Defensie niet in staat militairen tijdig van kleding te voorzien

Gestart door Lex, 09/02/2010 | 17:34 uur

Zander

2 jaar geleden was het nog niet bekend dat winterkleding in oktober nodig zou zijn.....

Een leek zou dit nog kunnen geloven.
Alsof het Korps Mariniers nog nooit in oktober in Noorwegen is geweest en hiermee geen ervaring heeft....

Met het zogenaamde kluitje in het riet gestuurd......
People are sheep

Lex

Alsnog winterkleding voor militairen Havelte voor oefening in Noorwegen

Zo'n duizend landmacht militairen uit Havelte krijgen alsnog winterkleding van Defensie voor de grote NAVO-oefening in Noorwegen eind deze maand.

De militairen uit Havelte kunnen dinsdag nog naar het kledingbedrijf van Defensie in Soesterberg om de thermokleding op te halen.

Het gaat om verschillende kledingstukken als jacks, mutsen, ondergoed, handschoenen en overschoenen. De temperatuur in het oefengebied kan dalen tot meer dan 20 graden onder nul.

Brief staatssecretaris
Staatssecretaris Barbara Visser van Defensie stuurt de Tweede Kamer morgen een brief waarin ze schrijft dat het gelukt is alsnog kleding aan te schaffen voor de oefening in Noorwegen.

Tweede Kamer uitte vorige maand harde kritiek op de staatssecretaris toen bleek dat er geen winterkleding voorradig was voor de oefening. Militairen zouden daarom 1000 euro krijgen om zelf deze kleding te kopen. Dat is nu niet meer nodig.

Litouwen
Volgens de staatssecretaris heeft ervaring tijdens de NAVO-missie in Litouwen geleerd dat arctische kleding voor de oefening in Noorwegen in oktober nodig is.

Toen deze oefening twee jaar geleden werd ingepland ,,was dat besef er nog niet", zei Visser eerder in de Kamer. Ze sprak van een uitzonderingssituatie die niet voor herhaling vatbaar is.

Aan de oefening Trident Juncture doen 40.000 militairen uit dertig landen mee, de grootste NAVO-oefening sinds jaren.

Het 45e pantserinfanterie bataljon uit Havelte levert de Nederlandse landmachtafvaardiging. Ook doen er onderdelen van de marine en luchtmacht mee.

Spoor Steenwijk en Eemshaven
De komende weken worden pantservoertuigen van het Havelter bataljon per spoor van Steenwijk naar Noorwegen gereden. Vanuit de Eemshaven worden containers en genievoertuigen verscheept.

DvhN, 08-10-2018, 18:05

Huzaar1

Citaat van: Ros op 27/09/2018 | 12:30 uur
Ja, iedereen heeft gedaan wat hij/zij zou moeten doen en toch......

Je gaf aan dat de KPU al twee jaar naar de Directie aan het rapporteren is dat het niet goed gaat. Er gebeurt niets.....normaal of fout ? Intussen bevestigt KPU aan de opdrachtgever dat het "goed gaat komen" met de koud weer pakketten, met de kennis dat er onvoldoende budget is, normale manier van handelen of niet ? Het besluit om de aanschaf door het personeel zelf te laten doen. Had die beslissing genomen moeten worden ? In mijn beleven niet. STASDEF is niet op de hoogte gesteld van het probleem en heeft  het via  de media moeten vernemen, goed of fout ?  M.i. is het toch duidelijk dat er mensen steken hebben laten vallen en  nu naar elkaar wijzen als veroorzaker van de ellende.

Er is nooit voldoende budget toegewezen aan kleding. Laat staan koudweer kleding. Met het idee van Irak, Afghanistan en Mali in je achterhoofd is een voorraad koudweer ondergoed niet een logische prop geweest.

Vervolgens is de missie veel te laat definitief geworden om voor het KPU reactie tijd te bieden, je hebt nu eenmaal te maken met regels en procedures.

Afsluitend is het als zij daar zijn geen non stop min 20 en zijn de spullen niet vereist. Ik val in herhaling
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 27/09/2018 | 09:39 uur
Het heeft nul te maken met de verkeerde mensen op bepaalde posities.  ;D

Ja, iedereen heeft gedaan wat hij/zij zou moeten doen en toch......

Je gaf aan dat de KPU al twee jaar naar de Directie aan het rapporteren is dat het niet goed gaat. Er gebeurt niets.....normaal of fout ? Intussen bevestigt KPU aan de opdrachtgever dat het "goed gaat komen" met de koud weer pakketten, met de kennis dat er onvoldoende budget is, normale manier van handelen of niet ? Het besluit om de aanschaf door het personeel zelf te laten doen. Had die beslissing genomen moeten worden ? In mijn beleven niet. STASDEF is niet op de hoogte gesteld van het probleem en heeft  het via  de media moeten vernemen, goed of fout ?  M.i. is het toch duidelijk dat er mensen steken hebben laten vallen en  nu naar elkaar wijzen als veroorzaker van de ellende.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 26/09/2018 | 22:20 uur
Er zitten dus mensen op functies/posities die niet doen wat zij moeten doen ? Met de kanttekening dat de in- en externe communicatie niet goed functioneert.

Nee, en ik vraag me ook af hoe je zo'n conclusie kan trekken met wat er nu allemaal voorbij is gekomen. Je hebt een onduidelijk vermogen om begrijpend te lezen. Het heeft nul te maken met de verkeerde mensen op bepaalde posities.  ;D
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Het gaat nu om de welzijn van mensen dus komt men in actie vanuit de Kamer. STASDEF zal nu het een en ander moeten doen om herhaling te voorkomen. In ieder geval dat zij nooit meer dit soort ketsers uit de media moet  vernemen. "We zeggen lekker niets en misschien komt het wel goed"......kan nu niet, nooit niet zo zijn.

