Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Reinier

Citaat van: ARM-WAP op 29/11/2017 | 12:19 uur
Prachtig toch... onze Amerikaanse vrienden zullen er dra meer landmacht materiaal in reserve opslaan als dat de gastgevers Defensie rijk is in haar totaliteit.  :sick:
Amerikanen doen hetzelfde in Duitsland en Nederland.
Ik denk dat ze hun Europese 'bondgenoten' toch niet helemaal vertrouwen met hun mooie praatjes dat zij hun eigen defensie broek gaan ophouden.

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 29/11/2017 | 12:19 uur
Prachtig toch... onze Amerikaanse vrienden zullen er dra meer landmacht materiaal in reserve opslaan als dat de gastgevers Defensie rijk is in haar totaliteit.  :sick:

Misschien mag defensie wel wat materiaal lenen net als de scherfvesten. Dat zou de belgische politiek geweldig vinden geen kosten van aankoop maar wel gebruik maken van.

ARM-WAP

Prachtig toch... onze Amerikaanse vrienden zullen er dra meer landmacht materiaal in reserve opslaan als dat de gastgevers Defensie rijk is in haar totaliteit.  :sick:

Reinier

Amerikanen slaan weer legermateriaal op in België

Het Amerikaanse leger gaat opnieuw militair materieel stockeren in de kazerne van Zutendaal. Daar bewaart Defensie momenteel het legerarchief en vernietigt het overtollige munitie. Op dinsdag 21 november heeft minister van Defensie Steven Vandeput dat nieuwe Amerikaanse depot officieel geopend.

Na de annexatie van de Krim en de meer gespannen relatie met Rusland, besloot het Amerikaanse leger om weer militair materieel in Europa op te slaan. Dit om zich in geval van nood sneller in Oost-Europa te kunnen ontplooien.

In de kazerne van Zutendaal kunnen de Amerikanen gebruikmaken van vijftien loodsen, goed voor in totaal 53.000 vierkante meter opslagruimte. Daarnaast is er nog 65.000 vierkante meter extra opslagruimte in openlucht. Al die ruimte dient voornamelijk voor het opslaan van zwaar materiaal zoals tanks, vrachtwagens en munitie.

Het Amerikaanse leger vroeg al in midden 2015 aan België, Nederland en Duitsland of ze kazernes ter beschikking konden stellen om materieel op te slaan. Duitsland antwoordde positief, met een opslagplaats in Dülmen. De Nederlanders stelden een kazerne ter beschikking in Eygelshoven. Nu kan het Amerikaanse materieel dus ook officieel terecht in Zutendaal. De toegewezen loodsen en ruimtes zouden vanaf 1 mei 2018 volledig operationeel moeten zijn.

https://mil.be/nl/artikel/amerikanen-slaan-weer-legermateriaal-op-belgie

Parera

Citaat van: Reinier op 28/11/2017 | 22:40 uur
Ik zag deze Gulfstream toevallig op het NOS Journaal vanavond met een item over Rutte in Mali (Gulfstream heeft Rutte daar gebracht).
Rutte was/ is daar samen met zijn Belgische collega Michel, al werd dat niet genoemd in het item. Zouden ze samen zijn gevlogen? Mark met de Gulfstream Charles ophalen in Brussel? Waarom niet?
Allemaal met hun eigen toestel, een gezamelijke vloot van VIP jets zou ook op zijn plaats zijn. Graag Rekkof 100's of Embraers zoals de belgen mee vliegen.

Reinier

Citaat van: Reinier op 28/11/2017 | 22:40 uur
Rutte was/ is daar samen met zijn Belgische collega Michel, al werd dat niet genoemd in het item. Zouden ze samen zijn gevlogen? Mark met de Gulfstream Charles ophalen in Brussel? Waarom niet?
Aanvulling op het bericht; alle 3 de BeNeLux premiers zijn in Mali en gaan later deze week door naar Ivoorkust.
BeLux zijn wel samen gegaan, NL kwam een dag later  8)

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/11/2017 | 21:18 uur
Die hebben we nog steeds en wordt uiteraard volop gebruikt.
Ik zag deze Gulfstream toevallig op het NOS Journaal vanavond met een item over Rutte in Mali (Gulfstream heeft Rutte daar gebracht).
Rutte was/ is daar samen met zijn Belgische collega Michel, al werd dat niet genoemd in het item. Zouden ze samen zijn gevlogen? Mark met de Gulfstream Charles ophalen in Brussel? Waarom niet?

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/11/2017 | 22:10 uur
Heel braaf teruggedraaid, ongeveer gelijktijdig met de beslissing om het JSS niet te verpatsen.

