat dit onze geschiedenis is, dit zijn onze tradities, normen en waarden. Staat het je niet aan, vertrek dan naar betere oorden, een land dat geen geschiedenis heeft waar je je aan kan ergeren. Als je die al zou kunnen vinden..........

En de regering moet het voortouw nemen, niet in een hoekje kruipen uit angst en het probleem bij de burgers in de schoot werpen.


Lex

Staatssecretaris is politiek correcte beeldenstorm beu:

Tijd voor tegengas

Den Haag - Voor het eerst spreekt een lid van het kabinet zich fel uit tegen de politiek correcte 'beeldenstorm' die over ons land trekt.

Staatssecretaris Raymond Knops (Binnenlandse Zaken) laat in een interview met De Telegraaf een stevig tegengeluid horen over de discussie rond Zwarte Piet, zeehelden en het afgeblazen kinderfeest met cowboys en indianen.

,,Die activisten krijgen heel veel podium", vindt de CDA'er. ,,Maar waar hebben we het over? Willen we nou de geschiedenis gaan tipp-exen? Willen we gaan ontkennen waar we vandaan komen? Het draagt alleen maar bij aan verdeeldheid."

'Het gaat maar door'

De uithaal is opvallend, omdat kabinetten onder premier Mark Rutte tot nu toe zeer terughoudend zijn over het gevoelige onderwerp. Knops niet. ,,Je kan niet altijd blijven zeggen: 'nou, het is iets van de samenleving'."

Onze tradities verdienen bescherming tegen de tirades van activisten, vindt hij. ,,Ik zie dat het niet ophoudt. Het gaat maar door."

Telegraaf, 03-03-2018

Lynxian

Onder het motto beter laat dan nooit: erg interessante achtergrond, Sandgroper! Ik kan me ook helemaal vinden in je betoog, ik zeg ook +1!

Master Mack


Reinier

Eens met Sandgroper.
Goed verhaal en betoog!

Sandgroper

Citaat van: Ros op 27/01/2018 | 12:58 uur
Als wij hier aan toe gaan geven dan is het eind zoek.  Nu is het onder de mom van het koloniale verleden. De Zwarte Pietenoorlog is nog niet eens voorbij of de volgende aanslag is al gaande. Wat volgt ?. Alle straatnamen die verwijzen naar geestelijken in relatie tot de misbruik in de kerk verwijderen ? De Nederlandse driekleur vervangen omdat alle schepen van de VOC deze gevoerd hebben ?  Alle straatnamen die verwijzen naar Mandela weg. Voor sommige een held en vrijheidsstrijder, voor anderen gewoon een terrorist. Spreek maar wat naar Nederland teruggekeerde mensen die na de machtsovername het land moesten verlaten.
Maar wat is de grond-reden achter de discussie over Zwarte Piet, VOC medewerkers, zeehelden, ja zelfs de dodenherdenking op 4 mei lag in 2016 onder vuur door o.a. ene Christa Noella uit Leiderdorp?

Ik ben zelf geboren in Suriname, in 1975 naar Nederland gekomen en na aanvankelijk een moeilijke aanpassing periode van ruim 5 jaar mijn draai gevonden in Nederland.
Vele mensen uit die immigratie golf hebben ook dezelfde ontwikkeling meegemaakt als mij.
Begin deze eeuw was er in de Surinaamse gemeenschap een betrekkelijk kleine groep die vond dat Nederland een Wiedergutmachung moest betalen aan de nakomelingen uit de slavernij.  O.a. een Amsterdamse historicus, ik ben zijn naam vergeten, met wortels in Suriname konden echter wetenschappelijk aantonen dat Nederland geen Herstelbetalingen in het kader van het vroegere slavernij verleden hoefde te betalen.  En zo doofde deze discussie weer snel uit.

In 2003 ging ik na lange tijd terug (op vakantie) naar Suriname.  Vele ouderen die de tijd voor 1975 nog bewust hebben meegemaakt, verlangen weer terug naar die tijd.
Vele jongeren, geboren na 1975 hebben echter het tegenovergestelde.  Ze hebben juist een hekel aan Nederland en de Nederlanders.

In 2008 nog een keer in Suriname geweest.  Toen hoorde ik dat er onder de zwarte bevolking een hang is naar het Afrikaanse verleden en wortels.
Deed me toen denken aan een artikel in de Volkskrant midden jaren 90, waarin een socioloog van Arabische afkomst concludeerde dat de zwarte Afrikanen en Arabieren zich trend-matig meer naar hun eigen etnische groep aan het richten zijn.  Ze waren toen dus als het ware aan het verzuilen.

