"Aanslag op kazerne in Flawinne"

Gestart door dudge, 26/10/2015 | 10:45 uur

Huzaar1

Citaat van: Ros op 28/10/2015 | 10:42 uur
Minimaal noodzakelijk en voor 100% goed uit te voeren is het onmogelijk maken om met welke voertuig dan ook op een object te komen.

Ik denk van wel. Je kunt een voertuig makkelijk de toegang ontzeggen als hier gewoon maatregelen tegen worden getroffen. Personen is een ander verhaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Thomasen op 28/10/2015 | 10:30 uur
Tegelijkertijd, laten we wel wezen, beveiliging kan nauwelijks waterdicht gemaakt worden, ergens moet een pragmatische afweging gemaakt worden.

Minimaal noodzakelijk en voor 100% goed uit te voeren is het onmogelijk maken om met welke voertuig dan ook op een object te komen.

dudge

Citaat van: HermanB op 28/10/2015 | 10:18 uur
Dat is van 2008, ik mag hopen dat men inmiddels wat alerter is geworden.

Tegelijkertijd, laten we wel wezen, beveiliging kan nauwelijks waterdicht gemaakt worden, ergens moet een pragmatische afweging gemaakt worden.
En daarbij verschillen dan ook nog eens de meningen. Waar sommigen een veel zwaardere security bepleiten zien anderen er weer niks in, omdat het alles onwerkbaar zou maken.

HermanB

Citaat van: JdL op 27/10/2015 | 16:20 uur
Kijk deze serie maar eens.....
https://youtu.be/-oskUGPI9nk

Dat is van 2008, ik mag hopen dat men inmiddels wat alerter is geworden.

dudge


Verdachte aanval kazerne Flawinne naar psychiatrie-afdeling

Gepubliceerd: 27 oktober 2015 13:35 Laatste update: 27 oktober 2015 13:56

De verdachte van de aanval op de kazerne in het Waalse Flawinne is overgebracht naar de psychiatrische afdeling van een gevangenis.

Dat heeft justitie in Namen dinsdag bekendgemaakt. Volgens de procureur is de toestand van de verdachte bijzonder onevenwichtig.

De man reed maandag door de slagbomen het terrein van de commandokazerne in het dorpje bij Namen op en wist daarna te ontsnappen.

Hij werd na enkele uren aangehouden door een interventie-eenheid van de politie. Hij bleek op dat moment niet gewapend. ''De enige die echt in gevaar is geweest, is de verdachte", aldus de procureur.

Het motief van de man is nog niet duidelijk. Wel staat vast dat hij in 2010 probeerde zelf commando te worden, maar dat niet kon worden.

Het Waalse blad La Meuse meldde dat het gaat om de 32-jarige Minh Le uit Namen. Psychiatrisch onderzoek moet onder meer uitwijzen of de man toerekeningsvatbaar was tijdens zijn actie.
Door: ANP

http://www.nu.nl/buitenland/4153104/verdachte-aanval-kazerne-flawinne-psychiatrie-afdeling.html

JdL

Citaat van: DvdW op 27/10/2015 | 16:31 uur
Dat zeg ik één bericht eerder   ;)
excuses
Nu zitten er in ieder geval de beelden bij ;)
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

DvdW

The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

JdL

Citaat van: Elzenga op 27/10/2015 | 13:02 uur
De "binnendringer" heeft gewoon over de hele kazerne kunnen rijden na door de slagboom te zijn gereden. Nederlandse kazernes ook zo slecht beveiligd?


https://pbs.twimg.com/media/CSUbPumUYAAxVER.jpg
Kijk deze serie maar eens.....
https://youtu.be/-oskUGPI9nk
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

DvdW

Citaat van: Thomasen op 27/10/2015 | 13:40 uur
Dat lijkt me informatie die we beter niet kunnen delen. Maar laat ik zeggen dat er wel verbeterpuntjes zijn ja.
Dan is er nog niet veel veranderd:
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/2174509/2008/10/10/Beveiliging-van-kazernes-lek.dhtml
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

dudge

Citaat van: Elzenga op 27/10/2015 | 13:02 uur
De "binnendringer" heeft gewoon over de hele kazerne kunnen rijden na door de slagboom te zijn gereden. Nederlandse kazernes ook zo slecht beveiligd?


https://pbs.twimg.com/media/CSUbPumUYAAxVER.jpg

Dat lijkt me informatie die we beter niet kunnen delen. Maar laat ik zeggen dat er wel verbeterpuntjes zijn ja.

Elzenga

Citaat van: Laurens op 27/10/2015 | 13:23 uur
Lijkt me duidelijk dat daar geen antwoord op gaat komen, maar je mag best een aanname doen.  :glare:
Ik doe geen aanname in deze. En hoef ook geen antwoord. Ik schrik alleen van dit incident...waarbij vooral de indruk werd gewerkt dat het allemaal goed was afgehandeld. Maar naar nu dus blijkt heeft de bestuurder met zijn voertuig gewoon over het kazerneterrein gereden na het slechts doorbreken van een slagboom. Ok, hij is beschoten..maar dat heeft blijkbaar ook weinig geholpen. Optimaal beveiligen is heel moeilijk en voor alle bases ook onbetaalbaar...maar dit vind ik echt onvoldoende.

Dus ik hoop dat het op onze bases beter geregeld is...of dat dit nu snel alsnog gaat gebeuren!

Laurens

Citaat van: Elzenga op 27/10/2015 | 13:02 uur
De "binnendringer" heeft gewoon over de hele kazerne kunnen rijden na door de slagboom te zijn gereden. Nederlandse kazernes ook zo slecht beveiligd?

Lijkt me duidelijk dat daar geen antwoord op gaat komen, maar je mag best een aanname doen.  :glare:

Elzenga

De "binnendringer" heeft gewoon over de hele kazerne kunnen rijden na door de slagboom te zijn gereden. Nederlandse kazernes ook zo slecht beveiligd?


https://pbs.twimg.com/media/CSUbPumUYAAxVER.jpg

Zander

Zo zie je maar weer wat je kan voorkomen als je de poort fysiek bemand met bewapende militairen.
Ik zie de huidige beveiligers nog niet gewapend hun wachtgebouw uit komen rennen en zo'n voertuig stoppen.
:dead:
People are sheep

Ace1

'Aanslagpleger kazerne was in verleden kandidaat-militair'

De man die maandagochtend met zijn auto de legerkazerne in het Belgische Flawinne probeerde binnen te dringen, had geen terroristische motieven. Wel was hij vastberaden om door de omheinig heen te breken en was hij in 2010 kandidaat om toe te treden tot het het leger. Dat zei procureur Vincent Macq van het parket van Namen maandagmiddag, op een na het incident ingelaste persconferentie.

Volgens het OM gaat het om een 32-jarige man die is geboren in Namen. Hij handelde alleen en wordt nog verder ondervraagd. Zijn motief is onduidelijk, maar volgens de Belgische minister van Defensie Steven Vandeput, die ook persconferentie aanwezig was, had hij zeker geen terroristische motieven.

Procureur Macq kon nog niet bevestigen dat de man geestesziek is. Dat werd eerder op maandag wel gesuggereerd in Belgische media. Wel is de Belg is in het verleden één keer in aanraking met justitie geweest. Dat was in 2005.

Legergroet
De aanvaller was maandagochtend gekleed in een militair uniform. Aanvankelijk probeerde hij rond negen uur op een gewone wijze het terrein van de kazerne op te rijden. Daarbij kwam hij vastberaden over. Maar omdat de wachters zijn legergroet raar vonden, werd hij niet toegelaten.

De man probeerde zich vervolgens met zijn auto, zijn enige wapen, toegang tot het terrein van de Slt. Thibaut-kazerne te verschaffen.

Klopjacht
Militairen losten twaalf schoten bij het incident. De dader liet zijn beschadigde auto achter op een omgeploegd veld en wist te voet te ontsnappen ontkomen.

Volgens het parket van Namen werden 160 agenten ingezet in de klopjacht op de man. De eigenaar van de auto kon al snel worden geïdentificeerd. De eigenaar bleek ook de aanslagpleger te zijn.

Gepakt
De man werd na 3,5 uur opgepakt in het nabijgelegen Belgrade. Daarvoor heeft hij bij verschillende huizen in die plaats aangebeld. Hij gedroeg zich niet agressief of gewelddadig en kwam niet bedreigend over, zo hoorden de autoriteiten van omwonenden. Ook bij zijn arrestatie was geen geweld nodig.

De aanslagpleger was bij zijn aanhouding ongewapend en in zijn auto bevonden zich geen explosieven. Het kan zijn dat hij tijdens zijn vlucht een wapen heeft weggegooid, aldus procureur Macq. De doffe knal die rond 13.00 uur in de omgeving van de kazerne werd gehoord, bleek later het geluid te zijn van het openknippen van de kofferbak van de Ford van de man.

Kazerne
Flawinne is een dorp in de Waalse provincie Namen. In de Slt. Thibaut-kazerne zijn 650 paracommando's heeft gelegerd. Zij worden volgens VTM Nieuws onder meer bij NAVO-missies ingezet. Een woordvoerder van Defensie meldde tijdens de persconferentie in Namen dat op het moment van het incident zo'n vijftig militairen aanwezig waren op het terrein. De meeste anderen zijn momenteel op oefening.

Minister Vandeput meldde dat de mislukte aanslag geen reden was om het dreigingsniveau op te schroeven. Hij bedankte de militairen en veiligheidsdiensten voor de ,,professionele afhandeling'' van het incident. In België geldt voor militaire locaties dreigingsniveau twee. Dat gaat gepaard met verhoogde waakzaamheid.

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/4171338/2015/10/26/Aanslagpleger-kazerne-was-in-verleden-kandidaat-militair.dhtml