Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Ronald Elzenga

Citaat van: Belgje op 30/12/2016 | 13:00 uur
https://www.facebook.com/paracdo/videos/1576962915654444/

Aflevering 5. Volgende week de laatste in de reeks.
Thanks voor het linken. Was weer interessant en ook leerzaam.


ARM-WAP

Citaat van: Belgje op 23/12/2016 | 08:53 uur
https://www.facebook.com/paracdo/videos/1565616326789103/

Aflevering 4.
Opnieuw goed gesmaakt. Een zeer interessante serie. En beter dan ik verwachtte van "de Belgische journalistiek". Het is eindelijk eens iets positiefs over defensie...


Ronald Elzenga

Citaat van: Belgje op 19/12/2016 | 09:27 uur
Reynders wil meer Belgische militairen in de strijd tegen ISIS

Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders heeft zich tijdens zijn bezoek aan Bagdad ambitieus en optimistisch getoond over de uitbreiding van de Belgische militaire inspanning aan de zijde van de internationale coalitie tegen Islamitische Staat in Irak. "Het is heel belangrijk voor ons om in Noord-Irak te gaan opereren en echte hulp ter plaatse te bieden tijdens een militaire actie. Dat is onze volgende stap."
Zes F-16-gevechtsvliegtuigen zet België momenteel in vanuit Jordanië in de strijd tegen ISIS in Syrië en Irak. Daarnaast zijn er nog elite-eenheden die een opleidingsmissie hebben. Binnenkort zal een dertigtal andere soldaten verder op het terrein worden ingezet voor een 'train, advice en assist'-opdracht.

"We willen training en advies op het terrein geven, dat wil zeggen op het moment wanneer de Iraakse troepen aan een operatie bezig zijn, dat onze instructeurs dan interveniëren, bijvoorbeeld in Mosoel", aldus Reynders. Meer informatie wou de minister niet kwijt: "We zitten nu in de voorbereidende fase van zo'n missie. De details bekijken we nu met Defensie en met de internationale coalitie. Er zijn een aantal mogelijkheden die zich aandienen."

Samenwerking met Nederland

Reynders is momenteel in Bagdad samen met collega's uit Nederland en Luxemburg, Bert Koenders en Jean Asselborn. Het is de eerste keer dat ze samen naar Irak trekken, een meerwaarde volgens Reynders. "Je hebt toch meer invloed met drie ministers dan alleen. Maar dat is niet het enige voordeel. Er is die zeer goede samenwerking met Nederland, niet alleen wat de missie met de F-16's betreft, ook het opleiden van de Iraakse troepen in Bagdad doen we samen met Nederland." En die gezamenlijke inspanningen zijn België en Nederland nu samen aan het evalueren.

Vanavond verplaatst de missie zich naar Erbil, een semiautonome Koerdische regio in het Noorden van Irak.

Bron: Belga
Positief dat de ministers van de Benelux zo samen optrekken in een tour door Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Mogen ze wat mij betreft vaker doen! Samen sterker!

Belgje

Reynders wil meer Belgische militairen in de strijd tegen ISIS

Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders heeft zich tijdens zijn bezoek aan Bagdad ambitieus en optimistisch getoond over de uitbreiding van de Belgische militaire inspanning aan de zijde van de internationale coalitie tegen Islamitische Staat in Irak. "Het is heel belangrijk voor ons om in Noord-Irak te gaan opereren en echte hulp ter plaatse te bieden tijdens een militaire actie. Dat is onze volgende stap."
Zes F-16-gevechtsvliegtuigen zet België momenteel in vanuit Jordanië in de strijd tegen ISIS in Syrië en Irak. Daarnaast zijn er nog elite-eenheden die een opleidingsmissie hebben. Binnenkort zal een dertigtal andere soldaten verder op het terrein worden ingezet voor een 'train, advice en assist'-opdracht.

"We willen training en advies op het terrein geven, dat wil zeggen op het moment wanneer de Iraakse troepen aan een operatie bezig zijn, dat onze instructeurs dan interveniëren, bijvoorbeeld in Mosoel", aldus Reynders. Meer informatie wou de minister niet kwijt: "We zitten nu in de voorbereidende fase van zo'n missie. De details bekijken we nu met Defensie en met de internationale coalitie. Er zijn een aantal mogelijkheden die zich aandienen."

Samenwerking met Nederland

Reynders is momenteel in Bagdad samen met collega's uit Nederland en Luxemburg, Bert Koenders en Jean Asselborn. Het is de eerste keer dat ze samen naar Irak trekken, een meerwaarde volgens Reynders. "Je hebt toch meer invloed met drie ministers dan alleen. Maar dat is niet het enige voordeel. Er is die zeer goede samenwerking met Nederland, niet alleen wat de missie met de F-16's betreft, ook het opleiden van de Iraakse troepen in Bagdad doen we samen met Nederland." En die gezamenlijke inspanningen zijn België en Nederland nu samen aan het evalueren.

Vanavond verplaatst de missie zich naar Erbil, een semiautonome Koerdische regio in het Noorden van Irak.

Bron: Belga

Belgje

Er staan momenteel 5 C-130's op standby. Men bekijkt of dit nog kan worden uitgebreid.

Ronald Elzenga

Citaat van: Ace1 op 18/12/2016 | 20:56 uur
Jongens doe ff normaal aub het is bijna kerst.
Ja!..want nog even...en ik ben begonnen over die LPD ;) ;D

Ace1

Jongens doe ff normaal aub het is bijna kerst.

Huzaar1

#1617
Citaat van: Ronald Elzenga op 18/12/2016 | 17:40 uur
Gek "onbeschofte en respectloze anonimicus"..maar die (ook Belgische) bronnen vragen me juist om door te gaan waarmee ik bezig ben en voelen zich absoluut niet lastig gevallen. Al onderkennen we allen de huidige politieke realiteit in Nederland en België en de mogelijkheden en beperkingen die dat geeft. En hopen we dat daar in de nabije toekomst meer ruimte en geld voor komt.

Terug on topic maar weer!..(zonde van onze tijd en energie dit)...

Ik weet niet wat voor drugs je ophebt Elzenga, maar je gebruikt aanhalings en sluitingstekens alsof je mij daarin ergens citeert. Je raaskalt, niemand vraagt naar je bronnen of enige openheid van jou daarin. De enige die daarover heisa aan het maken is ben je zelf.

Ik nam voorheen de Russische defensie plannen op de hak, tenslotte is een maanbasis hartstikke tof, maar ook natuurlijk niet te realiseren. Ook prima op internet te bespreken, maar dan is voor iedereen duidelijk dat een Belgisch amfibisch schip in hetzelfde doosje kan als de Russische maanbasis.
Daarnaast, en dit is een aanval ( Beethoven 5e symph. ) op jou militaire capaciteiten en strategisch denkniveau op het gebied van militaire samenwerking, nou Elzenga, daar ontbreekt het jou totaal aan als je een amfibisch schip voor de Belgische marine voorstelt, echt totaal.

En dan gaat dit niet over wat ik van België vind, of wat iemand anders ervan moet vinden maar puur over de wijze stappen van aanschaf van materieel en besteding van overheidsgelden in de huidige politieke conjunctuur, en dan ook die daarbij genomen voor de komende 50 jaar, een middellange termijn. Want zelfs als er ineens voor Belgie haar Mindef een hele dikke zak geld op tafel zou komen is een amfibisch schip nog steeds het laatste wat er gevraagd zal worden. Het de grootste waste of money ever zijn aangezien de Belgen via de BeNesam samenwerking allang toegang hebben tot zo'n capaciteit, maargoed. Laten we een alternatieve realiteit creëren waarin het veel logischer wordt een militaire sport te gaan beoefenen waar nul komma nul ervaring in is, of materieel, of kennis van terwijl de buurman het al decennia doet waar je notabene ook nog eens mee samenwerkt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ronald Elzenga

#1616
Citaat van: Huzaar1 op 18/12/2016 | 17:21 uur
Je hebt denk ik een paar lessen begrijpend lezen nodig. Waar lees je dat ik om openbaring van je bronnen vraag?
Als je een dergelijke move wil maken als deze moet je hem wel goed beginnen. Kom maar op met die middelvingers elzenga, hoe groter hoe makkelijker ik ermee in je luchtballonnen kan prikken.  :dead:

Ik kan niet wachten op je topic over behoeftestelling Amfibisch transportschip voor de Belgische Marine! Of je alternatieve defensie opzet gekontluchtfiets. Hou die praat voor dergelijk topic, ga daar onze Belgen niet mee lastigvallen.
Gek "onbeschofte en respectloze anonimicus"..maar die (ook Belgische) bronnen vragen me juist om door te gaan waarmee ik bezig ben en voelen zich absoluut niet lastig gevallen. Al onderkennen we allen de huidige politieke realiteit in Nederland en België en de mogelijkheden en beperkingen die dat geeft. En hopen we dat daar in de nabije toekomst meer ruimte en geld voor komt.

Terug on topic maar weer!..(zonde van onze tijd en energie dit)...

Huzaar1

#1615
Citaat van: Ronald Elzenga op 18/12/2016 | 17:11 uur
Dus als ik je goed begrijp moet ik mijn bronnen aan jou..onbeschofte en respectloze anonimicus...noemen?! Mensen die mij dingen vertellen of zaken aanvullen of erop reageren.. omdat ik wel een hoge mate van respect voor hen toon en ze bovendien serieus neem...en zij mij blijkbaar ook.

Forumleden...hoe kan ik hier een hele dikke middelvinger plaatsen?!

Je hebt denk ik een paar lessen begrijpend lezen nodig. Waar lees je dat ik om openbaring van je bronnen vraag?
Als je een dergelijke move wil maken als deze moet je hem wel goed beginnen. Kom maar op met die middelvingers elzenga, hoe groter hoe makkelijker ik ermee in je luchtballonnen kan prikken.  :dead:

Ik kan niet wachten op je topic over behoeftestelling Amfibisch transportschip voor de Belgische Marine! Of je alternatieve defensie opzet gekontluchtfiets. Hou die praat voor dergelijk topic, ga daar onze Belgen niet mee lastigvallen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ronald Elzenga

#1614
Citaat van: Huzaar1 op 18/12/2016 | 16:11 uur
Laat zien die planvorming? Of is dit weer één van je bronnen.
Er is niet eens genoeg geld voor meerdere basisbehoeften in jaarprogramma's van huidige eenheden, ga toch weg man. Ik veeg je droomkasteel zo van tafel.
Dus als ik je goed begrijp moet ik mijn bronnen aan jou..onbeschofte en respectloze anonimicus...noemen?! Mensen die mij dingen vertellen of zaken aanvullen of erop reageren.. omdat ik wel een hoge mate van respect voor hen toon en ze bovendien serieus neem...en zij mij blijkbaar ook.

Forumleden...hoe kan ik hier een hele dikke middelvinger plaatsen?!

Huzaar1

Citaat van: Ronald Elzenga op 18/12/2016 | 16:06 uur
Inderdaad...en er is zelfs al interesse en planvorming om het niet bij die ene Para compagnie te houden.

Laat zien die planvorming? Of is dit weer één van je bronnen.
Er is niet eens genoeg geld voor meerdere basisbehoeften in jaarprogramma's van huidige eenheden, ga toch weg man. Ik veeg je droomkasteel zo van tafel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Ronald Elzenga op 18/12/2016 | 16:04 uur
Nee jij vindt een inhoudelijke discussie niet prima..want je toont 0,0 respect voor andersdenkenden. Maar goed, je bent gelukkig niet de enige wiens mening ik (desondanks toch nog!) peil...en dus blijf ik gewoon bepleiten wat ik bepleit. Dat is ook het doel van het uitdenken en uitbeelden van een toekomstige visie, ambitieniveau en uitwerking daarvan. Heeft 0,0 te maken met luchtkastelen..want dat niveau ben ik al lang ontstegen.

Nul respect voor andersdenkenden, tjonge, oke. Nieuwe weg die we inslaan hiermee, maar leg uit. Hoezo heb ik geen respect voor andersdenkenden? 
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"