Defensie stopt steun 5-meiviering

Gestart door -Peter-, 25/09/2009 | 23:23 uur

Cigarz

Citaat van: Kapitein Rob op 26/09/2009 | 23:44 uur...Het wordt tijd voor nieuwe batterijen in je rekenmachine.....
Had ik m'n rekenmachine maar gebruikt... je hebt gelijk: 64 (zal aan het tijdstip gelegen hebben  ;) )

In elk geval al zo lang geleden, dat niemand meer precies weet hoe lang. En niemand meer precies weet wàt we nu eigenlijk herdenken...

Mourning

Tenenkrommend om in dezelfde Telegraaf (die ik verder nooit lees) een artikel staat over OSW dat er in tegenstelling tot wat Koenders ons wil doen geloven op zijn OSW-departement gewoon NIET wordt bezuinigd... sterker nog hij er gewoon EXTRA geld BIJKRIJGT!!! WTF!!?????  :dead:

In dezelfde Telegraaf een artikel over ik meen een gedeputeerde van Noord-Holland van de PvdA van 33 jaar oud die een opleiding gaat volgen ad Eur 50.000,-- zodat ze beter haar functie in het openbaar bestuur kan uitrichten. Overigens deze kosten lopen alles bij elkaar op tot Eur 80.000,--. Mevrouw heeft het vervolgens over "mijn ambities waarmaken", "studies zijn nu eenmaal duur", "ik wil mezelf verrijken", "onze bezuinigingsoperatie staat geheel los van mijn studie", etc. En het stukje sluit af met: "Baggerman trad drie maanden geleden af om als gedeputeerde een signaal aan de samenleving te geven. Kort daarna werd ze weer geinstalleerd om volgens haar "de klus af te maken""  :dead: :dead: :dead:.

F*ck!!!!!! Vind je het onderhand gek dat de PVV en SP zoveel stemmen trekken met dergelijke idioterie?!!!! En ik ben absoluut niet van plan om OOIT op een van deze twee partijen te stemmen, maar damn zeg!


Regards,

Mourning   8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Enforcer

Citaat van: Kapitein Rob op 27/09/2009 | 16:34 uur
Waarnemend voorzitter Albert Lok van de koepelorganisatie Veteranenplatform, die spreekt namens 126.000 oud-militairen, is verbijsterd over het besluit. „Hiermee verdwijnt ook de herdenking van de capitulatie in 1945. Dat kan Veteranendag in Den Haag niet goedmaken.”
       
De veteranenverenigingen hopen de politiek ervan te doordringen dat het plan moeten worden getorpedeerd. Ook militaire vakbonden willen de 5 meiviering voor Wageningen behouden. „Uit historisch oogpunt moet het einde van de Tweede Wereldoorlog worden herdacht”, aldus voorzitter Jean Debie van de VBM/NOV.

Waar het om draait is dat dit een nationaal gebeuren is en niet een militair gebeuren. Die herdenking verdwijnt niet, maar het kan ook ingetogener. Dit soort nationale zaken vallen mijns inziens onder binnenlandse zaken, dus die mogen dit mee helpen ondersteunen. Dat is geen defensietaak.

KapiteinRob

#25
Citaat van: De Telegraaf op 27/09/2009 | 16:34 uur
Voormalig Tweede Kamervoorzitter Frans Weisglas, bestuurslid van het twee jaar geleden opgerichte organisatiecomité, spreekt van een ,,onbehoorlijke overval". Samen met NCHC-voorman Clemens Cornielje, de Gelderse commissaris van de Koningin, begrijpt hij niet waarom Defensie de festiviteiten de nek omdraait. ,,Want daar komt het wel op neer als geld en personeel van de krijgsmacht verdwijnen", aldus de liberaal.

Misschien kan de heer Weisglas uitleggen waarom defensie, dat niet op de operationele capaciteiten kan/mag/wil bezuinigen en dus uit alle hoeken en gaten geld bij elkaar moet harken en overal gaat korten op zaken waar het actief dienend personeel rechtstreeks mee te maken heeft, niet zou mogen bezuinigen op een viering/herdenking welke, als men van mening is daar blijvend belang aan te moeten hechten, het departement van defensie ver overstijgend is en middels de veteranendag en de nationale herdenking op de Dam ook reeds de nodige aandacht krijgt.

Citaat van: De Telegraaf op 27/09/2009 | 16:34 uur
Beide bestuurders vinden het onverteerbaar dat ze zo snel en zonder enig overleg moesten horen dat de stekker er vanwege bezuinigingen uit gaat.

Kom eens op de militaire werkvloer kijken!  >:(

Citaat van: Albert Lok in De Telegraaf op 27/09/2009 | 16:34 uur
,,Hiermee verdwijnt ook de herdenking van de capitulatie in 1945. Dat kan Veteranendag in Den Haag niet goedmaken."

Overtrokken reactie. Op de Dam en m.n. op Veteranendag is er de nodige aandacht voor veteranen. Als de geldbomen tot in de hemel groeien, kun je wellicht terecht klagen, maar aangezien onze gehele organisatie kraakt en piept onder de opgelegde bezuinigingen vindt ik het niet meer dan redelijk dat defensie kijkt waar er nog meer bezuinigd kan worden buiten de rekening bij het eigen personeel neerleggen!

Citaat van: Jean Debie in De Telegraaf op 27/09/2009 | 16:34 uur
,,Uit historisch oogpunt moet het einde van de Tweede Wereldoorlog worden herdacht."

Volgens mij eindigde WO II niet in Wageningen, maar ergens in het verre oosten!

Citaat van: De Telegraaf op 27/09/2009 | 16:34 uur
Stadspartij Wageningen kenschetst het ministerie van Defensie als een ,,onbetrouwbare partner die bewust bezig lijkt om de Wageningse 5 meiherdenkingen en vieringen om zeep te helpen".

Dan weet de stadspartij ook eens hoe (een substantieel deel van) het defensiepersoneel zich geregeld voelt.  :silent:


Laurens

CitaatIn Wageningen zelf is de onheilstijding ingeslagen als een bom. Stadspartij Wageningen kenschetst het ministerie van Defensie als een ,,onbetrouwbare partner

no shit......

KapiteinRob

Woede over doodsteek 5 meiviering

Veteranen ontzet

DEN HAAG – Het besluit van Defensie om na volgend jaar haar bijdrage aan het bevrijdingsfeest in Wageningen in te trekken, stuit alom op verzet en onbegrip.
       
Het organiserende Nationaal Comité Herdenking Capitulaties 1945 (NCHC), de gemeente Wageningen, veteranengroeperingen, Kamerfracties en vakbonden spreken schande van het intrekken van de ondersteuning na de 65e editie van de festiviteiten in het voorjaar van 2010.
       
Voormalig Tweede Kamervoorzitter Frans Weisglas, bestuurslid van het twee jaar geleden opgerichte organisatiecomité, spreekt van een ,,onbehoorlijke overval". Samen met NCHC-voorman Clemens Cornielje, de Gelderse commissaris van de Koningin, begrijpt hij niet waarom Defensie de festiviteiten de nek omdraait. ,,Want daar komt het wel op neer als geld en personeel van de krijgsmacht verdwijnen", aldus de liberaal.
       
Beide bestuurders vinden het onverteerbaar dat ze zo snel en zonder enig overleg moesten horen dat de stekker er vanwege bezuinigingen uit gaat. ,,Terwijl Defensie ons nog maar twee jaar geleden opdracht gaf de nationale viering in Wageningen op nieuwe leest te schoeien", zo verbaast Cornielje zich. Het comité geeft zich niet gewonnen. ,,We willen een indringend gesprek met De Vries. Bovendien betwijfel ik of het besluit veel steun krijgt in de Kamer", aldus Weisglas.

Waarnemend voorzitter Albert Lok van de koepelorganisatie Veteranenplatform, die spreekt namens 126.000 oud-militairen, is verbijsterd over het besluit. ,,Hiermee verdwijnt ook de herdenking van de capitulatie in 1945. Dat kan Veteranendag in Den Haag niet goedmaken."
       
De veteranenverenigingen hopen de politiek ervan te doordringen dat het plan moeten worden getorpedeerd. Ook militaire vakbonden willen de 5 meiviering voor Wageningen behouden. ,,Uit historisch oogpunt moet het einde van de Tweede Wereldoorlog worden herdacht", aldus voorzitter Jean Debie van de VBM/NOV. In Wageningen zelf is de onheilstijding ingeslagen als een bom. Stadspartij Wageningen kenschetst het ministerie van Defensie als een ,,onbetrouwbare partner die bewust bezig lijkt om de Wageningse 5 meiherdenkingen en vieringen om zeep te helpen".

Bron: De Telegraaf dd. 270909

Elzenga

#22
Citaat van: Kapitein Rob op 26/09/2009 | 23:58 uur
De veteranen hebben onlangs mogen vernemen hoe "begaan" Bernard op het eind van zijn leven was met hun zaak.....
Vandaar mijn wat onderkoelde reactie over de prins...
Citaat van: Kapitein Rob op 26/09/2009 | 23:58 uur
Wat mij betreft zou 5 mei, als men dat dan in stand wil houden, louter over de bevrijding gaan en niet dat gedoe met missies eromheen. En veteranendag is voor mij niet nodig omdat ik de definitie die defensie hanteert voor "veteraan" niet onderschrijf. Als er al zo'n dag moet zijn, dan voor alle actief dienende en voormalige militairen die op safari zijn geweest. Ik erger me kapot aan het in de schijnwerpers zitten van de met een herinneringsmedaille en de dienst verlaten hebbende KLu-er uit Villa Franca wiens grootste gevaar was wellicht pizzavergiftiging te ervaren of zich een dilerium te zuipen aan de Chianti, de ex-vlootbaal die zich 5 maanden lang doodverveelde in de box voor de kust van voormalig Joegoslavië of Nigeria en de voormalig KL-er die in Cyprus rondwandelde terwijl er collega's rondlopen die nog in actieve dienst zijn met een of meerdere missies van ernstiger gehalte achter hun naam die veel te weinig zo niet nul-komma-nul waardering krijgen omdat ze de veteranenstatus pas krijgen als ze hun baret aan de wilgen hebben gehangen.  :mad:
Mijns inziens dus des te meer reden het bij 5 mei te houden. En dat uit te bouwen tot een dag waarop we niet alleen nog de bevrijding van 1945 vieren maar ook als bewustzijnsdag aangaande democratie en vrijheid...het besef dat die niet vanzelfsprekend zijn... en zij die in dienst waren en zijn om die kernwaarden te verdedigen daarbij ook te betrekken.... (al voel ik direct een smerige bijsmaak als ik zie hoe sommige politici die militaire middelen inzetten om die waarden mijns inziens juist ernstig te verzwakken of als dekmantel te misbruiken voor andere doeleinden en agenda's..maar goed..soms moet je naar de grote lijnen blijven kijken).

Veteranen kunnen daarnaast hun eigen reünies houden met hun makkers. Dat lijkt me veel prettiger en minder bombarie. Ik vrees alleen dat de politiek en militaire top Veteranendag willen behouden omdat zij het ook gebruiken om hun geweten af te kopen. Gezien toch een aantal omstreden missies waar veel onvrede over bestaat en de nodige (politieke) fouten zijn gemaakt. Alleen om die reden al zou ik het dus graag anders zien. 

KapiteinRob

#21
Citaat van: Elzenga op 26/09/2009 | 23:46 uur
Prins Bernard is overleden en geschiedenis.

De veteranen hebben onlangs mogen vernemen hoe "begaan" Bernard op het eind van zijn leven was met hun zaak.....

Citaat van: Elzenga op 26/09/2009 | 23:46 uur
Ik hoop dat men op een dag deze dan oude keuze terug zal draaien en alles weer samenbrengt op 5 mei.

Wat mij betreft zou 5 mei, als men dat dan in stand wil houden, louter over de bevrijding gaan en niet dat gedoe met missies eromheen. En veteranendag is voor mij niet nodig omdat ik de definitie die defensie hanteert voor "veteraan" niet onderschrijf. Als er al zo'n dag moet zijn, dan voor alle actief dienende en voormalige militairen die op safari zijn geweest. Ik erger me kapot aan het in de schijnwerpers zitten van de met een herinneringsmedaille en de dienst verlaten hebbende KLu-er uit Villa Franca wiens grootste gevaar was wellicht pizzavergiftiging te ervaren of zich een dilerium te zuipen aan de Chianti, de ex-vlootbaal die zich 5 maanden lang doodverveelde in de box voor de kust van voormalig Joegoslavië of Nigeria en de voormalig KL-er die in Cyprus rondwandelde terwijl er collega's rondlopen die nog in actieve dienst zijn met een of meerdere missies van ernstiger gehalte achter hun naam die veel te weinig zo niet nul-komma-nul waardering krijgen omdat ze de veteranenstatus pas krijgen als ze hun baret aan de wilgen hebben gehangen.  :mad:

Elzenga

Prins Bernard is overleden en geschiedenis. Het is aan de politiek hier keuzes in te maken. Oude keuzes terug te draaien of nieuwe te maken. Ik hoop dat men op een dag deze dan oude keuze terug zal draaien en alles weer samenbrengt op 5 mei.

KapiteinRob

Citaat van: Cigarz op 26/09/2009 | 23:06 uur
met een oorlog, die 74 jaar geleden (!) beëindigt is,

Het wordt tijd voor nieuwe batterijen in je rekenmachine.....

Cigarz

Citaat van: Kapitein Rob op 26/09/2009 | 14:30 uur...Jemig, ik kan me vinden in deze m.i. keurig geformuleerde posting van forumlid Cigarz......
Het is een rare dag....ik kan me zelfs vinden in een post van Elzenga... :P

5 mei was inderdaad de ideale dag geweest om de veteranendag te houden, zoals in vele andere landen het einde van WW-I (11 november) als "veteranendag" geldt.
Eind jaren '90 van de vorige eeuw, veranderde de naam van bevrijdingsdag (5 mei) ook steeds meer naar "Dag van de Vrijheid". Hieruit ontstonden ook de zogenaamde "bevrijdingsfestivals" en Thé Lau van the Scene schreef er zelfs een liedje voor.

