Onderzoek: percentage moslims in Nederland wordt enorm overschat

Gestart door Ronald Elzenga, 14/12/2016 | 12:46 uur

dudge

Citaat van: Ros op 14/12/2016 | 22:10 uur
Duidelijk, maar niet mijn punt zie de reactie aan ARM-WAP.

Je punt is dat je het niet van buiten kunt zien? Lekker belangrijk.
En ja, etnisch profileren kun je leren. Je zult een false positive rate hebben, maar iedereen behalve jij zal het beter doen dan een randomizer.

Maar het is eigenlijk niet belangrijk ihkv dit topic. Lees de post van Huzaar en ARM-WAP. Waarom schatten mensen deze percentages verkeerd in? Is dat omdat iedereen de Twitter van Bosma volgt of is dat door wat je ziet op de straten in Den Haag, Rotterdam,  Amsterdam, etc.

Maargoed je zal wel gelijk hebben, en zal dit nieuwsbericht morgen gevolgd worden door het bericht dat de PVV is opgeheven.

Ros

Citaat van: Thomasen op 14/12/2016 | 21:28 uur
Er is een verschil tussen de perceptie hebben dat 60% moslim is en het daadwerkelijke percentage. Stikkers zijn niet nodig, want het boeit helemaal niet of het moslims zijn of niet, het gaat om de perceptie.

Duidelijk, maar niet mijn punt zie de reactie aan ARM-WAP.

Ros

Citaat van: ARM-WAP op 14/12/2016 | 21:33 uur
Waar ik woon zijn er veel moslims, hindoes, sikhs...
En van de meesten kan je het wel goed zien welke godsdienst ze aanhangen.
Geen nood dus voor de M, C, H... enz.

Zet drie mensen uit, noem wat, Turkije op een rij en jij kan zien wie de Moslims zijn en niet...knap. Kan je ook zien welke van de drie vis lust ?

ARM-WAP

Citaat van: Ros op 14/12/2016 | 19:58 uur
Met andere woorden, hoe kan je aan iemand zien dat hij of zij de Islam aanhangt,  een Hindoe is, of  Boeddhist is ?
Waar ik woon zijn er veel moslims, hindoes, sikhs...
En van de meesten kan je het wel goed zien welke godsdienst ze aanhangen.
Geen nood dus voor de M, C, H... enz.

dudge

Citaat van: Ros op 14/12/2016 | 21:20 uur
En nu met ondertiteling.........

Er is een verschil tussen de perceptie hebben dat 60% moslim is en het daadwerkelijke percentage. Stikkers zijn niet nodig, want het boeit helemaal niet of het molsims zijn of niet, het gaat om de perceptie.

Ros

Citaat van: Thomasen op 14/12/2016 | 21:03 uur
'de indruk hebben dat' als je echt niet snapt dat in Rotterdam sommige mensen die indruk hebben, ben je behoorlijk aan het struisvogelen.

En dat Is iets anders dan of het feitelijk ook zo is, welke parameters je daar aan hangt of of dat dan een probleem is.

En nu met ondertiteling.........

dudge

Citaat van: Ros op 14/12/2016 | 19:58 uur
En die hadden allemaal een grote sticker op de jas zitten met een grote "M"erop, net als de mensen in de Biblebelt een "C", van Christen, dragen ? Met andere woorden, hoe kan je aan iemand zien dat hij of zij de Islam aanhangt,  een Hindoe is, of  Boeddhist is ?
'de indruk hebben dat' als je echt niet snapt dat in Rotterdam sommige mensen die indruk hebben, ben je behoorlijk aan het struisvogelen.
En dat is iets anders dan of het feitelijk ook zo is, welke parameters je daar aan hangt of of dat dan een probleem is.

Ros

Citaat van: tentara71 op 14/12/2016 | 13:19 uur
Toen ik in Rotterdam in het Oude Westen, in Charlois (Saarloos) en Crooswijk woonde, had ik de indruk dat 60% van de bevolking  moslim was! Toen ik in Drenthe woonde, zag ik er twee jaar niet 1!

En die hadden allemaal een grote sticker op de jas zitten met een grote "M"erop, net als de mensen in de Biblebelt een "C", van Christen, dragen ? Met andere woorden, hoe kan je aan iemand zien dat hij of zij de Islam aanhangt,  een Hindoe is, of  Boeddhist is ?

ARM-WAP

Ik hoef helemaal niet te weten met hoeveel "ze" dan al niet zijn.
Wat mij betreft maakt een bepaalde groep van deze "minderheid" dé gemeenschap kapot met zo'n toestanden:
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/3030903/2016/12/14/Schokkende-reportage-De-openbare-ruimtes-in-Franse-moslimwijken-waar-vrouwen-niet-meer-welkom-zijn.dhtml
Dat is een parallelle maatschappij creeren...
Net zoals in de UK het een publiek geheim is dat er wel degelijk Sharia-rechtbanken zijn...
Allemaal lekker in het geheim en pottenkijkers worden, desnoods hardhandig, de toegang ontzegd...
En dan ook nog dit...
https://www.youtube.com/watch?v=lkMlX9fKuQk
Een regelrechte schande is het...

Ondertussen slapen mensen als Rutte, Merkel, Michel, Hollande en zo vele anderen lekker door... Want kleine "probleempjes" en "uitwassen" hebn je overal.

