De Eurozone en haar problemen

Gestart door KapiteinRob, 02/05/2010 | 22:09 uur

Lex

Berlusconi gaat 47 miljard bezuinigen

ROME - De Italiaanse regering van premier Silvio Berlusconi is het donderdagavond eens geworden over 47 miljard euro aan bezuinigingen in de komende 3,5 jaar.

De maatregelen moeten voorkomen dat het land in dezelfde problemen belandt als Griekenland.

Na Griekenland heeft Italië de hoogste schuldenlast van de eurolanden. De schuld bedraagt 120 procent van het bruto nationaal product.

De bezuinigingen moeten het begrotingstekort terugdringen tot 0,2 procent van het bruto nationaal product in 2014. Het tekort bedroeg nog 4,6 procent in 2010.

Minister van Financiën Giulio Tremonti zei dat het terugdringen van het tekort niet alleen een economisch doel is. ''Een land met een tekort heeft ook een tekort aan eerlijkheid.''

Onderdeel van de bezuinigingen is een ingrijpende belastinghervorming.

© ANP
30 juni 2011 21:31

KapiteinRob

Citaat van: Telegraafsite op 30/06/2011 | 18:11 uur
nationalisme en eigenbelang, die in veel lidstaten de bovenhand hebben, zei Tusk deze week.

Hèèè? Ik geloof er niets van. De EU is één grote solidariteitsfamilie waar men elkaar van alles gunt......  :P

Lex

Polen half jaar aan roer EU

BRUSSEL -  Polen neemt vrijdag het roulerende voorzitterschap van de EU over van Hongarije. Komend halfjaar geeft de Poolse regering sturing aan het wet- en regelgevende werk in de EU-ministerraden op vrijwel alle werkterreinen van de Unie. Het is de eerste keer dat Polen, dat in 2004 toetrad, EU-voorzitter is.

Premier Donald Tusk wil het voorzitterschap gebruiken om de status en het aanzien van Polen in Europa te vergroten. Polen wil een drijvende kracht zijn vóór de Europese zaak en tegen nationalisme en eigenbelang, die in veel lidstaten de bovenhand hebben, zei Tusk deze week.

Polen is de meest succesrijke van de nieuwe lidstaten van de Unie. De economische groei is met 3,9 procent het hoogst van de hele EU. Het heeft als enige EU-land geen last gehad van de recessie.

Poolse prioriteiten zijn versterking van de EU-economie, afronding van de toetredingsonderhandelingen met Kroatië en versterking van de band van de EU met landen als Oekraïne en Servië. Ook wil Polen meer militaire samenwerking tussen NAVO en EU.

Telegraaf,
do 30 jun 2011, 17:51

Lex

Brussel wil EU-uitgaven verhogen

BRUSSEL - De Europese Commissie wil dat de EU-begroting in de jaren 2014-2020 1083 miljard euro bedraagt. Dat is 1,11 procent van het bruto binnenlands product in de EU. In de periode 2007-2013 liggen de EU-uitgaven op 925 miljard.

Dat blijkt uit de meerjarenbegroting die de Europese Commissie woensdagavond na vele uren vergaderen heeft gepresenteerd. De commissie plaatst een deel van de uitgaven buiten de begroting, zodat de stijging wat lager lijkt.

De plannen zullen waarschijnlijk op verzet stuiten van diverse lidstaten, waaronder Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. Zij hebben erop aangedrongen de EU-uitgaven de komende jaren pas op de plaats te laten maken, nu de nationale regeringen ook moeten besparen.

De Europese Commissie wil ook meer eigen Europese middelen. Ze stelt een taks voor op financiële transacties en wil een Europese btw. De opbrengst daarvan wil ze gebruiken om EU-landen te ontzien die nu netto veel kwijt zijn aan Brussel, zoals Nederland. De EU-begroting wordt op dit moment nog grotendeels door de lidstaten betaald.

Korting

Volgens de voorstellen van de Europese Commissie zou Nederland ongeveer de helft van de korting die het enkele jaren terugkreeg, mogen behouden, aldus een ingewijde.

Het kabinet-Rutte wil de hele korting behouden en liefst nog wat meer. Nederland voelt ook niets voor de invoering van Europese belastingen, zegt minister Jan Kees de Jager van Financiën. ''Belastingheffing is een nationale bevoegdheid.''

De Europese Commissie past in haar voorstellen wat verschuivingen in de uitgaven toe. Ze wil minder geld inzetten voor landbouw, en meer voor onderzoek en innovatie, infrastructuur en veiligheid.

Knapen

Staatssecretaris Ben Knapen (Europese Zaken) constateert in een eerste reactie dat de Europese Commissie oog heeft voor de problemen van de nettobetalers, zoals Nederland. Ook het voorstel om meer geld te gebruiken voor innovatie en veiligheid spreekt hem aan.

''We zijn er echter nog lang niet'', aldus Knapen. Nederland wil een lagere afdracht aan Brussel en vindt het EU-budget te hoog. ''Dit voorstel is daarom pas een eerste stap op een lange weg van intensieve onderhandelingen'', zegt Knapen.

Verenigd Koninkrijk

Het Verenigd Koninkrijk reageerde gepikeerd op de meerjarenbegroting. ''Het voorstel van de Europese Commissie is volkomen onrealistisch, het is te groot'', zei een Britse regeringswoordvoerder.

Het plan van de Europese Commissie moet nu met de lidstaten en het Europees Parlement worden besproken.

© ANP
29 juni 2011 22:31

Tanker

Citaat van: Oorlogsvis op 28/06/2011 | 21:38 uur
Citaat van: Tanker op 28/06/2011 | 20:51 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 28/06/2011 | 16:44 uur
Laten we hopen dat dat het Griekse parlement morgen tegen de bezuinigingen en de privatiseringen van resp 28 en 50 miljard euro stemmen, dan hoeft ons geld daar ook niet naar toe !
En dan gaan we lekker zitten wachten op de ellende die komen gaat, ik ben er klaar voor ! Beurzen in elkaar de euro/dollar in duikvlucht ...jankende politici ..heerlijk...

Als de Grieken voor stemmen is het nog maar te bezien of ze er uberhaupt ooit uit gaan komen en zal Griekenland evengoed nog jaren
de markten domineren....dan gaat ons geld er wel heen..maar kunnen ze het ooit terugbetalen ? ....nee dus.

Als de beurs nu in elkaar klapt, dan is dat het moment om in te stappen........

Dat klopt Tanker...als het bloed door de straten loopt zeggen ze altijd is het het moment om te kopen maar om het juiste moment te bepalen is heel moeilijk.

Als de boel nu klapt en de beurzen zakken in elkaar, dan koop ik toch een grote hoeveelheid aandelen.
In 2008 was ik bezig met de verkoop / verbouw van mijn huis en viste ik achter het net.

De volgende grote vis die is voor mij........

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser op 29/06/2011 | 11:05 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 29/06/2011 | 11:02 uur
Die cultuur verschillen dat maakt toch allemaal niets uit , al hadden de Grieken dezelfde cultuur als ons dan nog.....ze hebben er gewoon een zootje van gemaakt , en dat nu over onze rug (en die van de andere lidstaten) heen.

Mijn vrouw heeft ook een andere cultuur dan die van mij, zij komt uit Colombia en ik hier uit Noord-Holland. Maar er valt prima mee te leven hoor onder een dak ! ;), ik moet er zelf bijvoorbeeld niet aan denken om een Nederlands vrouwtje te hebben met mijn cultuur.

Het gaat gewoon om het feit of landen zich aan de afspraken houden en dat hebben de Grieken dus niet gedaan. Vanmiddag weten we of het Griekse parlement akkoord gaat met het bezuinigings plan, en zo ja dan kunnen ze rekenen op die Miljarden euro's die wij voor de 15 Juli gaan overmaken want anders komen ze echt in de problemen die arme Grieken.
Maar dan gaat het volgende scenario gebeuren.....zullen de bezuinigingen van hun van 28 miljard en de waarsch privatiseringen van de staatsbedrijven (waarsch verwacht 50 mijard) genoeg zijn om die mijarden steun aan de andere Eurolanden ooit terug te betalen ?
Kortom het zal weer pappen en nathouden worden de komende jaren.......met alle gevolgen die daaruit zullen voortvloeien.

Ik begrijp hieruit dat jij houdt van tempramentvol en/of volgzaam...  :big-smile:
Ik kijk alleen naar het uiterlijk,  als ze mooi is kan ik met ieder karakter leven..hahaha

Elzenga

Citaat van: Jooop op 29/06/2011 | 13:15 uur
Je moet die Grieken toch wel respecteren, waar ze ook kwamen kwam ten val:
- Macedonische rijk
- Romeinse rijk
- Byzantijnse rijk
- Ottomaanse rijk

en euuhhh Europese unie...........?
Tja...selectief in de geschiedenisboeken neuzen heet zoiets...flauwekul vergelijking dus. Zoals je er meer ziet in het euro-sceptische kamp..

