17 Pantserinfanteriebataljon van zwaar naar licht

Gestart door StrataNL, 21/01/2015 | 15:56 uur

Poleme

#635
Citaat van: Thomasen op 07/11/2015 | 12:47 uur
Heb het verhaal ook met bloedende ogen gelezen. Alle lof voor de SLA schutters die hier ontwikkeld worden, maar dat vervolgens verkopen als vervanging van de CV90......
Holy crap, ik hoopte dat we die fase langzaam achter ons zouden laten.
Circa 12 jaar geleden had ik een droom.  Europa werd daarin bedreigd door een invasie vanuit Noord-Afrika.  Onze KL werd ook naar Zuid-Spanje gestuurd om de indringers tegen te houden.  Het zwaarste materieel wat we konden inzetten waren MB's met 120 mm mortieren !

Vorig jaar mocht onze MinDef EUR 100 miljoen minder bezuinigen.  De reden: was dat niet gebeurd, dan was onze overal krakende en piepende krijgsmacht tot een compleet stilstand gekomen.

Afghanistan deden we met de relatief simpele en goedkope 13,5 later 18 tons YPR-765 en 'Strassen Panzer' zoals de Fennek, Patria en Bushmaster.
Zweden en Noorwegen hebben in Afghanistan uitstekende ervaringen opgedaan met hun CV90's.
Zweden stuurde in 2004 een 200 man sterke mech compagnie met 13 diverse CV90 varianten naar Liberia (West-Afrika).  De reserve-onderdelen voorraad en CV90 gereedschappen werd vervoerd in 9 (waarschijnlijk 20 voets / 6,10 m.) containers.
Naar Afghanistan stuurde men 8 CV9040C's en 1 CV90C Armoured Recovery Vehicle.  De CV9040C weegt origineel maximaal 27,6 ton en wordt aangedreven door een 'karretje'  van 625 - 680 pk. Deze voertuigen werden wel voorzien van extra bescherming tegen bermbommen.   Alle reserve-onderdelen en gereedschappen voor deze CV90's nam 7 containers in beslag.   Zowel in Liberia als Afghanistan hadden de CV90's last van zand, stof en vocht.  De voertuig interieurs moesten in beide landen regelmatig in een onderhoud tent gedehydreerd worden.  In Afghanistan moesten na 3.000 de rubber pads van de Diehl rupsbanden vervangen worden.  En in Ariana (oude naam v. Afghanistan) reden de CV90's 80% van de kilometers op verharde weg en 20% op onverharde wegen of in het terrein.  Het CV9040C munitie verbruik in Ariana creëerde wel problemen en vergde een grondige planning.

Daar ga je met je 35 tons CV9035NL of Boxer op safari.  Het CV9035NL heeft zo zijn specifieke problemen. De CV90 is even groot als een Leopard 1V tank, weegt slechts bijna 18% lichter dan de Leo 1V en heeft een motor die slechts 14 pk minder levert.  Maar de CV90 heeft wel een vetronics (vehicle electronics) pakket aan boord, dat qua logistieke foot print niet onderdoet voor dat van een modern vliegtuig.  En daar hebben ze bij de KL (nog) geen kaas van gegeten.
Ik zie die CV9035NL dan ook niet zo gauw op safari gaan.  Die hoofdrol is weggelegd voor de 'Strassen panzer' in een gemotoriseerd optreden.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ros

Citaat van: JdL op 07/11/2015 | 22:29 uur
Gaat nu even alleen over defensie
Maar zou misschien ook voor ander ministerie's nodig zijn

Sterkte.....voor 3 of 4 zittingsperioden van de Tweede Kamer een verplicht budget vastzetten ? Je weet ook wie een dergelijke regeling in moet voeren.........juist ja.....de politiek  :lol:

JdL

Citaat van: Do1990 op 07/11/2015 | 22:10 uur
Geldt die 10-15 jarenplan, waar jij voor bent enkel voor defensie, of overheidsbeleid in het algemeen?
Gaat nu even alleen over defensie
Maar zou misschien ook voor ander ministerie's nodig zijn
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Do1990

Citaat van: JdL op 07/11/2015 | 17:38 uur
Klopt
Je ziet dat er 3 jaar geleden nog fors bezuinigt werd en er de afgelopen 2 jaar weer een beetje geld bij komt
Met dat soort situaties weet je gewoon niet wat je met je geld moet doen
Dit hele topic getuigt daarvan
Ook ik ben voor een 10-15 jaren plan waar tijdens de uitvoering NIETS aan veranderd kan en mag worden zodat defensie duidelijk weet hoeveel geld ze de komende jaren krijgt en waar ze het in mag stoppen
Daarom ben ik ook in navolging van bvb elzenga en strata begonnen aan een alternatief defensie beleid wat de situatie beschrijft zoals ik hem rond 2025 graag zou willen zien
Geldt die 10-15 jarenplan, waar jij voor bent enkel voor defensie, of overheidsbeleid in het algemeen?

Ros

Citaat van: JdL op 07/11/2015 | 21:09 uur

is het opstellen van een alternatief defensiebeleid zo'n probleem dan?


