Kruisraketten: worden deze door NL aangeschaft?

Gestart door HM, 12/10/2005 | 20:32 uur

slaydo

HIMARS zou trouwens perfect in een gemotoriseerde brigade passen... Staat immers zelf ook op een truck!

Nikehercules

Citaat van: Ace1 op 26/01/2015 | 19:09 uur
Wellicht is de NSM ook geschikt voor de OPV´s?

Past absoluut niet in de taakstelling van een OPV. Een CIWS lijkt mij stukken nuttiger.

Citaat van: Oorlogsvis op 26/01/2015 | 19:20 uur
het MLRS had nooit wegbezuinigd mogen worden.

Als er keuzes gemaakt moeten worden is het natuurlijk niet vreemd dat dit soort systemen geofferd worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Oorlogsvis

Vroeger had de Landmacht ook een prachtig wapen het MLRS !...Ik weet niet precies welke bondgenoot maar volgens mij de Engelsen hebben dit systeem ook in Afghanistan ingezet.
Tijdens vredesmissies zeer doeltreffend en zeer precies en groot bereik...het voordeel is dat troepen niet altijd afhankelijk zijn van een Apache of F-16 in het luchtruim maar gewoon even een raket kunnen laten vallen op de Taliban.

Als alternatief is HIMARS ook prachtig..maar het MLRS had nooit wegbezuinigd mogen worden.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#137
Citaat van: Harald op 26/01/2015 | 17:50 uur
Misschien worden we als NL weer de "Immensi Tremor Oceani"  ("Schrik des groten Oceaans") met een goed uitgeruste Marine

Dan zullen we op termijn moeten naar meer dan 2 MFF vervangers en hopelijk een aanzienlijk hoger budget. 2% van het BNP zie ik voorlopig nog niet gebeuren (is zeker het streven), maar 1.5%+ moet toch haalbaar zijn (0,1% is 600 á 650 mjn euro structureel)

Harald

Ik vind het wel opvallend dat er voor Defensie onderdeel als de KM nu geopperd wordt voor een verhoging van de slagkracht en bewapening door middel van kruisraketten op de 7-Pro fregatten en de KL wordt steeds lichter gemaakt. Landmacht zonder Leo's, minder CV90, lichte brigades met MB ipv Boxers.

Hierdoor wordt het beeld bevestigd dat ik krijg van een versterking van de KM en KLU en vermindering van de zware eenheden/materieel bij de KL.  Helaas

Al moet ik de versterkingen en (hopelijk) aankomende vervangingen bij de KM toejuichen.       Versterking voor De Ruyter ...   ;) 

Misschien worden we als NL weer de "Immensi Tremor Oceani"  ("Schrik des groten Oceaans") met een goed uitgeruste Marine

dudge

Citaat van: slaydo op 26/01/2015 | 12:31 uur
RBS15 Mk 4 kan trouwens ook overigens.

De explosieve lading van dat ding is een stuk kleiner dan bij de Storm Shadow en vergelijkbare missiles. Maar elk zijn doel.

slaydo


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#133
Citaat van: Thomasen op 18/12/2014 | 17:59 uur
NSM is een leuke vervanger van de Harpoon en misschien AGM-65.
Maar dat lijkt me los staan van deze opmerking van Hennis, die specifiek gaat over kruisraketten, en vanaf schepen.

Dan heb je het dus over een Tomahawk of Storm Shadow, dat zijn eigenlijk de belangrijkste smaken die nu op de markt zijn.
Maargoed, ik verwacht niet dat het er gaat komen voorlopig.

Dat begrijp ik, daarom sprak ik over een aanvulling op de Tomahawk of Storm Shadow.

Waarbij ik onvoldoende kennis heb over de Tomahawk of de Storm Shadow om een voorkeur te kunnen uitspreken, maar  zienswijzen en feiten zullen hier vast de revue passeren. (als het een actueel onderwerp blijft)

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2014 | 17:34 uur
Zoals bekend.

