Defense Security Cooperation Agency US possible sale approval

Gestart door Sparkplug, 14/05/2015 | 17:01 uur

Huzaar1

Leuk dat Polen er 500 wil. Ik denk dat wij onze kaarten heel anders spreiden dan Polen. Wij hebben geen behoefte om ons heel eigen offensief jegens zeg; Rusland uit te kunnen voeren. Ik denk de Polen wel. Daarom kopen ze al deze aantallen. Is ook logisch want als het knokken wordt zal het bij hun losgaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Reinier op 20/07/2022 | 09:36 uur
Geen bron, maar dat kon je al afleiden aan de inleiding; "cynisch gedacht". Dat was een kleine hint.

Maar proof me wrong om het moment dat ze er zijn, en het zijn er inderdaad 12.
Oke, is 12 een belachelijk laag aantal dat de mogelijkheid bestaat dat maar liefst alle 12 'operationeel' worden, maar het zal mij niets verbazen als slechts een batterijtje van 6 stuks operationeel wordt, 3 in de VS blijven voor trainingsdoeleinden en 3 in de opslag gaan.
Mogelijkheid dan om iets bij te dragen aan de NAVO oostflank; 3 stuks voor 3 maanden?
Sinds wanneer staat onze artillerie in de VS? Trainingsdoeleinden doen we gewoon binnen Europa, dus alle MLRS die we krijgen staat lekker in Nederland en gaat met enige regelmaat op de trein op Grand Tour door Europa.

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 20/07/2022 | 09:36 uur
Geen bron, maar dat kon je al afleiden aan de inleiding; "cynisch gedacht". Dat was een kleine hint.

Maar proof me wrong om het moment dat ze er zijn, en het zijn er inderdaad 12.
Oke, is 12 een belachelijk laag aantal dat de mogelijkheid bestaat dat maar liefst alle 12 'operationeel' worden, maar het zal mij niets verbazen als slechts een batterijtje van 6 stuks operationeel wordt, 3 in de VS blijven voor trainingsdoeleinden en 3 in de opslag gaan.
Mogelijkheid dan om iets bij te dragen aan de NAVO oostflank; 3 stuks voor 3 maanden?

12 stuks voor batterijen. Die nonsens over 3 stuks voor 3 maanden... tja.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 19/07/2022 | 16:17 uur
Heftig, dit is nieuw. Wat is je bron?
Geen bron, maar dat kon je al afleiden aan de inleiding; "cynisch gedacht". Dat was een kleine hint.

Maar proof me wrong om het moment dat ze er zijn, en het zijn er inderdaad 12.
Oke, is 12 een belachelijk laag aantal dat de mogelijkheid bestaat dat maar liefst alle 12 'operationeel' worden, maar het zal mij niets verbazen als slechts een batterijtje van 6 stuks operationeel wordt, 3 in de VS blijven voor trainingsdoeleinden en 3 in de opslag gaan.
Mogelijkheid dan om iets bij te dragen aan de NAVO oostflank; 3 stuks voor 3 maanden?

Mourning

Citaat van: Master Mack op 19/07/2022 | 20:05 uur
12 stuks Himars op wiel voor 13X op wielen en later 12 stuks MLRS  op rups voor 43X klinkt niet onlogisch. Misschien voor 11X een variant op Defenture onderstel. Bijzondere keuzes heeft Huzaar 1 het over.

Waarom weer twee verschillende platformen?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Master Mack

12 stuks Himars op wiel voor 13X op wielen en later 12 stuks MLRS  op rups voor 43X klinkt niet onlogisch. Misschien voor 11X een variant op Defenture onderstel. Bijzondere keuzes heeft Huzaar 1 het over.

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 19/07/2022 | 14:59 uur
Precies dit.

Cynisch gedacht; 4 blijven in de VS voor training, 2 gelijk in opslag, 6 operationeel.
Bij een uitzending kunnen we er 2 sturen naar Letland voor 3 maanden.

Heftig, dit is nieuw. Wat is je bron?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

Citaat van: Reinier op 19/07/2022 | 14:57 uur
Die 500 Poolse HIMARS zijn het andere uiteinde van het spectrum

Dit biedt Polen o.a. de mogelijkheid om in de openingsuren van een conflict Kaliningrad leeg te vegen. Juist met de daar aanwezige dreigingssystemen veel effectiever dan airpower.

