nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

DoBert

#1771
Citaat van: Admiral Halsey op 22/02/2021 | 20:27 uur

Dit forest-gevechtspak van het Korps Mariniers is gebaseerd op het Amerikaanse BDU (Battle Dress Uniform) dat in in de jaren '70 ontwikkeld werd en in 1981 in de VS werd ingevoerd. Zie het Wikipedia-artikel "Battle Dress Uniform". Het basisjasje van dit pak is legaal te koop op bijv. de webshop van Military 1st op "Helikon Genuine BDU Shirt Polycotton Ripstop Woodland", uiteraard zonder de straatnaam 'Korps Mariniers', en de bijbehorende broek op "Helikon Genuine BDU Trousers Polycotton Ripstop Woodland". Ook het merk Fostex levert zo'n BDU-basisjasje op "Fostex BDU BINNEN JAS Woodland".

Dat dit op het Amerikaanse BDU gebaseerde gevechtstenue gebruikt zal worden als interim-GVT en ook op internet bij outdoorwinkels legaal te verkrijgen is, geeft wel aan dat dit tenue van goede kwaliteit is, een goed draagcomfort heeft en zich in de loop der jaren ook in de praktijk bewezen heeft, i.t.t. het huidige GVT-M93 en het daarvan afgeleide Boordtenue met al zijn kwaliteitsproblemen van dien

Wordt voor het nieuwe interim-GVT het NATO-maatsysteem (xxxx/xxxx) gebruikt, zoals dat met het huidige GVT-M93 en het huidige Boordtenue het geval is, of komt er een nieuw maatsysteem?


Admiraal Halsey,

Ik ben nou een inhaalslag aan het maken, en heb heel wat verhalen van je voorbij zien komen, toch moet het even van mijn hart, word jij niet erg moe  van jezelf? Ik heb echt ongeloofelijk vaak voorbij zien komen dat je zo'n hekel aan dat BT jasje hebt. en als ik dan zie dat je reguliere (civiele) werkjasjes gebruikt moet ik toch wel een beetje lachen... Tja, die jasjes zitten niet super, maar al wel een heel stuk beter als het effe "vlaggetjespak" , en ja die eerste drukknopen met die geribbelde vlakke messing dop waren ECHT wel beter als die Zwarte,Blauwe,Groene,Beige plastic doppen die er  nieuw al bij de KPU afvallen, daar heb je wel gelijk in. maar dat zal wel onder noemertje bezuinigen zijn gekomen?

Voor wat betreft het BDU pak van de mariniers, dit pak is de zomeruitvoering van het (oude) US BDU, en gebruikt ook zodanig dezelfde stof. ribstop en 50% nyco (Nylon en Cotton).
Een hele fijne stof om te dragen, veel fijner als al die andere percentages, maar vooral! polyester! die polyester zit er normaal in om de stof kleurechter, slijtvaster en sneller drogend te maken, maar (vind ik persoonlijk) ruwer op de huid, stugger (als de Nyco) en het slijt veel vlugger op plaatsen als de nek, en de boorden rond de polsen.

Wat dat betreft vind ik de nyco stof echt wel prettiger.
Ik kan je niets zeggen voor het verschil in brandbaarheid tussen die twee, maar dat zal ook wel aardig slecht zijn (vlug branden en in de huid smelten?)

Maar om dan te stellen dat die spullen goed gehaald kunnen worden bij de links die je aanhaalt!????
Ik heb zo'n jasje en broek van Helikon in gebruik, en ja, het lijkt er wel op, maar er word niet dezelfde snit gebruikt, en zit daardoor heel erg anders als het originele pak.
En dan hebben we het nog niet over Fostex, daarvan viel een broek al na drie weken gebruik uit elkaar, op de naden. die komen er bij mij echt niet meer in, dan 100x liever de originele KPU produckten (waarvan ik dan misschien wel de drukkers moet vervangen door de echte originele zwarte messing drukkers)

Overigens, bij die mooie foto's van die man en vrouw in het interim kostuum, is het jullie (vooral admiraal Halsey) opgevallen dat er op de mouwsluiting ook zo'n mooie zwarte (afval)drukker zit?  en op de plek waar de rits in de hals zit, irriteert dat niet met het dragen van rugzak of (welk ) vest dan ook?
Ik bedoel; dan word er zoveel getest, en dan nog een drukker waarover zoveel klachten zijn op een nieuw tenue???? :dead:

Nog even terug op het BDU model uniform; ja het is een goed en prettig zittend uniform, maar je moet niet van de copycat's hebben om daar een goed exemplaar van te hebben, daar is niets beter dan het origineel!
Overigens, doordat die stof met deze zomers die we nu steeds vaker hebben, ook wel erg warm aanvoelt, ben ik benieuwd hoe zo'n uniform zou dragen als ze daar de stof van het tropenuniform voor zouden gebruiken? (dat is overigens dezelfde stof als de Engelsen op het laatst gebruikten voor hun desert jas en broek.

Parera

Citaat van: delarey op 12/05/2022 | 19:12 uur
De Fransen kennende nog wel een afwijkend patroon verwacht, maar ook hier Multicam-eenheidsworst. Nog even en Nederland en Duitsland zijn de enige met een uniek camouflagepatroon

Het is niet de officiële multicam maar een eigen ontwikkeld patroon van de Fransen. Naast dit standaard multicam achtig patroon hebben ze ook een koud weer variant ontwikkeld.

delarey

Citaat van: Parera op 12/05/2022 | 19:08 uur
En ook Frankrijk stapt over op een nieuw camo patroon.


De Fransen kennende nog wel een afwijkend patroon verwacht, maar ook hier Multicam-eenheidsworst. Nog even en Nederland en Duitsland zijn de enige met een uniek camouflagepatroon

Parera

En ook Frankrijk stapt over op een nieuw camo patroon.


Parera

Via Twitter/DMO

Gisteren zijn er foto's gemaakt van de nieuwe Interim NFP-kleding. Daarom alvast een sneak preview van de gevechtspakken en combatshirts! Komende maand gaan de eerste pas-sets het land in, zodat iedere militair zelf zijn maat kan vaststellen. @Kon_Marine  #DMO #KPU-bedrijf


Admiral Halsey



Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 07/03/2022 | 20:14 uur
Wat heeft de grafische wereld ermee te maken?

Dat is een sector die werkt met eenzelfde belang in maatvoering en verhoudingen van ontwerpen welke tot in detail worden aangeleverd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 07/03/2022 | 18:48 uur
Zo gaat dat nu eenmaal om tot goede plannen van eisen te komen. Ik vind het heel logisch, gaat in grafische wereld ook zo. Je kunt toch moeilijk een producent een opdracht geven en dan bij de knoop van de broek schrijven; 'zie maar'
Wat heeft de grafische wereld ermee te maken?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Ipkiss op 07/03/2022 | 18:42 uur
Wat mij altijd weer verbaast bij die behoeftestellingen is de mate van detail, letterlijk de afmetingen van het gat van een broeksknoop. Ander voorbeeld: bij de aanbesteding van de softshell wordt een bepaalde mate van rek opgegeven voor de stof. Daarom moet de stof uit minimaal een X procent uit elastaan bestaan. Vervolgens geeft een fabrikant aan dat zij deze rek ook kunnen leveren, door een specifieke weving van de stof. Of dit dan ook toegestaan is.
Antwoord mindef: nee, de gebruiker (KL) heeft deze specifieke minimale eisen opgegeven dus er moet X procent elastaan in.

Dan denk ik: kan dat nou niet anders?

Zo gaat dat nu eenmaal om tot goede plannen van eisen te komen. Ik vind het heel logisch, gaat in grafische wereld ook zo. Je kunt toch moeilijk een producent een opdracht geven en dan bij de knoop van de broek schrijven; 'zie maar'
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ipkiss

Wat mij altijd weer verbaast bij die behoeftestellingen is de mate van detail, letterlijk de afmetingen van het gat van een broeksknoop. Ander voorbeeld: bij de aanbesteding van de softshell wordt een bepaalde mate van rek opgegeven voor de stof. Daarom moet de stof uit minimaal een X procent uit elastaan bestaan. Vervolgens geeft een fabrikant aan dat zij deze rek ook kunnen leveren, door een specifieke weving van de stof. Of dit dan ook toegestaan is.
Antwoord mindef: nee, de gebruiker (KL) heeft deze specifieke minimale eisen opgegeven dus er moet X procent elastaan in.

