nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

Parera

Citaat van: A.J. op 27/11/2017 | 18:08 uur
De legertrui bestaat nog steeds hoor, is onderdeel van het kazernetenue (DT met trui etc. Ik noem het nog steeds kazernetenue)

Maar om terug te komen op je verhaal,  wegwezen met al die onzin, het gaat prima zoals het nu geregeld is met de tenueen, ik ben al lang blij dat we van die KT en DT kantoorongein af zijn... Gewoon lekker in GVT, is functioneel en hoef je je ook niet voor elk wissewasje om te kleden.

True maar ik moet zeggen dat ik deze ''Combat Shirts'' wel passend vind ipv het jasje dat nu gedragen word. Het ziet er zo uit als een aardappelzak :silent:

A.J.

#915
Citaat van: Parera op 27/11/2017 | 17:21 uur
Ik vind het boord tenue blauw verschrikkelijk maar een camo zoals de amerikanen dat is nog 10 keer erger!
''Kantoor'' personeel gewoon in een blauwe of zwart broek met een wit overhemd er boven met daarbij dan de standaard baret en dan krijgsmacht breed. Landmacht mag uiteraard wel een groen/kaki overhemd en de klu een blauwe.

Daarnaast personeel dat veel veld werk doet mag van mij wel in groene camo (o.a. EOD) en boord tenue mag blijven maar in stijl met de nieuwe uniformen van de rest van de krijgsmacht.

Of in plaats van de overhemden bijvoorbeeld een uni kleur van onderstaande ''vesten'' waarbij de KL groene/ klu licht blauwe / km donker blauwe tinten maar niet in camo variant.
Dan zou je voor de KM iets dergelijks krijgen als dit voor op kantoren en werkzaamheden waar je niet ''vies'' van word. Ook mogelijk voor de KL / KMAR, en de ''grond troepen'' KL / KMARNS dan in groen en/of Kaki. En uiteraard voor missies ook geleverd in camo patroon. Een moderne variant van de ''leger-trui'' zoals we die kennen uit de jaren 80-90.

De legertrui bestaat nog steeds hoor, is onderdeel van het kazernetenue (DT met trui etc. Ik noem het nog steeds kazernetenue)

Maar om terug te komen op je verhaal,  wegwezen met al die onzin, het gaat prima zoals het nu geregeld is met de tenueen, ik ben al lang blij dat we van die KT en DT kantoorongein af zijn... Gewoon lekker in GVT, is functioneel en hoef je je ook niet voor elk wissewasje om te kleden.

Admiral Halsey

#914
Citaat van: Parera op 27/11/2017 | 17:21 uur
''Kantoor'' personeel gewoon in een blauwe of zwart broek met een wit overhemd er boven met daarbij dan de standaard baret en dan krijgsmacht breed. Landmacht mag uiteraard wel een groen/kaki overhemd en de klu een blauwe.

Of in plaats van de overhemden bijvoorbeeld een uni kleur van onderstaande ''vesten'' waarbij de KL groene/ klu licht blauwe / km donker blauwe tinten maar niet in camo variant.

Daarnaast personeel dat veel veld werk doet mag van mij wel in groene camo (o.a. EOD) en boord tenue mag blijven maar in stijl met de nieuwe uniformen van de rest van de krijgsmacht.


Een blauwe of een zwarte broek en daarbij een wit overhemd voor kantoorpersoneel, dan kom je uit op het impopulaire BKT welke bij de Koninklijke Marine in de jaren '90 werd ingevoerd.

Bovenstaande afbeelding van een gevechtsvest van het merk Rothco is zoiets als de gevechtsvesten die de boordschutters droegen tijdens de Atalanta-missie van Zr.Ms. Rotterdam, zie http://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=21287.msg410608#msg410608.

Een ander Boordtenue in dezelfde stijl als het nieuwe gevechtstenue op de onderstaande foto, maar dan in donkerblauw.


Parera

#913
Citaat van: Thomasen op 27/11/2017 | 17:08 uur
VPD, jeweettoch ;)

Maareh, nee, Bedoelde Den Helder.

