Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Ace1

Citaat van: Thomasen op 23/12/2013 | 14:02 uur
Welke we nauwelijks in huis hebben.
Ben geen tegenstander van de CV90-120. Zolang die maar past binnen het plaatje, dwz, de rest van de brigade.
Zo'n peppie stealth laag is wel mooi, maar vraag me toch af hoe goed dat werkt. Zal een aanzienlijk gewicht aan het voertuig hangen, betwijfel of ze bestand zijn tegen zelfs maar een 5,56 inslag, en dat betekend veel kosten maken met vervanging.

De techniek is zeker mooi. Maar als er in de nabije toekomst een nuttige plek voor is zal dat m.i. bij verkenningsvoertuigen zijn, niet bij tanks. Standaard uitrusting van elk voertuig zal nog een behoorlijke tijd op zich laten wachten.

Toevallig staat er een stuk in Armex over de PL-01

ik citeer Armex december 2013 nummer 6 bladzijde 10

De PL-01 is 7m lang, 3.8m breed en 2,8m hoog en is voorzien van exta bescherming in vorm van keramische platen en mijnbescherming aan de onderzijde. De bescherming aan de voorzijde is niveau 5 en aan de zijkanten niveau 4 conform STANAG 4569.
Het totale gewicht komt op 35 ton.

Het 120mm kanon van de PL-01 heeft een vuursnelheid van van 6 granaten/min. Het coaxiale machinegeweer zal de UKM-2013C (aangepaste  versie van de UKM-2000C) zijn. Ook is het systeem voorzien van dagrichtmiddelen en warmtebeeld met een geïntegreerde laser.
Ook is het systeem voorzien van de hunter-killer modus. Voor het optreden in verstedelijk gebied komt er een remote control weapon station op voorzien van een 7,62mm of 12,7mm machinegeweer of een 40mm granaatwerper.

Gezien de ontwikkelingen bij de Nederlandse krijgsmacht waar de 13 Mechbrig haar CV9035NL gaat inleveren en omgevormd gaat worden naar een een gemotoriseerde brigade, zou dit een mogelijkheid zijn om met de ''overbodige''  CV9035NL de anti tank capaciteit (momenteel een capability gap) door middel van familievorming weer terug te krijgen.

Ace1

Citaat van: Mourning op 23/12/2013 | 16:45 uur
Wat een OERLELIJK ding zeg! Wow! :confused:

Uiteraard, is dat totaal niet van belang, maar ik geef mijn subjectieve en totaal niet belang zijnde mening wat dat betreft toch maar even daar het hier een voertuig van n.m.m. welhaast epische ugliness betreft.

Het inderdaad even wennen aan het uiterlijk maar dat had ik toen ik voor het eerst een LCF zag.

Fuse71


DvdW

Citaat van: Elzenga op 23/12/2013 | 20:08 uur
zo zie je maar hoe smaken verschillen ;). De ontwerpers schijnen goed gekeken te hebben naar de Israelische Merkava tank..
Op welke manier dan? Qua uiterlijk vertoont het enkel een vage overeenkomst met de Merkava III, of bedoel je op gebied van techniek?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Jellington

Citaat van: Mourning op 23/12/2013 | 21:18 uur
Ja, dat zit er dik in idd.

Als je kijkt naar toestellen zoals de F22 en de Russische en Chinese stealthjagers zou ik niet zeggen dat die nou zo lelijk zijn. Maar die "tank" ziet er inderdaad niet uit.

Mourning

Citaat van: Strata op 23/12/2013 | 17:55 uur
Ik vrees wel de toekomst... zie F35 - Visby etc.

Ja, dat zit er dik in idd.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Citaat van: Elzenga op 23/12/2013 | 20:08 uur
zo zie je maar hoe smaken verschillen ;). De ontwerpers schijnen goed gekeken te hebben naar de Israelische Merkava tank..