Lex


Ros

Er zitten dus mensen op functies/posities die niet doen wat zij moeten doen ? Met de kanttekening dat de in- en externe communicatie niet goed functioneert.

Huzaar1

Citaat van: Ipkiss op 26/09/2018 | 18:55 uur
Een dag voordat dit gebeuren in de pers verscheen toevallig met een collega van bureau 'grote oefeningen' gesproken. Die plannen een paar jaar in de diepte.
Aangezien het niet de eerste keer is dat we naar Noorwegen gaan hebben zij vanaf het begin richting KPU gecommuniceerd (en track gehouden op..) dat er koudweer pakketten moesten komen. Reactie KPU: "komt goed". Dat hebben ze heel lang volgehouden, totdat medio dit jaar vanuit Litouwen de formele bevestiging kwam dat het daar ook koud kan zijn (hiervoor moest eerst het kenniscentrum van de marns ter plekke 'voelen'). Hierdoor zijn voor de mannen van eFP koudweerpakketen opgestuurd en je mag raden wat dit met de voorraden bij KPU deed..
Enfin, zo is het aan mij verteld. Zelf shoppen voor €1000 is natuurlijk best leuk, maar met 1 Arc'teryx jasje is je budget gauw op  :angel:

Ten eerste denk ik niet dat dit kwam van iemand met zeggenschap bij het KPU, ten tweede, wat moet het KPU dan terugmailen? "AARGH HELP WE GAAN HELEMAAL NAAR DE KLOTE!111!!!!"

?

De oefening is pas in Januari aangetikt, pas in september aan het KPU doorgegeven dat deze eruit zou komen te zien zoals afgesproken, en dan verwacht je dat we na decennia warme gebieden te draaien zonder voorraad omdat daar geen geld voor is geweest even de koudweer spullen tot in de puntjes op orde hebben binnen 5 maanden?

Het KPU rapporteert al twee naar naar de directie dat dit een probleem zou worden, tot zover.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ipkiss

Een dag voordat dit gebeuren in de pers verscheen toevallig met een collega van bureau 'grote oefeningen' gesproken. Die plannen een paar jaar in de diepte.
Aangezien het niet de eerste keer is dat we naar Noorwegen gaan hebben zij vanaf het begin richting KPU gecommuniceerd (en track gehouden op..) dat er koudweer pakketten moesten komen. Reactie KPU: "komt goed". Dat hebben ze heel lang volgehouden, totdat medio dit jaar vanuit Litouwen de formele bevestiging kwam dat het daar ook koud kan zijn (hiervoor moest eerst het kenniscentrum van de marns ter plekke 'voelen'). Hierdoor zijn voor de mannen van eFP koudweerpakketen opgestuurd en je mag raden wat dit met de voorraden bij KPU deed..
Enfin, zo is het aan mij verteld. Zelf shoppen voor €1000 is natuurlijk best leuk, maar met 1 Arc'teryx jasje is je budget gauw op  :angel:
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

A.J.

Citaat van: Ros op 25/09/2018 | 23:18 uur
Ik probeer in oplossingen te denken. Uitleg waarom iets wel of niet is gedaan of haalbaar is en dan het boekje sluiten.....nee.

Welk effect wilde men bereiken? De militair moet fatsoenlijke koudweer kleding hebben. Wordt dat effect op deze manier gehaald? Ja. Klaar, voor nu opgelost. Dat deze oplossing jouw goedkeuring niet kan wegdragen maakt verder weinig uit. Het initiele probleem is opgelost.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 25/09/2018 | 23:18 uur
Ik probeer in oplossingen te denken. Uitleg waarom iets wel of niet is gedaan of haalbaar is en dan het boekje sluiten.....nee.
Nogal tegenstrijdig als je er eerst een op vooroordelen gebaseerde mening op los laat.
Maargoed, we doen maar alsof je dat niet hebt gezegd.

In oplossingen dus. Nou ja, je hebt hem. Het gaat nu gebeuren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 25/09/2018 | 23:03 uur
Weet je wat me opvalt, dat je altijd strijd lijkt te voeren over iets. Ik wil dit je gewoon uitleggen. Maar je gaat er tegen in, in plaats van in mee. Je houding is echt verkeerd.

Ik probeer in oplossingen te denken. Uitleg waarom iets wel of niet is gedaan of haalbaar is en dan het boekje sluiten.....nee.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 25/09/2018 | 22:14 uur
En nu het  is "uitgelekt",  is Europa, en regels en wetgeving en beperkt budget ineens niet bepalend neer ?

Ik stel niet voor niets dat iemand binnen de toko die verantwoordelijk is die verantwoordelijkheid ook had moeten nemen, om het te regelen.

Via omwegen, meer kosten, aan de kant schuiven van het een en ander, prioriteren.. ja dan is er van alles mogelijk. Niet volgens het boekje. Maar aangezien we ook aangekeken worden door allerlei andere clubs binnen dezelfde overheid kost dat enorm veel energie, tijd, geld en moeite.

Weet je wat me opvalt, dat je altijd strijd lijkt te voeren over iets. Ik wil dit je gewoon uitleggen. Maar je gaat er tegen in, in plaats van in mee. Je houding is echt verkeerd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Ros op 25/09/2018 | 22:37 uur
YP 408,  visgraat GVT, wollen handschoenen, dekenrol,  Duitsland, modder en sneeuw, '74 - '75, weet er alles van. Veel weerstand tegen de Rode Beer was er echt niet geweest, als het zover was gekomen.

Dat bedoel ik, effen groen, buitenbroek en bretels en verder niet janken op je kartonnen kisten.