Afluisterapparaat bij overleg Hennis in Polen

Gestart door andré herc, 03/04/2015 | 10:30 uur

Lex

Geen aangifte om Pools afluisterapparaatje 

WARSCHAU -
De Poolse minister van Defensie Tomasz Siemoniak doet geen aangifte tegen de nog onbekende persoon die het afluisterapparaatje plaatste dat werd gevonden in een restaurant in Warschau. Het apparaatje werd vorige week gevonden en verwijderd voordat Siemoniak met zijn Nederlandse collega Jeanine-Hennis Plasschaert plaatsnam in het restaurant, en dus is er niemand mee afgeluisterd. Dat meldden Poolse media dinsdag.
 
Bovendien ging het niet om een officële ontmoeting in het restaurant, zo meldde het ministerie van Defensie dinsdag. Alle officiële gesprekken vonden plaats op het Poolse ministerie zelf. Er was geen sprake van een ,,inbreuk op de nationale veiligheid", vindt het ministerie. Bovendien was de hele ontmoeting ,,omgeven door adequate veiligheidsmaatregelen".

Mochten andere mensen zich benadeeld voelen door diegene die het afluisterapparaatje heeft geplaatst, dan kan alsnog een onderzoek volgen. Die moeten dan wel aangifte doen en aantonen waarom zij benadeeld zijn.

De zaak doet erg denken aan eerdere afluisterschandalen in Polen, die in 2014 de regering bijna de kop kostten. De toenmalige premier Donald Tusk en zijn regering kwamen onder vuur te liggen, toen gesprekken van ministers uitlekten. De opnames werden heimelijk gemaakt in dure restaurants in de Poolse hoofdstad Warschau.

Telegraaf, di 07 apr 2015, 18:19

Zander

Citaat van: Oorlogsvis op 05/04/2015 | 16:10 uur
ze zijn natuurlijk bang dat Nederland het Defensie budget gaat verhogen..hahaha...laat me niet lachen een afluisterapparaat bij Hennis...volgens mij van haar man die bang is dat ze in haar kantoor vreemdgaat :devil:

Met haar scharrel, Vladimir P.............

:crazy:   :devil:
People are sheep

Oorlogsvis

Citaat van: bergd op 04/04/2015 | 11:54 uur
Afluisterpraktijk kan ook georganiseerd zijn door een derde(buitenlandse organisatie)
ze zijn natuurlijk bang dat Nederland het Defensie budget gaat verhogen..hahaha...laat me niet lachen een afluisterapparaat bij Hennis...volgens mij van haar man die bang is dat ze in haar kantoor vreemdgaat :devil:

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 04/04/2015 | 12:02 uur
Het m.i. meest waarschijnlijke.
eerst maar eens zien of deze apparatuur speciaal voor deze gelegenheid was aangebracht of er al/nog zat. Ze hebben al wat meer interne afluister-incidenten gehad in Polen las ik..

Huzaar1

Citaat van: bergd op 04/04/2015 | 11:54 uur
Afluisterpraktijk kan ook georganiseerd zijn door een derde(buitenlandse organisatie)

Dat lijkt mij ook ja.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: bergd op 04/04/2015 | 11:54 uur
Afluisterpraktijk kan ook georganiseerd zijn door een derde(buitenlandse organisatie)

Het m.i. meest waarschijnlijke.

bergd

Afluisterpraktijk kan ook georganiseerd zijn door een derde(buitenlandse organisatie)

Harmony

Moeilijk, heel veel is moeilijk, maar met een beetje wil is niks onmogelijk.

Huzaar1

Citaat van: Simone op 03/04/2015 | 16:16 uur
Als de vraag aan mij gericht was?
De Pool die er zelf zat, zal zichzelf niet afluisteren, maar het kan het Poolse volk zijn, bepaalde Poolse organisaties, bedrijven enz.
Heel veel opties mogelijk.

Lijkt me moeilijk omdat de Poolse veiligheidsdiensten ook wel hun werk doen en dit willen voorkomen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harmony

Als de vraag aan mij gericht was?
De Pool die er zelf zat, zal zichzelf niet afluisteren, maar het kan het Poolse volk zijn, bepaalde Poolse organisaties, bedrijven enz.
Heel veel opties mogelijk.

Huzaar1

Waarom zouden de Polen zichzelf afluisteren ?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harmony

Persoonlijk denk ik dat er te weinig informatie is om met zekerheid te zeggen dat het betreffende afluisterapparaat afkomstig was van de polen. Een geschiedkundig verleden is een indicatie, maar staat niet op gelijke voet met daadwerkelijk huidige gedragingen.

Daarbij is spyware inderdaad zoals Thomasen aangeeft geen ding van het verleden.
Dat dit ANO 2015 nog gebeurd in NATO landen, zoals ARM-Wap zegt is niet zo vreemd als het lijkt, hij/zij verbindt het hier aan de duidelijke praktijken van het toentertijd Oostblok. Hier lijkt vergeten te zijn dat ook "moderne" westerse landen genoeg van afluisterapparatuur afweten.

Ik wil echter aangeven dat ik geen idee heb of dit in de huidige praktijken van of westerse of voormalig Oostblok landen wordt gebruikt, maar ik neem aan van wel? Laatst was er toch ook een groot schandaal betreffende afluisteren welke alleen betrekking had op "Westerse" landen?

dudge

Citaat van: ARM-WAP op 03/04/2015 | 14:50 uur
Ik kan het niet helpen maar moet bij zoiets altijd denken toestanden zoals in vroegere Warschaupaktlanden schering en inslag waren.
Beperkte keuze aan hotels voor buitenlanders (en zeker Westerlingen), restaurants (er waren er bijna geen want de lokale bevolking kon zich maaltijden buitenshuis iet veroorloven) waren altijd gebugd en meestal had je een schaduw in je zog...

Dat dit in 2015 in een EU- en NATO-lidstaat gebeurt...

Je lijkt te insinueren dat Polen de schuldige is, maar dat zie ik verkeerd neem ik aan?

Mij verbaasd het niets, spywar is alive and kicking!

Elzenga

Citaat van: ARM-WAP op 03/04/2015 | 14:50 uur
Ik kan het niet helpen maar moet bij zoiets altijd denken toestanden zoals in vroegere Warschaupaktlanden schering en inslag waren.
Beperkte keuze aan hotels voor buitenlanders (en zeker Westerlingen), restaurants (er waren er bijna geen want de lokale bevolking kon zich maaltijden buitenshuis iet veroorloven) waren altijd gebugd en meestal had je een schaduw in je zog...

Dat dit in 2015 in een EU- en NATO-lidstaat gebeurt...
Is blijkbaar ook heel normaal ;)....denkende aan Merkels telefoon en allerlei bijeenkomsten die stevig gebugd waren...

ARM-WAP

Ik kan het niet helpen maar moet bij zoiets altijd denken toestanden zoals in vroegere Warschaupaktlanden schering en inslag waren.
Beperkte keuze aan hotels voor buitenlanders (en zeker Westerlingen), restaurants (er waren er bijna geen want de lokale bevolking kon zich maaltijden buitenshuis iet veroorloven) waren altijd gebugd en meestal had je een schaduw in je zog...

Dat dit in 2015 in een EU- en NATO-lidstaat gebeurt...

andré herc

vr 03 apr 2015, 09:31

WARSCHAU -
In een Pools restaurant waar minister Jeanine Hennis-Plasschaert een overleg had met haar Poolse collega Tomasz Siemoniak, is een afluisterapparaatje gevonden. Dat meldden Poolse media op basis van een tweet van Siemoniak.
 
De twee ontmoetten elkaar afgelopen woensdag. Voordat zij in het restaurant plaatsnamen, werd het pand grondig onderzocht. De agenten vonden een afluisterapparaatje, zo meldde Siemoniak. Die benadrukte dat ,,alle belangrijke gesprekken werden gevoerd op het ministerie van Defensie", en niet in de eetgelegenheid.

Wie het afluisterapparaatje heeft geplaatst, is niet duidelijk. De zaak doet erg denken aan eerdere afluisterschandalen in Polen, die in 2014 de regering bijna de kop kostte. De toenmalige premier Donald Tusk en zijn regering kwamen onder vuur te liggen, toen gesprekken van ministers uitlekten. De opnames werden heimelijk gemaakt in dure restaurants in de Poolse hoofdstad Warschau.

telegraaf.nl
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.