Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Ros

Citaat van: Thomasen op 02/08/2015 | 21:58 uur
De overheid heeft ook plichten jegens mij als burger, o.a. Dient een krijgsmacht in stand gehouden te worden. Dat dit niet gebeurd ontslaat mij helaas niet van de plicht om belasting te betalen, of me aan de snelheidslimieten te houden.

Inderdaad, maar deze plicht tot belasting betalen en je houden aan de verkeersregels is op iedereen van toepassing. Ligt wel beduidend anders dan afspraken tussen werkgever en werknemer waarbij de werkgever, de staat, zich structureel aan haar plichten onttrekt.

A.J.

Citaat van: Ros op 02/08/2015 | 21:56 uur
In onze wereld bestaan niet alleen maar rechten maar ook plichten en dat is van toepassing op beide partijen, in dit geval zowel werknemer als werkgever. Als een van de partijen zich onttrekt aan haar plichten heb je geen afspraak meer.

Zo is er wel meer regelgeving binnen Nederland eenzijdig, vooral in het nadeel van de inwoners, aangepast... Dat ontslaat jou niet van je plichten zoals hier eerder al gezegd is door Thomasen.

Of ben jij nu gestopt met belasting betalen nu Rutte toch weer geld overgemaakt heeft naar Griekenland? Om maar een recent voorbeeld vwb "afspraken" aan te halen.

Citaat
En continue de andere wang toekeren om weer een lel te incasseren kan ook niet eeuwig duren. En dit kan het personeel worden aangerekend want op deze manier werken zij indirect mee aan de afbraak van de krijgsmacht.

Neen.


dudge

Citaat van: A.J. op 02/08/2015 | 22:02 uur
Dat kan, maar dat schurkt erg dicht tegen opsec aan. Beter gezegd, dat is info die je liever niet publiekelijk beschikbaar wil hebben. Daarbij zit je als militair ook nog eens met je VGB, als je al gevoelige info gaat "lekken" op wat voor manier dan ook reken maar dat de MIVD daar dan bovenop zit.
Klopt. Maar het algeheel belang is hier groter dan opsec. De Russen weten al lang dat onze munitie op is, wij weten het, maar nu weet het NL publiek het ook. Ook de inzetbaarheid van bepaalde systemen heeft ooit in een kaperbrief gestaan. Sit is niet iets dat op de schouders van een sld1 ligt, maar de generaals moeten hierin het voortouw nemen. De rest kan dan volgen.

Het 'voetvolk' kan in ieder geval weigeren om in de propaganda mee te gaan. De waarheid, de hele waarheid, of niets.

A.J.

Citaat van: Thomasen op 02/08/2015 | 21:52 uur
Een grote stap zou zijn als defensie personeel het publiek gewoon eerlijk gaat/kan voorlichten. Bv over munitievoorraden, en dat niet bagatelliseren, zoals we met het meeste doen. Er zijn nog wel wat inzetbaarheidscijfers waarvan ik hoop dat deze op wat voor manier ook in het publiek domein komen, de situatie is vele malen ernstiger dan de meeste mensen denken. En we kunnen er nu nog wat an doen, en moeten dat ook, juist nu.

Feitelijke informatie zou geen probleem moeten zijn...

Dat kan, maar dat schurkt erg dicht tegen opsec aan. Beter gezegd, dat is info die je liever niet publiekelijk beschikbaar wil hebben. Daarbij zit je als militair ook nog eens met je VGB, als je al gevoelige info gaat "lekken" op wat voor manier dan ook reken maar dat de MIVD daar dan bovenop zit.

dudge

Citaat van: Ros op 02/08/2015 | 21:56 uur
In onze wereld bestaan niet alleen maar rechten maar ook plichten en dat is van toepassing op beide partijen, in dit geval zowel werknemer als werkgever. Als een van de partijen zich onttrekt aan haar plichten heb je geen afspraak meer. En continue de andere wang toekeren om weer een lel te incasseren kan ook niet eeuwig duren. En dit kan het personeel worden aangerekend want op deze manier werken zij indirect mee aan de afbraak van de krijgsmacht.

Laat ik hierbij houden....... :mad:

De overheid heeft ook plichten jegens mij als burger, o.a. Dient een krijgsmacht in stand gehouden te worden. Dat dit niet gebeurd ontslaat mij helaas niet van de plicht om belasting te betalen, of me aan de snelheidslimieten te houden.

Ros

Citaat van: A.J. op 02/08/2015 | 21:47 uur
De politie MAG dat ook gewoon, die hebben net als de rest van de ambtenaren stakingsrecht... De krijgsmacht is de enige uitzondering. Daar kun je wat van vinden maar dat kan je het defensiepersoneel niet aanrekenen.

In onze wereld bestaan niet alleen maar rechten maar ook plichten en dat is van toepassing op beide partijen, in dit geval zowel werknemer als werkgever. Als een van de partijen zich onttrekt aan haar plichten heb je geen afspraak meer. En continue de andere wang toekeren om weer een lel te incasseren kan ook niet eeuwig duren. En dit kan het personeel worden aangerekend want op deze manier werken zij indirect mee aan de afbraak van de krijgsmacht.