Huzaar1

en wat bedoelen ze met 'Moslims'?
Lui met een moslim paspoort? Mensen die geregistreerd staan in de Moslim databank? Bij de Moskeeën? Aanhangers? Wanneer ben je moslim en wanneer niet?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

MasterChief1971

Toen ik in Rotterdam in het Oude Westen, in Charlois (Saarloos) en Crooswijk woonde, had ik de indruk dat 60% van de bevolking  moslim was! Toen ik in Drenthe woonde, zag ik er twee jaar niet 1! Als je dit onderzoek niet beter duidt, snap je ook niet waar de overlast en onveiligheid ( gevoel van) vandaan komt.

Conclusie: slecht, tendentieus onderzoek.
Getallen zullen best kloppen maar kaal zeggen ze he-le-maal niets....
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Mourning

Gaat dit onderzoek over het aantal feitelijke islamieten OF over het aantal mensen met een islamitische achtergrond welke zelf niet actief practiserend meer zijn (maar bijv. wel met bijv. een set normen en waarden e.d. zijn grootgebracht)? Het een verschilt m.i. nl. nogal van het andere.

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Ik neem echt niet zomaar elk onderzoek aan voor waarheid, de vraagstelling, het onderzoek, de stellingen en wijze waarop het is uitgevoerd zijn ( ook door RTL, de NOS en CNN ) soms te beperkt voor woorden. Ik koop deze cijfers dus ook niet, daarnaast.. of dit nu zo is of niet, hoe erg is het als we het wel zo ervaren, maar het percentage niet zo hoog blijkt te zijn als we het schatten? Volgens mij is dat juist een bevestiging voor de problemen die Wilders aankaart. Als de groep zo klein is, maar zo gigantisch groot wordt ervaren is er nog meer mis met die groep dan we dachten.

Daarnaast snap ik niet waarom je nu direct over Wilders begint te praten, de macht van de PVV wordt bepaald door het aantal stemmen, en elke stem dat is een Nederlander met een denkbeeld wat evenveel waard is als een Nederlander met het denkbeeld wat aansluit bij het CDA of de PVDA. Wilders zegt iets en dat er zoveel mensen naar ( moeten ) luisteren is omdat zoveel mensen ook vinden wat hij vindt en zegt.

In principe zeg je nu

"Daar ga je dan als Wilders, Bosma en de PVV, miljoenen medelanders  met je Eurabia complottheorie. Grootste onzin dus!!..nu ook weer bewezen. (waarmee ik de problemen die er wel zijn niet wil bagataliseren...maar wel de feiten graag)

Wilders en andere 'populisten' zijn zo groot niet omdat ze het hardst van allemaal kunnen roepen, maar omdat heel heel heel erg veel inwoners van dit land dit vinden en zich vertalen in politieke kleur door steun bij bijvoorbeeld Wilders. Jij snapt toch wel hoe het werkt? Wilders aanvallen heeft geen zin, er wordt op hem gestemd, mensen vinden wat hij zegt ook, daar wordt dat in vertaald.
Als je Wilders aanvalt, dan val je indirect miljoenen mensen aan. Het gaat om de ervaren werkelijkheid.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ronald Elzenga

Daar ga je dan als Wilders, Bosma en de PVV met je Eurabia complottheorie. Grootste onzin dus!!..nu ook weer bewezen. (waarmee ik de problemen die er wel zijn niet wil bagataliseren...maar wel de feiten graag)

Maar goed, dit onderzoek zal ook wel weer krankzinnig en knettergek zijn...en anti-Wilders en anti-PVV...PVV-haters...en nog wat van die etiketjes van Wilders..

Ronald Elzenga

Onderzoek: percentage moslims in Nederland wordt enorm overschat

Nederlanders denken dat er veel meer moslims in hun land leven dan dat er daadwerkelijk zijn.

Onderzoek in veertig Europese landen toont een gigantisch gat tussen het werkelijke en het geschatte aantal moslims in een land. Ook de groei van het aantal moslims wordt totaal verkeerd ingeschat.

Nederland
In Nederland wordt geschat dat op dit moment 19 procent van de bevolking moslim is, bijna één op de vijf mensen. In werkelijkheid is het 6 procent. Nederlanders schatten dat in 2020 26 procent van de bevolking moslim is. In werkelijkheid komt dat uit op een kleine 7 procent.

In Frankrijk is het gat tussen perceptie en werkelijkheid het grootst. De Fransen schatten het aantal moslims op 31 procent van de Franse bevolking, dus bijna één op de drie. In het echt is dat 7,5 procent, 1 op de 13.

Ook de groei van de moslimpopulatie in 2020 is voor de Fransen lastig in te schatten. Ze denken dat het 40 procent wordt, maar volgens onderzoekers is het eerder een dikke 8 procent.

Italianen, Belgen en Britten
Ook de Italianen, Duitsers en de Belgen zitten er flink naast als het gaat om het inschatten van de huidige moslimpopulatie. Zij denken allemaal dat meer dan een vijfde van de bevolking moslim is. Terwijl dat varieert van een kleine 4 procent in Italië, 5 procent in Duitsland tot 7 procent in België.

Britten denken dat 15 procent van de populatie moslim is, terwijl het 5 procent is. En ze vermoeden een groei in 2020 naar 22 procent, terwijl dat volgens onderzoek 6 procent zal zijn.

The Perils of Perception in 2016: Ipsos MORI from Ipsos MORI
http://www.rtlnieuws.nl/nederland/onderzoek-percentage-moslims-in-nederland-wordt-enorm-overschat
RTL Nieuws