Onrust in Turkije

Gestart door dudge, 18/10/2011 | 18:35 uur

Poleme

Obama's buitenland beleid is rampzalig, want fout op fout.

Ik hoop dat deze 'hulp' hooguit beleden wordt met de mond.
We bashen in Europa maar al te graag Erdogan en zijn aanhangers.  Maar waar staat die Gülen beweging nou precies voor ?
Daar hoor je niemand over.
Wat we weten is dat deze beweging in tegenstelling tot Erdogan's AK partij zich voornamelijk richt op hoog opgeleide mensen.   Waarvan er nu tienduizenden zijn ontslagen.
Door zich te focussen op hoogopgeleiden hoopt(e) de Gülen beweging zo meer macht te kunnen verwerven.
In Nederland zien al hoe groot de spanningen tussen deze 2 kampen zijn.  In Turkije zal dat op zijn minst het zelfde of zelfs nog erger zijn.  Een explosieve situatie dus.
Waarbij andere landen beter een neutrale positie kunnen innemen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ros

Wat verstaat men onder "hulp" ? De VS heeft natuurlijk wel ervaring met het opsluiten zonder aanklacht en proces van vermoedelijke terreur verdachten maar dit kan Erdogan ook met verve.

Ros

VS helpt Erdogan met vervolging coupplegers
   
De Amerikaanse president Barack Obama heeft zondag tijdens de G20 in China in gesprek met zijn Turkse ambtgenoot Recep Tayyip Erdogan bevestigd dat de VS Turkije bijstaat bij het vervolgen van coupplegers.
Turkse militairen deden 15 en 16 juli een poging de macht te grijpen in Turkije. De poging mislukte en volgens Erdogan zit een rivaal van hem, Fethullah Gülen, achter de couppoging.

De 75-jarige moslimgeleerde Gülen woont al sinds 1999 in de Amerikaanse staat Pennsylvania. Gülen was eerder een bondgenoot van Erdogan in de strijd tegen de wereldlijke elite in het land die vooral steunde op de militairen.

Strijd
De afgelopen jaren zijn Gülen en Erdogan in een bittere strijd verwikkeld geraakt over de koers van het land en de autoritaire regeerstijl van Erdogan die al dertien jaar aan de macht is.

Sinds de couppoging heeft Erdogan tienduizenden vermeende Gülen-aanhangers laten oppakken of ontslaan. Turkije heeft de VS om uitlevering van Gülen gevraagd, maar de Amerikaanse autoriteiten stellen dat Turkije eerst met bewijzen moet komen voor diens betrokkenheid bij de couppoging.

www.nu.nl

JdL

Citaat van: Huzaar1 op 03/09/2016 | 17:14 uur
Vraag me echt af welke tv zenders jij kijkt.
;D
Citaat van: Thomasen op 02/09/2016 | 12:25 uur
Anti-terreur wetgeving blijft altijd moeilijk. Het probleem is in dit geval eerder dat de wetgeving misbruikt wordt om Dissidenten, oppositie en civil society in brede zin te onderdrukken.
+1
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

DvdW

Citaat van: Thomasen op 02/09/2016 | 12:25 uur
Anti-terreur wetgeving blijft altijd moeilijk. Het probleem is in dit geval eerder dat de wetgeving misbruikt wordt om Dissidenten, oppositie en civil society in brede zin te onderdrukken.
Dit inderdaad.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 02/09/2016 | 12:25 uur
Anti-terreur wetgeving blijft altijd moeilijk. Het probleem is in dit geval eerder dat de wetgeving misbruikt wordt om Dissidenten, oppositie en civil society in brede zin te onderdrukken.

Dit
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Jooop op 02/09/2016 | 00:11 uur
Om toch even te reflecteren en in de schoenen van Turkije te staan, als het andersom was geweest zouden wij dan onze terreurwetgeving aanpassen als wij net zoveel aanslagen hebben?

Niet om het een en ander, maar ik vind wel dat ze een punt hebben. Ze vertonen in ieder geval geen slap gedrag om te buigen voor (in mijn ogen in dit geval onzinnige) Europese eisen, wou dat onze politici daar een beetje voorbeeld aan namen.

Vraag me echt af welke tv zenders jij kijkt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Citaat van: Thomasen op 02/09/2016 | 12:25 uur
Anti-terreur wetgeving blijft altijd moeilijk. Het probleem is in dit geval eerder dat de wetgeving misbruikt wordt om Dissidenten, oppositie en civil society in brede zin te onderdrukken.

Dit.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Jooop op 02/09/2016 | 12:17 uur
Ik weet het niet, wanneer het om terreur gaat heb ik toch altijd bedenkingen. Kunnen we het Frankrijk kwalijk nemen dat ze het mensenrechten verdrag opschorten?