Verstand op 0, blik op oneindig.......kind kan de was doen.

JdL

Citaat van: Lex op 07/11/2015 | 17:53 uur
Dat zie je verkeerd. De realiteit is dat er iets minder bezuinigd hoeft te worden.

Het budget daalt idd nog steeds tov voorgaande jaren
Maar er komt een klein beetje bij tov wat het oorspronkelijke plan was
Citaat van: Reinier op 07/11/2015 | 18:24 uur
JdL.... Jeanine Hennis-Plasschaert???

Zelfs je initialen goed spellen krijg je nog niet voor elkaar, lieverd!  :angel:

(grapje)
:cute-smile:
is het opstellen van een alternatief defensiebeleid zo'n probleem dan?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 07/11/2015 | 20:42 uur
Onze dijken zijn ook niet veilig, was een paar jaar terug gerapporteerd, wordt ook wel iets aan gedaan, maar geen burger is zich bewust. Luchtkwaliteit rond snelwegen is ook gevaarlijk, maar we karren rustig door op 100/120/130kmu. Etc.

Welcome in the real world.

Zoals altijd.... iets met kalf en put

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/11/2015 | 20:39 uur
De ultieme reden om veiligheid uit het politieke circus te halen.

Onze dijken zijn ook niet veilig, was een paar jaar terug gerapporteerd, wordt ook wel iets aan gedaan, maar geen burger is zich bewust. Luchtkwaliteit rond snelwegen is ook gevaarlijk, maar we karren rustig door op 100/120/130kmu. Etc.

Welcome in the real world.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 07/11/2015 | 20:27 uur
Het is moeilijk kwantificeerbaar. Mensen zijn doorgaans rationeel, maar blijken een enorme moeite te hebben met het juist inschatten van risico's.

De ultieme reden om veiligheid uit het politieke circus te halen.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/11/2015 | 13:45 uur
En ik blij me afvragen waarom, immers veiligheid kent geen politieke kleur... wat is het politieke belang van onveiligheid?

Het is moeilijk kwantificeerbaar. Mensen zijn doorgaans rationeel, maar blijken een enorme moeite te hebben met het juist inschatten van risico's.

Micheltje

Citaat van: Reinier op 07/11/2015 | 18:24 uur
JdL.... Jeanine Hennis-Plasschaert???

Zelfs je initialen goed spellen krijg je nog niet voor elkaar, lieverd!  :angel:

(grapje)

Ben benieuwd

Reinier

Citaat van: JdL op 07/11/2015 | 17:38 uur
Daarom ben ik ook in navolging van bvb elzenga en strata begonnen aan een alternatief defensie beleid wat de situatie beschrijft zoals ik hem rond 2025 graag zou willen zien
JdL.... Jeanine Hennis-Plasschaert???

Zelfs je initialen goed spellen krijg je nog niet voor elkaar, lieverd!  :angel:

(grapje)

Nikehercules

Citaat van: JdL op 07/11/2015 | 17:33 uur
+1
Kijk ook naar hoe nederlandse bedrijven profiteren van bvb de F-35,de fennek, boxer en de hele marine vloot
Citaat van: Micheltje op 07/11/2015 | 15:05 uur
Ze moeten eens juist investeren zou ik zeggen.
Geld steken in Defensie betekent namelijk ook banen erbij

Het zou naief zijn om te denken dat investeren in Defensie een directe boost is voor de Nederlandse economie. Als dat de drijfweer was zijn er veel effectievere manieren om het extra geld in te zetten.

Er zijn genoeg argumenten voor de versterking van de Nederlandse krijgsmacht, we hoeven niet op zoek ;)

Lex

Citaat van: JdL op 07/11/2015 | 17:38 uur
Je ziet dat er 3 jaar geleden nog fors bezuinigt werd en er de afgelopen 2 jaar weer een beetje geld bij komt
Dat zie je verkeerd. De realiteit is dat er iets minder bezuinigd hoeft te worden.

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/11/2015 | 17:12 uur
Dat begrijp ik, maar zouden onze volksvertegenwoordigers niet beter moeten weten en van (internationale en nationale) veiligheid geen electoraal gewin punt moeten maken omdat het zo lekker bekt binnen de naïeve achterban?

Daarom: snel naar een tienjarige defensie planning en begroting zodat het graaiende pluche het niet/minder voor spelletjes- en het dichten van eigen gaten kan gebruiken.
Klopt
Je ziet dat er 3 jaar geleden nog fors bezuinigt werd en er de afgelopen 2 jaar weer een beetje geld bij komt
Met dat soort situaties weet je gewoon niet wat je met je geld moet doen
Dit hele topic getuigt daarvan
Ook ik ben voor een 10-15 jaren plan waar tijdens de uitvoering NIETS aan veranderd kan en mag worden zodat defensie duidelijk weet hoeveel geld ze de komende jaren krijgt en waar ze het in mag stoppen
Daarom ben ik ook in navolging van bvb elzenga en strata begonnen aan een alternatief defensie beleid wat de situatie beschrijft zoals ik hem rond 2025 graag zou willen zien
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan