Solliciteren Koninklijke Marine

Gestart door marvintjuh, 27/11/2013 | 16:53 uur

LAGMK

Citaat van: Flyguy op 28/11/2013 | 22:24 uur
Mijn zoon heeft van de week het gesprek met de AAC gehad voor officier zeedienst MST, ze waren tevreden over zijn presentatie en inhoudelijke kennis en waren ervan overtuigd dat hij een goede officier kan worden, maar waren bezorgd over zijn wiskunde cijfer (geloof een 5,5). Dit heeft alles te maken met het feit dat MST een zeer moeilijke studie is, voor officier administratie zou ik het niet weten. Nu heeft de AAC hem nog geen bindend advies gegeven, dus niet afgekeurd en niet gelijk goedgekeurd, maar hebben ze hem op de wachtlijst gezet en hoort hij medio december hun oordeel om eerst de andere kandidaten te kunnen bekijken (hij was de eerste van de hele reeks aanmelding in de laatste maanden die het gesprek heeft gehad). Of hij wordt aangenomen hangt dus af van de kwalitieit van de andere kandidaten en hoeveel het er zijn.

Beetje verouderd topic, maar wellicht interessant voor de lezer: Ik heb zelf enkele weken geleden ook het AAC gesprek gehad. Ik begreep van een van die officieren dat de meeste mensen de status 'aangehouden' krijgen, wat dus betekent dat hij/zij door mag in het proces, zonder voorrang op de anderen (dit tegenover 'aangenomen' of 'afgewezen').
Zo kreeg ik ook de status 'aangehouden', maar ontving ik toch een week later al de uitnodiging voor de fysieke keuring. Ter info.

Dorus

Jammer dat "Marvintjuh" niet heeft laten weten hoe het is afgelopen.
Maar als ik persoonlijk zo lees is hij niet het proto type Officier waar de marine op zit te wachten.

dudge

Citaat van: Flyguy op 29/11/2013 | 08:34 uur
Nee eigenlijk niet, als je later solliciteert heb je gelijk duidelijkheid en wordt je meteen naar de deur gewezen, als je het vroeg doet moet je eerst wachten voor ze je het slechte (of goede) nieuws vertellen. Bovendien lijkt het mij dat de kandidaten willekeurig worden uitgenodigd voor het gesprek, ongeacht hoe vroeg je jezelf hebt aangemeld.

Nouja, het verschil tussen een kandidaat uit september en uit april, is dan dat de september kandidaat waarschijnlijk eerder gesprek heeft, en als aangehouden kandidaat bij gelijke geschiktheid de voorkeur zal hebben.

Flyguy

#8
Citaat van: Thomasen op 29/11/2013 | 00:15 uur
Hmm, betekend dit dan eigenlijk dat het 'voordelig' is om vroeg in het jaar te solliciteren, omdat de kans dat je aangenomen wordt dan groter is?
Nee eigenlijk niet, als je later solliciteert heb je gelijk duidelijkheid en wordt je meteen naar de deur gewezen, als je het vroeg doet moet je eerst wachten voor ze je het slechte (of goede) nieuws vertellen. Bovendien lijkt het mij dat de kandidaten willekeurig worden uitgenodigd voor het gesprek, ongeacht hoe vroeg je jezelf hebt aangemeld.

dudge

Citaat van: Flyguy op 28/11/2013 | 22:24 uur
Mijn zoon heeft van de week het gesprek met de AAC gehad voor officier zeedienst MST, ze waren tevreden over zijn presentatie en inhoudelijke kennis en waren ervan overtuigd dat hij een goede officier kan worden, maar waren bezorgd over zijn wiskunde cijfer (geloof een 5,5). Dit heeft alles te maken met het feit dat MST een zeer moeilijke studie is, voor officier administratie zou ik het niet weten. Nu heeft de AAC hem nog geen bindend advies gegeven, dus niet afgekeurd en niet gelijk goedgekeurd, maar hebben ze hem op de wachtlijst gezet en hoort hij medio december hun oordeel om eerst de andere kandidaten te kunnen bekijken (hij was de eerste van de hele reeks aanmelding in de laatste maanden die het gesprek heeft gehad). Of hij wordt aangenomen hangt dus af van de kwalitieit van de andere kandidaten en hoeveel het er zijn. Nu denk ik persoonlijk dat ze hem niet aan zullen nemen, er komen immers nog een aantal sterkere kandidaten voorbij die beter, dat is een feit. Misschien kan een ervaren marineman of vrouw mij het tegendeel proberen uit te leggen??? Zijn er juist mensen nodig, goede officier dus wel aangenomen, alternatief voor MS&T? Een antwoord wordt zeer gewaardeerd! (yelloow, Lex, Rob, Jurrien?)

Ik denk dat jij het gewoon iig kan proberen. Je kan ze best uitleggen dat je als 14-jarige knul met vuurwerk en ander knalwerk hebt geëxperimenteerd. Als ik het zo zie denk ik dat je een behoorlijke kans op slagen hebt, mits je je best doet bij de AAC natuurlijk.

;)


Hmm, betekend dit dan eigenlijk dat het 'voordelig' is om vroeg in het jaar te solliciteren, omdat de kans dat je aangenomen wordt dan groter is?

Lex

Helaas, moet ik gezien mijn positie, buiten deze discussie blijven.