Mijn fout, dan heeft NL nog steeds een VIP toestel al twijfel ik of die nog blijft als de PH-GOV er is. :cute-smile:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 28/11/2017 | 22:07 uur
Die was toch wegbezuinigd of zou verkocht worden?

Heel braaf teruggedraaid, ongeveer gelijktijdig met de beslissing om het JSS niet te verpatsen.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/11/2017 | 21:18 uur
Die hebben we nog steeds en wordt uiteraard volop gebruikt.

Die was toch wegbezuinigd of zou verkocht worden?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 28/11/2017 | 21:14 uur
Nederland heeft tot enkele jaren altijd een Gulfstream gehad maar ook deze is verkocht als bezuinigings maatregel

Die hebben we nog steeds en wordt uiteraard volop gebruikt.

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 28/11/2017 | 21:05 uur
Het wordt me een beetje te lastig met dat citeren  ;)
- Medische comp - ben ik best met je eens, dat dat eigenlijk bij de Lm comp kan gegroepeerd worden. Maar volgens mij ga je daarmee niet veel (meer) besparen. Die MedComp is sowieso al een klein deeltje van wat er nog overblijft van defensie. Die Staf, dat gaat geen paar honderd man zijn die je uitspaart.

Oke maar toch nutteloos om een kleine eenheid van kleine 1000 man? onder eigen commando te behouden, ik las dat het belgische leger verkleint moet worden dan zijn dit de eerste simpele stappen.

Citaat van: ARM-WAP op 28/11/2017 | 21:05 uur
- VIP toestellen worden o.a. door het koningshuis gebruikt maar ook door ministers/kabinetten... en ook door defensie zelf natuurlijk. Zelf ben ik enkele malen in een Dassault Falcon gevlogen (best leuk, zo'n leren zetel met extra been ruimte en Jupiler tijdens de vlucht (te betalen uiteraard)).
Maar onder welk budget laat je zoiets dan vallen? BuZa?
Hoe doen ze het in NL? Of vliegt iedereen er met KLM?
Nederland heeft tot enkele jaren altijd een Gulfstream gehad maar ook deze is verkocht als bezuinigings maatregel, daarnaast hadden we de KBX een fokker 50 wat officieel het toestel van het de koning/koningin was maar deze zal worden vervangen door 1 boeing 737 VIP deze zal niet meer onder PH-KBX (Koningin Beatrix) vliegen maar onder de registratie PH-GOV.
Met de KBX werd al gevlogen door leden van het kabinet maar dat zal met het nieuwe toestel steeds vaker gebeuren, verder reist men gewoon met (1st class) commerciële lijnvluchten.

Een tweetal artist impressie's van hoe de PH-GOV er uit kan komen te zien;




Citaat van: ARM-WAP op 28/11/2017 | 21:05 uur
- Die ondersteuningsschepen zijn idd aan vervanging toe.
De albatros is verkocht, is eigenlijk nooit echt nuttig geweest volgens ik opgevangen had. Wordt onderdeel van een drijvend museum, in NL. indien ik me niet vergis.

Wat de Belgica betreft, geen enkele Federale Overheidsdienst (FOD) wil de kosten daarvan overnemen.
https://www.naturalsciences.be/nl/science/do/98

Jammer van de Belgica maar als er geen andere dienst het wil overnemen moet defensie misschien hard zijn en zeggen wij investeren niet meer in zo'n schip dat we toch niet zelf gebruiken.

ARM-WAP

Het wordt me een beetje te lastig met dat citeren  ;)
- Medische comp - ben ik best met je eens, dat dat eigenlijk bij de Lm comp kan gegroepeerd worden. Maar volgens mij ga je daarmee niet veel (meer) besparen. Die MedComp is sowieso al een klein deeltje van wat er nog overblijft van defensie. Die Staf, dat gaat geen paar honderd man zijn die je uitspaart.

- VIP toestellen worden o.a. door het koningshuis gebruikt maar ook door ministers/kabinetten... en ook door defensie zelf natuurlijk. Zelf ben ik enkele malen in een Dassault Falcon gevlogen (best leuk, zo'n leren zetel met extra been ruimte en Jupiler tijdens de vlucht (te betalen uiteraard)).
Maar onder welk budget laat je zoiets dan vallen? BuZa?
Hoe doen ze het in NL? Of vliegt iedereen er met KLM?

- Die ondersteuningsschepen zijn idd aan vervanging toe.
De albatros is verkocht, is eigenlijk nooit echt nuttig geweest volgens ik opgevangen had. Wordt onderdeel van een drijvend museum, in NL. indien ik me niet vergis.