Laat ik hierbij houden....... :mad:

dudge

Citaat van: A.J. op 02/08/2015 | 21:47 uur
De politie MAG dat ook gewoon, die hebben net als de rest van de ambtenaren stakingsrecht... De krijgsmacht is de enige uitzondering. Daar kun je wat van vinden maar dat kan je het defensiepersoneel niet aanrekenen.

Een grote stap zou zijn als defensie personeel het publiek gewoon eerlijk gaat/kan voorlichten. Bv over munitievoorraden, en dat niet bagatelliseren, zoals we met het meeste doen. Er zijn nog wel wat inzetbaarheidscijfers waarvan ik hoop dat deze op wat voor manier ook in het publiek domein komen, de situatie is vele malen ernstiger dan de meeste mensen denken. En we kunnen er nu nog wat an doen, en moeten dat ook, juist nu.

Feitelijke informatie zou geen probleem moeten zijn...

A.J.

Citaat van: Ros op 02/08/2015 | 19:43 uur
Eerst zien en dan...............

Ik heb hier al eens vaker een balletje opgegooid. De eerste die er tegen in gingen waren de militairen zelf. Het mag niet. Het is schijnbaar de normaalste zaak van de wereld om jaar na jaar op commando de broek te laten zakken, voorover te bukken en je laten naaien zonder te zoenen. En na afloop nog dankjewel zeggen ook. Neem een voorbeeld aan de Politie. Dat zijn mannen en vrouwen die opkomen voor hun baan, bedrijf en toekomst. Ik zie het er niet van komen, men gaat schijnbaar liever met het bedrijf naar de kelder.

De politie MAG dat ook gewoon, die hebben net als de rest van de ambtenaren stakingsrecht... De krijgsmacht is de enige uitzondering. Daar kun je wat van vinden maar dat kan je het defensiepersoneel niet aanrekenen.

dudge

Citaat van: Lex op 02/08/2015 | 21:25 uur
Het is off-topic, maar toch:

Vandaag 25 jaar geleden, op donderdag 02 augustus 1990, is het 25 jaar geleden dat Irak Koeweit binnenviel. Zelfs toen waren er al uitdagingen om eenheden en personeel gereed te stellen.

Ik krijg hem via m'n telefoon niet geĆ¼pload, maar heb hier nog een stukje uit AT Mahan waarin hij uitlegt waarom NLD (de Republiek) te weinig in defensie investeert.

Dit is een probleem in de volksaard, en is sinds ons ontstaan nooit anders geweest. Het was ook een oorzaak vh einde vd gouden eeuw...

A.J.

Citaat van: Lex op 02/08/2015 | 21:37 uur
Yep. Ik kan mij nog de vele discussies op het Plein voor de geest halen rondom dit onderwerp en het gereedstellen.

Als we toen een beroepsleger gehad hadden (of dienstplichtigen mochten uitzenden) was de Leo-2 combat proven geweest.

Lex

Citaat van: A.J. op 02/08/2015 | 21:25 uur
De Nederlandse oplossing is: hier is een mager zakje geld, daar doe je het mee en oh ja, je moet er dit en dat mee doen.
Idd.
En nu maar afwachten waar de organisatie over zo'n 6 weken over kan beschikken.

Lex

Citaat van: A.J. op 02/08/2015 | 21:30 uur
Correct, toen was onze krijgsmacht ook nog een kader-militieleger wat leunde op een overgrote meerderheid aan dienstplichtigen.
Yep. Ik kan mij nog de vele discussies op het Plein voor de geest halen rondom dit onderwerp en het gereedstellen.

A.J.

Citaat van: Lex op 02/08/2015 | 21:25 uur
Het is off-topic, maar toch:

Vandaag 25 jaar geleden, op donderdag 02 augustus 1990, is het 25 jaar geleden dat Irak Koeweit binnenviel. Zelfs toen waren er al uitdagingen om eenheden en personeel gereed te stellen.

Correct, toen was onze krijgsmacht ook nog een kader-militieleger wat leunde op een overgrote meerderheid aan dienstplichtigen.

Lex

Het is off-topic, maar toch:

Vandaag 25 jaar geleden, op donderdag 02 augustus 1990, is het 25 jaar geleden dat Irak Koeweit binnenviel. Zelfs toen waren er al uitdagingen om eenheden en personeel gereed te stellen.

A.J.

Citaat van: Ros op 02/08/2015 | 20:08 uur
BELEID.

Er is en was gewoon een goed werkend beleid, maar ja, als er aan de lopende band aan de stoelpoten gezaagd wordt waar dat beleid op leunt houdt het een beetje op he. Je moet de zaken nu niet gaan omdraaien, het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat je plotseling je beleid moet gaan aanpassen omdat iemand verzonnen heeft dat je het met een paar miljard minder moet doen, om vervolgens de schuld bij het beleid neer te leggen.

Het is heel simpel, men heeft een ambitie er is een visie en daar hoort een zak geld bij, klaar. De Nederlandse oplossing is: hier is een mager zakje geld, daar doe je het mee en oh ja, je moet er dit en dat mee doen.