Ik ken in mijn collega en vrienden kring ook betrekkelijk veel Indische mensen.  En die vertelden rond 2005 dat Indische jongeren in toenemende mate op zoek gingen naar hun roots.  Terwijl de mensen in deze Indische gemeenschap, die Nederlands-Indie nog bewust hebben meegemaakt maar heel klein is geworden.
Deze Nederlands-Indische cultuur is bij emigratie naar Nederland als het ware bevroren en in Nederland in de loop van rond 1945 naar heden toch wat verwaterd en heeft niets  of zeer weinig meer te maken met de huidige Indonesische cultuur.

Ik stel mij dan ook met grote regelmaat grote vraagtekens bij een in mijn ogen sentimentele hang naar een cultuur en geschiedenis die je al lang achter je gelaten hebt.
Zwarte Piet was in de jaren 70, 80, 90 en 'nulde' jaren geen enkel probleem.  En ook op de Antillen en Suriname hebben ze geen problemen met deze figuur.

Maar ook autochtonen hebben een hang naar tijden toen het allemaal beter en vooral overzichtelijker was.  Velen denken dan aan de jaren 50, toen waarden en normen volgens de huidige beeldvorming nog netjes werden nageleefd.
Dat is niet typisch iets Nederlands, die sentimenten vinden we ook in andere Europese landen en ook Noord-Amerika.  Donald Trump en Vladimir Putin zijn in mijn ogen aan de macht gekomen door o.a. deze verlangens naar vroegere 'betere' tijden.  Datzelfde geldt voor PVV, Front National en Vlaams Belang.
Ik denk dat dat komt door een misschien wel doorgeschoten globalisering, ver-EU-isering en individualisering.

Moeten we dan toegeven aan een betrekkelijk klein groepje anti-Zwarte Piet activisten?  Absoluut niet! Onze geschiedenis aanpassen, omdat daar een hele kleine minderheid teveel moeite mee heeft?  Nooit!
Dat zal alleen maar werken als een katalysator op een steeds verder gaande segregatie, nog meer vervreemding en meer mensen die zich verweest voelen in een steeds meer mondiale, individueler en zakelijker wordende samenleving.
Dus sla ze er bij wijze van spreken ermee om de oren.  Bijkomend voordeel is dat de autochtonen ook meer van de Nederlandse geschiedenis meekrijgen.
En zoals Jurrien Visser zegt: een land dat zijn geschiedenis niet kent is gedoemd.

Tijdens de Gouden Eeuw trokken vele immigranten naar de Nederlanden, want niet alleen een zeer goede economie maar ook toen al goede sociale arrangementen.
In 1672 was dat feest over.  En immigranten gemeenschappen die zich nooit aangepast hadden, dus nooit geworteld in De Nederlanden gingen vanzelf weer weg.
Ook nu hebben we weer een Gouden Eeuw achter de rug en zoals Ayaan Hirschi Ali begin deze eeuw eens voorspelde, zullen de huidige sociale arrangementen vroeg of laat gaan kapseizen.

Lands eer, lands wijs.
 

Master Mack

Lekker simpel met de kennis van nu oordelen over zaken in het verleden. Laat dit soort lui lekker naar landen gaan waar dit soort zaken in het heden nog steeds voorkomen. Nee lekker veilig in 1 van de meest vrije en veilige landen ter wereld gaa  lopen janken. Vrijheid van meningsuiting is een waardevol goed maar je moet het niet misbruiken voor het verleden maar gebruiken voor de toekomst

Zander

Citaat van: A.J. op 27/01/2018 | 20:30 uur
Kortom, op basis van de mening van 76 personen moet er weer iets opgetuigd worden waar de rest van de wereld totaal niet op zit te wachten...

Ik ben ook benieuwd of defensie mee zal gaan in dit SJW gejank.

Er gaan behoorlijk wat regimenten en scheepsnamen ten onder als men hier aan toe geeft.
People are sheep

A.J.

Citaat
In december ondervroeg het Historisch Nieuwsblad 120 deskundigen over de wenselijkheid van de komst van een koloniaal historisch museum. 63 procent vond dat zo'n museum nodig is.

Kortom, op basis van de mening van 76 personen moet er weer iets opgetuigd worden waar de rest van de wereld totaal niet op zit te wachten...

Ik ben ook benieuwd of defensie mee zal gaan in dit SJW gejank.

A.J.

Bronbeek wil slavernijverleden tonen en uitgroeien tot koloniaal museum

ARNHEM - Museum Bronbeek wil in twee jaar tijd uitgroeien tot het koloniale museum van Nederland. Daar zullen historici een eerlijk beeld geven van het slavernijverleden. Dat gaat gepaard met een vernieuwingsoperatie die zo'n 2,2 miljoen euro gaat kosten.

Dat zegt Michiel Christiaan Dulfer, de commandant van het Koninklijk Tehuis voor Oud-Militairen en Museum Bronbeek in Arnhem. Het museum was tot nu toe hoofdzakelijk gericht op de koloniale geschiedenis van Nederlands-Indië en Zuidoost-Azië. ,,We willen de blik verruimen naar de koloniale geschiedenis van Nederland in het westen van de wereld'', stelt Dulfer. ,,Dat betekent dat we volop aandacht zullen besteden aan het slavernijverleden.''

Dulfer erkent volmondig dat de ambities van het museum bijzonder ver gaan en dat alles wat er gebeurt straks onder een nationaal en internationaal vergrootglas zal komen te liggen.
Spraakmakende exposities

Specialisten zullen de plannen de komende tijd uitwerken, in nauwe samenwerking met andere instellingen, waaronder het Rijksmuseum en het Tropenmuseum. ,,Alles zal erop gericht moeten zijn om een eerlijk verhaal te vertellen'', zegt Dulfer. Hij rekent erop dat Bronbeek met de ommezwaai het middelpunt kan worden van spraakmakende exposities. Museum Bronbeek trok vorig jaar 44.000 bezoekers. Dat aantal moet in 2020 zeker tot 60.000 gestegen zijn, zo laat hij weten.

In december ondervroeg het Historisch Nieuwsblad 120 deskundigen over de wenselijkheid van de komst van een koloniaal historisch museum. 63 procent vond dat zo'n museum nodig is.
Slavernijmuseum

In Amsterdam loopt momenteel een onderzoek naar de haalbaarheid van een slaverijmuseum. De hoofdstad heeft een ton uitgetrokken voor een studie naar het draagvlak voor een dergelijk museum. Volgens Dulfer bijt het Amsterdamse plan in geen enkel opzicht met wat hij voor ogen heeft. ,,Wij blijven primair gericht op de krijgsmacht. We plaatsen de KNIL in de context van de tijd. En daar passen ook de excessen van die tijd bij.''

De Gelderlander

bergd

Citaat van: JdL op 27/01/2018 | 16:22 uur
Bijvoorbeeld haar suggestie over 'vereren' op 2:10
Maar vanaf 2:30 valt het me het meest op, ze wordt er zelfs geïrriteerd op mij over als het antwoord van Dijkhof haar blijkbaar niet bevalt.

'openlijk' is misschien wat extreem, maar je krijgt erg het gevoel dat je niet echt de moeite neemt om als pers neutraal te blijven.
Het mooiste was natuurlijk geweest dat er iemand aan tafel zou zitten van het "tegengeluid" nu moet Jinek daar het woord voor doen anders krijg je geen discussie. En wat mij betreft heb je gelijk die rol neemt Jinek iets teveel op zich omdat ze niet is opgewassen tegen de antwoorden van Dijkhof.

JdL

Citaat van: bergd op 27/01/2018 | 15:35 uur
waarom vindt je dat?
Bijvoorbeeld haar suggestie over 'vereren' op 2:10
Maar vanaf 2:30 valt het me het meest op, ze wordt er zelfs geïrriteerd op mij over als het antwoord van Dijkhof haar blijkbaar niet bevalt.

'openlijk' is misschien wat extreem, maar je krijgt erg het gevoel dat je niet echt de moeite neemt om als pers neutraal te blijven.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

bergd

#11
Citaat van: JdL op 27/01/2018 | 15:24 uur
Ik vind dat Eva zich openlijk partijdig opstelt hier
waarom vindt je dat?

Ace1

Citaat van: JdL op 27/01/2018 | 15:24 uur
Ik vind dat Eva zich openlijk partijdig opstelt hier, mooi dat Dijkhof er zo rustig onder blijft.

Klopt dat ben ik met jou eens.

JdL

Citaat van: Ace1 op 27/01/2018 | 13:51 uur

Ik vind dat Eva zich openlijk partijdig opstelt hier, mooi dat Dijkhof er zo rustig onder blijft.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ace1


Alkmaar

#7
Het is zeer anachronistisch om huidige normen en waarden te plakken op personen uit een tijd die niet de onze is en op basis daarvan geschiedenis uit te wissen. Als elke periode in de geschiedenis zaken uit de geschiedenis zou verwijderen omdat het ze niet aanstond dan zouden we geen geschiedenis meer hebben omdat alles uitgewist is (waarbij ik niet zeg dat dit in het verleden niet gebeurd is).

Ik vind eerlijk gezegd zelfs dat we niet eens het recht hebben om standbeelden of namen te veranderen omdat het een inbreuk is op de geschiedenis. Op basis van wat zou een individu het recht hebben om inbreuk te plegen op de collectieve geschiedenis. Ik denk dat we een beetje af moeten van het idee dat standbeelden en straatnamen bedoeld zijn om personen of gebeurtenissen uit het verleden te eren. Ik denk dat we deze lieux de mémoires moeten zien als een weergave van onze geschiedenis. Hoe mensen vervolgens naar deze geschiedenis kijken is puur persoonlijk.

Reinier

Als we dan toch bezig zijn en de 'nieuwkomers' willen dat er recht wordt gedaan aan de geschiedenis dan neem ik aan dat we het dan ook gaan hebben over de Arabische en Ottomaanse slavenhandelaars?

De slavenhandel van de Arabieren, Barbarijnen (huidige Marokko en Tunesië) was grotere dan de Atlantische slavenhandel, heeft geduurd tot de Eerste Wereldoorlog en zij handelden ook in blanke, christelijke slaven. Maarten Tromp is zo'n slaaf geweest in Salé, Marokko.

En wat te denken van de Afrikaanse slavenhandelaren? De Europeanen stapten in een al bestaande slavenhandelen. Slavenhandel was zeer normaal in Afrika; dat deden de Afrikanen onderling al eeuwenlang. Het is geen Europese uitvinding.
Denk je dat de Europeanen de binnenlanden van Afrika ingingen om slaven te maken? Echt niet! Dat werd vrijwillig gedaan door Afrikanen; dat was voor hen handel.
En de Europeanen moesten maar afwachtten wat de Afrikanen hen brachten. Als de Afrikanen niet in slaven hadden willen handelen, was het Europeanen nooit gelukt om slaven te maken. Zij gingen echt niet de bush bush in; dat overleefden ze al niet door de alle tropische ziekten.

Het is wellicht vervelend voor de 'nieuwkomers', maar hun geschiedenis is ook niet brandschoon! Zij leefden niet in het pacifistisch paradijs totdat de witte Europeanen kwamen.
Als zij dat ook onder ogen willen zien dan kunnen we verder discussiëren.

Ros

#5
Als wij hier aan toe gaan geven dan is het eind zoek.  Nu is het onder de mom van het koloniale verleden. De Zwarte Pietenoorlog is nog niet eens voorbij of de volgende aanslag is al gaande. Wat volgt ?. Alle straatnamen die verwijzen naar geestelijken in relatie tot de misbruik in de kerk verwijderen ? De Nederlandse driekleur vervangen omdat alle schepen van de VOC deze gevoerd hebben ?  Alle straatnamen die verwijzen naar Mandela weg. Voor sommige een held en vrijheidsstrijder, voor anderen gewoon een terrorist. Spreek maar wat naar Nederland teruggekeerde mensen die na de machtsovername het land moesten verlaten.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 27/01/2018 | 10:48 uur
Schandalig dat er überhaupt over gesproken wordt.

Een volk dat zijn geschiedenis niet kent, heeft geen toekomst.

StrataNL

Schandalig dat er überhaupt over gesproken wordt.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Klassieke Nederlandse helden onder vuur: 'Het is een botsing van culturen'

Standbeelden, straatnamen, tunnels. In Nederland zijn honderden verwijzingen te vinden naar historische figuren uit het koloniale verleden. Jan Pieterszoon Coen en Michiel de Ruyter zijn geëerd voor hun verdiensten voor het land, maar worden ook betwist om hun gewelddadige optredens. De discussie over hun erfenis verloopt fel.

"Het is in wezen een botsing van culturen", antwoordt massapsycholoog Hans van de Sande op de vraag waarom het debat zo pittig verloopt. "De helden uit die periode waren helden omdat ze veel geld voor Nederland verdienden. Nu zijn er in Nederland meer mensen van andere culturen en hun visie wordt steeds relevanter. Dat is een uitvloeisel van de multiculturele maatschappij."

"Wij hebben vroeger geleerd dat die mannen hard waren, maar ook bijdroegen aan de grootheid van Nederland. Toen werd het in een andere context gezien. Nu zijn er meer mensen die zich identificeren met slachtoffers."

Volgens van de Sande is een redelijk aantal Nederlanders bereid te luisteren naar de bezwaren, maar veel anderen hebben dat juist niet. "Zij willen niet dat anderen hen gaan voorschrijven wat er in het verleden is gebeurd. Het moet ongewijzigd blijven, net als in de Zwarte Pietendiscussie."

Terugkerend
De roep om aanpassing of verwijdering van verwijzingen als straatnamen naar het koloniale verleden is niet nieuw. De steeds frequenter terugkerende discussie werd vorige week opnieuw aangezwengeld doordat het Mauritshuis in Den Haag besloot een beeld van Johan Maurits van Nassau Siegen te verplaatsen. En de directie van de Amsterdamse J.P. Coenschool kondigde een naamswijziging aan.

"De naam strookt niet meer met de kernwaarden die wij als school hebben", aldus directeur Sylvie van den Akker. Wegens het omstreden verleden van Coen zou de naam niet meer passen bij de "uitstraling van tolerantie en verscheidenheid" van de school.
Emmilie Gordenker, de directeur van het Mauritshuis, stelde dat het niet gaat om een verwijdering van het beeld, maar om een verbetering. In het Mauritshuis is een aparte ruimte ingericht waar zowel de positieve als negatieve kanten van Maurits worden belicht.
Maurits (1604-1679), een neef van Willem van Oranje, verdiende veel geld met zijn bewind in Brazilië, waar slaven vanuit Afrika binnenkwamen om te werken op suikerplantages.

Eerder maakte het Rotterdamse kunstcentrum Witte de With bekend een discussie te willen voeren over een andere naam. De instelling had kritiek gekregen, vanwege de rol die De With (1599-1658) had gespeeld in de slavenhandel.

Eenheid
"Heel lang waren wij een eenheid", beschouwt historicus Ineke Strouken. "We hadden dezelfde geschiedenis, bijna allemaal dezelfde huidskleur en we waren opgevoed met dezelfde tradities. Nu is het een heel andere samenleving geworden. We worden gewezen op dingen waarvan we nooit hebben nagedacht dat het kwetsend kon zijn. Dat verandert het denken over onze geschiedenis."
Naar die mensen die iets als kwetsend ervaren, wordt niet altijd geluisterd. Dat kan er volgens Strouken toe leiden dat mensen nog harder gaan roepen. "Aan de andere kant kan het shockerend zijn als iemand zegt dat de personen van wie jij hebt geleerd dat het helden zijn, in werkelijkheid schurken zijn", zegt de oud-directeur van het Nederlandse Centrum voor Volkscultuur. "Het behoort tot de Nederlandse identiteit, want identiteit bestaat voor een groot deel uit je geschiedenis. Dat verklaart de felheid van de discussie."
Dat ziet ook cultuurhistoricus Nancy Jouwe. Zij ziet dat er een discussie op gang is gekomen waarin kritischer naar de geschiedenis wordt gekeken dan we gewend zijn. "Iets was altijd logisch was, wordt in twijfel getrokken. Die monumenten zijn erg symbolisch van een bepaalde manier van denken. Als dat wordt aangevallen, wat veel mensen zo ervaren, dan geeft dat weerstand. Het heeft betrekking op de emotie van beide kanten."

Mark Rutte
Zoals dat gaat met maatschappelijke discussies, kunnen reacties uit de politiek niet uitblijven. In Het Oog op Morgen gaf de premier, zelf historicus, zijn mening over de voortdurende kwestie. "Laten we voorzichtig zijn met het plaatsen van onze huidige maatschappelijke opvattingen op de geschiedenis die verder weg ligt", zei Rutte. Hij benadrukte dat vooral de samenleving de discussie moet voeren.
Desondanks reageerde CDA-voorman Sybrand Buma tijdens een interview met het AD fel. "Er wordt gedaan alsof je door een tunnel naar Jan Pieterszoon Coen te vernoemen, zelf medeverantwoordelijk bent voor de slavernij", aldus Buma. "Je gooit dan weg wat je gezamenlijk deelt als nationale identiteit. We dragen een collectieve verantwoordelijkheid voor het verleden met de goede en slechte kanten."
VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff deed ook een duit in het zakje. Volgens hem roepen mensen die nooit iets negatiefs hebben gevoeld bij Coen of De With ineens schade als ze een eenzijdig stuk lezen over hun historie. "Zonder zelf kennis te nemen van het hele verhaal en de context van die periode", aldus Dijkhoff.

