De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

silvester herc


Huzaar1

Citaat van: Zander op 07/02/2023 | 12:12 uur
Maak maar met twee man maar eens een halve draperie voor een PZH... dit ding is misschien nog wel hoger. Dan heb je het nog niet eens over het onderhoud te velde idd.

Dit, wordt feest als het groen wordt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Mourning op 07/02/2023 | 12:09 uur
Vraag me overigens met die kleinere bemanning wel af of dat niet TE klein is voor als er te velde onderhoud moet worden uitgevoerd of iets snel moet worden gerepareerd c.q. vervangen en je daar niet meteen een genie-voertuig voor wilt inschakelen.
Maak maar met twee man maar eens een halve draperie voor een PZH... dit ding is misschien nog wel hoger. Dan heb je het nog niet eens over het onderhoud te velde idd.
People are sheep

Mourning

#2679
Citaat van: Parera op 07/02/2023 | 11:36 uur
Waarom zou je rch155 willen ?

- zelfde onderstel als brigade ifv?s en apc?s. Met de logistieke voordelen.

- kleinere bemanning 2 ipv 5.

- Volledig onbemande toren dus minder gevaar voor de 2 man aan boord.

Voor een eenheid zoals 13 licht, 11 lmb & kmarns een prima vuursteun middel.

Wat moeten 11Lmb en het Korps Mariniers met SPA's? Past m.i. absoluut niet in de wijze waarop zij optreden. Veel te groot en te zwaar. Als je het dan over  155mm geschut zou hebben welke bijv. per Chinook zouden kunnen worden vervoerd dan zou ik daar nog in kunnen komen, maar niet dit SPA-systeem.

Daarnaast gaat het ons nogal een flinke duit kosten om om te schakelen van PH2000 naar dit systeem. Al is het alleen maar voor 13 Licht. We hebben (dacht ik) genoeg stukken om voor zowel 13 Licht als voor 43 Mech een afdeling PH2000 uit te rusten. Dat is gewoon heel goed materiaal wat zeer goed voldoet en vernieuwd kan worden. Dus ook op dat vlak zie ik niet in waarom we zouden overstappen.

Om het logistieke voordeel op kostenvlak te behalen moet er wel eerst een forse investering worden uitgevoerd en gewoon heel goed materieel van de hand worden gedaan. Ik vraag me ernstig af of dit opweegt tegen de kostenvoordelen... (ik denk in eerste aanleg van niet).

Ik zie eigenlijk maar twee redenen waarom we dit evt. zouden doen: een substantieel kleinere bemanning (zeker voor Nederland een legitiem argument met onze tekorten op personeelsvlak) en/of evt. omdat we nieuwere stukken SPA moeten kopen omdat we (nog) meer PH2000's doneren aan Oekraine en besluiten deze met dit systeem te vervangen voor 13 Licht.

Vraag me overigens met die kleinere bemanning wel af of dat niet TE klein is voor als er te velde onderhoud moet worden uitgevoerd of iets snel moet worden gerepareerd c.q. vervangen en je daar niet meteen een genie-voertuig voor wilt inschakelen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Waarom zou je rch155 willen ?

- zelfde onderstel als brigade ifv?s en apc?s. Met de logistieke voordelen.

- kleinere bemanning 2 ipv 5.

- Volledig onbemande toren dus minder gevaar voor de 2 man aan boord.

Voor een eenheid zoals 13 licht, 11 lmb & kmarns een prima vuursteun middel.

Mourning

We hebben twee volledige afdelingen artillerie nodig. Voor 13 Licht en 43 Mech elk een. Als we beide afdelingen niet kunnen vullen met PH2000's zoals de bedoeling is... waarom dan niet gewoon een aantal aanvullende PH's aankopen?

Ik zie niet echt in waarom we dan een ander systeem zouden moeten gaan invoeren omdat het toevallig ook op het Boxer-onderstel staat, welke bij 13 Licht grootschalig wordt gebruikt. Leuk, maar voor mij niet de reden om dan maar over te stappen. We hebben genoeg andere behoeftes binnen de KL n.m.m. waar elke bruikbare cent naartoe moet. Hier extra geld voor uittrekken lijkt mij absoluut niet nodig.

Daarnaast heb ik nog steeds twijfels over de duurzaamheid op lange termijn van het onderstel voor een 155mm.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Ook rijdend vuren

CitaatWhat a potent and survivable 21st century expeditionary artillery capability looks like. Boxer RCH155 shooting and scooting. This is a multiple rounds simultaneous impact (MRSI) fire mission.

https://twitter.com/i/status/1622646437354827776

Parera

Citaat van: Thomasen op 07/02/2023 | 09:56 uur
Weet het niet.
Voor Duitsland begrijpelijk, maar voor NL zie ik er niet zoveel in. Vraag me af hoe goed dat ding nu echt gaat worden. Zeker als je het afzet tegen een Archer bijvoorbeeld.

Misschien gaat het niet aangekocht worden door NL, maar ik ben wel van mening dat DMO /CLAS deze beproevingen maar eens van dichtbij moet gaan bekijken. En daarna samen met Duitsland bestuderen of het iets is voor beide landen. Zo ja zeg ik samen aankopen, en dan niet 160 stuks maar misschien 36 a 48 stuks wat ruim voldoende is voor ons.

Parera

#2674
Citaat van: Lynxian op 06/02/2023 | 23:18 uur
In plaats van tracked of ernaast?

Als ik het goed begrijp wil Duitsland deze voertuigen inzetten naast de bestaande pzh2000 howitzers. Ze zijn van plan om 160 nieuwe wil howitzers aan te kopen wat uit zou komen op een verdubbeling van haar howitzer bataljons. Groot verschil is het personeel in vergelijking met de pzh, waar die een bemanning van 5 koppen heeft is dat van de RCH155 slechts 2 koppen. Daarnaast zou men ook naar het VK kijken als potentiele partner, waar de Britse wiel howitzer plannen als eis stellen dat deze niet op een vrachtwagen chassis mogen.

Opzich denk ik dat het wel interessant kan zijn ook voor Nederland met het oog op 13 licht, zeker nu deze volledig geintegreerd is bij de Duitse 10e pantser divisie.
Wat ik ook interessant vind (voor onze KL) is de structuur van de Duitse artillerie bataljons. Onze KL kan in principe qua capaciteit makkelijk 2 of zelfs vergelijkbare bataljons oprichten waarbij 1 gekoppeld aan de 43 Mech en de ander aan 13 licht. Het 3e bataljon zou dan missie afhankelijk gekoppeld kunnen worden maar bijvoorbeeld ook aan 11 LMB of het KMARNS.

Als voorbeeld pak ik de Duitse Artilleriebataillon 131, met 16 pzh2000's, 8 M270 MLRS, verkenningsdrones & 2 counter battery radars. En dan kan je voor die eenheid van 13 licht zelfs nog de keuze kunnen maken voor RCH155 en wiel MLRS ipv de zwaardere rups varianten. Daarnaast zou je kunnen overwegen om (een deel van) de drones te vervangen door loitering munition capaciteit, waarbij zowel de verkennings capaciteit aanwezig blijft maar het een extra slagkracht toevoegt aan de eenheid.

Ik vraag me af of het mogelijk is om op pzh2000 chassis een launcher en cabine te plaatsen waardoor het een vervanger kan zijn van de M270 MLRS.

Lynxian

Citaat van: Parera op 06/02/2023 | 21:05 uur
Duitsland gaat serieus kijken naar de RCH155 als wiel howitzer, de maanden Februari t/m Mei zullen worden gebruikt voor beproevingen door de Duitse DMO.
Ik begreep dat dit voertuig de voorkeur heeft bij de BW, voornamelijk omdat Rheinmetall geen prototype kan leveren op korte termijn.

https://esut.de/2023/02/meldungen/39875/beschaffungsamt-startet-tests-mit-radhaubitze-rch-155/
In plaats van tracked of ernaast?

Parera

#2672
Duitsland gaat serieus kijken naar de RCH155 als wiel howitzer, de maanden Februari t/m Mei zullen worden gebruikt voor beproevingen door de Duitse DMO.
Ik begreep dat dit voertuig de voorkeur heeft bij de BW, voornamelijk omdat Rheinmetall geen prototype kan leveren op korte termijn.

https://esut.de/2023/02/meldungen/39875/beschaffungsamt-startet-tests-mit-radhaubitze-rch-155/

#Promovideo

Huzaar1

De oorlog in Oekra?ne drukt de Duitsers met de neus op de feiten: het leger verkeert in erbarmelijke staat
https://www.trouw.nl/a-b005a322

Zeer goed artikel
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Nou als we meer pro-activiteit en assertiviteit op het vlak van de Duitse minister van Defensie en het verlenen van opdrachten aan de defensie-industrie in Duitsland gaan zien dan is deze nieuwe minister al een grote verbetering van die met meel in de mond pratende en in slaap gesukkelde voorgangers van hem.

Het geeft i.i.g. wat hoop.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Hebben we een oplossing voor het leopard probleem?

Duitse defensieminister: snel vervanging voor Leopards

De Duitse minister van Defensie, Boris Pistorius, zegt dat de voorraad Leopardtanks snel weer aangevuld moet worden. "Het is cruciaal dat we nieuwe tanks bestellen zodat de productie kan starten", citeert de zender Deutsche Welle hem.

Duitsland heeft veertien Leopardtanks toegezegd aan Oekra?ne. Daarmee valt er volgens de kersverse minister van Defensie een gat in het defensiematerieel. Op de vraag hoe de Duitsland de tanks gaat betalen reageerde hij stellig: "Het maakt mij niet uit hoe, als we de tanks maar snel opleveren".

Eind vorig jaar kondigde bondskanselier Scholz een grote investering in het defensiebudget aan van 100 miljard euro. Dat moet ervoor zorgen dat het Duitse leger na jaren van sanering weer op kracht komt.

https://nos.nl/liveblog/2461791-duitse-defensieminister-snel-vervanging-voor-leopards-raketten-op-kramatorsk

Mourning

#2668
CitaatIk zit ook op deze lijn, maar ik moet er wel bij aantekenen dat ik niet snap dat 13 Licht, net als 43 Mecht, niet ook aan 1 Panzer Division is toegevoegd. Hoe meer je inbrengt in een organisatie (in dit geval een specifieke divisie) hoe meer je normaliter te vertellen hebt c.q. invloed hebt en bij dergelijke constructies wordt ook in de organisatie gewoon politiek bedreven. Dus de keuze om 13 Licht aan 10 Panzer Division toe te voegen snap ik niet helemaal.

Ik heb een reden bedacht waarom men 13 Licht en 43 Mech niet bij dezelfde Duitse Divisie heeft ondergebracht. Onzekerheid over voortbestaan 13 Licht. Een brigade opheffen als er ook nog een andere Nederlandse brigade in dezelfde divisie achterblijft (en de samenwerking dus niet wordt verbroken in die divisie) is een stuk makkelijker te "verkopen".

Hef je nu een brigade op dan is het meteen einde samenwerking binnen die divisie, omdat er dan daarbinnen geen andere Nederlandse brigade overblijft.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).