De CV90

Gestart door battle10, 06/05/2011 | 06:30 uur

Huzaar1

Citaat van: Parera op 04/02/2018 | 19:21 uur
Uit de video : Alle CV-90's zouden (beperkte) anti-air capaciteit hebben is dit ook zo voor de Nederlandse? Of alleen de 40 mm varianten?

Ook nl
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Uit de video : Alle CV-90's zouden (beperkte) anti-air capaciteit hebben is dit ook zo voor de Nederlandse? Of alleen de 40 mm varianten?

StrataNL

CV90 Evolution (full version - 10:31)



-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

#618
Citaat van: Parera op 31/01/2018 | 12:52 uur
Zou het mogelijk zijn om de RWCS over te nemen van de Noren? Zijn die torens zo verschillend? Ik zie het probleem met de AT missiles wat je bedoeld.


Maar als ik zo kijk zit het RWCS aan de andere kant dan de 2 ATGM's maar ik weet natuurlijk niet hoe het zit met ruimte in de toren e.d. Het Noorse RWCS is trouwens de Kongsberg Protector M153

M153 PROTECTOR
Weight excl. weapon and ammunition 168 kg (370 lbs)
Height excl. weapon and ammunition 762 mm (30 inches)
Miscellaneous Ballistic Protection

Als je goed hebt opgelet heb ik uitgelegd dat het AT systeem al heel veel aanpassingen vraagt, namelijk in Optiek, electronica en stroomvoorziening. Dat geldt dus helemaal voor een electro zwaar systeem als de RCWS. Dat is 1. Ten tweede moet er een gat in de CV90 komen daarvoor. Dat moet door pantser worden geboord.

Daar gaan heel wat partijen wat van vinden. Ook al is het eerder gedaan, ook al ken je iemand die het heeft. Daar gaan mensen wat van vinden. Dan denk jij dat we met de Noren zo'n toffee band hebben dat we ze ff bellen ;) en vervolgens regelen. Nee.. we zijn inderdaad bevriend maar voordat je kan spreken over 'hey sjenkie's we komen ff langs op de koffie over jullie apparaten' ... dan gaan daar eerst heel wat mensen wat van vinden. En wat daarvan wordt gevonden gaan de zweden wat vinden, want tjah het moet wel compatible blijven en de slechte naam van de CV90 mag er niet aan en dan gaat NL daar wat van vinden want O&T willen wat anders dan DMO en dan heb je de studiegroep van de KL en dan heb je herijkingen en nieuwe onderzoeken en ga zo maar door.

De Buma kwam er snel doorheen, dat was een unicum. Dat voldeed omdat we 1 oplossing zochten voor 1 probleem. Maar een bestaand product aanpassen met een ingreep waarbij alles helemaal aan de kant gaat. Dat is nogal wat. We gaan pas bellen voor op de koffie als er weer studies afgerond zijn die een nieuwe studie naar implementatie RCWS mogelijk maken.

Ik las overigens dat er gekeken werd naar 2 verschillende RCWS systemen.
de bekende, en een precisie-schot RCWS. Wasda
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#617
Citaat van: Huzaar1 op 31/01/2018 | 12:48 uur
Er werd in dat document gesproken om meer geld vrij te trekken hiervoor uit de v.d Staaij gelden. Ook werd er gesproken dat in het AT project samenwerking gezocht moest worden met Denemarken ivm schaalvergroting. Ik denk dat we rond 2020 CV90's met Spikes moeten gaan zien ( of de opvolger van de Spike ) .

Nogmaals, ga allemaal eens wat lezen over DOKM. Van daaruit wordt de hele krijgsmacht opnieuw opgebouwd.

Zou het mogelijk zijn om de RWCS over te nemen van de Noren? Zijn die torens zo verschillend? Ik zie het probleem met de AT missiles wat je bedoeld.


Maar als ik zo kijk zit het RWCS aan de andere kant dan de 2 ATGM's maar ik weet natuurlijk niet hoe het zit met ruimte in de toren e.d. Het Noorse RWCS is trouwens de Kongsberg Protector M153

M153 PROTECTOR
Weight excl. weapon and ammunition 168 kg (370 lbs)
Height excl. weapon and ammunition 762 mm (30 inches)
Miscellaneous Ballistic Protection
Ammunition Capacity  M2 > 600 rounds
Azimuth 360⁰ unlimited range, 90⁰ /s
Elevation -20⁰ to + 60⁰,70⁰ /s

Huzaar1

Citaat van: Parera op 31/01/2018 | 12:42 uur
Zoals we gewoon zijn de laatste jaren gaat het weer maar voor de helft uitgevoerd door te weinig budget. Daar moeten ze bij de KL/DMO toch wel helemaal gek van worden bij elk project?

Er werd in dat document gesproken om meer geld vrij te trekken hiervoor uit de v.d Staaij gelden. Ook werd er gesproken dat in het AT project samenwerking gezocht moest worden met Denemarken ivm schaalvergroting. Ik denk dat we rond 2020 CV90's met Spikes moeten gaan zien ( of de opvolger van de Spike ) .

Nogmaals, ga allemaal eens wat lezen over DOKM. Van daaruit wordt de hele krijgsmacht opnieuw opgebouwd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Parera op 31/01/2018 | 12:37 uur
Zoals dit bedoel je? De ontwerpfase zal niet het duurste zijn, de Noren hebben dit al helemaal uitgevogeld en wij hoeven het alleen maar over te nemen. Ook het RWCS kunnen we gewoon van de plank kopen bij de Noren (kongsberg), hoeft niet zoveel te kosten denk ik zo.



Je denkt dat het zo werkt?
Ff bellen en een week later staat er een container RCWS'en voor de deur met instructies en training en gereedschap en al en rijdt je hop zo de hal in van een bedrijf die die dingen erop plakken en je startklaar bent? Enig idee hoe duur een RCWS is en wat erbij komt kijken dat te implementeren?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 31/01/2018 | 12:39 uur
RCWS is duur, heel duur. Vergt een behoorlijke ingreep in de toren en weer meer stroom en daar zouden nog meer aanpassingen voor nodig zijn dan de Spike. Daarnaast wordt het er niet meteen een beter apparaat door. De commandant heeft het ook al veel te druk om zo'n systeem te bedienen, wellicht iets voor de bemanning achterin om mee te spelen, maar er komen wel erg veel taken voor de commandant bij dunkt me met een RCWS, er zijn maar drie bemanningsleden he.

Er moest worden gekozen inderdaad, er is maar een beperkt budget. Er worden ook maar 54 cv90's met AT capaciteit uitgerust.
Zoals we gewoon zijn de laatste jaren gaat het weer maar voor de helft uitgevoerd door te weinig budget. Daar moeten ze bij de KL/DMO toch wel helemaal gek van worden bij elk project?

Huzaar1

#613
Citaat van: Harald op 31/01/2018 | 12:20 uur
ok, duidelijk.
Jammer dat er niet voor een RCWS gekozen is, maar goed .. te veel centjes waarschijnlijk. Maar aan de andere kant blijven ze nu met een slechte coax zitten..  :hrmph:
Goed, aan de andere kant, zoals de Noren het hebben gedaan ? ... ziet er niet uit, maar goed dat geldt niet als het maar doeltreffend is ..  ;)

Die opwaardering van 35mm naar 50mm was, volgens mij ook een pluspunt van de keuze voor 35mm ipv 30mm. en de veel grotere schade vorming van 50mm ook tegen zwaarder gepanzerde voertuigen/doelen. Jammer dat daar niet verder wat mee gedaan wordt.   

De coax is gewoon goed, maar ze slijten nu veel te snel.
Er staat juist in het rapport dat die 50mm patronen helemaal geen grotere impact hebben op de zwaardere te verwachten voertuigen van de Russen. Tevens verandert het bereik niet van een 50mm t.o.v een 35mm. Het is dus ( zoals ik al dacht ) redelijk nutteloos die 35/50. Penetratievermogen neemt toe, maar een BMP-2 gaat ook stuk van 35mm APDS, alleen iets minder snel. Probleem is dat vooral Russische tanks en IFV's een groter bereik hebben dan de CV90. Daarom de AT en andere optiek, daarom tevens DFP met >4000 meter. Een cv90 op dit moment doet alles tot op +- 2500 meter.



Jullie moeten maar eens zoeken naar Russische MR brigade. Motorised Rifle brigade.
Dat is de beoogde tegenstander van 43Mechbrig... alles wordt erop ingericht die te kunnen verslaan. Dit geldt tevens ook voor 13motbrig... maar die moeten het doen in verstedelijkt gebied, iets waar 43 mechbrig uit de buurt van moet blijven.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Harald op 31/01/2018 | 12:20 uur
ok, duidelijk.
Jammer dat er niet voor een RCWS gekozen is, maar goed .. te veel centjes waarschijnlijk. Maar aan de andere kant blijven ze nu met een slechte coax zitten..  :hrmph:
Goed, aan de andere kant, zoals de Noren het hebben gedaan ? ... ziet er niet uit, maar goed dat geldt niet als het maar doeltreffend is ..  ;)

Die opwaardering van 35mm naar 50mm was, volgens mij ook een pluspunt van de keuze voor 35mm ipv 30mm. en de veel grotere schade vorming van 50mm ook tegen zwaarder gepanzerde voertuigen/doelen. Jammer dat daar niet verder wat mee gedaan wordt.   

RCWS is duur, heel duur. Vergt een behoorlijke ingreep in de toren en weer meer stroom en daar zouden nog meer aanpassingen voor nodig zijn dan de Spike. Daarnaast wordt het er niet meteen een beter apparaat door. De commandant heeft het ook al veel te druk om zo'n systeem te bedienen, wellicht iets voor de bemanning achterin om mee te spelen, maar er komen wel erg veel taken voor de commandant bij dunkt me met een RCWS, er zijn maar drie bemanningsleden he.

Er moest worden gekozen inderdaad, er is maar een beperkt budget. Er worden ook maar 54 cv90's met AT capaciteit uitgerust.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 31/01/2018 | 12:20 uur
Goed, aan de andere kant, zoals de Noren het hebben gedaan ? ... ziet er niet uit, maar goed dat geldt niet als het maar doeltreffend is ..  ;)

Zoals dit bedoel je? De ontwerpfase zal niet het duurste zijn, de Noren hebben dit al helemaal uitgevogeld en wij hoeven het alleen maar over te nemen. Ook het RWCS kunnen we gewoon van de plank kopen bij de Noren (kongsberg), hoeft niet zoveel te kosten denk ik zo.


Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 31/01/2018 | 12:00 uur
Maar wel op basis van de MAG of een compleet ander wapen...?

Tijdens mijn eigen cv90 opleiding was dat een heel ander wapen, later begreep ik weer iets op basis van de mag.
Het verandert steeds en het is voor mij totaal onduidelijk of deze problemen wel worden aangepakt, echter, dat betekent niet dat er geen plan is. Enkel dat ik er niets van weet ;)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 31/01/2018 | 11:53 uur
Zelfde plek. Er was een mogelijkheid tot nieuwe coax wat een hele herindeling van de toren zou teweegbrengen. Er komt nu teveel spanning op de wapenkast van de coax. Ik begreep dat er al nieuwe coaxen waren aangeschaft om dit te verhelpen. Het is wat onduidelijk wat nu de oplossing hiervoor is aangezien in het hoofdstuk vuurkracht bij de CV90 alle opties zijn afgewezen (50mm kanon, RCWS, Precisie RCWS).

De enige optie om de coax dan goed te gebruiken ( nog beter gezegd, om met de coax in OVG ( niet te verwarren met Belgische OVG want die beschouwen patrouilleren in antwerpen al als OVG ) goed de infanterie te kunnen assisteren) was in de studie, om dan voor een RCWS te kiezen. Dat ging niet door en in de studie staat dat dan de enige optie overblijft ( wat naar mijn mening nog veel duurder is ) is de hele toren lay out te gaan veranderen.

Als er dus geen andere coaxen zijn, en een RCWS wordt het niet, en de torens gaan we niet aanpassen..dan blijven we werken met een slechte coax die vaker moet worden vervangen dan normaal.

ok, duidelijk.
Jammer dat er niet voor een RCWS gekozen is, maar goed .. te veel centjes waarschijnlijk. Maar aan de andere kant blijven ze nu met een slechte coax zitten..  :hrmph:
Goed, aan de andere kant, zoals de Noren het hebben gedaan ? ... ziet er niet uit, maar goed dat geldt niet als het maar doeltreffend is ..  ;)

Die opwaardering van 35mm naar 50mm was, volgens mij ook een pluspunt van de keuze voor 35mm ipv 30mm. en de veel grotere schade vorming van 50mm ook tegen zwaarder gepanzerde voertuigen/doelen. Jammer dat daar niet verder wat mee gedaan wordt.   

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 31/01/2018 | 11:53 uur
Ik begreep dat er al nieuwe coaxen waren aangeschaft om dit te verhelpen.
Maar wel op basis van de MAG of een compleet ander wapen...?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Harald op 31/01/2018 | 11:04 uur
Dat snap ik ..  ;)
Maar blijft de coax op dezelfde plek zitten of wordt deze verplaatst ?

Zelfde plek. Er was een mogelijkheid tot nieuwe coax wat een hele herindeling van de toren zou teweegbrengen. Er komt nu teveel spanning op de wapenkast van de coax. Ik begreep dat er al nieuwe coaxen waren aangeschaft om dit te verhelpen. Het is wat onduidelijk wat nu de oplossing hiervoor is aangezien in het hoofdstuk vuurkracht bij de CV90 alle opties zijn afgewezen (50mm kanon, RCWS, Precisie RCWS).

De enige optie om de coax dan goed te gebruiken ( nog beter gezegd, om met de coax in OVG ( niet te verwarren met Belgische OVG want die beschouwen patrouilleren in antwerpen al als OVG ) goed de infanterie te kunnen assisteren) was in de studie, om dan voor een RCWS te kiezen. Dat ging niet door en in de studie staat dat dan de enige optie overblijft ( wat naar mijn mening nog veel duurder is ) is de hele toren lay out te gaan veranderen.

Als er dus geen andere coaxen zijn, en een RCWS wordt het niet, en de torens gaan we niet aanpassen..dan blijven we werken met een slechte coax die vaker moet worden vervangen dan normaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"