Mourning

Citaat van: Reinier op 19/07/2022 | 14:59 uur
Precies dit.

Cynisch gedacht; 4 blijven in de VS voor training, 2 gelijk in opslag, 6 operationeel.
Bij een uitzending kunnen we er 2 sturen naar Letland voor 3 maanden.

Misschien zelfs wel 3 (!!!) als het ECHT moet. Waar. Hebben. We. Het. Over.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Reinier

Citaat van: Mourning op 19/07/2022 | 14:54 uur
Ja, weet je het zeker? Misschien anders delen met de Duitsers ofzo. Kunnen we nog een halve F35 erbij kopen ofzo.

12 stuks. Ik voorspelde het al.We gaan echt DIK inzetten op vuurkracht :dead:.
Precies dit.

Cynisch gedacht; 4 blijven in de VS voor training, 2 gelijk in opslag, 6 operationeel.
Bij een uitzending kunnen we er 2 sturen naar Letland voor 3 maanden.

Reinier

Citaat van: Parera op 19/07/2022 | 12:31 uur
Als ik kijk naar de recente poolse plannen van 500 HIMARS voertuigen voor 80 batterijen kom je uit op 6,25 voertuigen per batterij. Met onze 12 HIMARS of andere MLRS kunnen we dus 2 batterijen operationeel vullen, daarmee hebben we nog geen trainings en/of reserve  capaciteit in huis. Laten we eens beginnen met 1 operationele batterij + training / reserve en daarna nog eens verder kijken of we misschien nog 1 of 2 operationele batterijen kunnen invoeren.
Die 500 Poolse HIMARS zijn het andere uiteinde van het spectrum, maar dat Nederland 'begint' het dubbele aantal van Estland (...) Straalt niet heel veel ambitie en urgentie uit.
Ik denk dat de Polen niet paranoïde zijn, noch het defensiebeleid van een Saoudie-Arabië  nastreven, maar wel realistisch zijn over wie hun buurman is. En binnen de NAVO, jouw buurman is mijn buurman.

Mourning

Citaat van: Parera op 19/07/2022 | 12:31 uur
Als ik kijk naar de recente poolse plannen van 500 HIMARS voertuigen voor 80 batterijen kom je uit op 6,25 voertuigen per batterij. Met onze 12 HIMARS of andere MLRS kunnen we dus 2 batterijen operationeel vullen, daarmee hebben we nog geen trainings en/of reserve  capaciteit in huis. Laten we eens beginnen met 1 operationele batterij + training / reserve en daarna nog eens verder kijken of we misschien nog 1 of 2 operationele batterijen kunnen invoeren.

Ja, weet je het zeker? Misschien anders delen met de Duitsers ofzo. Kunnen we nog een halve F35 erbij kopen ofzo.

12 stuks. Ik voorspelde het al.We gaan echt DIK inzetten op vuurkracht :dead:.


"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Reinier op 19/07/2022 | 10:55 uur
Is dat niet een beetje karig 12 stuks? Van de M270 hadden we ooit het dubbele aantal.

Als ik kijk naar de recente poolse plannen van 500 HIMARS voertuigen voor 80 batterijen kom je uit op 6,25 voertuigen per batterij. Met onze 12 HIMARS of andere MLRS kunnen we dus 2 batterijen operationeel vullen, daarmee hebben we nog geen trainings en/of reserve  capaciteit in huis. Laten we eens beginnen met 1 operationele batterij + training / reserve en daarna nog eens verder kijken of we misschien nog 1 of 2 operationele batterijen kunnen invoeren.

Reinier

Citaat van: Sparkplug op 19/07/2022 | 11:00 uur
Wie zegt dat het bij 12 stuks stopt? Als 12 stuks sneller leverbaar zijn, dan is de keuze ook weer niet zo moeilijk.
Klopt, maar een order er uitsturen voor 24 stuks kan ook, wat geleverd kan worden, wordt geleverd.

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 18/07/2022 | 16:21 uur
Die Noorse bestelling was idd niet mis, 205 stuks (plus extra's).

Deze Noorse aanvraag met AIM-120D en de AIM-120C-8 als mogelijke extra mag wat mij betreft ook aan de KLu worden geleverd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.