Ik vind het boord tenue blauw verschrikkelijk maar een camo zoals de amerikanen dat is nog 10 keer erger!
''Kantoor'' personeel gewoon in een blauwe of zwart broek met een wit overhemd er boven met daarbij dan de standaard baret en dan krijgsmacht breed. Landmacht mag uiteraard wel een groen/kaki overhemd en de klu een blauwe.

Daarnaast personeel dat veel veld werk doet mag van mij wel in groene camo (o.a. EOD) en boord tenue mag blijven maar in stijl met de nieuwe uniformen van de rest van de krijgsmacht.

Of in plaats van de overhemden bijvoorbeeld een uni kleur van onderstaande ''vesten'' waarbij de KL groene/ klu licht blauwe / km donker blauwe tinten maar niet in camo variant.
Dan zou je voor de KM iets dergelijks krijgen als dit voor op kantoren en werkzaamheden waar je niet ''vies'' van word. Ook mogelijk voor de KL / KMAR, en de ''grond troepen'' KL / KMARNS dan in groen en/of Kaki. En uiteraard voor missies ook geleverd in camo patroon. Een moderne variant van de ''leger-trui'' zoals we die kennen uit de jaren 80-90.

Admiral Halsey

Citaat van: Thomasen op 27/11/2017 | 17:08 uur
VPD, jeweettoch ;)

Maareh, nee, Bedoelde Den Helder. ;D

Je mag er toch de poort niet meer mee uit.

Het zou tijd worden dat het uniformverbod wordt versoepeld en dat je als militair wel in (werk- of gevechts)uniform de poort uit mag. Militairen mogen best wel trots op hun uniform zijn en dat ook in het openbaar uitdragen.

Admiral Halsey

#911
Citaat van: Thomasen op 27/11/2017 | 16:42 uur
Breng dan het Kaki tropen tenue terug :p
Ben met je eens dat te veel lui er te scharrig bij lopen. Zullen mijn landmachtgenen zijn dat ik me daar nog elke dag aan stoor.
In Den Haag liep ik elke dag in DT, hier in Delhi vrijwel altijd BT. Je mag er toch de poort niet meer mee uit.

Sinds wanneer heeft de Koninklijke Marine een basis in Delhi? Omdat je daar in BT loopt, Thomasen.

Admiral Halsey

#910
Citaat van: Robin7 op 27/11/2017 | 15:27 uur
Even voor mijn beeld: Waarom zou je de marine niet in dezelfde camo laten lopen?

Niet in groene camo van de Land- en Luchtmacht, maar in blauwe camo zoals het Boordtenue van de Amerikaanse Marine. Of anders effen donkerblauw, zoals nu het geval is.

Citaat van: Parera op 27/11/2017 | 15:59 uur
Aan boord kan ik er nog inkomen maar ik zie ook wal personeel alleen maar in dat donker blauwe tenue lopen en dat stoort mij.

Wat dat betreft, zou het wel wat netter staan wanneer het walpersoneel dat kantoorwerk doet, in Daags Blauw loopt. Het Boordtenue dan alleen voor werkzaamheden met je handen waar je smerig van wordt. Bijv. werkzaamheden aan gebouwen, installaties en aan voertuigen, werken achter machines, plantsoenonderhoud, schoonmaak-, kantine- en magazijnwerk, enz.

Parera

Citaat van: Thomasen op 27/11/2017 | 13:09 uur
Is jou mening. Ga je aan boord (vrijwel) niemand (meer) in mee krijgen.
Het is niet handig, zit niet lekker, en m.i. ook niet veilig. Lekker niks doen met dit onzin idee.

Aan boord kan ik er nog inkomen maar ik zie ook wal personeel alleen maar in dat donker blauwe tenue lopen en dat stoort mij.

Robin7

Even voor mijn beeld: Waarom zou je de marine niet in dezelfde camo laten lopen?

