Georgië: Rusland plant militaire coup

Gestart door Lex, 05/05/2009 | 12:44 uur

dudge

Citaat van: Ace1 op 11/03/2014 | 23:30 uur
Na het imploderen van het Warschau pact is men de verkeerde richting opgegaan ,men had nooit moeten streven naar een uitbreiding van de NAVO maar laten zoals het was en de norm van 2 % te handhaven.
Voor de ex Warschau pact landen hadden gewoon handelsverdragen kunnen sluiten met de EU en Rusland zonder lid te worden van de EU dan had men dit soort problemen nu niet gehad.

Lekker makkelijk zeggen. Voor hetzelfde geld had je dit soort problemen dan nu overal gehad.
Kalinigrad zou geen enclave meer zijn geweest, 'Gdansk' gevallen. Je weet het niet, en zult het nooit weten ook.

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 11/03/2014 | 18:20 uur
Ergens moet er ook een einde komen aan uitbreidingen allerlei aard en niet alleen die van de NATO.
Zo moeten er bij de EU ook geen meer bij komen.
Het moet allemaal "werkbaar en compatibel" blijven (of worden. Zeker op EU niveau valt er nog veel werk te doen).
Het heeft geen zin overeenkomsten af te sluiten wanneer men deze niet kan (of wil) nakomen.

Na het imploderen van het Warschau pact is men de verkeerde richting opgegaan ,men had nooit moeten streven naar een uitbreiding van de NAVO maar laten zoals het was en de norm van 2 % te handhaven.
Voor de ex Warschau pact landen hadden gewoon handelsverdragen kunnen sluiten met de EU en Rusland zonder lid te worden van de EU dan had men dit soort problemen nu niet gehad.

ARM-WAP

Citaat van: Elzenga op 11/03/2014 | 15:50 uur
En ook een gezond gevoel van eigen-belang hebben...en...al twijfel ik bij Nederland...inzien dat de Amerikaanse belangen steeds minder gelijk zijn aan de EUropese.
Ik mag toch hopen dat Georgië nimmer in de NAVO komt.
Ergens moet er ook een einde komen aan uitbreidingen allerlei aard en niet alleen die van de NATO.
Zo moeten er bij de EU ook geen meer bij komen.
Het moet allemaal "werkbaar en compatibel" blijven (of worden. Zeker op EU niveau valt er nog veel werk te doen).
Het heeft geen zin overeenkomsten af te sluiten wanneer men deze niet kan (of wil) nakomen.


Elzenga

Citaat van: Mourning op 11/03/2014 | 13:06 uur
Het zal zo zijn. Als het aan de orde komt zie ik de VS echter niet zo snel "nee" zeggen. Dat verwacht ik eerder van een aantal West-Europese landen, zoals Nederland en Duitsland, welke uitgebreide economische banden hebben met Rusland.
En ook een gezond gevoel van eigen-belang hebben...en...al twijfel ik bij Nederland...inzien dat de Amerikaanse belangen steeds minder gelijk zijn aan de EUropese.

Ik mag toch hopen dat Georgië nimmer in de NAVO komt.

Mourning

Citaat van: jurrien visser op 11/03/2014 | 13:31 uur
In het voorkomende geval is dat het failliet van de NAVO, het one for all and all for one principe kan dan regelrecht de prullenbak in, en is het fundament afgebroken.

Eens.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 11/03/2014 | 13:06 uur
Het zal zo zijn. Als het aan de orde komt zie ik de VS echter niet zo snel "nee" zeggen. Dat verwacht ik eerder van een aantal West-Europese landen, zoals Nederland en Duitsland, welke uitgebreide economische banden hebben met Rusland.


In het voorkomende geval is dat het failliet van de NAVO, het one for all and all for one principe kan dan regelrecht de prullenbak in, en is het fundament afgebroken.

Mourning

Citaat van: Ros op 11/03/2014 | 12:31 uur
Het zal zo zijn. Als het aan de orde komt en de VS zegt nee, is het snel gedaan.

Het zal zo zijn. Als het aan de orde komt zie ik de VS echter niet zo snel "nee" zeggen. Dat verwacht ik eerder van een aantal West-Europese landen, zoals Nederland en Duitsland, welke uitgebreide economische banden hebben met Rusland.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Citaat van: Thomasen op 11/03/2014 | 12:22 uur
In artikel 5 word nog steeds geloofd.

Het zal zo zijn. Als het aan de orde komt en de VS zegt nee, is het snel gedaan.

dudge

Citaat van: DvdW op 11/03/2014 | 12:09 uur
En ik denk dat Georgië ook het een en ander heeft geleerd van wat de NAVO en de EU kunnen en hoe snel en adequaat zij handelen in geval van een conflict met Rusland.... kuch kuch... Ik vraag mij af of zij nog steeds zo'n hoge hoed van NAVO ophebben.... Wij/zij hebben toch 'wat' reputatieschade geleden...

In artikel 5 word nog steeds geloofd.
Bedenk ook dat Georgië geen NATO lid is. Als ze kunnen zouden ze het zo worden.
De navo zit daar inderdaad niet op te wachten, maar dat is een ander verhaal.

DvdW

Citaat van: Ros op 11/03/2014 | 11:21 uur
Logisch.....alleen zal de NAVO, en zeker nu, het zeker niet willen. Je zal maar in de situatie komen dat een NAVO lid in een conflict komt met de Russen en er niets aan kunnen/willen doen. Behoorlijke afgang.......
En ik denk dat Georgië ook het een en ander heeft geleerd van wat de NAVO en de EU kunnen en hoe snel en adequaat zij handelen in geval van een conflict met Rusland.... kuch kuch... Ik vraag mij af of zij nog steeds zo'n hoge hoed van NAVO ophebben.... Wij/zij hebben toch 'wat' reputatieschade geleden...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

Citaat van: Thomasen op 11/03/2014 | 11:14 uur
Een NATO lidmaatschap zouden ze mogelijk vandaag nog aannemen.

Logisch.....alleen zal de NAVO, en zeker nu, het zeker niet willen. Je zal maar in de situatie komen dat een NAVO lid in een conflict komt met de Russen en er niets aan kunnen/willen doen. Behoorlijke afgang.......

dudge

Citaat van: DvdW op 11/03/2014 | 00:00 uur
Ach, ze willen meeliften op het hele gebeuren in Oekraïne...?

Zou kunnen. Ook niet helemaal gek, ze zijn nog steeds bang voor de Russen, alle aandacht die ze kunnen krijgen nemen ze.
Een NATO lidmaatschap zouden ze mogelijk vandaag nog aannemen.

DvdW

Citaat van: Ace1 op 10/03/2014 | 23:29 uur
Russian Helicopter and Drone violate Georgia's airspace
Ach, ze willen meeliften op het hele gebeuren in Oekraïne...?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ace1

Russian Helicopter and Drone violate Georgia's airspace



As if violating the Ukrainian airspace wasn't enough, a Russian Mi-8 Hip and UAV violated the Georgian airspace.
According to Georgia's Foreign Ministry, on Mar. 6, at about 12:20 LT, an Mi-8 utility chopper departed from South Ossetia, where Russia has maintained some forward operating bases since the 2008′s war with Georgia, flew over several villages located to the northeast of Tbilisi, the capital town of Georgia.

The chopper was followed later on the same day (at 18.22 LT), by a Russian unspecified unmanned aerial vehicle nased in Abkhazia, intruded the Georgian airspace and flew over the village of Khurcha, near Zugdidi, on the country's eastern side, near the Black Sea.

The reason of the airspace violations are unknown, but they are a sign of an intense activity by the Russian Armed Forces, not only in Ukraine, but in the whole Black Sea region.

http://theaviationist.com/2014/03/07/russia-georgia-intrusion/

Elzenga

Wat ik er tot nu toe over lees, vind ik het verhaal van de Georgische Minister nog weinig geloofwaardig. Voor een geslaagde coup is wel wat meer nodig dan wat ik nu lees. En dat zouden de Russen dan ook wel hebben geregeld dan. En als de Russen Saakashvili perse dood willen hebben was de beste man al dood.

Gezien de wat onfrisse handelingen van Saakashvili in het recente verleden en het verzet tegen hem in eigen land riekt ook dit mij weer naar een nieuwe stunt om de eigen slachtofferrol te versterken...met name richting het Westen en bondgenoot Amerika. Welke helaas ook onder Obama doorgaat met een mijns inziens niet bepaald verstandige aanpak in deze. 