Elzenga

#628
Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2011 | 09:27 uurJemig, ik zit blijkbaar bij de verkeerde verjaardagen, zie onjuiste enquetes en onze Oosterburen die van de Euro afwillen is een onzinverhaal van de FAZ. Kortom, ik moet toch eens beter op gaan letten. "Men" is in ons land blijkbaar dol op de EU, met al zijn zegeningen. Dat "de Europese grondwet" werd afgewezen was natuurlijk alleen maar een signaal voor wat veranderingen? Dat er geen tweede referendum kwam, is natuurlijk omdat het stelletje betweters in Den Haag van de overbodigheid ervan overtugd was en er zeker niet opnieuw tegen gestemd zou worden na een tweede volksraadpleging?
Ik weet het niet, maar de euro is toch iets anders dan de EU geloof ik. En dat de grondwet werd afgewezen had ook niet zozeer iets met de EU zelf te maken maar met de wijze waarop die werd "ingericht" door de politiek zonder dat hier erg veel inspraak over was. Daarbij....en dat vergeten veel mensen natuurlijk erg snel...was de negatieve stemming toen ook een afwijzing van het kabinet indertijd..waar men ook negatief over was. Veel mensen stemden negatief om meer dan de EU-grondwet. Waarover trouwens een heleboel onzin is verkondigd door de EU-sceptici.
Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2011 | 09:27 uur
Ik zou wel eens een enquete willen zien of het door jou als feit gepresenteerde "men wil niet van de EU af" inderdaad door een forse meerderheid van ons volk wordt gesteund.
Ik heb al wat bronnen gevonden maar...vraag me af wat dit voor zin heeft als feiten en argumenten blijkbaar geen effect hebben op jouw "eigen mening".
Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2011 | 09:27 uurJe binnen de EU vestigen is een fluitje van een cent; die keuze is volledig vrij. En ik vermoed dat "al die Nederlanders die bij een volledig vrije keuze richting het zuiden zouden willen emigreren" dat hoofdzakelijk zouden willen doen vanwege het (vaak) als aangenamer ervaren weer. En niet vanwege de pasta, pizza, etc. weer bij elkaar klonteren aan de Costa's en hun frietje halen bij de "Snackbar Hollandesa".
Tja zo lust ik er nog wel een paar. Formele vrijheid van vestigen is niet hetzelfde als dat je zo even elders in de EU kan gaan wonen en werken. Er zijn inmiddels ook al verschillende programma's op tv geweest waaruit bleek hoe lastig dit in de praktijk is. Elders werk vinden is ook niet eenvoudig. En mensen gaan zeer zeker niet alleen voor het weer naar het zuiden, maar veel meer voor de cultuur en mentaliteit...
Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2011 | 09:27 uur
Ik zeg niet dat IJsland totaal geen effect had hier. Maar het is opvallend hoe je IJsland, notabene een niet-EU-land, nu prominent naar voren schuift als exponent van noordelijke wanboel en tegelijkertijd moet ik het blijkbaar heel logisch accepteren dat Griekenland en Portugal (om maar twee leden van onze EU-familie te noemen) er voor veel grotere bedragen en rechtstreeks van belang door de Euro-deelname een potje van maken dat ons nog wel eens veel erger kan gaan benadelen. Ach ja, een crisisje kan gebeuren, nietwaar?
Niet de problemen in Griekenland en Portugal an sich brengen ons in de problemen...die stellen echt niks voor...peanuts ...ook financieel niet. Wat ons in de problemen brengt is dat er de internationale geldmarkt wederom helemaal van slag raakt, wantrouwen gaat overheersen, vertrouwen verdwijnt, en ook landen die nu nog redelijk gaan, zoals de UK, Italië, België, en ook de VS...zo meteen grote problemen krijgen. En dan gaat het ons wel heel direct raken en heel veel geld kosten. Wat ook mee speelt is dat de Duitse economische groei met name ook mogelijk was en is door de vraag uit mede landen als Griekenland en Portugal...wat tot voor kort groeilanden waren. Die groei werd echter gefinancierd door mede Duits geld. Duitsland financierde zo mede dus de vraag naar haar eigen producten. Het feit dat het in IJsland zo'n zooitje was/is en ook landen als de UK, België en bijvoorbeeld de VS in zeer zwaar weer verkeren ondermijnd gewoon de stelling dat dit alleen een "zuidelijk" probleem is dat door een zogenaamde "zuidelijke" cultuur zou worden veroorzaakt. En dat is dus niet waar. Wel dat deze landen een snelle economische ontwikkeling hebben doorgemaakt en de betrokken regeringen dat niet goed hebben kunnen volgen en onderbouwen.
Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2011 | 09:27 uur
Alsof de EU-trein alleen een econoom als machinist heeft. Er zitten politici op de bok, anders had het wel EEU geheten en had ik de trein een stuk betrouwbaarder geacht.
Economen hebben heel veel macht en invloed als het om de EU gaat en de politici luisteren heel goed naar hen. Om maar te zwijgen over het feit dat verschillende politici zelf econoom zijn. Maar wil je economisch profiteren van zo'n economische unie dan zullen er ook allerlei juridische en wetmatige zaken als ook het financiële beleid gelijkgetrokken moeten worden. Ook om valse concurrentie te voorkomen. Dat stuk is over het algemeen een lastiger te realiseren stuk omdat het deels de soevereiniteit van een land betreft. Maar dat de EU een doodlopende weg is is onzin. Het einde of uiteenvallen van de EU zal wel leiden tot een doodlopende weg...heel letterlijk doodlopend.
Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2011 | 09:27 uur
Dat is jouw overtuiging, welke je overigens niet hard kan maken tenzij je koffiedik kan kijken of iets hebt met een glazen bol voorzien van terugwerkende kracht. Ik kan net zo goed beweren dat het zonder EU minder slecht was gegaan. Ook dat lijkt me niet objectief vast te stellen. Ik geloof dat Noorwegen (om maar eens een ander noordelijk land te noemen met een gasbel) er niet slechter voorstaat dan Nederland.
Nee dat is niet mijn overtuiging maar de mening van de overgrote meerderheid der economen en andere deskundigen op dit vlak. Door de EU hebben we de kredietcrisis beter doorstaan met minder ernstige gevolgen...en ook de huidige schuldenlastcrisis komen we zo beter door. En Noorwegen was al lang lid geweest van de EU als men niet zoveel gas/olie had gehad. En zal dat ook worden als die bronnen zijn opgedroogd. Daarbij is het nauw verbonden met de EU en veel afhankelijker dan men doet voorkomen. 
Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2011 | 09:27 uur
De (halve?) Balkan staat niet te springen? Jij was toch de mening toegedaan dat ook Zwitserland en Noorwegen erbij willen?
Dat zijn nu niet echt grote of schokkende "toevoegingen" vergeleken bij veel grotere en bevolkingsrijkere landen als Turkije, Wit-Rusland en de Oekraïne. 
Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2011 | 09:27 uur
Jammer, kunnen we geen tulpen en boerenkool met worst exporteren........ Nou ja, dat kan wel, maar is natuurlijk "omslachtig" omdat het dan geen EU-leden betreft.....
Dat zal relatief duurder zijn ja. Het is niet voor niets dat veel bedrijven Turkije er dus wel graag bij willen hebben. Die hebben wij mij betreft dus pech, want ik ben daar tegen. http://economie.nieuws.nl/176351

Jooop

Je moet die Grieken toch wel respecteren, waar ze ook kwamen kwam ten val:
- Macedonische rijk
- Romeinse rijk
- Byzantijnse rijk
- Ottomaanse rijk

en euuhhh Europese unie...........?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 29/06/2011 | 11:02 uur
Die cultuur verschillen dat maakt toch allemaal niets uit , al hadden de Grieken dezelfde cultuur als ons dan nog.....ze hebben er gewoon een zootje van gemaakt , en dat nu over onze rug (en die van de andere lidstaten) heen.

Mijn vrouw heeft ook een andere cultuur dan die van mij, zij komt uit Colombia en ik hier uit Noord-Holland. Maar er valt prima mee te leven hoor onder een dak ! ;), ik moet er zelf bijvoorbeeld niet aan denken om een Nederlands vrouwtje te hebben met mijn cultuur.

Het gaat gewoon om het feit of landen zich aan de afspraken houden en dat hebben de Grieken dus niet gedaan. Vanmiddag weten we of het Griekse parlement akkoord gaat met het bezuinigings plan, en zo ja dan kunnen ze rekenen op die Miljarden euro's die wij voor de 15 Juli gaan overmaken want anders komen ze echt in de problemen die arme Grieken.
Maar dan gaat het volgende scenario gebeuren.....zullen de bezuinigingen van hun van 28 miljard en de waarsch privatiseringen van de staatsbedrijven (waarsch verwacht 50 mijard) genoeg zijn om die mijarden steun aan de andere Eurolanden ooit terug te betalen ?
Kortom het zal weer pappen en nathouden worden de komende jaren.......met alle gevolgen die daaruit zullen voortvloeien.

Ik begrijp hieruit dat jij houdt van tempramentvol en/of volgzaam...  :big-smile:

Oorlogsvis

Die cultuur verschillen dat maakt toch allemaal niets uit , al hadden de Grieken dezelfde cultuur als ons dan nog.....ze hebben er gewoon een zootje van gemaakt , en dat nu over onze rug (en die van de andere lidstaten) heen.

Mijn vrouw heeft ook een andere cultuur dan die van mij, zij komt uit Colombia en ik hier uit Noord-Holland. Maar er valt prima mee te leven hoor onder een dak ! ;), ik moet er zelf bijvoorbeeld niet aan denken om een Nederlands vrouwtje te hebben met mijn cultuur.

Het gaat gewoon om het feit of landen zich aan de afspraken houden en dat hebben de Grieken dus niet gedaan. Vanmiddag weten we of het Griekse parlement akkoord gaat met het bezuinigings plan, en zo ja dan kunnen ze rekenen op die Miljarden euro's die wij voor de 15 Juli gaan overmaken want anders komen ze echt in de problemen die arme Grieken.
Maar dan gaat het volgende scenario gebeuren.....zullen de bezuinigingen van hun van 28 miljard en de waarsch privatiseringen van de staatsbedrijven (waarsch verwacht 50 mijard) genoeg zijn om die mijarden steun aan de andere Eurolanden ooit terug te betalen ?
Kortom het zal weer pappen en nathouden worden de komende jaren.......met alle gevolgen die daaruit zullen voortvloeien.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 28/06/2011 | 23:36 uur
Ik denk dus dat je je daarin fors vergist. Men wil niet van de EU af..men wil hoogstens veranderingen...meer inspraak.

Jemig, ik zit blijkbaar bij de verkeerde verjaardagen, zie onjuiste enquetes en onze Oosterburen die van de Euro afwillen is een onzinverhaal van de FAZ. Kortom, ik moet toch eens beter op gaan letten. "Men" is in ons land blijkbaar dol op de EU, met al zijn zegeningen. Dat "de Europese grondwet" werd afgewezen was natuurlijk alleen maar een signaal voor wat veranderingen? Dat er geen tweede referendum kwam, is natuurlijk omdat het stelletje betweters in Den Haag van de overbodigheid ervan overtugd was en er zeker niet opnieuw tegen gestemd zou worden na een tweede volksraadpleging?

Ik zou wel eens een enquete willen zien of het door jou als feit gepresenteerde "men wil niet van de EU af" inderdaad door een forse meerderheid van ons volk wordt gesteund.

Citaat van: Elzenga op 28/06/2011 | 23:36 uur
Dan doen ze wel....Maar jij weet net zo goed als mij dat je ergens vestigen niet zo heel eenvoudig is...als je roots en basis in Nederland liggen. Dat is niet iedereen gegeven. Maar als die keuze volledig vrij was zul je schrikken hoeveel Nederlanders richting het zuiden zouden emigreren. Vast omdat ze niks hebben met die cultuur daar..ya right!!.

Je binnen de EU vestigen is een fluitje van een cent; die keuze is volledig vrij. En ik vermoed dat "al die Nederlanders die bij een volledig vrije keuze richting het zuiden zouden willen emigreren" dat hoofdzakelijk zouden willen doen vanwege het (vaak) als aangenamer ervaren weer. En niet vanwege de pasta, pizza, etc. weer bij elkaar klonteren aan de Costa's en hun frietje halen bij de "Snackbar Hollandesa".

Citaat van: Elzenga op 28/06/2011 | 23:36 uur
IJsland niet belangrijk? ya right nr.2...nee joh die hele crisis daar had totaal geen effect hier. En nee joh, dat ze er daar ook een zootje van hadden gemaakt zegt natuurlijk niets over het feit dat hier ook om "noorderlingen" gaat. ya right nr.3.

Ik zeg niet dat IJsland totaal geen effect had hier. Maar het is opvallend hoe je IJsland, notabene een niet-EU-land, nu prominent naar voren schuift als exponent van noordelijke wanboel en tegelijkertijd moet ik het blijkbaar heel logisch accepteren dat Griekenland en Portugal (om maar twee leden van onze EU-familie te noemen) er voor veel grotere bedragen en rechtstreeks van belang door de Euro-deelname een potje van maken dat ons nog wel eens veel erger kan gaan benadelen. Ach ja, een crisisje kan gebeuren, nietwaar?

Citaat van: Elzenga op 28/06/2011 | 23:36 uur
De EU trein dendert helemaal niet over en doodlopend spoor...wat een flauwekul. Er is nergens in de wereld een economische samenwerking zo succesvol als de EU.

Alsof de EU-trein alleen een econoom als machinist heeft. Er zitten politici op de bok, anders had het wel EEU geheten en had ik de trein een stuk betrouwbaarder geacht.

Citaat van: Elzenga op 28/06/2011 | 23:36 uur
Goh nu hebben we ook eens een crisis...alsof dat nooit zou gebeuren en verboden is of zo. En juist door het bestaan van de EU en de samenwerking nu komen we veel beter door die crisis dan als de EU niet had bestaan.

Dat is jouw overtuiging, welke je overigens niet hard kan maken tenzij je koffiedik kan kijken of iets hebt met een glazen bol voorzien van terugwerkende kracht. Ik kan net zo goed beweren dat het zonder EU minder slecht was gegaan. Ook dat lijkt me niet objectief vast te stellen. Ik geloof dat Noorwegen (om maar eens een ander noordelijk land te noemen met een gasbel) er niet slechter voorstaat dan Nederland.

Citaat van: Elzenga op 28/06/2011 | 23:36 uur
En nee, de EU zal niet zo bijster veel meer groeien...ook de Eurofielen weten dat er een grens is en die bijna is bereikt.

De (halve?) Balkan staat niet te springen? Jij was toch de mening toegedaan dat ook Zwitserland en Noorwegen erbij willen?

Citaat van: Elzenga op 28/06/2011 | 23:36 uur
Turkije zal geen lid worden en ook Wit-Rusland en de Oekraïne niet. Hoezeer die laatste cultureel ook bij Europa passen.

Jammer, kunnen we geen tulpen en boerenkool met worst exporteren........ Nou ja, dat kan wel, maar is natuurlijk "omslachtig" omdat het dan geen EU-leden betreft.....

KapiteinRob

#623
Citaat van: Elzenga op 28/06/2011 | 23:36 uur
je getoonde superioriteitsgevoelens zijn nogal selectief.

Je gaat wel erg creatief om met een (van een smiley voorzien) citaat en vergeet vervolgens waar het citaat naar refereerde:
Citaat van: Elzenga op 28/06/2011 | 20:22 uur
Dus misschien kunnen zij ons wat meer leren om weer met wat plezier te leven en kunnen wij ze wat meer leren begroten en boekhouden.

Misschien eerst eens in de spiegel kijken voordat je anderen "beticht" van suprioriteitsgevoelens? Je moet het feit dat iemand (ik in dit geval) niet "iets heeft" met een andere cultuur vooral niet verwarren met een of ander misplaatst suprioriteitsgevoel wat ik volgens jou blijkbaar heb.

Lex

Citaat van: dudge op 28/06/2011 | 23:40 uur
Ohh, en de Zweedse gehaktballetjes in cranberry saus  :big-smile:
Tja ..... volgens mij is cranberry nou niet iets echt Europees.  ;)

Elzenga

Citaat van: dudge op 28/06/2011 | 23:47 uurJe weet dat ik een EU fanboy ben, maar dit is natuurlijk nooit hard te maken, wel waarschijnlijk...
Meer dan waarschijnlijk. Nu moet men welhaast samenwerken binnen de EU als geheel... toen was dat veel meer een keuze. En dat leidde nog wel eens tot het vormen van (opportunistische) coalities en bondgenootschappen die elkaar dan uiteindelijk vaak ook met geweld te lijf gingen. De Europese geschiedenis staat er bol van, tot twee bloedige wereldoorlogen aan toe. Als je dat vergelijkt met de EU nu dan is de EU en situatie nu welhaast een wonder. En dat nu zomaar willen opheffen omdat er een probleem is met een lidstaat?!...tja...ik denk dat je dit alleen zo makkelijk kan willen als je of sterke eng nationalistische wensen hebt (zoals Wilders) of de Europese geschiedenis niet goed genoeg kent en op je in hebt laten werken...of dat je nieuwe oorlogen wilt natuurlijk.
Citaat van: dudge op 28/06/2011 | 23:47 uurEn ook hier heb ik nog wel mijn twijfels. Als je de kaart nu bekijkt zie je nog zo'n gapend gat bij de Balkan, ik vrees ernstig dat die rotzooi ook geintegreerd wordt. Op termijn wellicht goed hoor, maar wel pas als die lander er echt helemaal klaar voor zijn!
Ja die zullen er nog wel bijkomen denk ik...en ja wat mij betreft niet zonder strenge voorwaarden.