Verschil opleidingen

Gestart door marc66, 02/10/2007 | 11:26 uur

Lex

mikemans... back in town? Welcome back. ::)

RonG

Op het KIM zijn in wezen twee soorten opleidingen, de "lange" en de "korte" opleiding.

Eerst de lange opleiding:
De lange opleiding staat in het teken van de wetenschappelijke officiersopleiding. Deze opleiding duurt in totaal 5 jaar(afhankelijk van het dienstvak, mariniers en zeedienst hebben in het tweede jaar hun praktische opleiding en bij hun duurt de opleiding een jaar langer). Er worden bij de lange opleiding drie opleidingen gegeven: Militaire systemen en techniek (MST), militaire bedrijfswetenschappen (MBW) en Krijgswetenschappen (KW).

Alle technische studies worden op het KIM zelf gegeven. DE KW+MBW studies studeren na anderhalf of twee en half jaar KIM verder op de KMA. Korps Administratie gaat na anderhalf jaar naar de KMA en Zeedienst (KW/MBW) en Mariniers (KW/MBW) naar twee en half jaar ivm hun praktische opleiding in het tweede jaar.

Rangen voor lang model:
1e jaar: Adelborst
2e jaar: KPL Adelborst
3e jaar: SGT Adelborst
Je haalt je rang door je studie te halen, aan elke rang zit een aantal studiepunten (vakken) verbonden, die moet je eerst halen voordat je bevorderd kan worden.

Korte opleiding:
(mijn kennis over de korte opleiding is enigzins beperkt, omdat deze voor de dienstvakken Administratie/ Technsche Dienst / Elektrotechnische dienst en mariniers pas sinds vorig jaar op het KIM gegeven wordt).

Er zijn eigenlijk twee vormen van verkorte opleiding, die van de Administratie/ Technsche Dienst / Elektrotechnische dienst en mariniers.

En die van de zeedienst (ZKV zeedienst kort verband)

Bij de eerste vorm gaat het vaak om personen die al gestudeerd hebben op een hogeschool of een universiteit en die een verkorte praktische opleiding volgen tot offcier. Deze duurt anderhalf jaar.

Bij ZKV is het bijna hetzelfde verhaal, deze opleiding duurt ook anderhalf jaar, maar deze opleiding is toegankelijk voor mensen die van de HAVO af komen.

Rangen voor het kort verband:
1e jaar: Adelborst
1e jaar - 2 a 3 maanden voor het zomerverlof: KPL Adelborst
2e Jaar: Na het laaste half jaar LTZ (luitenant)

CitaatGaat een zgn, echte KIM-mer sneller door de rangen dan een ABO-opgeleide of heeft een KIM-mer meer mogelijkheden dan een ABO- of verkort opgeleide?

Een KIM-er van het lange model heeft een aanstelling voor 12 jaar. 5 jaar opleiding en 7 dienstverplichting

En kort verbander ( de naam zegt het al) heeft volgens mij 1,5 jaar opleiding en 3-4 jaar dienstverplichting ( dit weet ik niet zeker, dit zal je toch bij de voorlichting moeten vragen  :) )

De langverbanders zijn de mensen die vaak voor een carriere gaan bij de KM zijn zullen ook aan het einde van hun diensttijd vaak in hogere rangen eindigen.

Ik hoop dat je vragen een beetje beantwoord zijn. MAAR! in oktober zijn er nog voorlichtings dagen op het KIM als ik mij niet vergis dus als je nog vragen heb, raad ik je aan om even een kijkje te nemen.

marc66

#1
Kan iemand mij misschien het verschil uitleggen tussen de verkorte en de "normale" opleidingsduur op het KIM. Er bestaat een ABO-opleiding en er bestaat een, zgn, mes-en- vork (leuke vinding) opleiding en daarnaast de "hoofd"-opleiding van 5!? jaar op het KIM. Gaat een zgn, echte KIM-mer sneller door de rangen dan een ABO-opgeleide of heeft een KIM-mer meer mogelijkheden dan een ABO- of verkort opgeleide?