Wat de Belgica betreft, geen enkele Federale Overheidsdienst (FOD) wil de kosten daarvan overnemen.
https://www.naturalsciences.be/nl/science/do/98

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 27/11/2017 | 12:21 uur
Deze wordt 'paars' ingezet. De Medic en/of Doc aan boord van de schepen zijn van de Medische component. Worden ook afgedeeld bij de LuM.
Ik weet niet juist 'waarom' en 'wanneer' maar kan me best voorstellen dat 'paarse' inzet zo makkelijker leek. Ondertussen zijn er al een pak medics die quasi permanent afgedeeld zijn bij de Marine.
Prima maar waarom is dit een aparte component met eigen commando structuur? Het zou op dat gebied wel kunnen integreren als eenheid binnen de landcomponent, daarmee bespaar je een paar hoge functies uit en het paars optreden kan ook doorgaan in die vorm. Een kleine herstructurering verder doorgaan zoals het nu gaat.

Citaat van: ARM-WAP op 27/11/2017 | 12:21 uur
Van mij mag men eens goed snoeien in de 'witte producten' m.a.w. de VIP-toestellen.
Zeker België stikt van de VIP toestellen de Embraers zouden met gemak weg kunnen, deze worden voor het grootste deel ingezet voor het koningshuis als ik het goed begrijp? Kunnen ook wel op een ander budget geplaatst worden.

Citaat van: ARM-WAP op 27/11/2017 | 12:21 uur
Veel ondersteuningsvaartuigen? Enkele slepers, Godetia, Zenobe Gramme en de Belgica
2 koninklijke jachten... ja, daarover heb ik ook zo mijn mening... Nog nooit gezien... Ongetwijfeld liggen die dingen ergens in Spanje en/of Italie... 'Bemand' door de Marine.
Dat vind ik relatief veel als je kijkt naar de rest van de vloot 5 support schepen op een oorlogsvloot van 8 schepen. Ook zijn de meeste al enkele jaren verouderd en aan vervanging toe.
Nu is het bekend dat de Godetia niet vervangen zal worden maar de taken over gaan naar de nieuwe mijnenjagers.



De 2 slepers zouden ook wel eens vervangen mogen worden, de Albatros zou al te koop staan sinds 2015. Beide slepers worden al niet meer vermeld op de website van het ministerie van defensie onder ''Onze Vloot''. Ook heb je dan nog de A997 Spin uit 1958, een rondvaartbootje dat geld kan echt wel beter besteed worden door het te vervangen met iets zoals;


Citaat van: ARM-WAP op 27/11/2017 | 12:21 uur
Onderhoud enz vind ook plaats binnen de Marine. An sich heb ik daar geen probleem mee. Maakt deel uit van "dienst aan de natie".

Het schip word meer gebruikt voor wetenschap en onderzoek in de natuur dan iets met defensie te maken heeft. Een ander ministerie dat meer met wetenschap en natuur doet zou dit op zich moeten nemen en laten bemannen met gewoon civiel personeel. De Belgica zou vervangen worden, wat is de status van dit project? Bij de vervanging is een mooie kans om dit naar een ander ministerie te plaatsen. Ik denk dat de marinecomponent meer heeft aan een directe vervanging van de Godetia in de vorm van een Multipurpose Support Vessel.

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 27/11/2017 | 11:20 uur
- Waarom is het medische component gesplitst van bijvoorbeeld het land component? dat heb ik nooit begrepen.
Deze wordt 'paars' ingezet. De Medic en/of Doc aan boord van de schepen zijn van de Medische component. Worden ook afgedeeld bij de LuM.
Ik weet niet juist 'waarom' en 'wanneer' maar kan me best voorstellen dat 'paarse' inzet zo makkelijker leek. Ondertussen zijn er al een pak medics die quasi permanent afgedeeld zijn bij de Marine.
Citaat van: Parera op 27/11/2017 | 11:20 uur
- De luchtcomponent heeft relatief veel (verouderde) trainings toestellen, dit kan met veel minder waardoor geld vrijkomt voor operationele units.
Van mij mag men eens goed snoeien in de 'witte producten' m.a.w. de VIP-toestellen.
Citaat van: Parera op 27/11/2017 | 11:20 uur
- De marinecomponent heeft ook veel ondersteunings vaartuigen en zelfs 2 koninklijke jachten
Veel ondersteuningsvaartuigen? Enkele slepers, Godetia, Zenobe Gramme en de Belgica
2 koninklijke jachten... ja, daarover heb ik ook zo mijn mening... Nog nooit gezien... Ongetwijfeld liggen die dingen ergens in Spanje en/of Italie... 'Bemand' door de Marine.
Citaat van: Parera op 27/11/2017 | 11:20 uur
- Het onderzoeksschip Belgica is bemand door de marine maar het beheer is van een andere organisatie.
Onderhoud enz vind ook plaats binnen de Marine. An sich heb ik daar geen probleem mee. Maakt deel uit van "dienst aan de natie".