En dat is m.i. in vele opzichten een "mooi" voertuig, maar dit ding... eeewww  :sick:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Elzenga

Citaat van: Mourning op 23/12/2013 | 16:45 uur
Wat een OERLELIJK ding zeg! Wow! :confused:

Uiteraard, is dat totaal niet van belang, maar ik geef mijn subjectieve en totaal niet belang zijnde mening wat dat betreft toch maar even daar het hier een voertuig van n.m.m. welhaast epische ugliness betreft.
zo zie je maar hoe smaken verschillen ;). De ontwerpers schijnen goed gekeken te hebben naar de Israelische Merkava tank..

StrataNL

Citaat van: Mourning op 23/12/2013 | 16:45 uur
Wat een OERLELIJK ding zeg! Wow! :confused:

Ik vrees wel de toekomst... zie F35 - Visby etc.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Mourning

Wat een OERLELIJK ding zeg! Wow! :confused:

Uiteraard, is dat totaal niet van belang, maar ik geef mijn subjectieve en totaal niet belang zijnde mening wat dat betreft toch maar even daar het hier een voertuig van n.m.m. welhaast epische ugliness betreft.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Citaat van: jurrien visser op 23/12/2013 | 13:54 uur
Je kan natuurlijk nooit te veel stealth hebben en een CV90120 is geen MBT maar als dit voertuig al dan niet met stealth toepassingen zou kunnen bijdragen in de (horizontale) vuurkracht van de KL dan kan ik alleen maar voorstander zijn, immers het is gebaseerd op een platform welke we al in huis hebben.

als je dan een iets verdere ontwikkeling wilt hebben op de CV90-120, dan misschien wat overnemen van het PL 01 ontwerp



PL 01 concept naast een T-55

dudge

Citaat van: jurrien visser op 23/12/2013 | 13:54 uur
Je kan natuurlijk nooit te veel stealth hebben en een CV90120 is geen MBT maar als dit voertuig al dan niet met stealth toepassingen zou kunnen bijdragen in de (horizontale) vuurkracht van de KL dan kan ik alleen maar voorstander zijn, immers het is gebaseerd op een platform welke we al in huis hebben.

Welke we nauwelijks in huis hebben.
Ben geen tegenstander van de CV90-120. Zolang die maar past binnen het plaatje, dwz, de rest van de brigade.
Zo'n peppie stealth laag is wel mooi, maar vraag me toch af hoe goed dat werkt. Zal een aanzienlijk gewicht aan het voertuig hangen, betwijfel of ze bestand zijn tegen zelfs maar een 5,56 inslag, en dat betekend veel kosten maken met vervanging.

De techniek is zeker mooi. Maar als er in de nabije toekomst een nuttige plek voor is zal dat m.i. bij verkenningsvoertuigen zijn, niet bij tanks. Standaard uitrusting van elk voertuig zal nog een behoorlijke tijd op zich laten wachten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Je kan natuurlijk nooit te veel stealth hebben en een CV90120 is geen MBT maar als dit voertuig al dan niet met stealth toepassingen zou kunnen bijdragen in de (horizontale) vuurkracht van de KL dan kan ik alleen maar voorstander zijn, immers het is gebaseerd op een platform welke we al in huis hebben.

dudge

Citaat van: Flyguy op 23/12/2013 | 13:10 uur
Waarom al die hoekige stealth lijnen, je gaat toch niet met een radar tanks TDs opsporen?

Overigens, de tanks komen niet meer terug, ook niet in deze vorm.  :sleep:

Tanks kunnen ook met radar opgespoord worden. Tegenwoordig is Infrarood wat verder ontwikkeld. Maar radar was en is nog steeds een veelgebruikte methode om mensen en voertuigen op te sporen. En dat kan man-portable zijn, maar vaak voertuig based, bijvoorbeeld op een voertuig als de YPR.

Maar de luchtmacht is dol op stealth. Oplossing voor vrijwel alles. Daarbij behelst stealth meer dan alleen de reflectie in 1 radar band onder een paar gunstige hoeken. Het behelst ook de zichtbaarheid in het IR spectrum en in het 'zichtbaar licht spectrum'. Een stealth tank dus (volgens de KL definitie is het een tank).

Flyguy

Waarom al die hoekige stealth lijnen, je gaat toch niet met een radar tanks TDs opsporen?

Overigens, de tanks komen niet meer terug, ook niet in deze vorm.  :sleep: