Defensie op TV

Gestart door sgt Rob, 19/08/2006 | 10:44 uur

Lex

Vandaag in Pauw & Witteman

Defensieminister Eimert van Middelkoop legt uit hoe de terugtrekking uit Uruzgan in het werk zal gaan.

Woensdag 24 maart, 23.00 - 23.50 uur, Ned 1

Lex

Documentaire over de Duitse inzet in Afghanistan.

Frontal 21-Dokumentation
Sterben für Afghanistan
Deutschland im Krieg
21: uhr/ 16-03-2010
ZDF

boekje_pienter

Citaat van: dudge op 25/01/2010 | 17:33 uur
Ik vind dat Zembla in dat kader een goede aflevering heeft neergezet. Erg jammer vond ik dat het eenzijdig was, er werd echter verklaard dat zowel de betreffende majoor als Defensie geen commentaar wouden leveren.

Mee eens. Maar ik ben benieuwder naar de afloop van dit onverkwikkelijke incident...

Mourning

Ik vond het eigenlijk wel goed gedaan. Ze laten (als programma) wel een beetje doorschemeren dat ze niet echt voor de missie zijn c.q. dat er alleen maar goed nieuws van de politiek en MinDef komt (en dat is voor een deel geen onterechte kritiek, als we het nu over de pers zouden hebben en haar houding mbt Uruzgan zie je eigenlijk hetzelfde alleen dan bijna vrijwel geheel de andere kant op), maar verder vond ik het een goede uitzending met een aantal goede kritiekpunten.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

NLD

Tja, wat moet ik er van zeggen. Deze zaak zal wel weer een aantal jaar gaan duren

A.J.

Citaat van: HermanB op 23/01/2010 | 09:51 uur
Zembla zucht.

Eerst maar eens kijken voordat je je weer druk gaat maken over de media?

HermanB


A.J.

"BEFEHL IST BEFEHL" IN URUZGAN - 24 JANUARI 2010

In september 2008 werd een peloton Nederlandse militairen in Uruzgan op non-actief gezet. De militairen vonden dat zij extra tijd nodig hadden om een gevaarlijke opdracht voor te bereiden. Daarover ontstond onenigheid met hun compagnies commandant. Hij hield voet bij stuk met de woorden: 'Bij mij ist Befehl ist Befehl. Ook als er doden vallen –jij, jij, jij - dan gaat de opdracht gewoon door.' Ruim twintig militairen werden ervan beschuldigd een dienstbevel te weigeren. De Marechaussee onderzocht de zaak, maar vond geen enkel bewijs. Toch werden twee militairen naar huis gestuurd. De compagnies commandant werd later bevorderd.

Twee onderofficieren geven in ZEMBLA openheid van zaken. Ze maken zich zorgen over soldaten die in de toekomst tijdens missies aan deze commandant overgeleverd zijn.

Het verkennerspeloton kreeg de opdracht de in- en uitgangen te verkennen van een dorp waar veel Taliban zat. Ze moesten bekijken hoe dichtbij ze konden komen totdat ze beschoten werden. Er stond vier dagen voorbereidingstijd voor deze gevaarlijke opdracht. Het peloton wilde meer tijd, omdat ze later terugkwamen dan gepland van een andere opdracht.
Dit zinde de kapitein niet. Militair Maurice Vissers: 'Hij zegt: 'Verkenners, zitten. De moeder van mijn moeder is Duits. Ik ben een Pruisische leider en bij mij ist Befehl ist Befehl. En mij interesseert het niet wie hier sneuvelt, jij, jij of jij. Je lichaam gaat terug naar Nederland en we gaan door met de opdracht.'

Een intern rapport over de gebeurtenissen, waar ZEMBLA de hand op wist te leggen, bevestigt de lezing van de militairen. In het rapport staan de uitlatingen van de compagnies commandant wel vermeld, maar worden niet veroordeeld. Onderofficier Karel werd wél gezagsondermijnend gedrag verweten en teruggestuurd naar Nederland wegens disfunctioneren.

Militairen omschrijven Nederlandse leger als "BEGGARS ARMY"

De militairen schetsen in de uitzending ook een beeld van een leger dat in die periode op zijn tandvlees liep in Uruzgan: logistieke chaos en ondeugdelijk materieel. Bij aankomst moesten ze materieel bij elkaar schrapen om hun verkennerswerk op een goede manier te kunnen uitvoeren.

Militair Karel: "A Beggar's Army! Dat is de naam die de Australiërs ons gaven."
Militair Maurice Vissers vertelt dat ze werkelijk van alles bij elkaar moesten bedelen bij Australische en Amerikaanse troepen: "Kleine onderdeeltjes voor wapensystemen, munitie, noem het maar op."

Samenstelling en regie: Erwin Otten.
Research: Marieke van Santen.
Eindredactie: Kees Driehuis.

ZEMBLA: "Befehl ist Befehl" in Uruzgan, op zondag 24 januari 2010 om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.

Zembla

boekje_pienter

Citaat van: The Force op 12/01/2010 | 16:40 uur
Aanstaande donderdag 14 januari op discovery channel, een documantaire over de engelse marine in hun strijd tegen somalische piraten.



Ross Kemp in Search of Pirates
Discovery Channel
14 januari 2010
22.00 uur
(deel 1 van 3 delen)

The Force

Aanstaande donderdag 14 januari op discovery channel, een documantaire over de engelse marine in hun strijd tegen somalische piraten.

Lex

Missie Max

De uitzendtijden (en herhalingen):

De registratie van Missie MAX wordt in drie delen uitgezonden.

Deel I
vr. 25 december 2009
18.20 uur, Ned 1
herhaling
za. 26 december 2009
08.15 uur, Ned 1

Deel II
za. 2 januari 2010
17.25 uur, Ned 1
herhaling
zo. 3 januari 2010
08.15 uur, Ned 1

Deel III
zo. 3 januari 2010
18.10 uur, Ned 1
herhaling
ma. 4 januari 2010
01.00 uur, Ned 1

Missie Max omvat de groeten aan de uitgezonden NL militairen, door het thuisfront.

Omroep Max.nl

Cigarz

Citaat van: Abdoellai Jama
'De marine-inzet in de Golf van Aden is niet effectief en zal nooit leiden tot afname van de piraterij.'
Zegt'ie in de hoop dat de marine dan vertrekt en zijn piratenvriendjes met rust laat?

KapiteinRob

#154
Citaat van: Abdoellai Jama op 09/12/2009 | 17:49 uur
'De marine-inzet in de Golf van Aden is niet effectief en zal nooit leiden tot afname van de piraterij.'

Niet effectief genoeg. Om het effectief te doen, hoeven de hotemetoten alleen maar het piraterijtopic door te lezen, en dan met name de postings betreffende LPD's en mariniers.....  ;)

Lex

'De marine-inzet in de Golf van Aden is niet effectief en zal nooit leiden tot afname van de piraterij.'

Dat zegt Abdoellai Jama, minister van Binnenlandse Zaken in Puntland, de Somalische regio waar de meeste piraten vandaan komen. Jama is in Nederland op uitnodiging van in Nederland wonende Somaliers die in Den Haag een conferentie organiseerden over piraterij in Somalië.

NOVA spreekt wel met Abdoellai Jama.

NOVA, 09 december 2009 22:15 - 22:45 uur op Nederland 2

Ap

Interessant.. Vermoed alleen wel dat ik gekleurd ga kijken.... Bij het lezen van de naam GroenLinks trekt altijd mijn middenrif een beetje samen  :sick:...heel apart
Luctor et Emergo