MasterChief1971

Omdat men er vroeger niet om maalde: men had minder inzicht in brandvertraging en trapte als het even kon alle equipage (niet-officiern) het liefst zo hard mogelijk naar beneden.
Tegenwoordig dien je ook als officier werkschoenen te dragen ipv. je daags blauwe schoenen en dien je gewoon brandvertragende kleding (lees je boordtenue) te dragen.
Tegenwoordig is men niet gesteld op "daags-blauw-stokers" in de machinekamer. En terecht. Onderscheid in tenue heeft nul-niks-nada met gezag te maken.
Goed leiderschap heeft met gezag te maken. En gelukkig zien we dat steeds meer en duidelijker bij onze officieren.
Komt nog eens bij dat de huidige officier ook geen zin heeft om zijn/haar daags blauw aan boord naar de gallemiezen te helpen.
Dan toch liever het boordtenue of camo.

Overigens heeft scharrige kleding niet enkel een vloot-kenmerk. Zie bij meerdere KMD-en en dienstgroepen (zelfs bij de Mariniers...) lui die er unsat bijlopen en geen gevoel voor decorum hebben.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Flyguy

Wat maakt het uit in welk tenue die vlootlui hun koffie lerken? Als het gevarlijk wordt gaat men toch over op anti-flash. De KM is toch wel het KMD wat het minste voordeel kan halen uit het soort pak, alles gebeurt toch binnen.

Voor mijn part laten we ze allemaal in overal lopen, scharrige kleding is toch des vloots.  ;D

Admiral Halsey

Citaat van: Enforcer op 27/11/2017 | 13:19 uur
Meestal niet zo'n last van oorlogsomstandigheden. Dreigingen wel, maar die piraat zal het echt niet boeien in welk pak zijn gegijzelde rondloopt... :omg:

Waarom liepen vroeger bemanningsleden bij de Koninklijke Marine aan boord wel meer in Daags Blauw (Tenue 6)? De matrozen hadden vaak aan boord een jasje aan met de grote vierkante kraag (baadje) achterop.

Enforcer

Citaat van: Admiral Halsey op 27/11/2017 | 13:18 uur
Waarom kan dat bij de koopvaardij wel dan waar officieren in hun nette pak op de brug staan?

Meestal niet zo'n last van oorlogsomstandigheden. Dreigingen wel, maar die piraat zal het echt niet boeien in welk pak zijn gegijzelde rondloopt... :omg:

Admiral Halsey

Citaat van: Thomasen op 27/11/2017 | 13:09 uur
Is jou mening. Ga je aan boord (vrijwel) niemand (meer) in mee krijgen.
Het is niet handig, zit niet lekker, en m.i. ook niet veilig. Lekker niks doen met dit onzin idee.

Waarom kan dat wel bij de koopvaardij waar officieren in hun nette pak op de brug staan?

Admiral Halsey

#902
Citaat van: Parera op 27/11/2017 | 12:04 uur
Uiteraard eerst naar 1 standaard NL uniform (zij het in diverse kleuren) want de marine laten varen met camo ben ik geen voorstander van.
Dit kan 1 basis uniform zijn voor zowel KM, KL als KLU (KMAR heeft andere uniformen geschikt voor haar politie taak).

Hooguit verschil tussen officieren en niet officieren dat vind ik persoonlijk storend aan de KM tenue's op dit moment iedereen ziet er hetzelfde uit.

Zelf vind ik het ook maar vreemd dat bij de Koninklijke Marine aan boord (hogere) officieren, en zelfs de commandant, in donkerblauw Boordtenue lopen. Officieren zouden aan boord in Daags Blauw moeten lopen en het donkerblauwe Boordtenue alleen maar voor manschappen en onderofficieren, Boordtenue is immers werkkleding. Officieren in Daags Blauw stralen dan ook meer gezag uit dan officieren in Boordtenue, en er is dan een veel duidelijker onderscheid tussen officieren en manschappen dan nu het geval is. Ook op de koopvaardij dragen officieren op de commandobrug nette pakken bestaande uit een wit overhemd en een zwarte broek.