Dan denk ik: kan dat nou niet anders?
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

HM

Citaat van: Huzaar1 op 13/02/2022 | 20:13 uur
We hebben die gunning ingetrokken omdat het uiteindelijk zou leiden naar gewenste kwaliteit.

Ik heb het verder niet over direct toebedeeld budget, daar lag het zoals je terecht stelt ook niet aan. Wel aan de kwaliteit van behoeftestellingen die moeten worden vertaald in een aansluitend plan van eisen en uiteindelijk fijne raamovereenkomst. Dat komt omdat Defensie kwalitatief heeft moeten besparen op veel zaken, wat zich vertaald in niet altijd de juiste expertise in huis om zulke processen te begeleiden.

thanks, interessante aanvulling.
Alleen berusting kan ons verslaan

Huzaar1

#1759
Citaat van: HM op 13/02/2022 | 19:27 uur
In dit artikel staat de reden waarom de voorlopige gunning is ingetrokken. Defensie had dus al een aanbesteding doorlopen en een beoogde winnaar van de aanbesteding. Vanwege protest van een verliezer is dit niet doorgegaan.
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/08/06/interim-gevechtskleding-vanwege-vertraging-project-doks 

Als voorbeeld van het budget: In het MPO van 2018 als voorbeeld (Materieel Projecten Overzicht) was het DOKS budget € 100-250M. Het werkelijke budget zit hier dus tussen. Lijkt me niet de limiterende factor in het project. Al valt op dat in het 2021 Defensie Projecten overzicht dit budget staat op €250-1000M dus wellicht dat dit ook heeft meegespeeld. Wellicht kun je dit toelichten.

We hebben die gunning ingetrokken omdat het uiteindelijk zou leiden naar ongewenste kwaliteit.

Ik heb het verder niet over direct toebedeeld budget, daar lag het zoals je terecht stelt ook niet aan. Wel aan de kwaliteit van behoeftestellingen die moeten worden vertaald in een aansluitend plan van eisen en uiteindelijk fijne raamovereenkomst. Dat komt omdat Defensie kwalitatief heeft moeten besparen op veel zaken, wat zich vertaald in niet altijd de juiste expertise in huis om zulke processen te begeleiden.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

HM

Citaat van: Huzaar1 op 13/02/2022 | 15:00 uur
Doks ging de eerste keer niet goed dooe budgetproblemen. Die hebben indirect geleid tot een tegenvallende behoeftestelling in kwaliteit. Als Defensie haar personeel zou trainen, of het geld zou over hebben hier veel beter mee om te gaan was dat nooit gebeurt.

In dit artikel staat de reden waarom de voorlopige gunning is ingetrokken. Defensie had dus al een aanbesteding doorlopen en een beoogde winnaar van de aanbesteding. Vanwege protest van een verliezer is dit niet doorgegaan.
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/08/06/interim-gevechtskleding-vanwege-vertraging-project-doks 

Als voorbeeld van het budget: In het MPO van 2018 als voorbeeld (Materieel Projecten Overzicht) was het DOKS budget € 100-250M. Het werkelijke budget zit hier dus tussen. Lijkt me niet de limiterende factor in het project. Al valt op dat in het 2021 Defensie Projecten overzicht dit budget staat op €250-1000M dus wellicht dat dit ook heeft meegespeeld. Wellicht kun je dit toelichten.
Alleen berusting kan ons verslaan

Huzaar1

Citaat van: HM op 13/02/2022 | 11:26 uur
Bedoel je voor DOKS? Daar is budget geen probleem. De enorme "haast" die het project initieel had heeft niet geholpen in het resultaat (opnieuw aanbesteden).

NCU is gestart voor DOKS, maar als DOKS de eerste keer goed zou zijn gegaan, zou daar eerder resultaat zijn geboekt. NCU had al vanaf het begin een planning incl. gebruikerstesten. Dat was bij DOKS (omwille van tijd) de eerste keer niet het geval.

Doks ging de eerste keer niet goed dooe budgetproblemen. Die hebben indirect geleid tot een tegenvallende behoeftestelling in kwaliteit. Als Defensie haar personeel zou trainen, of het geld zou over hebben hier veel beter mee om te gaan was dat nooit gebeurt.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"