Flyguy

Citaat van: Kapitein Rob op 28/11/2013 | 22:40 uur
Ik kan je hier niets wijzer in maken, sorry. Wellicht dat Yellow wat meer tegen/in deze "materie" zit...?
Duidelijk. Ik zal het hem vragen.  ;)

KapiteinRob

Ik kan je hier niets wijzer in maken, sorry. Wellicht dat Yellow wat meer tegen/in deze "materie" zit...?

Flyguy

Mijn zoon heeft van de week het gesprek met de AAC gehad voor officier zeedienst MST, ze waren tevreden over zijn presentatie en inhoudelijke kennis en waren ervan overtuigd dat hij een goede officier kan worden, maar waren bezorgd over zijn wiskunde cijfer (geloof een 5,5). Dit heeft alles te maken met het feit dat MST een zeer moeilijke studie is, voor officier administratie zou ik het niet weten. Nu heeft de AAC hem nog geen bindend advies gegeven, dus niet afgekeurd en niet gelijk goedgekeurd, maar hebben ze hem op de wachtlijst gezet en hoort hij medio december hun oordeel om eerst de andere kandidaten te kunnen bekijken (hij was de eerste van de hele reeks aanmelding in de laatste maanden die het gesprek heeft gehad). Of hij wordt aangenomen hangt dus af van de kwalitieit van de andere kandidaten en hoeveel het er zijn. Nu denk ik persoonlijk dat ze hem niet aan zullen nemen, er komen immers nog een aantal sterkere kandidaten voorbij die beter, dat is een feit. Misschien kan een ervaren marineman of vrouw mij het tegendeel proberen uit te leggen??? Zijn er juist mensen nodig, goede officier dus wel aangenomen, alternatief voor MS&T? Een antwoord wordt zeer gewaardeerd! (yelloow, Lex, Rob, Jurrien?)

Ik denk dat jij het gewoon iig kan proberen. Je kan ze best uitleggen dat je als 14-jarige knul met vuurwerk en ander knalwerk hebt geëxperimenteerd. Als ik het zo zie denk ik dat je een behoorlijke kans op slagen hebt, mits je je best doet bij de AAC natuurlijk.

;)

Genist101

Marvin,

Er zijn verschillende onzekerheden in jou verhaal.
In eerste instantie zou ik zeggen: "gewoon solliciteren, dan merk je vanzelf wat er gebeurt"
Je stafblad is geen mooi papiertje in je cv, zeker omdat het ook nog eens wapenbezit is.
Dat je nog niet gereed bent met je opleiding hoeft geen belemmering te zijn, als ze je willen aannemen dan doen ze dat met de kanttekening dan je wel moet slagen voor de opleiding. Dat je allemaal 6 jes hebt hoeft niet te zeggen dat je niet opleid baar bent. Wiskunde is echte wel makkelijk dat je dat goed begrijpt.
Roken en wat drinken is geen probleem, je zult binnen Defensie merken dat er genoeg gerookt en gedronken wordt. Als het je werk maar niet beïnvloed. Roken is natuurlijk altijd en voor iedereen SLECHT!

Dat je stage wilt lopen bij je moeder is lief maar heeft geen meerwaarde, DMO en bestuursstaf zijn kantoorfuncties waar jij niet terecht wilt komen, dat haal ik tenminste uit jou interesse voor mariniers en marine.

Kortom, gewoon solliciteren!

marvintjuh

Beste,

Ik ben nu bezig met VWO-opleiding en ben 19 jaar, ik zou graag na mijn opleiding bij de KIM willen studeren. Ik ben al een keer naar een infodag geweest van het Korps Mariniers, dit was voor mij te zwaar, ik was bek af na deze infodag, misschien deden ze dit ook om direct de toon te zetten. Nu lijkt het me dus beter om niet bij de Mariniers maar bij de Marine te gaan.

Ik vraag me alleen af of je al kan solliciteren voordat je je opleiding hebt afgerond (het is voor mij nog niet zeker of ik slaag). Ook vraag ik me af of ik wel kans maak om door de tests te komen aangezien ik t/m mijn 18e een strafblad had voor verboden wapenbezit, iets wat ik deed op mijn 14e (aardappelschieter, ik ben dit zelf niet trouwens: http://www.youtube.com/watch?v=dk7pZ_g_QxE).

De vacature: http://werkenbijdefensie.nl/vacature/officier-administratie-militair-wetenschappelijk-onderwijs-94.html
Ik sta op dit moment een 6 voor economie, een 6 voor management&organisatie en een 6 voor wiskunde, kan dit een probleem vormen, zijn geen hoogstaande cijfers namelijk?

Ik ben fysiek redelijk in orde, ik doe alleen nog weinig aan sport sinds mijn veertiende, ik train zo nu en dan met gewichten en gym op school, die 2400m in 12 min lijkt me geen probleem en die 30 sit-ups en 20 push-ups lijkt me ook geen probleem. Wel ben ik geboren met een klompvoet (rechts), daarvoor ben ik als baby geopereerd, maar nu is mijn rechter kuit dus korter en strakker dan de linker en is mijn rechtervoet een platvoet.

Mijn moeder werkt bij het Ministerie van Defensie, nu bij DMO van KL, binnenkort misschien bestuursstaf en het lijkt me dus leuk om daar in de zomervakantie stage te gaan lopen op kantoor, alleen is het dus de vraag of ik dan niet in de problemen kom met het sollicitatietraject aangezien de opleiding dus augustus start mocht ik geaccepteerd worden.

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden, misschien een beetje veel.

Groeten,

PS: ik rook, ik drink in het weekend, ik heb één keer een joint geprobeerd