KMA vanaf vrijdag (1 februari 2013) echt een universiteit

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/02/2013 | 08:13 uur

Basileus

Citaat van: Lex op 11/05/2014 | 00:38 uur
Het TRADOC in San Diego was wel een sanemsmelting van culturen. Naast NATO waren daar ook andere landen vertegenwoordigd. Hoe zie je dat voor NL?

TRADOC noemde ik maar in de zin van 'geef het beestje een naam'. Maar net zoals ik het zei. Je trekt gewoon alle opleidingen en trainingen samen onder 1 dak, waarbij het belangrijke oogmerken zijn om 1) onderling veel kortere lijnen; 2) meer vakverbredende -en verdiepende dynamiek (=welllicht ook meer militaire innovatie door NLD); en 3) wellicht meer eenheid van opvatting te krijgen.
Nu werken alle eilandjes buiten de NLDA best wel langs elkaar heen (geen unity of effort en ook geen unity of thought dus). Daar zou je dus kunnen schaven door te sturen. Er is ook helemaal niks mis mee -integendeel!- als je ik noem maar wat, mensen die met de FMW te maken hebben in contact brengt met menen die met het MOC/de OTC's te maken hebben. Dan krijg je denk ik hele leuke wisselwerkingen en inzichten.  Waar ik ook op doel is het voorkomen van starheid en vastroesten in 'zo werkt het'. Als ik ergens een hekel aan heb is dat het namelijk wel. Je moet in de diepte zowel als de breedte veel meer dialoog e.d. hebben. Dat komt de vakkundigheid en de professionaliteit alleen maar ten goede. Het is ontzettend goed om dat te doen, want iemand anders kan bv best wel eens hele goede inzichten en een bepaalde kijk op zaken hebben die een ander misschien niet ziet. Daarom ben ik er zeer zeker voorstander van om het geheel aan militair onderwijs, opleidingen en trainingen als het ware te 'verpaarsen'. Dat past ook perfect in de Joint-opvatting (die ik van harte toegedaan ben). De intellectualiteit en voorbereidingsinpanning van je krijgsmacht moeten gewoon top en te allen tijde scherp zijn.
Billenkoekmissies tegen door haatbaarden/Capo's/rebellenleiders aangestuurde Technical-milities in de meest achterlijk Middeleeuwse uithoeken zijn een voor NLD volkomen acceptabel en het hoogst haalbare ambitieniveau.

Lex

Citaat van: Basileus op 10/05/2014 | 23:57 uur
Ik zou ook geen 'NLDA' willen hebben maar alle opleidingsinstituten; dus KIM, KMA, FMW, IDL het MOC, de KMS, KMSL, de OTC'n enz enz juist allemaal onder 1 dak zetten en dat het TRADOC (Training & Doctrine Command) noemen. Dan heb je 1 samengetrokken loket voor alles dat met het militaire onderwijs, opleidingen, trainingen e.d. te maken heeft. Dat komt efficiency, professionaliteit en vakverdieping -en verbreding ten goede.
Het TRADOC in San Diego was wel een sanemsmelting van culturen. Naast NATO waren daar ook andere landen vertegenwoordigd. Hoe zie je dat voor NL?

Basileus

Ik vind dat de HKS weer in ere hersteld moet worden en dat je die noemer op de FMW en het IDL moet plakken. Want dat was het namelijk vroeger [ongeveer] ook. Heel goed militair onderwijs is enorm belangrijk.

Ik zou ook geen 'NLDA' willen hebben maar alle opleidingsinstituten; dus KIM, KMA, FMW, IDL het MOC, de KMS, KMSL, de OTC'n enz enz juist allemaal onder 1 dak zetten en dat het TRADOC (Training & Doctrine Command) noemen. Dan heb je 1 samengetrokken loket voor alles dat met het militaire onderwijs, opleidingen, trainingen e.d. te maken heeft. Dat komt efficiency, professionaliteit en vakverdieping -en verbreding ten goede.
Billenkoekmissies tegen door haatbaarden/Capo's/rebellenleiders aangestuurde Technical-milities in de meest achterlijk Middeleeuwse uithoeken zijn een voor NLD volkomen acceptabel en het hoogst haalbare ambitieniveau.

onderofficier

Een echte universiteit wil ik het niet noemen ....

Er zijn wat andere regeltjes om de master te mogen volgen dan bij een burgeruniversiteit.

Nadat je de MWO op de KMA hebt gevolgd gaat de officier eerst aan het werk en als het defensie uitkomt is de mogelijkheid om de master te volgen.
Op een burgeruniversiteit volg je meteen de master.   
Dat de opleiding twee jaar duurt is dat de opzet van deze master als zijnde deeltijd is.

Het was wel "feest" op de KMA vandaag, vele generaals aanwezig, maar ook de SG.   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

KMA vanaf vrijdag echt een universiteit

01 februari 2013

BREDA - De Faculteit Militaire Wetenschappen van de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda fungeert vrijdag voor het eerst als universiteit. Vandaag wordt namelijk het eerste college van een tweejarige Engelstalige masteropleiding gegeven.

Daarmee wordt een wetenschappelijk doel bereikt dat meer dan een eeuw leefde. Dat het nu zover is, is mede te danken aan het toenmalige LPF-kamerlid Mat Herben die in 2002 een motie indiende om tot een defensie-universiteit te komen. Het duurde nog tien jaar tot de masteropleiding werd goedgekeurd.

© BNdeStem