Als we het van Frankrijk goedvinden en van Turkije niet, tjah het is een discutabele punt. Wat als wij straks zelf een Parijs in Amsterdam beleven? Blijven we dan echt nog met de zelfde terreurwetten of gaan we die juist aanscherpen.

En als ik zelfs paar stappen vooruit denk, Turkije is nu eenmaal een land wat veel aan terreur heeft te leiden en zelfs een springplank voor diverse terreur groeperingen die graag een bezoekje aan Parijs, Berlijn en Amsterdam willen brengen. Is het dan wel zo verstandig dat we Turkije verplichten de zachte wetten van Belgie aan te nemen?

Maar op een punt geef ik je gelijk, afspraken zijn afspraken, dan maar geen visum vrijheid voor Turken.


Anti-terreur wetgeving blijft altijd moeilijk. Het probleem is in dit geval eerder dat de wetgeving misbruikt wordt om Dissidenten, oppositie en civil society in brede zin te onderdrukken.

Jooop

Ik weet het niet, wanneer het om terreur gaat heb ik toch altijd bedenkingen. Kunnen we het Frankrijk kwalijk nemen dat ze het mensenrechten verdrag opschorten?

Als we het van Frankrijk goedvinden en van Turkije niet, tjah het is een discutabele punt. Wat als wij straks zelf een Parijs in Amsterdam beleven? Blijven we dan echt nog met de zelfde terreurwetten of gaan we die juist aanscherpen.

En als ik zelfs paar stappen vooruit denk, Turkije is nu eenmaal een land wat veel aan terreur heeft te leiden en zelfs een springplank voor diverse terreur groeperingen die graag een bezoekje aan Parijs, Berlijn en Amsterdam willen brengen. Is het dan wel zo verstandig dat we Turkije verplichten de zachte wetten van Belgie aan te nemen?

Maar op een punt geef ik je gelijk, afspraken zijn afspraken, dan maar geen visum vrijheid voor Turken.

Mourning

Waarom verbaasd het me nu weer echt totaal NIET dat jij dat vindt.

Maar goed. Iets met afspraak is afspraak, Turkije houdt zich er niet aan dus m.i. hebben ze helemaal geen punt, zeker niet omdat door het nogal achterlijke beleid van achtereenvolgende Turkse regeringen men zelf de PKK in het zadel heeft geholpen en na een rustige periode nu al een flinke tijd flink aan het escaleren is, maar jij vindt het waarschijnlijk ook wel prima hoe de Turken omgaan met de Koerden in eigen land, want zijn''terroristen''? En als Turkije die terreurdreiging wil aanpakken hadden ze misschien IS een tijd eerder onder handen  moeten nemen en niet de Koerden op elk vlak spastisch proberen te dwarsbomen waar dan ook maar mogelijk.

Oh, en hoe zat het ook alweer met die gearresteerde journalisten, de huidige zuiveringen in onderwijs, rechtspraak, krijgsmacht, media, etc? En iets van een begin van bewijs tegen Gulen? Zeker als je zo'n grote broek aantrekt mag je wel eens met iets komen als Turkije zijnde.

Dus m.i. hebben ze in Ankara absoluut geen gelijk.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Jooop

Om toch even te reflecteren en in de schoenen van Turkije te staan, als het andersom was geweest zouden wij dan onze terreurwetgeving aanpassen als wij net zoveel aanslagen hebben?

Niet om het een en ander, maar ik vind wel dat ze een punt hebben. Ze vertonen in ieder geval geen slap gedrag om te buigen voor (in mijn ogen in dit geval onzinnige) Europese eisen, wou dat onze politici daar een beetje voorbeeld aan namen.


Ros

Citaat van: Lex op 01/09/2016 | 22:28 uur
Volgens mij hebben de Turken reeds een datum genoemd, oktober.
Krap gerekend dus nog 29 dagen.

Klopt, uitspraak van een minister, maar nog niet van de grote baas zelf. Als hij begint gaan de broekspijpen in Brussel beven. Het zal waarschijnlijk uitdraaien op een "voorlopig staan we het toe..."

Lex

Citaat van: Ros op 01/09/2016 | 22:21 uur
Het is wachten tot de Turken de druk wat opvoeren en een datum noemen wanneer de deal met de EU tot een eind komt.
Volgens mij hebben de Turken reeds een datum genoemd, oktober.
Krap gerekend dus nog 29 dagen.

Ros

Citaat van: Lex op 01/09/2016 | 21:03 uur
Ik zal totaal niet verbaasd opkijken als de EU de benodigde handtekeningen gaat zetten, om het zogeheten "vluchtelingen akkoord" niet in gevaar te brengen.

Het is wachten tot de Turken de druk wat opvoeren en een datum noemen wanneer de deal met de EU tot een eind komt.