Om de een of andere reden (wens van Bernhard?) werd uiteindelijk 29 juni de datum van de "Nationale Veteranendag". Dat kunnen we om eerder genoemde redenen jammer vinden, maar die beslissing is wèl genomen. 5 mei is daarmee "gedegradeerd"(?) tot herdenking van de kapitulatie van de Duitsers (het werkelijke einde van WW-II is 15 augustus met de kapitulatie van de Japanners).
Aangezien de generatie die nog daadwerkelijk herinneringen bij die kapitulatie heeft, steeds kleiner wordt en het huidige MinDef, vanuit het oogpunt van verser in het geheugen liggende gebeurtenissen, nog maar weinig binding heeft met een oorlog, die 74 jaar geleden (!) beëindigt is, kan ik me voorstellen dat de beslissing een keer moet vallen om er een punt achter te zetten. Hoe gevoelig dat bij sommige mensen nog zal liggen.

Dat betekent niet dat we helemaal niets meer aan 5 mei moeten doen (het Leids ontzet is tenslotte ook nog steeds een groot feest), maar een officiële, door MinDef gefinancierde herdenking is wellicht niet meer van deze tijd...

Enforcer

OSW heeft nog wel geld over, aangezien zij niet hoeven te bezuinigen, maar er geld bijkrijgen. Aangezien 4/5 mei ook in het teken staan van verdraagzaamheid en omgang met andere(n) bevolkingsgroepen, is hier ook enigzins sprake van ontwikkelingssamenwerking. Leg de rekening dus neer bij OSW.

Als je echt heel eerlijk bent horen die kosten ook niet bij defensie thuis. Het gaat hier om Binnenlandse Zaken.

Lex

VVD: streep door defilé is brug te ver

DEN HAAG - 
De VVD vindt het besluit van minister Eimert van Middelkoop (Defensie) om vanwege de bezuinigingen in 2011 geen steun meer te geven aan de viering van de 5 mei-herdenking in Wageningen ,,een brug te ver'' gaan.

Kamerlid Arend-Jan Boekesteijn vindt dat bevrijdingsfeesten moeten worden uitgesloten van bezuinigingen en wil daar opheldering over van de minister, zo meldde hij zaterdag. Volgens de liberaal stoot Van Middelkoop met zijn plan de veteranen en de internationale partners van Nederland voor het hoofd.

Ook de militaire vakbond ACOM verzet zich tegen de voorgenomen bezuiniging.

ANP | Gepubliceerd op 26 september 2009, 15:07

KapiteinRob

Citaat van: boekje_pienter op 26/09/2009 | 15:19 uur
Vanuit onze optiek zijn wij – zo denk ik ook – "een stuk minder chauvinistisch en patriottisch zijn dan vele buitenlanden." Vanuit het perspectief van de Belg, Duitsers, Engelsman is dat zéér relatief.

Verwar eigenwijs vooral niet met patriottisch en chauvinistisch...... ;) En v.w.b. de Belg en de Duitser geef ik je gelijk. De Engelsman is wat mij betreft in deze eerder een soort (niet helemaal) Fransman, maar dan wel beleefd.

Citaat van: boekje_pienter op 26/09/2009 | 15:19 uur
Zeg dat maar eens tegen een Fransoos... Die vindt de Bastille net zo belangrijk als de herdenkingen in Normandië...

Kan ik niet over oordelen. Maar de bestorming van de Bastille wordt voor zover ik weet elke 14e juli massaal gevierd, niet alleen op de Champs-Elysees, maar ook in alle stadjes en dorpjes. De Normanië-herdenkingen hebben die impact, maar wederom naar mijn enigzins beperkte beoordelingsvermogen in deze, zeer zeker niet.

boekje_pienter

Citaat van: Kapitein Rob op 26/09/2009 | 15:14 uur
Appels en peren.

Zeg dat maar eens tegen een Fransoos... Die vindt de Bastille net zo belangrijk als de herdenkingen in Normandië...

CitaatOnafhankelijkheidsdagen e.d. vieren is m.i. sowieso wat anders en laten we even niet vergeten dat Nederlanders, althans in mijn ogen, een stuk minder chauvinistisch en patriottisch zijn dan vele buitenlanden.

Vanuit onze optiek zijn wij – zo denk ik ook – "een stuk minder chauvinistisch en patriottisch zijn dan vele buitenlanden." Vanuit het perspectief van de Belg, Duitsers, Engelsman is dat zéér relatief.