Het voordeel van de NSM/JSM is natuurlijk dat het wapen ingezet kan worden vanaf diverse (nieuwe) Nederlandse platformen (LCF/MFF vervanger/Walrus vervanger en F35.

Gezien de beoogde samenwerking tussen Noorwegen en Nederland in het kader van de Walrus vervanger lijkt het Noorse systeem een voor de hand liggende optie.

Ergens kan ik mij herinneren dat de KLu de JASSM op haar wensenlijstje had/heeft staan (geschikt voor F16 en F35)

Ik ben absoluut voor Europese systemen vermits deze zich kwalitatief kunnen meten of beter zijn dan Amerikaanse tegenhangers.

NSM is een leuke vervanger van de Harpoon en misschien AGM-65.
Maar dat lijkt me los staan van deze opmerking van Hennis, die specifiek gaat over kruisraketten, en vanaf schepen.

Dan heb je het dus over een Tomahawk of Storm Shadow, dat zijn eigenlijk de belangrijkste smaken die nu op de markt zijn.
Maargoed, ik verwacht niet dat het er gaat komen voorlopig.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 18/12/2014 | 17:21 uur
De NSM/JSM is Europees, dus dat moet je niet willen.
Bovendien een heel andere klasse dan JASSM.


Zoals bekend.

Het voordeel van de NSM/JSM is natuurlijk dat het wapen ingezet kan worden vanaf diverse (nieuwe) Nederlandse platformen (LCF/MFF vervanger/Walrus vervanger en F35.

Gezien de beoogde samenwerking tussen Noorwegen en Nederland in het kader van de Walrus vervanger lijkt het Noorse systeem een voor de hand liggende optie.

Ergens kan ik mij herinneren dat de KLu de JASSM op haar wensenlijstje had/heeft staan (geschikt voor F16 en F35)

Ik ben absoluut voor Europese systemen vermits deze zich kwalitatief kunnen meten of beter zijn dan Amerikaanse tegenhangers.

dudge

Citaat van: Oorlogsvis op 18/12/2014 | 16:42 uur
Ik ben hier in dit forum ook altijd voor de aanschaf van kruisraketten geweest...de Marine kan dan in de eerste linies meedoen bij aanvallen vanuit zee op terroristische doelen waar ook ter wereld.

Prima idee van Jurrien om er ook de walrus opvolger mee te bewapenen..

LCF's zijn mooie schepen zoals ze nu zijn maar als ze ook geschikt zouden zijn voor landbombardementen hebben we helemaal het neusje van de zalm in huis bij de Kon Marine...

Het liefst zie ik ook een systeem met lichtere raketten (MLRS achtige) op de schepen en een 155mm kanon.

Loop maar niet te hard van stapel. Ze sluit het niet uit. Dus verwacht er deze regeringsperiode, hoe lang dat ook nog mag duren, maar niks meer van.

Zie wel een mooie kans om de Storm Shadow op de M fregat opvolger te pitchen.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2014 | 16:03 uur
Lijkt mij een prima force multiplier voor zowel de LCF's als de Walrus opvolger.

Tomahawk Block IV aangevuld met de AGM-158 JASSM  of NSM/JSM

De NSM/JSM is Europees, dus dat moet je niet willen.
Bovendien een heel andere klasse dan JASSM.


Oorlogsvis

Ik ben hier in dit forum ook altijd voor de aanschaf van kruisraketten geweest...de Marine kan dan in de eerste linies meedoen bij aanvallen vanuit zee op terroristische doelen waar ook ter wereld.

Prima idee van Jurrien om er ook de walrus opvolger mee te bewapenen..

LCF's zijn mooie schepen zoals ze nu zijn maar als ze ook geschikt zouden zijn voor landbombardementen hebben we helemaal het neusje van de zalm in huis bij de Kon Marine...

Het liefst zie ik ook een systeem met lichtere raketten (MLRS achtige) op de schepen en een 155mm kanon.