Marineschip VS 'gestabiliseerd' na aanvaring; zeven opvarenden vermist

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/06/2017 | 08:37 uur

Flyguy

Citaat van: Lex op 03/07/2017 | 21:51 uur
Dank, maar geldt dit voor alle eenheden?

Bij klein bovenwater en op de OPV's sowieso, op groot BW meestal 1 uitkijk, 1 roerganger en 1 officier van de wacht. Maar ook dat is soms wel eens minder.



Lex

Citaat van: Flyguy op 03/07/2017 | 21:46 uur
Tegenwoordig 1 uitkijk/roerganger en 1 officier van de wacht bij de KM. Flink minder dus.
Dank, maar geldt dit voor alle eenheden?

Lex

Even terzijde, maar om een indruk te geven hoe fout het kan gaan, een video uit 1988, waarbij sprake is van een voorstuwingsprobleem:


Flyguy

Citaat van: Lex op 03/07/2017 | 21:23 uur
Tijden zijn veranderd, maar het is wel de praktijk die ik heb meegemaakt, dus brugpersoneel in toto 4 pax, soms zelfs 5 als je een toegevoegd had.


Tegenwoordig 1 uitkijk/roerganger en 1 officier van de wacht bij de KM. Flink minder dus.

Lex

Citaat van: walter leever op 03/07/2017 | 21:28 uur
Okay,ik vindt dat wel een beetje raar in de huidige tijd,dat dit niet op de nieuwe schepen zit,zou toch mogelijk moeten zijn vandaag de dag. :P  (misschien een ideetje voor onze nieuw te bestellen/bouwen schepen,zou misschien ook nog wel voor subs kunnen werken.)

En in je auto krijg je eerst ook een signaal,dan wordt je verondersteld te reageren,doe je dat niet dan doet de auto 't voor je,dat bedoel ik dus. ;)

Ik weet wat je bedoelt, vergelijk het met TCAS in de luchtvaart, maar maritiem is een ander gebied.

walter leever

Citaat van: Lex op 03/07/2017 | 21:25 uur
De CA is niets meer dan een audio signaal. De mens zal vervolgens moeten ingrijpen.

Okay,ik vindt dat wel een beetje raar in de huidige tijd,dat dit niet op de nieuwe schepen zit,zou toch mogelijk moeten zijn vandaag de dag. :P  (misschien een ideetje voor onze nieuw te bestellen/bouwen schepen,zou misschien ook nog wel voor subs kunnen werken.)

En in je auto krijg je eerst ook een signaal,dan wordt je verondersteld te reageren,doe je dat niet dan doet de auto 't voor je,dat bedoel ik dus. ;)

Lex

Citaat van: walter leever op 03/07/2017 | 21:16 uur
Dat Collission Avoidance,waar moet ik dan aan denken?(ben geen zeeman  :-* ),zijn dit geluidssignalen indien er een object op "botskoers" zit,of is 't meer zoiets als een automatisch systeem  wat zelf wegstuurd van een evt.botsing(zoals 't automatisch remmen  bij auto's),en zou dat mogelijk zijn(of betaat dat al)want dan was dit waarschijnlijk niet gebeurd.(of zie ik dat verkeerd?)
De CA is niets meer dan een audio signaal. De mens zal vervolgens moeten ingrijpen.

Lex

Citaat van: Thomasen op 03/07/2017 | 21:05 uur
Dat is niet de praktijk die ik heb meegemaakt.
Tijden zijn veranderd, maar het is wel de praktijk die ik heb meegemaakt, dus brugpersoneel in toto 4 pax, soms zelfs 5 als je een toegevoegd had.

En dat is idd heel wat anders dan aan boord van de US eenheden. In 1988 was ik geplaatst aan boord van USS Hayler (DD-997, Spruance) en daar was het normaal om tijdens een transit van A naar B, 12 pax brugpersoneel te hebben. En ja, ik heb de aanvaring met FGS Rhoen meegemaakt.
Maar dat heeft verder niets met dit topic te maken.


walter leever

Dat Collission Avoidance,waar moet ik dan aan denken?(ben geen zeeman  :-* ),zijn dit geluidssignalen indien er een object op "botskoers" zit,of is 't meer zoiets als een automatisch systeem  wat zelf wegstuurd van een evt.botsing(zoals 't automatisch remmen  bij auto's),en zou dat mogelijk zijn(of betaat dat al)want dan was dit waarschijnlijk niet gebeurd.(of zie ik dat verkeerd?)

Als extra veiligheidssysteem bedoel ik dan,buiten de aanwezige mensen. ;)

Lex

Citaat van: Thomasen op 03/07/2017 | 19:35 uur
Later zal  meer duidelijkheid moeten komen.
Maar voor Collission avoidance heb je niet echt een geavanceerde radar nodig. Je hebt  er op de brug vaak niet eens toegang toe. Al is dat op modernere schepen wel geregeld via CMS. De gekoppelde computer is belangrijker, maar ook die is bij een moderne  (militaire) navigatieradar gewoon  prima.
Een moderne brug radar heeft CA ingebouwd en geeft de mogelijkheid een waarschuwingssignaal af te laten gaan, indien scheepvaart binnen een bepaalde (zelf in te stellen) afstand komt. En natuurlijk ook indien er sprake is van een ramkoers.
Citaat van: Thomasen op 03/07/2017 | 19:35 uur
Waar wij vaak met 2 man  op de brug staan, staan de Amerikanen standaard met minimaal 6, zo heb ik begrepen. Een vreemd incident, maar het geeft maar aan dat een goede uitkijk houden belangrijk is en niet vanzelfsprekend. 
Voor NL is het minimum 3 pax, 1x Off vd Wacht, 1x Roerganger (tevens uitkijk), 1x Verbindelaar. Echter in drukke zones 4 pax met dus een dedicated uitkijk.
Wat dan speelt is het in de gaten houden van de peiling/afstand waarin een object zich bevindt. Blijft deze peiling constant, maar wordt de onderlinge afstand kleiner, dan is er sprake van ramkoers.


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)



jurrien visser (JuVi op Twitter)