Lex

Georgian troop rebellion 'over'

A mutiny at a military base near Georgia's capital, Tbilisi, is over, the Georgian interior minister says.
Vano Merabishvili said the commander of the Mukhrovani base where a tank battalion mutined had been arrested and others were being questioned.
Tbilisi said earlier it was part of a Russia-linked coup attempt to kill President Mikhail Saakashvili.
Russia's envoy to Nato described the charges as "mad". The trouble comes a day before Nato exercises in Georgia.
Russia's President Dmitry Medvedev has condemned Nato for planning military exercises in a country "where there was just a war".
Georgia and Russia have poisonous relations, and fought a war over Georgia's breakaway territory of South Ossetia last August.
In a separate development, Russian Foreign Minister Sergei Lavrov said he would not attend a planned meeting of the Nato-Russia Council later this month following the alliance's expulsion of two Russian diplomats last week.
They were expelled reportedly in retaliation for a spy scandal involving an Estonian official.

'Plotter at large'
The mutiny at the Mukhrovani base, some 30km (20 miles) from Tbilisi, erupted on Tuesday morning, when soldiers began disobeying orders, Georgian officials said.
The soldiers were aiming at "disrupting Nato exercises and overturning the authorities militarily", Georgian Defence Minister David Sikharulidze told Georgian television.
It was not immediately known how many soldiers took part in the mutiny.
The mutiny broke out as the government announced it had disrupted a coup plot.
The interior ministry told the BBC that the plotters wanted to destabilise Georgia and assassinate President Saakashvili.
Interior Ministry spokesman Shota Utiashvili said one of the suspected coup leaders - former special forces commander Georgy Gvaladze - was arrested. But the alleged co-plotter - former chief of special forces Koba Otanadze - was still at large.
The spokesman said the government had been aware of the plot for two months.
The rebellion appeared to be "co-ordinated with Russia", the interior ministry said.
But Dmitry Rogozin, Moscow's ambassador at military alliance, said the mutiny in Georgia was the result of "crazy politics of President Saakashvili".
In a separate development, opposition protests are continuing in Tbilisi.
The demonstrators say they plan to block three main roads into the capital later on Tuesday.

Story from BBC NEWS: Published: 2009/05/05 11:45:44 GMT

noorman

Zorgwekkend - prowesterse krachten in Georgië worden op alle fronten (letterlijk én figuurlijk) tegengewerkt door de Russen. De EU moet nogmaals onderstrepen dat Georgië een soeverein land is waar buitenlandse inmenging not done is. Hoog tijd om dat de Russen 'in te peperen'. Want als we dít geval toestaan dan valt voor Oekraïne hetzelfde lot ten deel...

"Officials did not have "direct evidence" pointing to outside involvement in the attempted rebellion, Utiashvili said."
bron: CNN

Valt te betwijfelen lijkt mij - indirect genoeg aanwijzingen de afgelopen weken van op handen zijnde coup - Russen zouden geen middel schuwen om de provocatie van de NATO te vermijden!
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

Lex

Tanks op weg naar legerbasis Georgië

TBILISI - 
Ongeveer dertig tanks en pantservoertuigen zijn dinsdag volgens getuigen onderweg van de Georgische hoofdstad Tbilisi naar een nabijgelegen militaire basis. Op de legerbasis zou volgens de Georgische autoriteiten een militaire coup voorbereid worden.

Politieagenten houden journalisten tegen op de hoofdweg richting legerbasis Moechrovani.

ANP | Gepubliceerd op 05 mei 2009, 12:31

Lex

Georgië: Rusland plant militaire coup

TBILISI - 
Georgië heeft Rusland er dinsdag van beschuldigd een militaire coup te plannen in de voormalige Sovjetstaat in de Kaukasus. Ook zou Rusland de NAVO-oefeningen die vanaf woensdag een maand lang plaatsvinden in het land, willen verstoren.

Op de militaire basis Moechrovani, die net buiten Tbilisi ligt, zou een aantal commandanten zijn ontslagen en werden militairen in barakken opgesloten. Een persoon is gearresteerd, aldus het Georgische ministerie van Defensie.
Degenen die de militaire staatsgreep planden, zouden gefinancierd worden door Rusland. Volgens het Kremlin wil de NAVO met de oefeningen haar spierballen laten zien.

ANP | Gepubliceerd op 05 mei 2009, 12:11