Niveau discussie
Volgens massapsycholoog Van de Sande spelen dit soort maatschappelijke discussies zich doorgaans af op een oppervlakkig niveau zonder goede analyses. "Daar zijn mensen ook niet in geïnteresseerd. Ze willen snel oordelen", zegt hij. "Nederlanders hebben de neiging om te denken dat het wel meeviel met die mannen van toen. Er wordt veel geroepen door mensen die niet beter weten, of wellicht wel beter weten maar doen alsof."
Het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen (1587-1629) in Hoorn is een bekend twistpunt. De gouverneur-generaal van de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC) gaf vorm aan het enorme Nederlandse handelsimperium en was onder meer de stichter van Batavia, het huidige Jakarta. Hij handelde zeer gewelddadig. In 1621 kwamen duizenden inwoners van de Banda-eilanden om het leven tijdens een strafexpeditie onder leiding van Coen.

Zijn bijdragen aan de Nederlandse schatkist leverden hem de status van nationale held op en in 1893 werd een standbeeld van Coen onthuld in zijn geboortestad. Daarnaast is zijn naam terug te vinden op straatnaambordjes en natuurlijk op de Coentunnel.
De laatste jaren heeft het bekende gewelddadige beleid van Coen geleid tot discussie. Verdient zo'n man wel een standbeeld en meerdere vernoemingen? De gemeenteraad van Hoorn besloot in 2012 de tekst bij het beeld aan te passen. "Volgens critici verdient Coens gewelddadige handelspolitiek in de Indische archipel geen eerbetoon", was een van de toevoegingen. Veel van die critici zijn van mening dat het tijd is voor de volgende stap: het verwijderen van het standbeeld.


"Het beeld van Coen zit in de gevarenzone en kan als het zo doorgaat binnen vijf jaar van zijn sokkel worden getrokken", zegt Van de Sande. "Concreet is Coen al geen held meer. In het algemeen weten de meesten niet wat hij gedaan heeft."

Veranderingen
Historicus Strouken ziet dat de opvattingen ten opzichte van koloniale figuren snel verandert. "Nooit eerder was zo duidelijk de stem van iedereen te horen. Door sociale media kan iedereen meepraten en is het debat niet meer alleen van historici", aldus Strouken.
Dat beaamt cultuurhistoricus Jouwe. "De kritische groep is groter. Mensen waren zelfs in de tijd van de slavernij al kritisch, maar nu neemt de zichtbaarheid en meerstemmigheid pas echt toe."

Jouwe is betrokken bij Mapping Slavery, een initiatief dat informatie over het slavernijverleden van Nederland toegankelijk maakt voor een groot publiek. Zij mist in het debat over de symbolen vooral de juiste informatie. "Dat is echt iets wat ontbreekt in de discussie. Je hoopt op meer diepgang in een reactie van een historicus als Rutte."

Discussies hebben eerder geleid tot concrete veranderingen. Na decennia van protest en vernielingen werd het monument voor Joannes van Heutsz (1904-1909) in 2004 omgedoopt tot het neutralere Monument Indië-Nederland. En zoals genoemd werd in 2012 het bijschrift bij het beeld van Coen aangepast.

Van de Sande denkt niet dat met veranderingen de discussies zullen stoppen. "Het is net met kinderen opvoeden: als je toegeeft, willen ze meer. Na een standbeeld zullen ze een nieuwe zoeken die weg moet. Het is dezelfde categorie als de Zwarte Pieten-discussie. Nieuwkomers proberen om hun visie op de wereld geaccepteerd te krijgen. En dat kan snel gaan, mits ze succes hebben."

ANP, 26-01-2018

Lex

Het is begonnen met 'Zwarte Piet'.
Vervolgens zijn er berichten gekomen over oa JP Coen en anderen.
Het topic zal verder gaan over het NL verleden, waar men tegenwoordig schijnaar anders over denkt.